Beantwoord

1 Gigabit glasvezel

  • 14 January 2020
  • 693 reacties
  • 25082 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

693 reacties

Reputatie 7
Badge +24

En dat T-Mobile (dacht ik?) met hun abonnementen niet verder gaat dan 800 mbit is misschien niet voor niet. Ze gebruiken misschien dezelfde hardware.

Reputatie 7
Badge +24

Zou wel kunnen zijn dat een netwerkkaart gewoon niet meer bandbreedte krijgt van de hardware waar die ingepikt zit.

En dat is nu net waar er geen 1,5Gbps beperkingen bestaan.

Hardwarematig kennen we 10Mbps, 100Mbps, 1Gbps en 10Gbps maar geen 1,5Gbps.

Ja, op de netwerkkaart. Maar als je een 10 Gbps kaart in een willekeurig systeem stopt wil dat nog niet zeggen dat je die 10 Gbps ook daadwerkelijk kan halen. De kaart kan het wel aan, maar de rest van het systeem moet die data ook kunnen verwerken.

Reputatie 7

Zou wel kunnen zijn dat een netwerkkaart gewoon niet meer bandbreedte krijgt van de hardware waar die ingepikt zit.

En dat is nu net waar er geen 1,5Gbps beperkingen bestaan.

Hardwarematig kennen we 10Mbps, 100Mbps, 1Gbps en 10Gbps maar geen 1,5Gbps.

Ja, op de netwerkkaart. Maar als je een 10 Gbps kaart in een willekeurig systeem stopt wil dat nog niet zeggen dat je die 10 Gbps ook daadwerkelijk kan halen. De kaart kan het wel aan, maar de rest van het systeem moet die data ook kunnen verwerken.

Uiteraard, maar dat ligt dan niet aan, zoals die monteur zegt, de netwerkkaart.

Reputatie 7

En dat T-Mobile (dacht ik?) met hun abonnementen niet verder gaat dan 800 mbit is misschien niet voor niet. Ze gebruiken misschien dezelfde hardware.

Maar T-mobile levert tegenwoordig gewoon 1000Mbps hoor.

 

Reputatie 7
Badge +24

Zou wel kunnen zijn dat een netwerkkaart gewoon niet meer bandbreedte krijgt van de hardware waar die ingepikt zit.

En dat is nu net waar er geen 1,5Gbps beperkingen bestaan.

Hardwarematig kennen we 10Mbps, 100Mbps, 1Gbps en 10Gbps maar geen 1,5Gbps.

Ja, op de netwerkkaart. Maar als je een 10 Gbps kaart in een willekeurig systeem stopt wil dat nog niet zeggen dat je die 10 Gbps ook daadwerkelijk kan halen. De kaart kan het wel aan, maar de rest van het systeem moet die data ook kunnen verwerken.

Uiteraard, maar dat ligt dan niet aan, zoals die monteur zegt, de netwerkkaart.

Ja... tis met net hoe je het zegt. Als de onderliggende hardware het niet halen kan, dan kan de kaart het dus niet halen.

De monteur is gisteren bij mij geweest, wat nu blijkt, is dat de snelheid helemaal niet gehaald KAN worden... Er is blijkbaar een limitatie op de netwerkkaarten van KPN, deze kunnen (van wat mij is verteld) 1.5Gbps aan maar deze worden blijkbaar op 2 huizen verdeeld in mijn gebied, waardoor de maximale snelheid ineens gehalveerd wordt. Heel jammer dat KPN dan toch een hogere snelheid wilt aanbieden terwijl het nieteens gaat op dit moment. Hoop dat deze netwerkkaarten snel vervangen worden of dat er een andere oplossing komt.


wat een verhaal zeg

ze proberen kennelijk wat

glasvezel deel je niet ftth dat betekend dat jou glasvezel direct de snelheid kan halen geen verliezen

(direct naar het pop station)

bij xdsl is het wel het geval dat je met meerder gebruikers een bepaalde bandbreedte deelt

hiermee zou de monteur wel in de war zijn

net wat wjb zegt met een korrel zout nemen

ik zou de verbinding gewoon weer terug zetten naar 500/500 alleen al om dit soort gezeur

blijkbaar zit er nog iets wat dwars speelt

en dat kan een netwerk kaart in de pop zijn maar deze deel je niet met je bv buurman

 

Reputatie 7

Bij g-pon deel je de capaciteit van de glasvezelverbinding wel, maar dat gaat over meerdere aansluitingen, niet maar twee.

Bij g-pon is er dus de mogelijkheid dat je niet de volle snelheid van jouw abonnement haalt omdat je de beschikbare capaciteit deelt met anderen. Als bij g-pon de totale vraag van alle aansluitingen op "jouw" glasvezel de beschikbare bandbreedte overschrijft dan zal daardoor jou maximale snelheid op dat moment even lager worden.

Bij g-pon deel je de capaciteit van de glasvezelverbinding wel, maar dat gaat over meerdere aansluitingen, niet maar twee.

Bij g-pon is er dus de mogelijkheid dat je niet de volle snelheid van jouw abonnement haalt omdat je de beschikbare capaciteit deelt met anderen. Als bij g-pon de totale vraag van alle aansluitingen op "jouw" glasvezel de beschikbare bandbreedte overschrijft dan zal daardoor jou maximale snelheid op dat moment even lager worden.

Zo is het, en wat ik begrepen heb worden nu alle nieuwe glas-aansluitingen op de PON-manier aangesloten.

Dus het wordt weer, net als bij xDSL (vroeger) een snelheid TOT verbinding en geen snelheid IS verbinding meet met de PON-techniek.

Wen er maar vast aan.:relaxed:

 

Bij g-pon deel je de capaciteit van de glasvezelverbinding wel, maar dat gaat over meerdere aansluitingen, niet maar twee.

Bij g-pon is er dus de mogelijkheid dat je niet de volle snelheid van jouw abonnement haalt omdat je de beschikbare capaciteit deelt met anderen. Als bij g-pon de totale vraag van alle aansluitingen op "jouw" glasvezel de beschikbare bandbreedte overschrijft dan zal daardoor jou maximale snelheid op dat moment even lager worden.

Hoe kun je dan precies weten of je een g-pon aansluiting hebt 

Bij g-pon deel je de capaciteit van de glasvezelverbinding wel, maar dat gaat over meerdere aansluitingen, niet maar twee.

Bij g-pon is er dus de mogelijkheid dat je niet de volle snelheid van jouw abonnement haalt omdat je de beschikbare capaciteit deelt met anderen. Als bij g-pon de totale vraag van alle aansluitingen op "jouw" glasvezel de beschikbare bandbreedte overschrijft dan zal daardoor jou maximale snelheid op dat moment even lager worden.

Hoe kun je dan precies weten of je een g-pon aansluiting hebt 

Hallo @spike11 , dan zie je naast de basis-glas-kast een klein zwart vierkant kastje zoals onderstaande afbeelding:

PON-aansluiting

Die kabel met de 2 groene eindjes is de glasvezelkabel.

Heb al iets van 6 jaar een glasvezel aansluiting zou dit dan betekenen dat ik geen g-pon aansluiting heb maar een aansluiting die niet gedeeld word?

Bij g-pon deel je de capaciteit van de glasvezelverbinding wel, maar dat gaat over meerdere aansluitingen, niet maar twee.

Bij g-pon is er dus de mogelijkheid dat je niet de volle snelheid van jouw abonnement haalt omdat je de beschikbare capaciteit deelt met anderen. Als bij g-pon de totale vraag van alle aansluitingen op "jouw" glasvezel de beschikbare bandbreedte overschrijft dan zal daardoor jou maximale snelheid op dat moment even lager worden.

Hoe kun je dan precies weten of je een g-pon aansluiting hebt 

Hallo @spike11 , dan zie je naast de basis-glas-kast een klein zwart vierkant kastje zoals onderstaande afbeelding:

PON-aansluiting

Die kabel met de 2 groene eindjes is de glasvezelkabel.

Oke deze aansluiting heb ik niet alleen glasvezel aansluiting gigabit van genexis

Reputatie 7
Badge +10

Heb al iets van 6 jaar een glasvezel aansluiting zou dit dan betekenen dat ik geen g-pon aansluiting heb maar een aansluiting die niet gedeeld word?

 

Klopt.

 

En voor alle meelezers: Dat verhaal van 1,5 Gbit over 2 aansluitingen is volgens mij totale onzin. Bij Niet-Pon (point tot point) heeft iedere actieve aansluiting een Gbit poort. Iets anders bestaat helemaal niet. Uiteindelijk meten al die poorten wel over 1x10 Gbit doorvoerpoort dus daar zie je wel vermindering maar alleen in drukke tijden.

Bij G-Pon wordt inderdaad de totale snelheid per kabel verdeeld over een aantal aansluitingen, maar zeker niet over twee stuks. Geen idee wie dit soort dingen roept maar verwarring kan je er wel mee creëren merk ik.

Heb al iets van 6 jaar een glasvezel aansluiting zou dit dan betekenen dat ik geen g-pon aansluiting heb maar een aansluiting die niet gedeeld word?

Hallo @spike11 

PON-aansluitingen bestaan pas sinds 2019, dus jij hebt nog een ‘ouderwetse’ glas-aansluiting.:thinking:

hoe gaat dit dan ik heb de witte NT nog en niet de zwarte

vanaf 2019 q4 alle ftth aansluitingen

is het nu de bedoeling dat iedereen de oude NT moet gaan vervangen

 

https://www.kpn-wholesale.com/over-kpn-wholesale/over-kpn-wholesale/laatste-nieuws/introductie-pon-technologie-in-wbavula-ftth-dienstverlening.htm

dit zou dat een behoorlijke kostenpost worden

Reputatie 7

is het nu de bedoeling dat iedereen de oude NT moet gaan vervangen

Nee natuurlijk niet, in de oorspronkelijke ftth gebieden blijft alles gewoon bij het oude.

Alleen gebieden waar nog geen glasvezel voorhanden is worden d.m.v. g-pon ontsloten.

@wjb 

Ok duidelijk

 

Reputatie 7
Badge +20

@zsmartie, heeft de monteur de snelheid ook nog gemeten met zijn speciale apparatuur? Daar benik wel benieuwd naar. 

@bartketelaar Is de monteur bij jou ook geweest? Wat heeft hij geconstateerd? 

@Remco Brinkman is er al contact met jou gezocht?

@Bart_Z

 

Ik ben inderdaad vanochtend gebeld door de technische dient.

Het kwam er op neer dat je met een speedtest (applicatie layer) nooit meer dan 860 Mbit kon halen op een Gbit AON. 

Alles is getest en nergens bleek er een probleem.

Hierin is wel een verschil of je op gpon zit of een eigen vezel hebt tot de pop. Bij gpon heb je namelijk een fysieke uplink hoger dan 1 gbit. Deze deel je wel meer meerdere mensen natuurlijk. 

Tweak werkt op dezelfde manier maar daar hoor ik weinig verhalen van 860 Mbit, Dat vind ik wel vreemd. 

@zsmartie, heeft de monteur de snelheid ook nog gemeten met zijn speciale apparatuur? Daar benik wel benieuwd naar. 

Nee, hij heeft verder geen apparatuur gebruikt. En voor anderen, ik heb alleen maar doorgegeven wat de monteur mij heeft verteld, verder heb ik er ook geen verstand van, wat ik wel weet is dat ik de snelheid niet haal.

Reputatie 6
Badge +8

@Bart_Z

 

Ik ben inderdaad vanochtend gebeld door de technische dient.

Het kwam er op neer dat je met een speedtest (applicatie layer) nooit meer dan 860 Mbit kon halen op een Gbit AON. 

Alles is getest en nergens bleek er een probleem.

Hierin is wel een verschil of je op gpon zit of een eigen vezel hebt tot de pop. Bij gpon heb je namelijk een fysieke uplink hoger dan 1 gbit. Deze deel je wel meer meerdere mensen natuurlijk. 

Tweak werkt op dezelfde manier maar daar hoor ik weinig verhalen van 860 Mbit, Dat vind ik wel vreemd. 

Als hij nou 940Mbit/s had gezegd ipv 860MBit/s had het wel aardig geklopt...

@Bart_Z

 

Ik ben inderdaad vanochtend gebeld door de technische dient.

Het kwam er op neer dat je met een speedtest (applicatie layer) nooit meer dan 860 Mbit kon halen op een Gbit AON. 

Alles is getest en nergens bleek er een probleem.

Hierin is wel een verschil of je op gpon zit of een eigen vezel hebt tot de pop. Bij gpon heb je namelijk een fysieke uplink hoger dan 1 gbit. Deze deel je wel meer meerdere mensen natuurlijk. 

Tweak werkt op dezelfde manier maar daar hoor ik weinig verhalen van 860 Mbit, Dat vind ik wel vreemd. 

Als hij nou 940Mbit/s had gezegd ipv 860MBit/s had het wel aardig geklopt…

Dat dacht ik dus ook inderdaad. als ik een glas uplink maak bij mij op kantoor haal ik ook ongeveer 940 tussen de 2 knooppunten binnen het bedrijf.

 

Reputatie 7

Dat dacht ik dus ook inderdaad. als ik een glas uplink maak bij mij op kantoor haal ik ook ongeveer 940 tussen de 2 knooppunten binnen het bedrijf.

Dat is inderdaad een normaal resultaat, de communicatie kent immers ook overhead die niet meegeteld wordt in metingen. Dit zagen we ook bij 100Mbps netwerkkaarten waar ook maximaal maar 94Mbps te realiseren was.

Reputatie 3
Badge

@Bart_Z 

 

Monteur is geweest, kwam niet verder dan max 840, ook vanuit de POP. Monteur is niet tevreden heeft het doorgezet.

Monteur gaf aan dat sommige backbone's te langzaam waren voor al het verkeer en dat dit intern ook bekend is bij KPN. Ik zou binnen een dag wat horen, is echter nog niet gebeurt.

840mbit is echt te weining…. dit zegt ook de monteur, en geven jullie ook op de site aan zoals @wjb ook al heeft aangeven. 940 mbit moet gewoon te halen zijn.

 

Via https://www.kpn.com/internet/glasvezel/gigabit.htm is te vinden:

Meet ik ook 1000 Mbit/s als ik een speedtest doe?

Nee, doordat het internet ook een stukje bandbreedte nodig heeft om goed te kunnen werken zul je maximaal 940 Mbit/s meten. Het is noodzaak dat je jouw computer of laptop bekabeld aansluit en dat deze nieuw en snel genoeg is om de snelheid aan te kunnen.

 

940 is wat men ook met iperf3 tussen 2 apparaten met Gbit link ertussen kan meten.

Maar het getal in de uitklaptekst moet dus 860 zijn.

Waarom dit verschil is mij niet duidelijk, maar in zo’n AON pop gaat het kennelijk anders te werk dan bij een huis-tuin-keuken Gbit link. Het verschil is te veels groot om het met PPPoE overhead te verklaren, maar als je ergens MTU=512 zou instellen kom je op ongeveer 860. Maar geen idee of dat het geval is.