Zender niet beschikbaar en Led verlichting

• 13 november 2015
  • 9 reacties
  • 401 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Sinds een aantal weken is het bijna onmogelijk geworden, om een hele avond fatsoenlijk TV te kunnen kijken. 

Na een aantal uurtjes, krijg ik opeens de melding Zender niet beschikbaar. 

Op en neer zappen gaat dan ook niet meer, want de melding verschijnt dan op elke zender. 

Inmiddels alle voorgedragen oplossingen uitgeprobeerd, ontvanger en experiabox al tig keer gereset. 

Zelfs terug gezet naar fabrieksinstellingen. 

Ook een nieuwe HDMI kabel aangesloten en de DVS gereset, alles zonder resultaat.

Nu kwam ik er gisteren opeens per toeval bij uit, als ik mijn LED schemerlamp met dimmer uitschakel dat het probleem ophoud. 

Maar bewuste schemerlamp is niet in de buurt van TV of DVS aangesloten. 

Deze staat weliswaar tegenover de DVS maar toch wel op een afstand van zeker 5 meter. 

Daarbij staat deze daar al meer dan 1 jaar, zonder dat ik daar ooit problemen mee heb gehad. 

Vraag me dus af, hoe een dergelijke lamp op die afstand nog invloed op mijn TV kan hebben. 

9 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Je kan proberen de DVS'en opnieuw te koppelen. Maar LED verlichting stoort heel erg op powerline signalen en daarom blijft LAN kabels de beste oplossing.

Robin
Reputatie 7
Er hoeft maar iets te gebeuren met die ledverlichting en (met name) de bijbehorende dimmer en je hebt inderdaad zoals zegt een enorme storingsbron op het lichtnet. Het kan heel goed dat de leeftijd van de leds en/of dimmer hier de oorzaak van is.

Dergelijke storingsbronnen kunnen echt killing zijn voor HomePlug powerlines. Ik heb helaas al vele soortgelijke berichten gezien.

Ook ik heb mijn Netgear AV500 powerlines de deur gewezen en heb mijn woning volledig voorzien van Cat6 UTP netwerk bekabeling.

Éénmalig een hoop werk, maar daarna een verademing.

Reputatie 1
Badge
Ik ben niet zo heel erg technisch, wat bedoelen jullie precies met DVS opnieuw koppelen? 

Aan de leeftijd van de Led en dimmer zal het niet liggen, betreffende lamp is nauwelijks 1 jaar oud.

Bekabelen leverde hier qua afstand problemen op, zodoende ook door de KPN zelf met de DVS geïnstalleerd. 

wjb schreef op 13 nov '15 om 17:06u
Er hoeft maar iets te gebeuren met die ledverlichting en (met name) de bijbehorende dimmer en je hebt inderdaad zoals @RobinFlikkema zegt een enorme storingsbron op het lichtnet. Het kan heel goed dat de leeftijd van de leds en/of dimmer hier de oorzaak van is.

Dergelijke storingsbronnen kunnen echt killing zijn voor HomePlug powerlines. Ik heb helaas al vele soortgelijke berichten gezien.

Ook ik heb mijn Netgear AV500 powerlines de deur gewezen en heb mijn woning volledig voorzien van Cat6 UTP netwerk bekabeling.

Éénmalig een hoop werk, maar daarna een verademing.

Reputatie 7
Tja, ook één jaar kan helaas voldoende zijn, weet dat dergelijke powerlines uitermate gevoelig zijn voor interferentie op het lichtnet. De kleinste "slijtage" in led of dimmer kan al desastreuze gevolgen hebben.

Het opnieuw koppelen van de DVS'en doe je door binnen twee minuten het reset knopje op beide adapters in te drukken en te wachten totdat alle lampjes van de adapter weer groen branden.

Het opnieuw koppelen moet je dan eigenlijk wel doen terwijl die ledverlichting aan staat, als ik het goed begrepen heb probeert zo'n powerline bij het koppelen die interferentie er uit te filteren. (Te leren van de aanwezige storing.)

Niet geschoten is altijd mis. ;)

Reputatie 1
Badge
Oh...dat bedoel je met koppelen, dat heb ik ooit al eens gedaan, zal wel lukken. 

Kan het er ook niet aan liggen dat de DVS al wat ouder is, heb die dit jaar nog wel ge-update.

Reputatie 7
Zeker dat kan ook, maar het blijft natuurlijk wel zo dat die DVSen hun werk goed doen als die ledverlichting uit staat. De kans dat het die schemerlamp is acht ik dus wel iets groter.

Laat onverlet dat een netwerkkabel verreweg het beste resultaat geeft.

Heb je ergens een "ouderwetse" coax televisie aansluiting of een niet gebruikte telefoonleiding, kijk dan eens of je die kabel kan (laten) vervangen door een Cat6 UTP kabel. Succes verzekerd en nooit meer haperende TV of "Zender niet beschikbaar".

Reputatie 1
Badge
wjb schreef op 13 nov '15 om 19:38u
Zeker dat kan ook, maar het blijft natuurlijk wel zo dat die DVSen hun werk goed doen als die ledverlichting uit staat. De kans dat het die schemerlamp is acht ik dus wel iets groter.

Laat onverlet dat een netwerkkabel verreweg het beste resultaat geeft.

Heb je ergens een "ouderwetse" coax televisie aansluiting of een niet gebruikte telefoonleiding, kijk dan eens of je die kabel kan (laten) vervangen door een Cat6 UTP kabel. Succes verzekerd en nooit meer haperende TV of "Zender niet beschikbaar".

Hier zit idd wel een kabelaansluiting, want standaard is hier in de appartementen een Ziggo aansluiting aanwezig. 

Wil ik iets laten vervangen, zou ik toch de KPN moeten laten komen, daar kan ik niks van.

Maar ik zal na het weekend eerst eens dat opnieuw koppelen van de DVS proberen.

Wie weet........

Reputatie 7
De allernieuwste, de DVS 650, is wel veel minder kwetsbaar voor interferentie op het lichtnet dan oudere modellen.

Reputatie 7
Badge +28
Dag cirkel,

Het weekend is inmiddels voorbij, heb je het opnieuw koppelen nog kunnen testen? Ik ben benieuwd of dat heeft geholpen :)

Reageer