Beantwoord

1 Gigabit glasvezel

  • 14 January 2020
  • 693 reacties
  • 25071 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

693 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Gisteren het lijntje omgezet naar 1Gb/s en hier haal ik netjes mijn beloofde snelheden. Woonachtig in Alphen aan den Rijn, alwaar overal glasvezel ligt. Dat helpt ook vast….

https://www.speedtest.net/my-result/d/775a9789-c559-42b6-a7e0-45f623e0cb18

Liet even op zich wachten maar 1 Gbit upload ook hier beschikbaar en netjes gehaald (eigen modem)

Dik tevreden 👍

Reputatie 4
Badge +2

Hier issie ook om zo te zien:

https://www.speedtest.net/result/11746935552.png

Niets mis mee :-)

Ik heb sinds juli 2021 een 1000/1000 abo. Echter haal ik de snelheden ook niet. Al met helpdesk gebeld. Alles is goed tot aan het modem volgens de medewerker. Ik zit bekabeld achter een 1GB switch. Er staat niks te downloaden. Bekabeling is cat 6. Ik heb ook al een andere kabel geprobeerd helaas blijft dit de snelheid. Als ik bestanden kopieer via SMB over mijn interne netwerk haal ik gewoon snelheden van 100MB/s -112MB/s. Daar haal ik dus wel gewoon 1Gbps snelheden. Wat kan ik nog ondernemen? Een vriend van me 2 straten verder haalt wel snelheden van rond de 900Mbps.

 

Hoi @jan-martijn .  Bij dit soort kwesties is het verstandig om even glasvezelkastje en experiabox (of eigen router) te herstarten.

Tevens is het wenselijk om ook op een andere apparaat (laptop?) bekabeld te testen om de pc als boosdoener uit te sluiten. 

(er staat niet per ongeluk ergens een VPN aan? Of een begrenzer op je netwerkkaart?)

Is overigens al bekend wanneer1GB in het hele land is uitgerold?

@kccees Die planning heb ik niet. Daarvoor moet er veel omgebouwd worden in wijkcentrales. Dat gaat stapsgewijs en die planning krijgen wij niet onder ogen.

Hoi @jan-martijn .  Bij dit soort kwesties is het verstandig om even glasvezelkastje en experiabox (of eigen router) te herstarten.

Tevens is het wenselijk om ook op een andere apparaat (laptop?) bekabeld te testen om de pc als boosdoener uit te sluiten. 

(er staat niet per ongeluk ergens een VPN aan? Of een begrenzer op je netwerkkaart?)


Dit heb ik ook al gedaan helaas geen verbetering.

@jan-martijn : Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven?

@jan-martijn : Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven?

@Erwin_ : Profiel aangevuld.

Dank, @jan-martijn .  Leuk je even gesproken te hebben. Je geeft aan dat er momenteel een eigen router is aangesloten.

In  principe zou dat ook prima moeten werken maar we zullen nu eerst het KPN gedeelte als boosdoener moeten uitsluiten. Kun je te zijner tijd die experiabox aansluiten?

Als de snelheid dan nog steeds achter blijft, kan ik hier actie ondernemen. Mocht de snelheid met de box12 wel goed zijn,gaan we verder kijken naar jouw eigen hardware en lossen we het waarschijnlijk op met het aanpassen van een paar settings. 

Ik lees het wel. Fijn weekend. 

@Erwin_  Het probleem blijkt in de Ubiquiti Unifi Dreammachine pro router te zitten.
De bug zit hem in hoe de router omgaat met de vertaling van WAN verkeer over PPPoE naar LAN.
De bug is al lang bekend maar nog steeds niet opgelost. Zie:
https://community.ui.com/questions/UDM-UDMP-bug-list-v4/66fc3ffe-6e5c-4744-9b17-308825469b33

UDMP (- 1.11.0) PPPoE speed degradation for some high speed setups (worse when using IPS/IDS), reported here and acknowledged here by UI-Marcus. 1G throughput with IPS/IDS Level5 and DPI is working fine, as reported here.

Dankjewel voor je hulp.
Er zijn meerdere personen met PPPoE verbindigen met deze router die problemen ondervinden.
Zodra er een oplossing is zal ik hem hier delen.

Goed dat je het hier deelt, @jan-martijn . Van zo'n router zou je méér verwachten en ik hoop dat het snel opgelost is. 

@Erwin_  Het probleem blijkt in de Ubiquiti Unifi Dreammachine pro router te zitten.
De bug zit hem in hoe de router omgaat met de vertaling van WAN verkeer over PPPoE naar LAN.
De bug is al lang bekend maar nog steeds niet opgelost. Zie:
https://community.ui.com/questions/UDM-UDMP-bug-list-v4/66fc3ffe-6e5c-4744-9b17-308825469b33

UDMP (- 1.11.0) PPPoE speed degradation for some high speed setups (worse when using IPS/IDS), reported here and acknowledged here by UI-Marcus. 1G throughput with IPS/IDS Level5 and DPI is working fine, as reported here.

Dankjewel voor je hulp.
Er zijn meerdere personen met PPPoE verbindigen met deze router die problemen ondervinden.
Zodra er een oplossing is zal ik hem hier delen.

Na installatie van firmware 1.11.0-16 (beta versie) zijn de problemen met PPPoE opgelost. Je kunt je Dreammachine pro weer direct aansluiten op je NTU kastje zonder snelheidsverlies.

Om even te ervaren of ik baat heb hij een snellere upload, 1Gigabit geactiveerd. Volgens mij is dit wel de max toch?

 

Badge

hoi,

ik heb gister de overstap van 200Mbs up/down naar 1Gbs up / down. maar haal ook net als veel andere hier maximaal rond de 500/600 Mbs upload (afhankelijk dat er switch en AP tussen zit)  . ik zit nu kwartiertje deze thread door te lezen, alleen tot nu snap ik niet hoe ik dit kan fixen. Wij hebben zelf experia box v10 met 3x experia wifi AP. Is er een knop die ik moet aanhinken in de webinterface die ik over het hoofd heb gezien. of is het werkelijk een nieuwe router kopen. ik las het begin van deze thread dat er eind 2020 overgezet word van 500Mbs naar 1Gbs, of is dat lokaal. kan daar iemand mij bij helpen. 

met vriendelijke groet, 

Lucas

 

even voor de zekerheid nogmaals mijn postcode en huisnummer ingevuld en zou duidelijk ook 1 Gbs up moeten hebben

Mijn speedtests: (aantal speedtest zijn opverschillende plekken dus op veel verschillende connectie's naar de router, zonder AP tussen of met switch tussen ) 

 

Hallo @intagroup 

heb je de glasvezelkast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna de modem/router een fabrieks-reset gegeven?

De snelheidstest doe je wèl bekabeld met 1 computer rechtstreeks op het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

 

Badge

Hallo @intagroup 

heb je de glasvezelkast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna de modem/router een fabrieks-reset gegeven?

De snelheidstest doe je wèl bekabeld met 1 computer rechtstreeks op het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

 

geachte, @JanD 

 

UPDATE:

ik was nog wat andere threads te lezen en het blijkt aan de veilig kpn te liggen. de virus berscherm software waar je 5 gratis devices krijgt. stond automatisch aan. alsnog bedankt voor u hulp



vanochtend hat ik al de router gereset. ik heb net even de ftu ongeveer 2 minuten uitgezet en daarna weer aan. hat ik nog niet aandacht, jammer genoeg heeft het probleem nog niet verholpen. daarnaast heb ik ook nog even de netwerk kabel vervangen. alleen weer de zelfde resultaten (met de maten van error mee gerekend) de download haalt wel rond de 930mbs waar ik al blij mee ben. maar als videomaker (student) is voor mij de upload veel belangrijker alleen die blijft hangen rond de 510mbs. wat mij logisch lijkt dat er ergens een 500mbs limiet opzit. het kan mischien aan de ftu liggen, of de router. heb verschillende kabels geprobeerd met verschillende manieren geconnect. wij hebben de exeria v10 router. zou graag de router willen vervangen, naar een unifi of pfsense aangezien ik leuk vind om met netwerk (vooral sevrers) als hobby bezig te zijn. alleen ik krijg mijn ouders en mijn zusje (ben pas 18) niet zo ver om het netwerk , tv en vaste telefoon eruit laten liggen aangezien ik bezig ben om de “nieuwe" router aan het configureren. maar het kan ook zijn besef me nu dat kpn het zelf fout heeft met adventeren dat ze 1Gbs up beloven maar 500Mbs kunnen leveren door dat ze een verouderde verdeling kast in de wijk hebben.  

Reputatie 1

Hi KPN,

ik had gisteren de upgrade naar 1 Gigabit (1000/1000) en ik heb vandaag een paar speedtest gedaan.

Het lijkt dat de download snelheid is bijgewerkt (ongeveer 930 Mbit), maar de upload is nog maximaal 500 (ik had voor 500/500), gekabeld naar de Experiabox V10.

Ik heb modem en NT adapter opgestart, maar geen gelukt.

Kunnen jullie mijn profiel checken?

Alvast bedankt!

Francesco

 

@Frankkkk Je profiel staat goed.  Dit is bekabeld getest op meerdere apparaten neem ik aan? Er staat geen VPN aan etc? 

Experiabox ook gereset? 

Hallo @Frankkkk Als je een Windowsplatform gebruikt, gebruik dan de Ookla speedtest-app uit de Microsoft-store, dan krijg je de juiste waarden, zo is mijn ervaring, KPN A'dam is dan secuur en nog secuurder (in mijn geval) Breedband Arnhem.

Succes.

CC: @Erwin_ 

 

Reputatie 1

@Frankkkk Je profiel staat goed.  Dit is bekabeld getest op meerdere apparaten neem ik aan? Er staat geen VPN aan etc? 

Experiabox ook gereset? 

 

@Erwin_ je had gelijk: experiabox gereset en opgelost. Superdankjewel!!!

@JanD dank je wel voor jouw advies: ik gebruik de officiële app uit de Mac app store

 

Mooi zo! Gelukkig komt het tegenwoordig haast nooit meer voor dat de profielen niet kloppen. Blijkbaar had de Experiabox even een duwtje nodig. 

Reputatie 3
Badge +1

Hallo @J.E als ik in MijnKPN kijk zie ik de 500/500 er gewoon bij staan onder de glasvezlelabo's, een 1.000/1.000-abo is echter slechts €0.90 per maand duurder, daarom heb ik vorige maand voor de Gigabit-versie gekozen.

Maar ik heb dan ook een Hussel-abo en jij (nog) niet en daarom staat die 500/500 er hoogstwaarschijnlijk niet bij.

 

Nee bij mij niet het geval kan geen 500/500 ook niet in het hussel abonnement heb alleen keuze 100/100 wat ik nu heb, 200/200 en 1000/1000 voor deze lijn betaal  ik extra € 12,99 per maand  ook in het hussel abonnement .

Ondanks dat er mobiele abonnementen  van KPN zijn.

Mijn huidige abonnement internet 100/100 tv en vaste telefoon is het instap wat jaren geleden is afgesloten, mobiele abonnementen kwam later bij sinds 5 maand voordeel alleen 5 euro korting mobiel factuur en gratis zenderpakket naar keuze is het pluspakket van €9,99 andere zenders en pakketten hebben we niet. 

Ga ik over op het hussel abonnement  ga ik meer betallen per maand enig wat ik wel krijg is een 200/200 verbinding maar mijn gratis pluspakket vervalt en ga er €6,99 voor betalen aangezien het hussel abonnement is opgebouwd uit losse onderdelen, al met al ga ik er op achteruit.

Probleem wat zich ook speelt ga ik eenmaal over op hussel abonnement kan ik niet meer terug naar nijn huidige instap abonnement,

Vandaar ben ik kritisch aan het uitzoeken op moment strooien ze met hussel actie en kortingen als Husselvoordelen: Combineer en krijg meer! ? maar zo lang dat mij geen voordeel oplevert stap ik niet over op dit moment is het een warboel en nog steeds geen duidelijkheid rond al dat gehussel, in mijn KPN abonnement wijzigen moet ik het kunne zien en vergelijken maar dat is niet het geval daardoor speelt de onduidelijkheid  een rol bij KPN.

Neem aan als je een offerte aanvraagt bijv. wil je toch ook ook weten welke producten je neemt wat het kost en het totale kostenplaatje er van wilt weten.

 

 

 

Reputatie 7

Maar ik heb dan ook een Hussel-abo en jij (nog) niet en daarom staat die 500/500 er hoogstwaarschijnlijk niet bij.

Het 500Mbps abonnement wordt niet meer aangeboden omdat het prijsverschil met het 1000Mbps abonnement te klein is en ze eigenlijk dan in prijs zouden moeten zakken. 

Bij bestaande abonnees wordt het 500Mbps abonnement nog wel in MijnKPN getoond.