Beantwoord

Zwart beeld met Arcadyan en Arris, alleen Motorola geeft nog beeld

• 24 augustus 2018
  • 79 reacties
  • 1222 keer bekeken

Hi,

Andermaal teleurgesteld door een KPN monteur die naar aanleiding van plotseling zwart beeld het probleem kwam oplossen. Ik had twee stuks Arcadyan HD ontvangers die in elk geval tot en met zaterdag perfect hebben gewerkt. Maandag kwam ik tot de ontdekking dat ik geen beeld en geluid meer heb op HD kanalen. (zo'n beetje alle kanalen dus op zwart). Probleem gemeld bij KPN.

De eerste monteur zei dat de Arcadyan kastjes het probleem zijn, hij liet een Motorola achter die wel werkte. Een tweede werd nagestuurd, maar bij ontvangst bleek dat weer een Arcadyan te zijn. Inderdaad, zelfde probleem weer. Dus weer melding gedaan. De vriendelijke helpdesk dame gaf aan dat de Motorola zéker niet het nieuwste apparaat is en dat een monteur het toch echt moest kunnen oplossen. De Motorola is ook niet meer leverbaar.

Tweede monteur had zojuist een Arris mee, die evenals de Arcadyan ook niet werkt (beide hebben waarschijnlijk dezelfde software). Zijn bewoordingen; het HDCP DRM signaal komt waarschijnlijk niet terug van de TV. KPN is verplicht om deze controle (kopieerbeveiliging) in de software op te nemen, hiermee wordt dus geverifieerd of het (via HDMI) aangesloten apparaat kan opnemen. Geeft het apparaat geen terugkoppeling, dan wordt het signaal niet meer doorgegeven. Alternatief is een scartkabel, die kan mogelijk wel werken, maarja... die hebben en willen we natuurlijk niet meer!

Probleem is niet opgelost, sorry en toch een prettig weekend.... monteur meldt het terug, weet niet hoe het verder gaat. Pffff... op zijn minst tijd voor een training van je technisch personeel KPN, verwachtingsmanagement bij je klant!
Ik zal dit weekend eens met Ziggo gaan bellen, geen idee hoe het daar zit, maar het kan toch niet zo zijn dat mijn prima werkende TV nu ineens niet meer via HDMI aangesloten kan worden op een KPN HD ontvanger!!??? Het is niet dat ik het niet begrijp, het is meer dat ik niet kan accepteren dat me dit gewoon door de strot geduwd wordt.

Ik heb nog even gebeld met meneer Philips, de laatste gepubliceerde software voor de TV dateerde namelijk van 2010. Helaas is er niets nieuwers beschikbaar en moet ik concluderen dat de TV dus end-of-life is sinds 2010. Ongeveer ook nieuw gekocht in 2008 trouwens. Volgende wordt in elk geval ook geen Philips.

Philips TV, 32PFL7404H/12
Arcadyan HMB2260
icon

Beste antwoord door marmachine 10 september 2018, 11:38

Het is opgelost!

Ondanks het advies, de probeersels en de flauwekul van KPN, blijkt dat ik GEEN nieuwe TV had hoeven kopen. Uiteindelijk heeft de 'expert' van KPN het probleem kunnen verhelpen.

Er was een (vermoedelijk) probleem met HDCP, de vragen die onbeantwoord zijn gebleven is waarom de Scart-kabel niet werkte en waardoor het heeft kunnen ontstaan. De (vermoedelijke) oorzaak zat in de Experiabox, want toen na een reset ook daarop een update werd geïnstalleerd werkt alles weer gewoon. Dus ook de oude Philips TV met HDMI 1.3

Om de vraag van @Erik_ te beantwoorden; de nieuwste software die beschikbaar is, dateert uit 2010. Ik heb Philips gebeld, maar die gaven ook aan dat er niets nieuwers meer is. Dit bleek niet te helpen. De TV is dus feitelijk binnen een jaar na aankoop (in 2009) al 'end-of-life'.

De 'expert' heeft wel mijn Motorola meegenomen, maar de nieuwere Arcadyan en Arris werken, dus ik ben wat dat betreft tevreden. De 'expert' heeft ook de ARC functie aan de praat; mijn nieuwe Samsung scherm is feitelijk als monitor aangesloten op mijn Onkyo Receiver (TX-NR626), alle randapparatuur én de HD ontvanger van KPN zit aan de receiver. Dat ie (in plaats van tussen 8-10, pas om 10:15) te laat was waardoor het mij de hele ochtend heeft gekost, neem ik dan maar op de koop toe.
Bekijk origineel

79 reacties

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_Protection
Reputatie 4
Dit probleem heb ik al drie jaar. Er zijn de nodige "gedachtenwisselingen" op dit forum geweest, maar dat werd door bepaalde personen altijd teruggebracht tot een probleem met 4K. Jammer genoeg heeft bij mij een TV dat probleem ook en een andere niet. Je kunt je de moeite sparen met andere kabels of een HDMI-switch er tussen te zetten. Het gaat iedere keer weer fout. En dat KPN dit probleem nog steeds niet opgelost heeft, te gek voor woorden. Software en KPN.. Niet de beste combinatie zullen we maar zeggen, maar je zit er wel fijn mee. Trouwens, niemand kan je van te voren vertellen of je probleem met een nieuwe TV opgelost is, las deze week ook weer enkele reacties op dit forum van mensen die dit met een nieuwe TV ook hadden! En dan wordt je afgescheept dat dit met beveiliging van content etc te doen heeft, nou ja, zie de mensen met een tablet met Mediatek chipset, nieuwe versie software, tablet onbruikbaar met KPN en ga zo maar door.
Reputatie 7
Ik ken maar twee mensen die problemen hebben met zwart beeld i.c.m. een Arcadyan of Arris.
Dat betekent dat dit fenomeen blijkbaar een zeer zeer zeldzaam fenomeen lijkt te zijn.

Waar ik benieuwd naar ben is twee dingen:
1) Wat is het merk en type van de televisie waarmee dit ervaren wordt?
2) Is het menu nog wel zichtbaar?

@marmachine ervaart dit met een Philips 32PFL7404H.
En jij @beosound100, wat is het merk en type televisie waarmee het fout gaat en wat is het merk en type van de televisie waarmee het goed gaat?

las deze week ook weer enkele reacties op dit forum van mensen die dit met een nieuwe TV ook hadden!.Kan je hier links naar die reacties plaatsen?
Samsung TV uit 2010. Kon prima HD zenders ontvangen tot aan de HD on 1 swap actie.

Menu is zichtbaar, Krijg foutboodschap en zwart scherm zonder geluid bij swappen. Monteur gooide het vrijdag op te weinig snelheid maar dat lijkt me flauwekul. Bovenstaande verklaring met DRM rights en een software update probleem lijkt me een logischer verklaring. Voor de zender swap namelijk nooit problemen gehad met het kijken van HD op de kanalen 700-715

SD zenders zijn prima te zien. Gelukkig zit op zowel op de STB als de Tv nog een SCART aansluiting. Het is een vakantiehuisje dus de volgende keer dat ik er ben zal ik proberen of het probleem verdwijnt met het gebruik van een SCART kabel.

Had de monteur ook even kunnen doen?
Reputatie 4
Dat het probleem zeer zeldzaam is, is voor jouw (wjb) rekening. Er is genoeg discussie over gevoerd in het verleden en geen oplossing. Ik heb in mijn omgeving verschillende mensen aangeraden over te stappen naar een andere provider. Merken? Samsung, Philips, B&O en LG. En nogmaals, het is niet te voorspellen bij welk merk en type het fout gaat, maar het probleem heb ik een maand geleden ook nog eens bij een overstapper van Ziggo naar KPN meegemaakt, je snapt, die is weer terug.

Op de een of andere manier lukt het KPN maar niet om met fatsoenlijke software op de markt te komen. Of dat nu ITV-online, serieopname, zwart beeld, ITV-app etc is, overal al jaren problemen mee. Ieder tweede topic (bij wijze van spreken) wordt minimaal enkele keren aangeraden om de ontvanger opnieuw op te starten cq de software opnieuw te laden...……...
Reputatie 7
Dat het probleem zeer zeldzaam is, is voor jouw (wjb) rekening. Er is genoeg discussie over gevoerd in het verleden en geen oplossing.Die uitspraak neem ik graag voor mijn rekening. Ik kan me ook geen topic voor de geest halen waar deze problematiek in besproken is anders dan in combinatie met de 4K Ultra-HD ontvanger.
Kan jij hier eens een link plaatsen naar zo'n topic?

Merken? Samsung, Philips, B&O en LG. En nogmaals, het is niet te voorspellen bij welk merk en type het fout gaat, ...Waarom kan ik me dan geen enkel topic voor de geest halen waar dit in besproken wordt?
Reputatie 7
Menu is zichtbaar,Dan riekt dat naar problemen met HDCP.
Welk type Samsung TV uit 2010 heb je?
Type zou ik moeten opzoeken, maar ik ben daar nu niet. Maar waarom weet een monteur zoiets niet? Is simpel te testen met Scart als ik dat hier zo lees.
Reputatie 7
Maar scart wil je anno 2018 natuurlijk niet meer gebruiken, we gaan toch geen SD meer kijken, dat doet pijn aan je ogen.
Exact, en dan als monteur gewoon huiswaarts gaan met de mededeling "uw internet snelheid is niet goed genoeg"en de klant met het probleem laten zitten? Extra wrang daarbij voor de klant (to add an insult to an injury) is dan een prijsverhoging doorvoeren onder het motto maar u krijgt nog meer zenders in HD, en dan na die software update zit je met alleen SD ??

Daar kun je als KPN toch niet bij achterover leunen en de handen in de lucht steken ???
Reputatie 7
Wat is jouw Internet snelheid dan?
Doe eens een meting via https://kpn-itns.speedtestcustom.com vanaf een bekabeld aangesloten PC.
Maar waarom weet een monteur zoiets niet? Ze zijn er in alle soorten en maten, het zijn nét mensen. Maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat daar iets te verbeteren valt.

Wat ik niet begrijp is dat er geen softwarematige downgrade van het HDMI signaal wordt gedaan!?Ik heb eea gelezen over HDCP inmiddels en weet nu wel zeker dat de consument er meer last van zal hebben dan de boeven die dingen doen die strijdig zijn met het copyright.... met de nieuwe HDCP 2.2 standaard kan ik straks ook meteen mijn Onkyo TX-NR626 surround receiver afschrijven. Ik zoek nog naar een illegale tussensteker, zoiets moet te maken zijn lijkt me. :-)

Gelukkig zijn al mijn KPN abonnementen vrij, dus overstappen is ook nog een alternatief. Ben ik meteen van de Experiamenteer box af... over kansloze software gesproken!!
Had ik al gedaan 8Mbps, lage ping, Maar voor we daar discussies over krijgen: voorheen werkte HD op 701-715 wel normaal en toen ook bij soms veel lagere snelheden. Ook geen blokjes of haperende beelden.
Reputatie 7
Had ik al gedaan 8Mbps, lage ping, Maar voor we daar discussies overkrijgen: voorheen werkte HD op 701-715 wel normaal en toen zelfs ook bij soms veel lagere snelheden. Ook geen blokjes of haperende beelden.8Mbps is inderdaad te laag voor HD en blijkbaar is de snelheid van jouw lijn dus achteruit gegaan als jij voorheen wel HD zenders kon ontvangen.
Wat geeft https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl aan dat haalbaar zou moeten zijn op jouw adres?
Reputatie 7
Ik heb eea gelezen over HDCP inmiddels en weet nu wel zeker dat de consument er meer last van zal hebben dan de boeven die dingen doen die strijdig zijn met het copyright.... met de nieuwe HDCP 2.2 standaard kan ik straks ook meteen mijn Onkyo TX-NR626 surround receiver afschrijven. Ik zoek nog naar een illegale tussensteker, zoiets moet te maken zijn lijkt me. :-)

Gelukkig zijn al mijn KPN abonnementen vrij, dus overstappen is ook nog een alternatief. Ben ik meteen van de Experiamenteer box af... over kansloze software gesproken!!
HDCP 2.2 wordt alleen gebruikt voor 4K en ja, het zal je zonder ondersteuning van HDCP 2.2 niet lukken om beelden via die Onkyo TX-NR626 te laten lopen. Je kunt hem natuurlijk altijd nog aan de ARC HDMI poort van de televisie hangen zodat je het geluid in ieder geval nog wel via die Onkyo kunt laten lopen.
Je kunt daarnaast natuurlijk ook een optical cable gebruiken tussen TV ontvanger en Onkyo om het geluid via de Onkyo te laten lopen.

Overigens zal je dit "probleem" bij alle providers ervaren immers het zijn de zenders die die verplichtingen rond kopieerbeveiliging vereisen, niet de providers als Ziggo of KPN.
Reputatie 4
WJB:

negen maanden geleden: Na opstarten van iTV krijg ik alleen een zwart scherm en zonder geluid!

Daar ook al in aangegeven dat dit probleem al heel lang speelt maar jij was (en bent) blijkbaar alleen geïnteresseerd in de problemen van jouw SONY TV met 4K Je sprak zelfs je verbazing uit dat het blijkbaar ook speelde (en nog steeds dus) bij niet 4K tv's. Dus graag mensen in hun waarde laten en niet doen alsof dit nooit is voor gekomen. Overigens de tijd die monteurs hier thuis en ik aan de telefoon heb gehangen, met vervanging van kastjes, dat vind je natuurlijk niet terug op dit forum.!
Reputatie 4
Overigens speelt die ellende (nog niet misschien) bij ZIGGO (met anderen heb ik in mijn omgeving nog geen ervaring, maar goed, bij ZIGGO spelen andere problemen, dus ook daar is het niet allemaal ok (maar wel werkende app's!!!)
Reputatie 7
Dus graag mensen in hun waarde laten en niet doen alsof dit nooit is voor gekomen.Dat heb ik toch ook nooit beweerd, ik zeg alleen dat dit blijkbaar een zeer zeldzaam fenomeen is aangezien er naar mijn wten maar één topic is die dit behandelt An dat is dit topic. Ik heb je nu twee keer gevraagd om links te geven naar andere topics waar dit probleem in besproken wordt, maar die heb ik nog niet gezien, als ik met Google het forum doorzoeken, dan kan ik ook geen andere topics vinden, dus ik houd me aanbevolen..
Er wordt max 11 MB/s beloofd op dat adres. Maar voorheen was dit nooit een probleem met HD en de snelheid is ook niet anders dan voorheen. Het betreft geen 4K Tv, las nog wel iets dat TV's van voor 2009 of eerder met HDMI 1.4 versie werkten en iTv nu minimaal 2.1 nodig heeft. De vraag is dus of er op dit gebied iets met de software van iTv dan wel de Arris STB is gebeurd in juli/aug?
Reputatie 7
Overigens speelt die ellende (nog niet misschien) bij ZIGGO (met anderen heb ik in mijn omgeving nog geen ervaring, maar goed, bij ZIGGO spelen andere problemen, dus ook daar is het niet allemaal ok (maar wel werkende app's!!!)Speelt die ellende nu wel of niet bij Ziggo, want dat kan ik niet helemaal opmaken uit jouw bericht.
Reputatie 7
Er wordt max 11 MB/s beloofd op dat adres. Maar voorheen was dit nooit een probleem met HD en de snelheid is ook niet anders dan voorheen.Onderstaand een tabel van de mogelijke TV ontvangers vanaf een bepaalde bandbreedte.
4.936 bits/s 1 SD
8.222 bits/s 2 SD
8.941 bits/s 1 SD + 1 HD
12.227 bits/s 1 SD + 1 HD
16.233 bits/s 2 HD
39.765 bits/s 2 SD + 2 HD
45.024 bits/s 3 SD + 2 HD
47.324 bits/s 2 SD + 3 HD
50.282 bits/s 3 SD + 3 HD
58.991 bits/s 2 SD + 4 HD
70.658 bits/s 1 SD + 5 HD
82.324 bits/s 6 HD

Met die 8Mbps zij dus 2 SD ontvangers mogelijk, pas vanaf ongeveer 9Mbps word 1 HD ontvanger mogelijk.

Overigens, als je bij de instellingen op de TV ontvanger bij beeldkwaliteit de HD functie uit zet, dan kan je ook via de HDMI kabel weer televisie kijken.
Maar ...................................., we gaan toch geen SD meer kijken, dat doet pijn aan je ogen.

Er zijn geen andere TV ontvangers en geen internet wat (op dat moment) bandbreedte gebruikte. Maar uuuh waarom werkte HD voorheen wel bij diezelfde snelheid? Bovendien verwacht ik dan geen zwart beeld maar freezing of blokken.

Er was volgens de monteur ook geen koper probleem dus ook geen lijndegradatie uit die hoek. Iets wat 3 jaar prima gewerkt heeft.... Te makkelijk om het daarop te schuiven.

Idem dat ik dan extra betaal voor HD maar alleen SD geleverd krijg. Lijn en abonnement zijn beiden van KPN.

Wat nu?

Maar ...................................., we gaan toch geen SD meer kijken, dat doet pijn aan je ogen.
...
Reputatie 7
Er zijn geen andere TV ontvangers en geen internet wat (op dat moment) bandbreedte gebruikte. Maar uuuh waarom werkte HD voorheen wel bij diezelfde snelheid? Bovendien verwacht ik dan geen zwart beeld maar freezing of blokken.

Er was volgens de monteur ook geen koper probleem dus ook geen lijndegradatie uit die hoek. Iets wat 3 jaar prima gewerkt heeft.... Te makkelijk om het daarop te schuiven.
Helaas horen we wel vaker dat de snelheid van de Internetverbinding wat inzakt en ik ben bang dat daar hier ook sprake van is, hoe vervelend ook. Ik ben dan ook bang dat je de HD functie van jouw TV ontvanger uit zal moeten zetten zodat je in ieder geval via HDMI weer televisie kunt kijken.

Je adviseert om SD te gaan kijken terwijl je net zelf vond dat dat zeer aan de ogen doet en we dat (anno 2018) niet meer zouden moeten doen.

Ik kan je nu even niet meer volgen.
Idem niet waarom als natuurwet de lijnsnelheid zou moeten inkakken na 2-3 jaar.. Maar even serieus. Wat nu te doen om van de value for the paid money te kunnen genieten?

Reageer