Vraag

1 Gbit/s

  • 27 October 2020
  • 31 reacties
  • 2016 keer bekeken

hallo,

 

ik heb een vraag over snelheid wat niet haalbaar is van 1 Gbit/s.

ik heb van de KPN glasvezel en een Experia V10(wit modem)

na de Experia heb ik een Netgear X10. welke meting ik ook doe ik kom niet boven de  500/500 uit.

de 0800 lijn en kpn webcare op twitter kunnen mij niet helpen wat ik moet doen.

de conclusie is een abbo afsluiten voor tech desk van 5 euro/ maand

ik weet het niet meer. voor deze wijziging naar 1Gbit had ik 500/500. hierbij geen probleem van

snelheid.  deze was altijd stabiel 500/500.

 

alle apparaten inclusief glasvezel kastje al uit en in stopcontact gehad geen resultaat. wat doe ik fout?

als de KPN zegt dat hun 1Gbit aanstaat en ik het niet kan zien, wat voor opties heb ik dan nog?

ik had eerst twijfel aan mijn Netgear. ik heb hem aan een Netgear AX12 gehangen om te kijken of

de Netgear x10 wel de snelheid haalt van 1Gbit. de nuttige snelheid die haalbaar is, 900 tot 950.

zelf twijfel ik of de Experia wel goed is? hoe kan ik dit zien/testen. voordat ik een monteur laat komen

en flinke kosten ga betalen?


31 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Geen ervaring zelf met 1 Gigabit, maar afgaande op ervaring van kennissen, houd het eerder op problemen met KPN zelf, of gebrekkige apparatuur die een provider zelf uitlevert (T-Mobile).

Dus via deze check is je gemeld dat 1Gbs bij jou beschikbaar is. “KPN zegt” kan namelijk van alles betekenen.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/gigabit.htm

Denk overigens niet dat met 1Gb Internet iets uit zal maken in het gebruik met 1 computer. Internet bestaat altijd uit een zender en een ontvanger. Al is je verbinding een Tbs en de zender zendt effectief maar met 1Kbs dan zal je nooit iets sneller binnenkrijgen dan met 1Kbs, 

Reputatie 7
Badge +10

Dus via deze check is je gemeld dat 1Gbs bij jou beschikbaar is.
“KPN zegt” kan namelijk van alles betekenen.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/gigabit.htm

 

Mijn God als je vanuit die link af moet gaan??   Daar schiet je weinig mee op IMO.

Voor mijn adres. Zie het geel aangehaalde accent.
Ter info. Ik zit al sinds ruim 5 jaar (vijf jaar) op glasvezel.

De “groen” aangehaalde tekst geldt voor “KPN”.
Maar via bijv. T-Molile kan ik gewoon een 1 Gigabit snelheid abonnement afnemen.
(Het glasvezel netwerk zelf betreft namelijk een 1 Gigabit verbinding).
 

 

 

(Adres afgeschermd):

 

Volgens mij hebben ze het goed op dezelfde pagina aangegeven.

Let op: 1 Gbit/s is al voor een groot deel beschikbaar maar nog niet voor iedereen in Nederland. In de eerste helft van 2021 maken we de downloadsnelheid van 1 Gbit/s voor iedereen met een glasvezelverbinding beschikbaar. Check met de postcodechecker of het bij jou al beschikbaar is. 

En met we bedoelen ze volgens mij KPN en niet T-Mobile

Reputatie 7
Badge +10

En met we bedoelen ze volgens mij KPN en niet T-Mobile

Nee, want de informatie in de standaard geleverde routers vanuit het “KPN netwerk”
(heb geen T-Mobile abonnement) geeft duidelijk aan dat het netwerk zelf 1 Gb is.
Al ruim 5 jaar !!!

Alleen leverde KPN hier tot nog toe nog geen 1 Gbs aan abonnementen,
terwijl het netwerk zelf daar wel degelijk in voorziet (al ruim 5 jaar).

Dat was “eerder” gewoon beleid / keuze van KPN.
Niet een beperking in techniek die voorhanden is.

 

Deel van de status in een Experia Box V10. (Neem zelf een 100/100 Mbps abonnement af).

 

 


Maar inmiddels (wellicht onder druk van de moghelijkeden T-Mobile):
is de keuze bij mij alsnog verruimd. Niet de link die je in je eerdere reactie laat zien
(die informatie is kennelijk duidelijk verouderd), maar gewoon via de info van KPN zelf
maar dan “zonder de 1 gigabit” informatie:

https://www.kpn.com/internet/glasvezel.htm

 

 

 

Ofwel "knudde” in de ene of andere hyperlink van KPN zelf wat ze aan informatie geven.

Dus via deze check is je gemeld dat 1Gbs bij jou beschikbaar is. “KPN zegt” kan namelijk van alles betekenen.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/gigabit.htm

Denk overigens niet dat met 1Gb Internet iets uit zal maken in het gebruik met 1 computer. Internet bestaat altijd uit een zender en een ontvanger. Al is je verbinding een Tbs en de zender zendt effectief maar met 1Kbs dan zal je nooit iets sneller binnenkrijgen dan met 1Kbs, 

 ik heb net gekeken of het misschien anders is dan mijn check via mijnkpn app.

helaas geeft het systeem 1Gbit/s download en 500Mbit/s upload.

wat doe ik toch steeds fout ?? 

 

Zou het mogelijk zijn om mijn X10 i.p.v. de Experia er op  te zetten en dan meten.

Of 

ik heb ook een spf+ poort met utp module van 10G. dan zou ik het met deze kunnen proberen

en kijken of het aan mij ligt of aan de KPN.? 

 

 

Dus via deze check is je gemeld dat 1Gbs bij jou beschikbaar is. “KPN zegt” kan namelijk van alles betekenen.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/gigabit.htm

Denk overigens niet dat met 1Gb Internet iets uit zal maken in het gebruik met 1 computer. Internet bestaat altijd uit een zender en een ontvanger. Al is je verbinding een Tbs en de zender zendt effectief maar met 1Kbs dan zal je nooit iets sneller binnenkrijgen dan met 1Kbs, 

 ik heb net gekeken of het misschien anders is dan mijn check via mijnkpn app.

helaas geeft het systeem 1Gbit/s download en 500Mbit/s upload.

wat doe ik toch steeds fout ?? 

 

Zou het mogelijk zijn om mijn X10 i.p.v. de Experia er op  te zetten en dan meten.

Of 

ik heb ook een spf+ poort met utp module van 10G. dan zou ik het met deze kunnen proberen

en kijken of het aan mij ligt of aan de KPN.? 

 

 

Volgens mij moet je hiervoor een computer met een Cat 5 kabel rechtstreeks aan de Experiabox hangen. 

Dat zijn producten waar KPN van zegt dat het functioneert. Al sinds deze apparatuur zeggen alle leveranciers dat het niet aan hun apparaten ligt maar aan wat er is aangehangen.

Een te verwachten vraag is dan nog of het Cat 5 kabeltje wel de originele is die KPN heeft geleverd. :joy:

hallo,

wat kan ik nog doen als je bij de helpdesk steeds van kluitje in het riet wordt

gestuurd. ik snap het niet. reclame maken die ik persoonlijk krijg dat ik 1 Gb/s

kan aan vragen contract en alles is rond (betaling ook) en uiteindelijk nog geen 1 Gb/s.

dit is iets wat ik niet begrijp? als het technisch niet kan zeg het dan gewoon.

 

Reputatie 5
Badge +8

@tamme_tekkel Ik begrijp dat op jouw postcode 1Gbit/s beschikbaar is, dit ook actief is, maar dat je deze snelheid niet haalt. In een eerder berichtje lees ik iets over de uploadsnelheid die maar max 500 Mbits/s is. Dat klopt. Dit zie je ook op de Gigabit glasvezelpagina staan: "Waar de downloadsnelheid nu al 1 Gbit/s is, is de uploadsnelheid op dit moment nog 500Mbit/s. Halverwege 2021 verhogen we dit naar 1 Gbit/s. Vanaf dat moment kun je met Glasvezel van KPN net zo snel downloaden als uploaden”.  

Waarom word je telkens met een kluitje in het riet gestuurd? Kun je ook jouw forumprofiel aanvullen met je 06-nummer, postcode + huisnummer, naam, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van het rekeningnummer van de contractant? Dan kijk ik met je mee. 

@tamme_tekkel Ik begrijp dat op jouw postcode 1Gbit/s beschikbaar is, dit ook actief is, maar dat je deze snelheid niet haalt. In een eerder berichtje lees ik iets over de uploadsnelheid die maar max 500 Mbits/s is. Dat klopt. Dit zie je ook op de Gigabit glasvezelpagina staan: "Waar de downloadsnelheid nu al 1 Gbit/s is, is de uploadsnelheid op dit moment nog 500Mbit/s. Halverwege 2021 verhogen we dit naar 1 Gbit/s. Vanaf dat moment kun je met Glasvezel van KPN net zo snel downloaden als uploaden”.  

Waarom word je telkens met een kluitje in het riet gestuurd? Kun je ook jouw forumprofiel aanvullen met je 06-nummer, postcode + huisnummer, naam, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van het rekeningnummer van de contractant? Dan kijk ik met je mee. 

Hallo Niek,

het forum profiel ingevuld. hopelijk compleet voor jou onderzoek?

Reputatie 5
Badge +8

Meer dan compleet :) ik ben gelijk mijn systeem ingedoken en zie dat je inderdaad 1Gbits/s in je pakket hebt zitten. Wanneer ik een meting doe, dan lijkt alles ook in orde. Welke snelheid haal je precies wanneer je een snelheidstest doet via de kabel direct op de Experia Box? En heb je jouw Experia Box al eens gereset en je glasvezelkastje stroomloos gemaakt?  

Meer dan compleet :) ik ben gelijk mijn systeem ingedoken en zie dat je inderdaad 1Gbits/s in je pakket hebt zitten. Wanneer ik een meting doe, dan lijkt alles ook in orde. Welke snelheid haal je precies wanneer je een snelheidstest doet via de kabel direct op de Experia Box? En heb je jouw Experia Box al eens gereset en je glasvezelkastje stroomloos gemaakt?  

dank je voor het kijken.  tot mijn verbazing heb ik net gekeken en de snelheid is hoger als 500Mb/s

dit is een test via de KPN. 

dat het geen 1Gb/s is heel normaal maar rond de 900 a 950Mb/s mag ik wel verwachten.

met een kabel van 50 cm cat 7 en een laptop op de experia box geeft 850Mb/s.

Met alle andere stekkers uit de exparia box 

hopelijk wat jij zei half in 2021 heb ik ook zowel up als down 1Gb/s. 

@tamme_tekkel  Je kan je lotgenoten vinden via https://forum.kpn.com/internet-9/1-gigabit-glasvezel-487736

Reputatie 5
Badge +8

Ik ben het met je eens dat je snelheid nog wel wat hoger mag liggen met een 1 Gbit/s abonnement @tamme_tekkel. Wel goed om te horen dat je ruim boven de 500 Mbits/s download zit nu. Ik begrijp dat dit eerder niet het geval was.
Een reset van de Experia Box en het stroomloos maken van het glasvezelkastje helpt niet om de snelheid omhoog te krikken? En wanneer je een paar keer extra test, ook met andere snelheidstesten, komt dan altijd deze snelheid (ongeveer) naar voren?  

hallo,

 

sinds jou contact heb ik regelmatig getest. met de speedtest van KPN, fast.com en de snelheid van

mijn router. ik heb een Netgear X10.  al deze testen liggen nu heel erg bij elkaar. over dag fluctueert

het tussen 400 en 520Mb/s. op dit( nu) tijdstip ligt het tussen de 780 en 900Mb/s. met alle kabels in de

experiabox.  met alle kabels eruit met laptop op de expariabox heb ik overdag en dit moment

ongeveer 12 tot 15Mb/s meer. 

voorheen het spanningsloos maken van glasvezel kastje en de experiabox zelfs de reset via de

helpdesk gaf geen verbetering in de snelheid. 

wat mij wel opviel was een dag of twee dagen (weel ik niet meer precies)  voor het schrijven van de

vorige mail had ik overdag  wel wegval van internet.(op glasvezel kastje oranje lampje) en geen

ontvangst van tv kanalen. Na ongeveer 15:00 was het oranje lampje uit kon ook iets eerder ik zat niet

continue naar het lampje te kijken en was het lampje groen.

wat er gebeurde weel ik niet, ik weet wel dat na deze problemen was het internet sneller.

nu test ik regelmatig en ja het is niet altijd 1Gb/s. maar dat weet ik kan komen door de de drukte

in de buurt hier, Denk ik ?? Misschien wordt het beter als de upload snelheid ook later meer wordt??

 

 

Reputatie 5
Badge +8

Dat zijn op zich redelijke cijfers. Maar dat het overdag terugvalt naar onder de 500 vind ik opmerkelijk. Drukte op glasvezel zou niet uit mogen maken voor de snelheid. Wanneer ik alles doormeet lijkt het ook in orde. Kun je misschien de kabel vervangen tussen het glasvezelkastje en je modem? Als je het verder niet erg vindt doe ik, wanneer ik weer een reactie van je krijg, nog een reset. Dan kan ik verder in mijn stappenplan.  

Het zou verder goed kunnen dat er op het moment van het oranje lampje een update/onderhoud plaatsvond, we bezig waren met het verhogen van de snelheid. Misschien dat de download ook beter wordt wanneer de upload wordt verhoogd. Dat zou kunnen.  

hallo,

 

ik heb er nu een cat 8 kabel van een meter  tussen gezet.

die had ik nog liggen een andere had ik niet voorhanden

morgen overdag moet ik nog kijken hoe dat gaat.

op dit moment is het 912- en 508Mb/s

Reputatie 5
Badge +8

Dat is niet verkeerd. Ik ben benieuwd hoe het deze ochtend en middag is. Ik zie je berichtje wel weer tegemoet :) 

Dat is niet verkeerd. Ik ben benieuwd hoe het deze ochtend en middag is. Ik zie je berichtje wel weer tegemoet :) 

 Ik denk het ook dat deze cat8 goed past voor 1Gb/s in mijn situatie.

Ik heb naar de standaard kabel gekeken wat meegeleverd was(rode).

Deze had bij de stekkers geen metalen afscherming. Waarschijnlijk is deze kabel

niet afgeschermd. Dus interferentie speelt dan ook parten denk ik. 

Nu heb ik overdag gemiddeld tussen de 650 en 700Mb/s nu op dit moment(‘s avonds) is het 

constant 918 Mb/s.  ik ga het over het weekend heen tillen met meten op diverse tijdstippen.

Dan denk ik, dat ik goed beoordelen of het de snelheid blijft behouden.

Na het weekend kom ik hierop terug, als je het niet erg vind ?

in mijn geval heeft de cat8 kabel overdag wel meegewerkt met snelheid verbetering, Denk ik?

 

 

Reputatie 7
Badge +10

in mijn geval heeft de cat8 kabel overdag wel meegewerkt met snelheid verbetering, Denk ik?

Dat denk ik niet. Dat zijn wel erg overbemeten specs voor 1 Gbps

Het is echter altijd afwachten wat de kwaliteit van kabel in zijn algemeenheid is met wat er wordt geleverd. Er zit tegenwoordig nogal wat rotzooi tussen, waarbij slechtere kabel wordt geleverd dan wat specs aangeven. (Ofwel specs kloppen niet met wat het werkelijk inhoudt).

Evenals de verstrekte kwaliteit van de standaard modem/routers door providers.
Een kennis van mij met T-Mobile 1 Gbps abonnement meet direct al pakweg 300 Mbps verschil in snelheid door de T-Mobile geleverde standaard router, door deze meteen opzij te zetten, en zijn eigen Fritzbox erbij aan te sluiten.

in mijn geval heeft de cat8 kabel overdag wel meegewerkt met snelheid verbetering, Denk ik?

Dat denk ik niet. Dat zijn wel erg overbemeten specs voor 1 Gbps

Het is echter altijd afwachten wat de kwaliteit van kabel in zijn algemeenheid is met wat er wordt geleverd. Er zit tegenwoordig nogal wat rotzooi tussen, waarbij slechtere kabel wordt geleverd dan wat specs aangeven. (Ofwel specs kloppen niet met wat het werkelijk inhoudt).

Evenals de verstrekte kwaliteit van de standaard modem/routers door providers.
Een kennis van mij met T-Mobile 1 Gbps abonnement meet direct al pakweg 300 Mbps verschil in snelheid door de T-Mobile geleverde standaard router, door deze meteen opzij te zetten, en zijn eigen Fritzbox erbij aan te sluiten.

hallo,

 

inderdaad er zijn kabels cat8 die slecht zijn. met de huidige cat8 scoort hij hoger als met de originelen

geleverd van KPN. Het zal geen super grote winst zijn, voor mij is elke winst is er weer eentje. 

nu zit de snelheid gemiddeld met de cat8 tussen de 890 - 915Mb/s. pak ik de standaard kabel

daar zit er verschil tussen de snelheden. Overdag is het minder als ‘s avonds. waarom dit is

weet ik niet. Ik meet op de experia met de cat8 of originelen kabel en een laptop. Waarom bij de

originelen het verschil in zit, zelf denk ik aan interferentie ? 

jij spreekt over een Fritzbox, kan dat zomaar? heb je dan geen inloggegevens nodig om connectie

te krijgen.  

ik zou het meeste blij zijn dat ik richting 1 Gb/s kan komen. ik betaal er wel meer voor dan bij

500/500 Mb/s. ik denk rond de 980 Mb/s is haalbaar.  ik heb ook een abonnement gehad bij de KPN

500/500Mb/s de snelheid lag steeds tussen d 505-508Mb/s up als zowel down snelheid

ik denk dat de KPN wel geeft wat je hebt als abonnement. 

Reputatie 7
Badge +10

jij spreekt over een Fritzbox, kan dat zomaar?
heb je dan geen inloggegevens nodig om connectiete krijgen.  

In mijn voorbeeld de connectie van een kennis met een “T-Mobile” glasvezel abonnement.
Maar een Fritzbox heeft ook een standaard profiel voor gebruik met KPN.
Kwestie van het juiste profiel instellen, en je hebt je connectie.

Je kunt een Fritzbox bij KPN in bruikleen huren voor € 7,50 p/maand extra (= € 90,- per jaar).
Of koop er zelf een via de reguliere leveranciers. Is op termijn goedkoper dan in bruikleen huren.

Of je daarmee ook de volle snelheid haalt bij KPN ( 940 - 980 Mbps) is me echter niet bekend.
(Voorbeeld was immers van T-Mobile).

KPN en T-Mobile kun je niet vergelijken in techniek, bij 1Gb verbinding gaat het bij TM over een ODF verbinding en dat betekend dat ze tot in de centrale hun eigen verbinding hebben en alleen de laatste meters over de KPN glasvezel gaan.

Reputatie 7
Badge +10

Ik zou niet weten waarom je ze niet zou kunnen vergelijken?

KPN biedt 1 Gbit glasvezel aan, de techniek is 1 Gbit, waarom zouden zij dan op een “langzamere” snelheid uit moeten komen?

Dat is niet verkeerd. Ik ben benieuwd hoe het deze ochtend en middag is. Ik zie je berichtje wel weer tegemoet :) 

hallo,

 

ik heb wat metingen gedaan afgelopen dagen. mijn is opgevallen dat de snelheid wel 

kabel afhankelijk  is. met de standaard kabel ligt deze beduidend lager.

met mijn cat8 kabel zit hij nu overdag en 's avonds tussen de 910/920 Mb/s.

hoger krijg ik hem niet. wat voor opties heb ik nog om hem naar de 990 tot 1Gb/s Mb/s kan krijgen?

 

 

Reageer