Beantwoord

Youtube app (on demand) - uitzetten?

• 2 september 2018
  • 50 reacties
  • 4997 keer bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Het is ronduit belagelijk dat de ouders geen macht en controle meer hebben over de TV decoder. Ik heb een kleinzoon met ADHD/ODD en hebben alles qua tijd inbeperkt. Spelcomputer tot een maximale tijd en daarna is hij automatisch uit. Idem met de smartphone via Parent Controle app. Duidelijkheid, regelmaat en controle. Maar op de decoder krijg je alles door je strot geduwd zonder enige controle mogelijkheden. De Youtube app moet zeker op z'n minst achter het kinderslot, maar eigenlijk ook de mogelijkheid om deze te verwijderen net zoals je die vrijheid hebt op je smartphone of tablet. Nu geen controle dus alleen maar continue een mondeling gevecht en ruzie om te voorkomen dat er tot laat schreeuwende YouTube gekeken wordt van game b/vloggers.
Is dit een vooruitgang! Nee, absoluut niet. Veroorzaakt alleen maar problemen en ellende voor een grote groep ouders want die zijn er zeker als ik het zo om mij heen hoor. Zou iets zijn voor de regering om eens naar te kijken. Zou mogelijk wat werkdruk in de jeugdzorg kunnen voorkomen.
Zenders verbergen nr 201 werkt!!! Probleem opgelost!
Zenders verbergen nr 201 werkt!!! Probleem opgelost!

Klopt. Zender verbergen kan wel maar via Menu > Apps op TV staat YouTube er nog steeds en kan daarvandaan gewoon geopend worden. De Apps kan je niet zelf uit zetten. Beter zou zijn als je dit als klant zelf kan bepalen bv door in te loggen op de KPN website en daar de gewenste Apps aan of uit kunt zetten, verborgen achter een wachtwoord waar de kinderen er niet bij kunnen. Kinderen hebben onbeperkt toegang tot YouTube filmpjes ook als die niet geschikt zijn voor hun leeftijd (geweld, gevloek, geschreeuw). Dat wil je toch niet voor de kind of wel soms?
Dan toch maar de meest eenvoudige oplossing nemen en de afstandsbediening verstoppen.

Van mij mag KPN de apps net als de zenders beperken met een kinderslot.

Ik ben heel benieuwd wat KPN hier op heeft te antwoorden, dus KPN graag een reactie (en liefst geen reactie als ‘deze optie bieden wij nog niet aan’, want dat wist ik al)
Ik heb hier dus ook het zelfde probleem.
Ik wordt gek van alle filmpjes op YouTube. Al dat geschreeuw en gevloek,
Ook hier zijn bij ons afspraken gemaakt en zoals al eerder beschreven, het zijn en blijven kinderen.
Ze zetten het toch op en dan is het ahhhhhh ff afkijken.
Ohhh ik mag ook niets hier in huis en nog veel meer van dit soort uitspraken.
Het is toch niet normaal dat ouders dit niet kunnen blokkeren.
Er zijn zo veel klachten over dit probleem, los het dan ook op.
Klant is koning ????? Niet bij KPN denk ik.
Wel betalen, maar niet voor een oplossing zorgen ondanks de vele klachten.
IK WIL YOU-TUBE WEG !!!
ik ben tot nu toe best tevreden met KPN, maar dit vind ik zoooo ontzettend slecht. Heb bijna iedere dag “ruzie”. Het kan toch niet zo zijn dat wij iedere dag maar de afstandsbediening moeten gaan verstoppen of de strijd aan kunnen gaan vanwege die app. Afspraken maken met kinderen kan best tot een bepaalde hoogte, maar het zijn en blijven kinderen. Waarom kan er bij films huren wel een pincode ingesteld worden en bij YouTube niet ?????
KPN los dit eens op aub.... ik hoor echt veel mensen hierover klagen. Ik overweeg serieus om over te gaan stappen. Dan maar minder snel internet e.d. Dit is het mij en mijn gezin allemaal niet waard.
Reputatie 7
Ik geef je groot gelijk.
Heb je wel kanaal 201 al verborgen?
Ik geef je groot gelijk.
Heb je wel kanaal 201 al verborgen?

Hebben we gedaan. Maar ja, de jongens zijn wat dat betreft zo snel met dit soort dingen te vinden, dat ik dat zelfs niet meer bij kan houden.

Beste Erwin (KPN),

Weet je inmiddels al meer? Je zou met je collega’s overleggen en hier zo spoedig mogelijk op terug komen maar dat is al even geleden.

Ik zie je reactie met bijzonder grote belangstelling tegemoet.

Vriendelijke groet, Reinier

Wij hebben precies hetzelfde probleem en willen ook erg graag van YouTube af op de televisie. We zijn heel benieuwd of er al iets aan gedaan is en overwegen nu ook over te stappen naar een andere televisie provider waarbij het wel geblokt kan worden. Iemand tips?

Reputatie 7
Badge +10

... een andere televisie provider waarbij het wel geblokt kan worden.

Is die er dan?

Je zou die decoders om kunnen ruilen voor digitenne, daar zit het niet op. Een andere optie is gewoon überhaupt geen decoder op hun kamer voor hun 18e.

Is er een provider met glasvezel waar je youtube uit kan zetten?

Reputatie 7

Ja, allemaal.

Ik kan YouTube zo "uit" zetten en zelfs, indien nodig, alleen op de TV ontvangers en bijvoorbeeld de telefoon van mijn vrouw en tussen 17:00 en 22:00u.

Maar ja, ik gebruik dan ook een andere router met een veel uigebreidere firewall.

Ik kan YouTube op IP adres of op url/domein blokkeren voor individuele apparaten op het lokale netwerk en daarbij is het ook mogelijk een tijdslot voor zo'n firewall rule te hanteren.

Reputatie 7
Badge +10

Ja, allemaal.

Ik kan YouTube zo "uit" zetten en zelfs, indien nodig, alleen op de TV ontvangers en bijvoorbeeld de telefoon van mijn vrouw en tussen 17:00 en 22:00u.

Maar ja, ik gebruik dan ook een andere router met een veel uigebreidere firewall.

Ik kan YouTube op IP adres of op url/domein blokkeren voor individuele apparaten op het lokale netwerk en daarbij is het ook mogelijk een tijdslot voor zo'n firewall rule te hanteren.

En jij heb de technische kennis. Dat is minstens net zo belangrijk als de apparatuur.

Maar bij welke provider kan het zonder die kennis en zonder extra apparatuur? 

Ja, allemaal.

Hoe doe je zo iets dan?  Het is wel duidelijk dat KPN het geen moer scheelt hoeveel schade ze kinderen kunnen aandoen met die onbeperkte toegang tot die YouTube ellende. Jeugdzorg loopt vol door deze ellende en wat het de maatschappij allemaal wel niet kost.  Maar ja, als KPN maar geld verdient over de ruggen van al die kinderen. Ik wil YouTube er vanaf hebben. Dan maar naar een andere provider. Of ik zal de consumentenprogramma's eens vragen hier aandacht aan te besteden. Je hebt qua programma aanbod toch al geen keuze want bijna alles wordt door KPN verzorgd (lees: bepaald).

Ik las trouwens net op https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-begint-met-omruilen-oudere-bruikleendecoders-interactieve-tv/ het volgende:

---------------------------------------------------------------------------------------------------

KPN-woordvoerster Renée Schnitzler bevestigt het omruilprogramma aan Totaal TV. "Klanten met een bruikleendecoder model VIP1903, VIP1963 of VIP1853 kunnen de decoder voor een nieuwer model omruilen." KPN-klanten dienen de omruil zelf online in gang te zetten. Als vervangende bruikleendecoder levert KPN daarna één van de meest recente modellen HD-bruikleendecoder. Dit zijn de HMB2260 en VIP2952. De omruil van de decoder is gratis.

Netflix en YouTube

De nieuwere decoders van KPN Interactieve TV zijn niet alleen snellerin gebruik, bijvoorbeeld bij het zappen. Ze bieden ook directe toegang tot online streamingdienst Netflix. Ook kan direct via de tv-decoder gekeken worden naar video’s die op YouTube zijn geplaatst.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus als je een oude decoder gebruikt kan die geen NetFlix en YouTube via de decoder ontvangen. NetFlix kan ik via mijn Philips Smart TV wel ontvangen. YouTube gelukkig niet.

Zou dit ene oplossing zijn om van YouTube af te komen via de KPN decoder ?

Ik kom op Marktplaats zat oude type decoders tegen.

Iemand enige ervaring daarmee?

Of kan iemand van KPN hier op reageren.

Reputatie 7
Badge +10

Decoders van marktplaats doen het niet. Een decoder doet het alleen als er een abonnement bij zit wat netjes elke maand betaald word. Elke decoder heeft een uniek serie nummer, KPN weet precies welke decoders er bij uw abonnement horen. En welke niet dus.

Als de YouTube app op de decoder echt zo'n probleem is, dan zou je hem om kunnen ruilen voor een digitenne kastje. Daar zitten geen apps op. En dus geen YouTube.

Blokkeren via een router moet je technisch behoorlijk onderlegd voor zijn. En waterdicht is het niet. Met een paar muisklikken heb je een Tor browser geïnstalleerd, waarop je vervolgens vrolijk weer naar YouTube kunt kijken.

Ik wil geen decoder die buiten KPN om werkt, ik wil een decoder waar ik zelf als klant kan bepalen welke apps daar op staan en als ik een bepaalde app niet wil ik deze kan verwijderen. E.e.a. achter het kinderslot zodat ik daar als ouder over beslis en niet mijn kinderen. Op alle andere apparaten kan ik dat wel maar KPN ziet daar kennelijk het nut niet van in.

Als je een oudere decoder kan gebruiken om dit wel te bereiken dan moet het maar, maar wel in overleg met KPN. Het unieke serie nummer zal ongetwijfeld te wijzigen zijn wat dat staat gewoon opgeslagen in de klant gegevens. Waar een wil is is een weg.

Digitenne ken ik niet echt. Alleen via via van de mogelijkheid om bv op vacantie tv te ontvangen via een schotel/antenne. Vergelijkbaar met CanalDigital.

Werkt zo'n digitenne kastje dan wel ipv een Experia box achter een glasvezel modem?

Ik overweeg ook een andere router die de Experia vervangt die ik beter kan aansturen.  Ik las op het forum de mogelijkheden:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Gaat mij om blokkeren van YouTube zolang YouTube geen onderscheidt maakt in content voor kinderen en volwassenen. Alle parental control instellen zijn schijn want kan je gemakkelijk uitschakelen als kind. Ik vind het prima dat ze even YouTube kijken (maar ik mee kan kijken) maar niet de mogelijkheid hebben om onbeperkt 24u per dag dat te doen.

Reputatie 7
Badge +10

Een digitenne kastje is helemaal niet verbonden met internet. Het heeft niks te maken met de Experiabox. 

Tis ook een optie om ze gewoon helemaal geen tv op hun kamer te geven. Alleen 1 in de woonkamer. Waar je er altijd bij bent als ze kijken...

Is het wat om hier een Facebook pagina over te beginnen om zo alle gelijk gestemde te verzamelen. Dan kunnen we dit ook een keer aan gaan geven in de media. Zo lang hun dat niet software matig aanpassen een overstapgaan maken richting Ziggo ook al kan je dat daar momenteel ook niet uitzetten. Ik weet zeker dat er duizenden gezinnen mee kampen. Hier hebben we ook continu gezeik in huis vanwege al die randebielen op YouTube.

Met vriendelijke groet André

Is hier al eens wat meer over bekend? Ik vind het erg belangrijk dat hier wat mee gedaan wordt. Ook ik wil graag de mogelijkheid graag Youtube uit te schakelen o.i.d. 

Is het wat om hier een Facebook pagina over te beginnen om zo alle gelijk gestemde te verzamelen. Dan kunnen we dit ook een keer aan gaan geven in de media. Zo lang hun dat niet software matig aanpassen een overstapgaan maken richting Ziggo ook al kan je dat daar momenteel ook niet uitzetten. Ik weet zeker dat er duizenden gezinnen mee kampen. Hier hebben we ook continu gezeik in huis vanwege al die randebielen op YouTube.

Met vriendelijke groet André

Heel goed plan!! Maak maar aan!

Ja, allemaal.

Dit kan ook met de Experia v10a (ik heb geen ervaring met de Experia v10). Dit zijn de stappen met wat plaatjes voor de niet-technische mensen:

De YouTube app helemaal blokkeren

•  Vul de volgende adressen in: youtube.com , youtu.be , googlevideo.com , google.com , googleusercontent.com , ytimg.com , doubleclick.net , 1e100.net . Volgens mij heb je genoeg met alleen maar “youtube.com”, maar ik wou er zeker van zijn :grinning:
  •  Klik op de “Save settings” knop.
  •  Ga naar “Netwerk” → “Firewall” → “Access Control”
  1.  Klik op de “Add Rule” knop.

2.  Voer een beschrijving in het “Rule Description” veld.

3.  Voer het IP-adres in van jouw iTV ontvanger.

4.  Selecteer de optie “WWW with URL Blocking”.

5.  Klik op de “Save Settings” knop.

•  Ga terug naar stap 1 als je YouTube op meerdere iTV ontvangers wil blokkeren en voer het IP-adres van de desbetrefende ontvanger in. De andere opties blijven hetzelfde.

Als alles goed is verlopen start de YouTube app nu niet meer op. Je krijgt een foutmelding tijdens het opstarten van de app.

De YouTube app blokkeren (met tijdslimiet)

Er zijn natuurlijk ook ouders die de app niet helemaal willen blokkeren, maar die de app pas na een bepaalde tijdstip willen blokkeren. Een soort tijdlimiet / schermtijd net als op Windows 10, iPhone/iPad, etc. Dat kan ook met de Experia v10a. Ik leg dat volgende keer uit.

Weer een reden om over te stappen. Gezien de looptijd van dit topic gaat kpn dit niet aanpassen denk ik.

Overal kan je schermtijd instellen en content filteren of blokkeren behalve in die brakke kpn ontvangers.

Toch maar weer eens kijken bij Ziggo...

De YouTube app blokkeren (met tijdslimiet / schermtijd)

• Klik op de “Add Rule” knop.
  • Stel de tijden in waarop de blokkade moet beginnen en eindigen. Dit kan per dag verschillend zijn. Vergeet niet om de dagen aan te vinken waarop deze rule moet werken.
  • Klik op de “Save Settings” knop.
  • Ga naar “Netwerk” → “Firewall” → “URL Blocking”.
  • Klik op de “Edit” knop die behoort bij de Youtube rule die je eerder hebt aangemaakt.
  • Helemaal onderdaan, selecteer de scheduling rule die je net hebt aangemaakt.

• Nu kan men Youtube tussen deze tijden niet meer opstarten. Het kan wel zo zijn dat de Youtube app al draait als de blokkade begint. In zo’n geval blijft de Youtube app gewoon werken, dus je moet nog een paar stappen volgen om de Youtube app te onderbreken.
  • Ga weer naar “Netwerk” → “Firewall” → “Schedule Rule”.
  • Klik nogmaals op de “Add Rule” knop.
  • Deze nieuwe schedule rule moet op dezelfde tijdstip beginnen als de vorige schedule rule, maat het moet alleen 2 minuten actief zijn. De foto’s maken het wat duidelijker.

• Ga naar “Netwerk” → “Firewall” → “Access Control”.
  • Klik op de “Add Rule” knop.
  • Net als daarvoor, voer een beschrijving in het “Rule Description” veld en het IP-adres in van jouw iTV ontvanger. Zie foto voor de andere opties (vergeet niet om de Scheduling Rule aan te passen).

•  

Nu zal de Youtube app op een bepaalde tijdstip worden afgebroken en geblokkeerd.

Reageer