Beantwoord

1 Gbit glasvezel

  • 10 October 2019
  • 11 reacties
  • 1164 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Beste lezers,

Ik las zojuist op RTV Utrecht dat het oranje kamp 1 Gbit gaat uitrollen in Nederland. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wanneer KPN dit gaat uitrollen. In principe kan mijn glasvezelverbinding het aan en is het alleen een administratieve knop die omgezet moet worden.

Met vriendelijke groet,

Erik
icon

Beste antwoord door Joran 14 October 2019, 14:35

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Zo simpel is dat niet, de achterliggende infra, waar je niet de enigste gebruiker ben, moet het ook
wel allemaal aan kunnen. Je eigen glasvezel aansluiting kan technisch wel 10 Gbit of 40 Gbit aan.

Maar dat betreft alleen het laatste stukje naar je woning, vanaf de wijkcentrale
moet al het verkeer invoegen op een gemeenschappelijke glasvezel, daar moet
wel ruimte voor zijn. Nu is de overboeking ergens 1 op 80.

Maar veel leuker is te weten waar je al die bandbreedte voor gaat gebruiken,
ik zelf heb maar 70 Mbit, maar kom nog niets te kort, zelfs nog wel over.
Reputatie 7
Ik las zojuist op RTV Utrecht dat het oranje kamp 1 Gbit gaat uitrollen in Nederland. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wanneer KPN dit gaat uitrollen. In principe kan mijn glasvezelverbinding het aan en is het alleen een administratieve knop die omgezet moet worden.
Je moet je wel afvragen wat je ermee denkt te bereiken.
Heb je ooit wel eens gemeten wat het werkelijke verbruik is op jouw glasvezelaansluiting?
Ik gebruik zelf geen Experia Box maar een EdgeRouter en daarmee kan je precies meten wat het gebruik van het netwerk is. Elke week zijn er twee momenten dat het verbruik tegen de gecontracteerde bandbreedte van 200Mbps aan hikt en dat is in de nacht van vrijdag op zaterdag en in de nacht van zaterdag op zondag. In die twee nachten wordt er ruim 500GB aan backups gesynchroniseerd tussen mijn NAS thuis en een NAS elders.
De rest van de week komt het verbruik nooit boven de 100Mbps en het meerendeel van de tijd zelfs niet boven de 50Mbps.
In het onderstaande screenshot zie je de download terwijl er op één televisie naar een HD-"Glas" zender gekeken wordt (12,5Mbps) en op een andere televisie een 4K Ultra-HD titel via Netflix bekeken wordt.


En hier zie je het verbruik als ik met een tablet door het forum wandel.

Websites en streaming video gaan er echt niet beter van.

Alleen als je het internet deelt met héél véél apparaten die allemaal gelijktijdig downloaden en streaming video vertonen heb je er misschien wat aan.

Heb je trouwens al naar de prijs gekeken? Die is pittig.

Dit is geen snelheid voor particulieren.
Zelfs met 5 personen (incl. 3 pubers) is 100 mb/s méér dan voldoende. Ook qua prijs lijkt mij.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Erik, ik kan nog niet zeggen wanneer 1Gbps verbindingen gaan komen, maar de voorbereidingen zijn getroffen: KPN introduceert PON-technologie voor snelheden tot 10 Gbps over glasvezel (FTTH). Als er abonnementen komen zullen we dat ongetwijfeld niet ongemerkt voorbij laten gaan 😉
Reputatie 4
Badge +4
Hoi Erik, ik kan nog niet zeggen wanneer 1Gbps verbindingen gaan komen, maar de voorbereidingen zijn getroffen: KPN introduceert PON-technologie voor snelheden tot 10 Gbps over glasvezel (FTTH). Als er abonnementen komen zullen we dat ongetwijfeld niet ongemerkt voorbij laten gaan 😉

Hoi @Joran, worden bestaande glasvezel klanten op ten duur ook omgezet naar deze nieuwe PON-technologie? Of gaan daar nog jaren overheen?

Reputatie 7
Hoi Erik, ik kan nog niet zeggen wanneer 1Gbps verbindingen gaan komen, maar de voorbereidingen zijn getroffen: KPN introduceert PON-technologie voor snelheden tot 10 Gbps over glasvezel (FTTH). Als er abonnementen komen zullen we dat ongetwijfeld niet ongemerkt voorbij laten gaan 😉

Hoi@Joran, worden bestaande glasvezel klanten op ten duur ook omgezet naar deze nieuwe PON-technologie? Of gaan daar nog jaren overheen?

Die moeten vooral niet omgezet worden immers dat betekent minder vrijheid voor derden in de keuze van netwerkapparatuur.

Hoi Erik, ik kan nog niet zeggen wanneer 1Gbps verbindingen gaan komen, maar de voorbereidingen zijn getroffen: KPN introduceert PON-technologie voor snelheden tot 10 Gbps over glasvezel (FTTH). Als er abonnementen komen zullen we dat ongetwijfeld niet ongemerkt voorbij laten gaan 😉

Hoi@Joran, worden bestaande glasvezel klanten op ten duur ook omgezet naar deze nieuwe PON-technologie? Of gaan daar nog jaren overheen?

Die moeten vooral niet omgezet worden immers dat betekent minder vrijheid voor derden in de keuze van netwerkapparatuur.

En ook dat je je lijn weer deelt met anderen, net als met de coax vroeger en dat kan je dan op drukke momenten snelheid kosten en dat moet je niet willen.

Het is wel goedkoper in aanleg voor KPN.

 

Reputatie 7
Hoi Erik, ik kan nog niet zeggen wanneer 1Gbps verbindingen gaan komen, maar de voorbereidingen zijn getroffen: KPN introduceert PON-technologie voor snelheden tot 10 Gbps over glasvezel (FTTH). Als er abonnementen komen zullen we dat ongetwijfeld niet ongemerkt voorbij laten gaan 😉

Hoi@Joran, worden bestaande glasvezel klanten op ten duur ook omgezet naar deze nieuwe PON-technologie? Of gaan daar nog jaren overheen?

Die moeten vooral niet omgezet worden immers dat betekent minder vrijheid voor derden in de keuze van netwerkapparatuur.

En ook dat je je lijn weer deelt met anderen, net als met de coax vroeger en dat kan je dan op drukke momenten snelheid kosten en dat moet je niet willen.

Het is wel goedkoper in aanleg voor KPN.

Goedkoper in de aanleg en ook wat goedkoper in gebruik en beheer. Dat laatste weegt echter niet op tegen de kosten voor omzetten naar PON-technologie.

Overigens delen we uiteindelijk natuurlijk allemaal de lijn met anderen alleen de vraag is of de capaciteit van die gedeelde lijn zo groot is dat je dat niet of nauwelijks zult merken.

Hallo @wjb , persoonlijk denk ik ook niet dat ze bestaande glasvezelnetwerken om gaan zetten naar PON, maar wel de PON-techniek gebruiken voor de nog nieuw aan te leggen netwerken.

We zullen het zien.

 

Reputatie 7

...persoonlijk denk ik ook niet dat ze bestaande glasvezelnetwerken om gaan zetten naar PON...

Daar ben ik van eigenlijk van overtuigd.

en dan maakt het altijd nog uit wat de klant zijn/haar keuze is

ik heb ook genoeg aan 100/100 maar heb hier 500/500

gewoonweg de rede dat ik dat wil

als kpn 1gb gaat leveren zou ik het wel gaan proberen

zie het maar zo met een Mercedes s klasse kom je op punt b

en dat lukt ook probleemloos met een Mercedes c klasse

Reageer