Beantwoord

zwarte balken beeld bij huren films

  • 14 December 2019
  • 7 reacties
  • 266 keer bekeken

goedeavond,

sinds kort heb ik bij de gehuurde films van kpn zwarte balken onder en boven het beeld. Is het mogenlijk om dat weg te krijgen?

icon

Beste antwoord door PeterG 16 December 2019, 13:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Hallo @Nienke.mks , dat gebeurt wel vaker bij oorspronkelijke bioscoopfilms.

Had ik gisteren ook nog bij een speelfilm.

 

Reputatie 5
Badge +4

Je kunt een 21:9 TV kopen (bioscoop formaat) i.p.v. de standaard 16:9 breedbeeld dan zijn de balken weg. Maar dan wordt 16:9 TV weer geschaald en heb je daar weer balken...

Hoi @Nienke.mks . Welkom op het forum.

Dat zou inderdaad aan de film kunnen liggen. Of aan instellingen op je tv. Tegenwoordig kun je op de tv ook allerlei ratio's instellen.

Heb je een voorbeeld van een film die je gehuurd hebt? 

Vrijwel alle bioscoopfilms worden op tv via on demand (huren bijvoorbeeld) in het oorspronkelijke formaat 21:9 aangeboden. Je tv heeft de 16:9 verhouding. Alleen met zwarte balken boven en onder past het 21:9 formaat dus qua breedte (verhouding) op je tv scherm.

Bij een gehuurde film zul je het dus met die zwarte balken moeten doen. Voordeel, je ziet alles wat in de bios qua beeld ook ziet; er is niks afgesneden.

Zo ook met 4:3 (oude norm) op een 16:9 scherm.

Maar ik prefereer de zwarte balken ipv uitrekken, dat vind ik geen gezicht. Gelukkig gaat dat tegenwoordig bijna altijd goed vanuit de zend kant en kun je zelf op de ontvanger kiezen wat je er mee wil.

Wat ik echt heel vreemd vind is de programma’s die in 16:9 uitzenden en dan in hetzelfde programma ineens balken in beeld schuiven.

 

Wat ik echt heel vreemd vind is de programma’s die in 16:9 uitzenden en dan in hetzelfde programma ineens balken in beeld schuiven.

Je bedoelt o.a. DWDD met het muziekmoment. Heel typisch inderdaad.:upside_down:

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.