Beantwoord

1 Gigabit glasvezel

  • 14 January 2020
  • 693 reacties
  • 25039 keer bekeken

Ik heb nu een glasvezel aansluiting (Reggefiber) van T-mobile met een up/down snelheid van 800 mbit.

Wanneer gaat KPN meer dan 500 mbit leveren via Reggefiber?

 

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 1 March 2020, 22:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

693 reacties

Zie het als een aansluiting op het waterleidingnet met een diameter van 5 cm. Leuk als je met 30 man tegelijk wilt douchen. Wat dus nooit gebeurd in een normaal gezin. En ja, je bad is ook in 3 seconden vol :sunglasses: maar verder? Nuttig? Je betaald je eigen scheel, terwijl je dr misschien maar een paar x per maand gebruik van maakt. Heb je dr wat aan als de vaatwasser draait? Nee. Heeft de wasmachine er wat aan? Nee. Heb je er wat aan als je een glaasje water uit de kraan wilt? Ook niet. Maar goed, natuurlijk moet ieder voor zichzelf uitmaken waar die zn geld aan uitgeeft.

Tja…. ik heb altijd de hoogste snelheid gekozen.

Bij de Reggefiber glasvezelaansluiting in 2010 begonnen met een 100Mbit aansluiting.

(toentertijd in huis een gigabit / cat.6 netwerk aangelegd).

Nu heb ik 800 Mbit aansluiting voor hetzelfde geld. Je krijgt meer voor hetzelfde geld, ondanks 10 jaar inflatie.

Stilstaan is achteruit gaan.…

Partijen zoals YouTube ontwikkelen zich ook.

Een 4K filmpje kost nu eenmaal veel meer data dan de 720P versie uit 2010.

Reputatie 7

Een 4K filmpje kost nu eenmaal veel meer data dan de 720P versie uit 2010.

Een 4K filmpje kost inderdaad meer dan een 720p versie.

Hoeveel bandbreedte neemt zo'n 4K filmpje dan?

In het onderstaande screenshot staat een meting van de verbruikte bandbreedte terwijl er op één televisie naar een HD-"Glas" zender van KPN gekeken wordt en op een andere televisie via Netflix naar een 4K Ultra-HD titel. Daarnaast wordt er nog wat op Internet gebrowsed.

De HD-"Glas" zender vergt continue 12,5Mbps en de Netflix 4K Ultra-HD film vraagt maximaal zo'n 55Mbps.

Daar heb je dus absoluut geen 1Gbps voor nodig, ook geen 800Mbps, 500Mbps en eigenlijk zelfs geen 200Mbps. Die laatste (200Mbps) is mijns inziens toch wel gewenst voor het geval dat je op twee/drie apparaten tegelijkertijd naar 4K Ultra-HD films aan het kijken bent.

 

Meten is weten en ik hoop toch zo dat mensen zich bewust worden dat ze echt geld aan het weggooien zijn door altijd maar voor het snelste abonnement te gaan terwijl dat feitelijk nergens voor nodig is.

Bij de Reggefiber glasvezelaansluiting in 2010 begonnen met een 100Mbit aansluiting.

(toentertijd in huis een gigabit / cat.6 netwerk aangelegd).

Nu heb ik 800 Mbit aansluiting voor hetzelfde geld. Je krijgt meer voor hetzelfde geld, ondanks 10 jaar inflatie.

De had dus ook €5,- per maand goedkoper uit kunnen zijn door de snelheid niet te verhogen.

T-mobile heeft zo te zien het 800Mbps abonnement ook al verhoogd naar 1000Mbps.

Zie het als een aansluiting op het waterleidingnet met een diameter van 5 cm. Leuk als je met 30 man tegelijk wilt douchen. Wat dus nooit gebeurd in een normaal gezin. En ja, je bad is ook in 3 seconden vol :sunglasses: maar verder? Nuttig? Je betaald je eigen scheel, terwijl je dr misschien maar een paar x per maand gebruik van maakt. Heb je dr wat aan als de vaatwasser draait? Nee. Heeft de wasmachine er wat aan? Nee. Heb je er wat aan als je een glaasje water uit de kraan wilt? Ook niet. Maar goed, natuurlijk moet ieder voor zichzelf uitmaken waar die zn geld aan uitgeeft.

Tja…. ik heb altijd de hoogste snelheid gekozen.

Bij de Reggefiber glasvezelaansluiting in 2010 begonnen met een 100Mbit aansluiting.

(toentertijd in huis een gigabit / cat.6 netwerk aangelegd).

Nu heb ik 800 Mbit aansluiting voor hetzelfde geld. Je krijgt meer voor hetzelfde geld, ondanks 10 jaar inflatie.

Die 800Mbps is volgens een speedtest van jou apparatuur een een bepaalde speedtest server. Volgens je OneDrive upload is het 122*8=976Mbps op bestandsoverdracht niveau. Die 1Gbps is blijkbaar moeilijk te meten. Verder is latency nogal een punt, zie b.v. dit plaatje:

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/glasvezel-1-gbps-319269

Ik zou niet gek opkijken als TMT op termijn nog weer met een nieuwe list komt, want het lijkt me lastig om altijd en overal aan de richtlijnen m.b.t. bandbreedte te kunnen voldoen.

Stilstaan is achteruit gaan.…

Partijen zoals YouTube ontwikkelen zich ook.

Een 4K filmpje kost nu eenmaal veel meer data dan de 720P versie uit 2010.

De vooruitgang zit hem vooral in de computerchip ontwikkeling, b.v. de alsmaar beter wordende videocompressie (Gbit fiber standaard is er al 20 jaar). Partijen als Netflix, Youtube kunnen heel wat op duurbetaalde bandbreedte besparen als ze betere videocompressie inzetten. Vergelijk maar eens 720p MPEG2 met 4K HEVC. Bandbreedte zou nog wel eens hetzelfde kunnen zijn, maar dat mag je zelf uitzoeken. Voor b.v. 5 FullHD kanalen tegelijk is iets van 25Mbps nodig (Digitenne).

Reputatie 7

Partijen als Netflix, Youtube kunnen heel wat op duurbetaalde bandbreedte besparen als ze betere videocompressie inzetten. Vergelijk maar eens 720p MPEG2 met 4K HEVC. 

Klopt en ik zou ook een groot voorstander zijn als partijen de HEVC H.265 standaard niet alleen voor 4K Ultra-HD zouden gebruiken maar ook voor andere formaten.

Het probleem is wel: It takes two to tango.

Netflix zou natuurlijk H.265 kunnen gaan gebruiken maar zolang het meerendeel van de apparaten van de abonnees geen H.265 ondersteunt is dat commercieel gezien natuurlijk niet echt verstandig.

KPN zou kunnen gaan denken aan H.265 zodra alle TV ontvangers vervangen zijn door de 4K ontvangers. (ZTE ZXV8001 en Arris VIP5202)

Reputatie 6
Badge +9

Inmiddels is op Fourstack te zien of er op jouw adres vanaf morgen 1000Mbit leverbaar is.
De prijs zal  vanaf morgen bekend worden gemaakt.

 

Ik blijf erbij: de geschapen behoefte zit tussen de oren. Het wordt zwaar overschat.

https://blog.xs4all.nl/welke-internetsnelheid-is-echt-nodig/

Maar we leven in een vrij land!

Bij mij komt het ook

 

Reputatie 6
Badge +9

Hier in Assen overigens (nog) niet :neutral_face:

6e kan ik weer overknallen

Ga ik van 500/500 naar 1000/1000

ik ben benieuwd of mijn fritzbox 7590 gaat roken  :rofl:

Reputatie 7

I rest my case.

Reputatie 6
Badge +9

6e kan ik weer overknallen

Ga ik van 500/500 naar 1000/1000

ik ben benieuwd of mijn fritzbox 7590 gaat roken  :rofl:

 

Let wel op, tot eind dit jaar zal het 1000/500 zijn.
Eind van dat dit jaar zal ook de upload naar 1000 gaan :relaxed:

Wel mooi dat het mogelijk wordt

Op naar de 10gbit

Alleen loopt mijn

 

6e kan ik weer overknallen

Ga ik van 500/500 naar 1000/1000

ik ben benieuwd of mijn fritzbox 7590 gaat roken  :rofl:

 

Let wel op, tot eind dit jaar zal het 1000/500 zijn.
Eind van dat dit jaar zal ook de upload naar 1000 gaan :relaxed:

Upload haal ik al veel 2000 en klapt terug naar 640

Wel raar dat het 1000 / 500 nergens kunnen vinden waarschijnlijk zal het gewoon 1000/1000 worden

Reputatie 6
Badge +9

6e kan ik weer overknallen

Ga ik van 500/500 naar 1000/1000

ik ben benieuwd of mijn fritzbox 7590 gaat roken  :rofl:

 

Let wel op, tot eind dit jaar zal het 1000/500 zijn.
Eind van dat dit jaar zal ook de upload naar 1000 gaan :relaxed:

Upload haal ik al veel 2000 en klapt terug naar 640

Wel raar dat het 1000 / 500 nergens kunnen vinden waarschijnlijk zal het gewoon 1000/1000 worden

1000/500 tot eind van dit jaar.

“ Uploaden gaat ook razendsel met 500 Mbit/s. Eind 2020 wordt de uploadsnelheid verdubbeld naar 1000 Mbit/s, zodat downloaden en uploaden even snel gaat. Dit gaat automatisch. “

????

 

Reputatie 6
Badge +9

Had een foutje in de link, nu werkt ie wel :relaxed:

Yes

 

Admin: Zie de website voor meer informatie over Gigabit Glasvezel internet

Wel vreemd dat upload nog geknepen gaat worden

Het is zeker mogelijk om dit ook 1gbit te leveren

Reputatie 4

Vind het persoonlijk wel jammer, het is inmiddels bijna 2 maart en nog geen prijzen bekend, als ik bel om mijn abonnement aan te passen naar hussel (heb ik nu niet) dan wordt er moeilijk gedaan en het mij afgeraden. 
Ik weet gewoon als de 1gbit beschikbaar wordt dat ik die wil, toch wordt me verteld nee doen we nu niet, want de prijzen zijn niet bekend.
Jammer want mijn abo blijkt zoals ik het nu heb in zijn geheel technisch niet meer te bestaan, heb wel diverse voordelen erop die ik over wil hebben

Maar back to topic, zijn de prijzen al bekend en zo nee hoe lang moeten we nog wachten voor we die horen/lezen?

Reputatie 7

Ik weet gewoon als de 1gbit beschikbaar wordt dat ik die wil, ...

Maar waarom wil je dat dan?

@Chris en Fem

Ik denk dat het morgen bekend is wat het zou kosten

ik lees ook dat het te maken heeft met hussel

en dat heb ik niet ik neem aan dat ik dit in mijnkpn kan switchen

Ondanks ik geen hussel heb

Ik weet gewoon als de 1gbit beschikbaar wordt dat ik die wil, ...

Maar waarom wil je dat dan?


Ja waarom koop je een auto met een grote motor die 250kmh begrenst loopt

Je rijd het nooit maar betaald wel er voor

Het kan mooi zijn en dat is met internet ook zo

Wjb misschien een beetje hobby en het leuk vinden

Er zijn wel meer nutteloze dingen op de wereld

En erger dan een internet snelheid verhoging

Ondanks dat het niet nodig is

Maar wel mogelijk is

Ik vind het mooi en leuk

 

 

Reputatie 4

@peter-keetfm  dank je wel, laten we het hopen dat het morgen bekend wordt, zou wel fijn zijn. Ik zou het in mijnkpn kunnen switchen maar dan ben ik diverse voordelen kwijt, die niet via die weg te houden zijn, die zijn op basis van voorgevallen dingen toegewezen/toegekend en om die reden had ik dus netjes gebeld om te kijken hoe of wat, maar werd enorm bot te woord gestaan en zelfs afgekat en afgeschilderd als dom blondje… Dat viel bij mij niet in geheel goede aarde. ;)

Zal het nogmaals telefonisch proberen als de prijzen bekend zijn.

 

@wjb Streamers in het huis is 1 van de hoofdredenen, die gelijktijdig streamen en dan wat andere redenen die ik niet noodzakelijk vind hier toe te lichten.

Uiteindelijk ben ik, wat je niet kan weten, zelf heel goed in staat om te bepalen of ik die 1gbit wel of niet zal gebruiken, het was zelfs reden van overstap aantal jaar geleden wetende dat de 1gbit bij KPN zou komen.

Reputatie 7

  Streamers in het huis is 1 van de hoofdredenen, die gelijktijdig streamen en dan wat andere redenen die ik niet noodzakelijk vind hier toe te lichten.

Wat streamen die streamers dan en weet je hoeveel bandbreedte daarbij verbruikt wordt?

En hoeveel streamers heb je in huis, want met die 1000Mbps kunnen er wel veertig streamers tegelijk naar een 4K Ultra HD film op Netflix kijken. :wink:

Reputatie 2

  Streamers in het huis is 1 van de hoofdredenen, die gelijktijdig streamen en dan wat andere redenen die ik niet noodzakelijk vind hier toe te lichten.

Wat streamen die streamers dan en weet je hoeveel bandbreedte daarbij verbruikt wordt?

En hoeveel streamers heb je in huis, want met die 1000Mbps kunnen er wel veertig streamers tegelijk naar een 4K Ultra HD film op Netflix kijken. :wink:

wjb je doet mij een beetje denken aan die man in de ziggo reclame ,die alle nieuwe dingen overdreven vindt.