Beantwoord

1 Gigabit glasvezel

  • 14 January 2020
  • 693 reacties
  • 25038 keer bekeken

Ik heb nu een glasvezel aansluiting (Reggefiber) van T-mobile met een up/down snelheid van 800 mbit.

Wanneer gaat KPN meer dan 500 mbit leveren via Reggefiber?

 

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 1 March 2020, 22:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

693 reacties

Badge +19

Vanaf 2 maart wordt 1 Gigabit ingevoerd maar niet voor iedereen. Gedurende het jaar komen er steeds meer plekken bij.

Reputatie 6
Badge +9

Inderdaad, zoals @Joep1965 al schrijft komt 1gbit/s vanaf 2 maart 2020 beschikbaar.
Niet direct overal, maar wordt langzaam landelijk uitgerold.
De upload zal eerst nog 500mbit/s zijn, maar dat zal eind van het jaar ook naar 1gbit/s worden opgeschroefd.

 

Mooi dat de snelheid naar 1 gig gaat.

Dit komt overeen met mijn gigabit netwerk in huis.

Zijn er al kosten bekend ?

En wanneer welke wijk/gemeente aan de beurt is?

Voorlopig nog maar even het abonnement bij T-mobile aanhouden van 800 mbit.

Reputatie 6
Badge +9

Hoeveel kost 1 Gigabit
Nog héél even wachten. De prijs van 1 Gigabit internet maken we later bekend.

Qua planning:

“De 1 Gbps internetsnelheid zal in maart al voor circa 1,5 miljoen adressen met een glasvezelaansluiting beschikbaar zijn in de grote gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven en in tientallen andere plaatsen.”

 

Reputatie 7

@Knaapjes, heb je ooit al wel een gemeten hoeveel bandbreedte je nu werkelijk verbruikt?

Zo nee, dan zou ik je willen adviseren om dat vooral eerst eens te doen voordat je nog meer geld gaat uitgeven aan jouw abonnement.

Ik durf rustig te stellen dat jij met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid die bandbreedte bij lange na niet zult verbruiken.

 

Zelf heb ik een tijd een 500Mbps glasvezelabonnement gehad maar die heb ik terug laten zetten naar 200Mbps. Twee keer per week wordt die bandbreedte ook werkelijk verbruikt. Dat is in de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag als de backups van een aantal virtuele machines (gezamelijk ruim 500GB) gesynchroniseerd worden met een NAS elders.

In het dagelijks gebruik blijkt het al lastig te zijn om 100Mbps te verbruiken en zelfs 50Mbps wordt alleen in specifieke situatie gehaald.

Zo zie je in het onderstaande screenshot het verbruik terwijl er op een televisie naar een HD-"Glas" zender gekeken wordt en op een tweede televisie naar een 4K film via Netflix terwijl er ook met een tablet wat op Internet gebrowsed wordt.

 

Voorlopig nog maar even het abonnement bij T-mobile aanhouden van 800 mbit.

800Mbps, met welke latency?

Deze snelheid wordt er nu geleverd bij mij door T-mobile.

Gemeten over mijn netwerk (router en switch er tussen)

Ik heb inderdaad nog nooit mijn werkelijke verbruik, en pieken gemeten.

Wel 3 pubers die bijna achter internet leven. Netflix, You-Tube, gamen, enz.. en dan nog mijn eigen verbruik (VPN, Cloud enz.). Dus 5 gebruikers grootverbruikers.

Ik heb een gigabit netwerk in huis, fijn als de aansluiting hierop afgestemd is.

En bij T-mobile zijn de kosten  van 800 mbit niet hoger dan KPN met lagere snelheid.

De interactieve TV is in gebruik bij KPN veel gebruiksvriendelijker dan bij T-Mobile.

speedtest 15 januari 2020

 

Fijn als de cloud gesynchroniseerd kan worden, zonder dat andere gebruikers in de woning hier last van hebben….

OneDrive upload

 

Reputatie 6
Badge +8

Ook met andere bandbreedtes kun je met de cloud synchroniseren zonder dat de andere gebruikers er last van hebben, alleen duurt het misschien iets langer.

De discussie hebben we ook al elders op het forum gehad.

Doe eens een analyse hoe vaak je die snelheid van 800 Mbps echt gebruikt. 

Zelf heb ik een 300 Mbps verbinding maar die bandbreedte gebruiken wij maar zeer zelden (ongeveer 1% van de tijd), ondanks dat ook wij in huis een aantal “grootverbruikers” hebben.  

Het is een “hype” van de internetleveranciers die schermen met steeds hogere internetsnelheden die je in de praktijk niet echt nodig hebt. 

Je kunt geld besparen door een snelheid af te nemen die is afgestemd op je daadwerkelijke verbruik.

 

Ook ik ben blij dat 1 GB internet snelheid komt…

En ik gebruik die 500 MB die ik nu heb wel,,, Met grote games die hier regelmatig download tussen de 60 en 120GB is dit toch wel fijn,,, En ja de snelheid ligt dan op 350 a 400 MB per seconden dan staat er nog 2 maal netflix aan 2 maal consoles 2 maal laptops en een gamepc 2  tv waarvan 1 4k telefoontjes tablets slimme aparaten tel ik niet eens mee dus alles bij elkaar opgeteld word er wel daadwerkelijk de 500 aangetikt niet contenu maar wel vaak zat dat ik blij ben met de snelheids verhoging, 

Ik merk goed als 2 consoles een game aan het downloaden zijn en gemiddeld met 300 a 350 MB binnekomen dat de snelheid inkakt op de pc die bijvoorbeeld een flink bestand via steam download

Dan tel ik daarbij op dan word er tegelijk nog 1 a 2 live streams uitgezonden, Pc staat via steam updates of games binnen  tehalen hier gaat het er wel stevig op.

 

Op deze bovengenoemde momenten en die zijn er toch bijna dagelijks word het internet flink opgesnoept maar als er niks gedownload word en alleen gestreamt internet en gamen valt het inderdaad mee met het verbruik..

Maar toch blij als de games gedownload worden of als de updates voor games binnenkomen die zijn tegewoordig ook flink, dan toch blij dat de 500 mb lijn er is.

 

Inderdaad het zal voor het gros niet nodig zijn 500MB laat staan 1GB maar in mijn geval en x aantal klanten zal dit wel fijn zijn en mooi dat dit dat voor die klanten die het nodig hebben wel beschikbaar is.

Ik ben het er ook mee eens voor de gemiddelde huishouden paar telefoontjes tablets een laptopje/desktop netflixje of 2 dat je het inderdaad niet nodig hebt maar nogmaals voor die klanten zoals ik is het wel een uitkomst dus voor ieder wat wills

Reputatie 7

Wel 3 pubers die bijna achter internet leven. Netflix, You-Tube, gamen, enz.. en dan nog mijn eigen verbruik (VPN, Cloud enz.). Dus 5 gebruikers grootverbruikers.

Hier precies hetzelfde en toch komen wij vrijwel nooit boven de 100Mbps.

Reputatie 6
Badge +8

Als je het echt gebruikt is het natuurlijk mooi dat het komt. :grinning:

Het gaat mij er om dat veel mensen meedoen met de “hype” van hoogste internetsnelheid, zonder er over na te denken of ze het wel echt gebruiken.

 

Voorlopig nog maar even het abonnement bij T-mobile aanhouden van 800 mbit.

800Mbps, met welke latency?

3 ms ziet er i.i.g. goed uit, heb ik bij TMT ook wel vaak anders gezien, soms ruim hoger dan een xDSL lijn van KPN.

Fijn als de cloud gesynchroniseerd kan worden, zonder dat andere gebruikers in de woning hier last van hebben….

OneDrive upload

 

122 MByte/s betekent dat het (upload) kanaal verzadigd is. Als huisgenoten op het moment van uploaden er geen last van hebben, geef je eigenlijk een tegenargument. N.l. dat als je de maximale bandbreedte gebruikt, er nog steeds probleemloos andere internet activiteiten kunnen plaatsvinden. Dat gaat ook op als je op 100Mbps abo met 12MByte/s het upload kanaal dicht zou trekken. En downloaden kan dan nog steeds prima, maar als nog een ander apparaat ook even OnedriveSync doet, zal het toch echt halveren.

Het ligt uiteindelijk aan protocollen en/of router en apparaten  en prioriteiten of de vele internet data verbindingen naast elkaar kunnen blijven werken.

Reputatie 7

Praten we hier echt over 122MByte/s upload snelheid of wellicht toch over 122Mbit/s.

Bij 122MByte/s zou er immers sprake zijn van zo'n 1Gbps en dat is hoger die 785Mbps van de speedtest.

Praten we hier echt over 122MByte/s upload snelheid of wellicht toch over 122Mbit/s.

Bij 122MByte/s zou er immers sprake zijn van zo'n 1Gbps en dat is hoger die 785Mbps van de speedtest.

Upload maar eens wat dan, dan zul je zien dat het Bytes is. Bij mij max 17,4 MB/s op 150/150 glasvezel. Heb een 1,6GB .mp4 bestand geupload in het kader van ‘doet mijn virtuele windows10 machine het nog wel’. Daarna maar weer verwijdert zodat ik weer op de “307 bytes used of 15 GB” zit wat al jaren zo is.

Waarom dit hoger is dan de speedtest bij Knaapjes weet ik niet, het ene is een filesync process, het andere een speedtest. Er is een wereld aan andere parameters mogelijk, maar bovenal is dit gewoon presentatie van getallen. Vooral goed om de zielen te strelen, Speedtest heeft wat reclame kunnen laten zien en Microsoft krijgt weer wat data om wat mee te doen.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Knaapjes, ik zie dat het antwoord op je vraag al gegeven is. De 1 gigabit verbindingen komen er aan. Vanaf maar wordt het uitgerold in de grote steden en zal dan verder uitgerold worden. Verdere informatie volgt nog. Ik heb niets meer te melden dan de antwoorden dan die al gegeven zijn. 

Hoi @Knaapjes, ik zie dat het antwoord op je vraag al gegeven is. De 1 gigabit verbindingen komen er aan. Vanaf maar wordt het uitgerold in de grote steden en zal dan verder uitgerold worden. Verdere informatie volgt nog. Ik heb niets meer te melden dan de antwoorden dan die al gegeven zijn. 

Bart, ik lees ROTTERDAM in de 1e uitrol meegaat.

Ik woon in Bleiswijk/Lansingerland, dat is 010-telefoon gebied. Gaat Bleiswijk gelijk mee?

Reputatie 7
Badge +24

Is is denk ik informatie die nog niemand weet.

Badge +12

En je bent verplicht om Hussel af te nemen….anders ga je het sowieso niet krijgen:

 

Veelgestelde vragen over 1 Gigabit

Reputatie 7

Dit kan ook met 200Mbps, daar heb je echt geen 500Mbps laat staan 1Gbps voor nodig.

Bron.

Reputatie 7
Badge +20

Bart, ik lees ROTTERDAM in de 1e uitrol meegaat.

Ik woon in Bleiswijk/Lansingerland, dat is 010-telefoon gebied. Gaat Bleiswijk gelijk mee?

Dat durf ik nog niet te zeggen. Het is nog even afwachten op verdere informatie. 

@wjbhet lijkt wel of je erg anti snel internet bent, 

 

Reputatie 7

@wjbhet lijkt wel of je erg anti snel internet bent, omdat je overal op reageert wat sneller gaat als 200MB

als mensen het willen en kunnen laat ze dat doen 

Ik ben een fervent voorstander van snel Internet, maar ik maak mensen graag aware van het feit dat ze naar alle waarschijnlijkheid die snelheid niet nodig zullen hebben.

Sinds ik een EdgeRouter als primaire router gebruik heb ik een zeer gedetailleerde inzage in het werkelijke verbruik en op basis van die kennis heb ik ons abonnement van 500Mbps naar 200Mbps terug laten zetten. Ik weet met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat dit voor het overgrote meerendeel van de Nederlandse bevolking het geval zal zijn.

Ik ben dan ook van mening dat je beter dat geld voor die extra snelheid in je eigen portemonne kunt laten zitten en eerst eens zou moeten meten hoeveel je nu eigenlijk werkelijk verbruikt.

Reputatie 7
Badge +24

Zie het als een aansluiting op het waterleidingnet met een diameter van 5 cm. Leuk als je met 30 man tegelijk wilt douchen. Wat dus nooit gebeurd in een normaal gezin. En ja, je bad is ook in 3 seconden vol :sunglasses: maar verder? Nuttig? Je betaald je eigen scheel, terwijl je dr misschien maar een paar x per maand gebruik van maakt. Heb je dr wat aan als de vaatwasser draait? Nee. Heeft de wasmachine er wat aan? Nee. Heb je er wat aan als je een glaasje water uit de kraan wilt? Ook niet. Maar goed, natuurlijk moet ieder voor zichzelf uitmaken waar die zn geld aan uitgeeft.