Beantwoord

Zwarte balk achter de ondertiteling ook een optie bij KPN?

  • 24 September 2021
  • 10 reacties
  • 852 keer bekeken

Ik heb hier al eerder de vraag over gesteld maar nog geen bevredigend antwoord hierop . Het volgende met onze Samsung smart tv kan ik met bijbehorende afstandsbediening de zwarte balk van de achtergrond bij de ondertiteling via teletekst ook weghalen zodat er een  goed overzicht op het beeldscherm is. Nu zijn we recent  overgestapt naar KPN via de glasvezel en dan denk je er op vooruit te gaan in deze moderne tijd .  Nu is alles overgezet naar de afstandsbediening van KPN en helaas werkt deze functie niet meer wat zeer ergelijk is.  Kan dat opgelost worden ?  Zo niet dan overwegen we weer terug te gaan naar Canal Digitaal via de schotel. 

icon

Beste antwoord door KINK in de KABEL 27 September 2021, 17:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@KINK in de KABEL Veel televisiezenders zenden ondertiteling op twee manieren uit: via teletekst (veelal pagina 888) en via DVB-ondertiteling. De eerste manier is bij vrijwel alle providers beschikbaar, met inderdaad een zwarte balk achter de tekst. De tweede manier, die echter niet door alle televisiezenders gebruikt wordt, is alleen beschikbaar als de provider gebruikt maakt van DVB voor het doorgeven van het signaal. Dat zijn onder andere Ziggo (DVB-C) en Canal Digitaal (DVB-S). KPN (en de andere providers via het netwerk van KPN) maakt bij interactieve tv echter geen gebruik van DVB, maar van IPTV om het signaal door te geven. Daardoor is de DVB-ondertiteling niet bij KPN te ontvangen. Dat betekent dat de ondertiteling alleen te zien is via teletekst, dus met zwarte balk achter de tekst.

Piet.

Oke maar kan KPN dat dan niet veranderen ? Tenslotte zijn we overgestapt naar de glasvezel om er op vooruit te gaan en niet achteruit. Wel bedankt voor je reactie waar ik in dit geval niks mee opschiet.

 

Reputatie 7
Badge +9

@KINK in de KABEL DVB en IPTV zijn twee heel verschillende technieken om signalen door te geven. Omschakelen op een andere techniek betekent dat de hele infrastructuur door de provider veranderd moet worden, waaronder het vervangen van alle ontvangers bij de klanten. Dat gaat, onder andere vanwege de kosten, dus niet gebeuren.

Sterker nog: IPTV zal in de toekomst waarschijnlijk door kabelbedrijven steeds meer gebruikt gaan worden om signalen door te geven ten koste van DVB. Dat zie je al bij verschillende kabelbedrijven in het buitenland, al zal die overgang nog vele jaren gaan duren. De IPTV-techniek biedt namelijk in het algemeen meer voordelen dan de DVB-techniek.

Canal Digitaal zal zoals het er nu uitziet wel gebruik blijven maken van DVB(-S), hoewel dochterbedrijf Online via het KPN-netwerk wel gebruik maakt van IPTV.

Piet.

Reputatie 7

De meeste mensen hebben ook liever geen zwarte balken achter de ondertiteling.

Ik denk stiekem dat dat eigenlijk voor jou ook geldt maar dat je opzoek bent naar een beter contrast van de tekst zodat deze beter leesbaar is. Klopt dat?

Of het leesbaarder wordt…

Screenshot van TV zelf met dvb-t.

 

De meeste mensen hebben ook liever geen zwarte balken achter de ondertiteling.

Ik denk stiekem dat dat eigenlijk voor jou ook geldt maar dat je opzoek bent naar een beter contrast van de tekst zodat deze beter leesbaar is. Klopt dat?

Klopt maar ik zou nu niet weten hoe .  Op de afstandsbediening van onze Samsung smart tv  zit een toets om de ondertiteling via teletekst 888  de zwarte achtergrond wel of niet te zien .  Dus voorheen keken we via de schotel van Canal Digitaal en werkte dit perfect.  Nu kijken we via de glasvezel van KPN  en helaas werkt deze functie niet op hun afstandsbediening .  Zoals ik uit de eerdere reacties begrijp komt dit door de manier van de doorgifte van de provider. Maar als jij een oplossing weet hoor ik dat graag.

 

Reputatie 7
Badge +9

@KINK in de KABEL Klopt het dat jouw Samsung smart-tv een ingebouwde DVB-S-ontvanger heeft, voor de ontvangst van onder andere Canal Digitaal? Je had dan ook een CI+-module met smartcard in je tv voor het abonnement op Canal Digitaal? Je had dus geen losse tv-ontvanger van Canal Digitaal?

Piet.

@KINK in de KABEL Klopt het dat jouw Samsung smart-tv een ingebouwde DVB-S-ontvanger heeft, voor de ontvangst van onder andere Canal Digitaal? Je had dan ook een CI+-module met smartcard in je tv voor het abonnement op Canal Digitaal? Je had dus geen losse tv-ontvanger van Canal Digitaal?

Piet.

Dank voor je reactie , ja Inderdaad zit  er een CI + module aan de achterkant op de tv.  welke doormiddel van een smartcard werkte op voor het abonnement op Canal Digitaal.   Geen losse tv - ontvanger van Canal Digitaal dus.   Nu wel een losse tv ontvanger van de KPN  welke nu verbonden is dmv een HDMI kabel.

Reputatie 7
Badge +9

@KINK in de KABEL Het feit dat je de ingebouwde DVB-S-ontvanger in je tv gebruikte was de reden dat je de zwarte balk via je afstandsbediening kon weghalen. Dat werkt alleen op deze manier. Waarschijnlijk heb je ook een DVB-C-ontvanger voor digitale kabelontvangst in je tv zitten. Daar werkt het dan ook bij. Maar met een losse settopbox zal deze optie dus niet werken.

Piet.

Dank voor je reactie !