Vraag

100 Mbits in het abonnement maar we komen niet hoger dan 27 Mbits

  • 21 April 2019
  • 20 reacties
  • 1046 keer bekeken

We hebben internet + tv (oude abonnement) met 100mbits snelheid, maar we komen niet verder dan 27mbits. We hebben nu een nieuw abonnement afgesloten naar aanleiding van de prijsverhoging voor komende zomer. Nadat ik het nieuwe internet abonnement met 100mbits heb afgesloten. Even een test gedaan, we betalen eigenlijk voor iets wat we niet ontvangen. Zit met de laptop op 2 meter afstand van de Experiabox V10 dus dat kan niet meer dan 70% lager uitvallen. Ben benieuwd wat KPN er aan gaat doen anders laat ik het nieuwe abonnement wijzigen naar standaard. Want dat krijgen we op dit ogenblik maar betaal elke maand voor een betere/snellere verbinding.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Welke snelheid meet je via https://kpn-itns.speedtestcustom.com vanaf een bekabeld aangesloten PC/laptop?
Wat geeft fourstack aan dat haalbaar zou moeten zijn op jouw adres?
Reputatie 1
Badge
Kunt u ook als u kijkt op deze link waar u uw internet snelheid kan checken kijken hoe snel u maximaal internet kan ontvangen? Ik heb namelijk al een paar keer gezien dat mensen meer betalen voor sneller internet terwijl ze gewoon de snelheid er niet voor hebben. Wat ook een oorzaak kan zijn van de minder dan goede verbinding is dat de wifi kaart van uw laptop verouderd is en daardoor minder snel internet kan ontvangen(27 Mbit/sec komt namelijk overeen met de wifi G standaard, welke redelijk verouderd is).
Volgens KPN (glasvezel) is het mogelijk tot 500mbits.
Heb net opnieuw een wifi speedtest gedaan en kom uit op 37mbits. Dus iets beters er maar nog niet waar ik voor betaal, verwacht dat het minimaal 80 mbits zou moeten kunnen halen.
Het moois is dat ik nu voor €50,- een monteur moet laten komen. Daar ga ik zeker niet voor betalen, vind dat KPN de levering van 100mbits na moeten komen. Service leveren en niet geld vragen voor iets waar wij geen grip op hebben.
De laptop is 3 jaar oud dus daar ligt het niet aan.
Reputatie 1
Badge
Ik zie het kleine probleem al: wifi. kunt u de speedtest eens bekabeld overnieuw doen en kijken of de snelheid verbetert? (KPN garandeert namelijk niet dat je volledige snelheid krijg over wifi)
Reputatie 7
Maar wat is nu toch de snelheid die je meet vanaf een bekabeld aangesloten PC/laptop?
En de vervolgvraag is welke Experia Box je hebt.
Experia V10
Via een bekabelde laptop/pc is de snelheid 31 mbits dus niet veel hoger. Dus het probleem ligt bij KPN en niet bij ons.
Heb nu onbekabeld boven 36mbits snelheid en nu moet ik €80,- investeren om hoger uit te komen Ze blijven verschillende info sturen van KPN. Eigenlijk wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Dichtbij de modem (Experia V10) is de snelheid 31mbits en op de 2e verdieping zowaar hoger. Kan eigenlijk net zo goed een standaard abonnement nemen want dan krijg je hetzelfde. Nu moet ik ervoor betalen wat niet geleverd kan worden. Ik wil in de woonkamer op 2 a 3 meter afstand van de modem gewoon minimaal 80mbits hebben. Dat moet mogelijk zijn of zien wij dat verkeerd.
Reputatie 7
Dus via een bekabelde verbinding is de snelheid 31Mbps terwijl je een 100Mbps glasvezelabonnement hebt met een Experia Box V10 (zonder A).
Dan wordt het hoog tijd dat iemand van KPN zich met dit topic gaat bemoeien en jouw lijn eens gaat doormeten.

Edit: Via 802.11ac wifi op 5GHz zal je op die afstand gewoon de volledige snelheid moeten kunnenn halen. Via 802.11n wifi op 2.4GHz is dat een ander verhaal.
We zijn al 30 jaar klant bij KPN maar sinds we glasvezel (vanaf het begin) hebben blijft het tobben. De Experiabox is al zeker 4 x vervangen (vanaf de 1e aansluiting) en zelfs verplaatst om een betere verbinding via wifi te krijgen. De vaste telefoonlijn hebben al niet meer, niet vanwege het gebruik van de mobiel. Maar omdat de verbinding altijd slecht was. Ik wacht wel af of ik een reactie krijg via het forum van KPN en dat het probleem opgelost wordt.
Vanochtend om 07.00 uur opnieuw een wifi speedtest gedaan. Maar het blijft hopeloos, zit op 3 meter afstand van de modem (Experiabox V10). Na een kanaal wisseling is het nog slechter geworden. Het is net een flipperkast de wifi, krijg te horen dan u moet een monteur laten komen (kosten €50,-). Ik ben van mening als iets niet goed werkt op deze afstand moet KPN ervoor zorgen dat het wel werkt. Je betaalt er voor om een goede verbinding te hebben. Maar dan moeten ze niet aankomen met wifi versterkers in de woonkamer voor €80,-. Het is niet de 1e keer dat de wifi verbinding slecht is. Dus ben benieuwd wat ze er gaan doen.

Graag geen goed bedoelde adviezen voor iets wat problemen blijft zorgen. Het moet gewoon opgelost worden, betaal er tenminste voor.
Reputatie 7
Waarom meet je toch telkens via wifi?
Besteedt daar nu eens geen aandacht aan en focus je op de 31Mbps bij een bekabelde verbinding. Zolang die niet gewoon tegen de 100Mbps aan zit heeft het geen zin om naar de wifi te kijken. Je hebt bij een glasvezelaansluiting ook een snelheidsgarantie en KPN zal er voor moeten zorgen dat die snelheid bekabeld ook gehaald wordt.
Reputatie 7
Ik hoop wel dat er een bekabelde meting is gedaan met een netwerkkabel in de laptop en niet met de voedingskabel van de laptop in de wandcontactdoos,...
Waarom zou ik niet meten via de WiFi. Waar heb je anders WiFi voor. De laatste 2 antwoorden slaan gewoon nergens op.
Reputatie 7
WiFi is een dienst. Geen service, wil je service dan zal je ook een bekabelde meting moeten doen. Deze service krijg je tot in de experiabox. Deze verbinding zal eerst gecontroleerd moeten worden.

Als dat goed op orde is, kan er daarna naar je WiFi gekeken worden. Als dit niet is zoals gewenst. Dan is KPN de beroerdste niet om jou hierin ook zo goed mogelijk te kunnen helpen. Een goede WiFi is namelijk van heel veel factoren afhankelijk.
Reputatie 7
Waarom zou ik niet meten via de WiFi. Waar heb je anders WiFi voor. De laatste 2 antwoorden slaan gewoon nergens op.
Omdat je blijkbaar bekabeld al niet de gecontracteerde snelheid haalt en dan zit de oorzaak dus niet in de wifi, maar in de verbinding tussen jouw Experia Box en Internet.
De enig juiste manier om de snelheid van jouw verbinding te meten is door deze vanaf een bekabeld aangesloten apparaat te meten. Als dan al een te lage snelheid gemeten wordt, dan heeft het geen zin om naar de wifi te kijken, dan zal eerst dat opgelost moeten worden. De snelheid via wifi zal toch nooit hoger gaan worden dan de snelheid via een bekabelde aansluiting.

Jij zei dat er vanaf een bekabeld aangesloten PC 31Mbps gemeten wordt terwijl je een 100Mbps glasvezelabonnement hebt. Welnu, dat is dus de reden waarom KPN aan de bak is, want dat zal dat eerst opgelost moeten worden en wel op kosten van KPN.
Reputatie 7
Badge +30
Welkom @willem64940, heel vervelend probleem dit! Zoals wjb en Jeroen aangeven, is het heel belangrijk om onderscheid te maken tussen je bekabelde snelheid en de snelheid via wifi. We gaan nu eerst zorgen dat de bekabelde snelheid op orde is, dan verwacht ik eigenlijk dat het met de wifi ook wel in orde komt. Graag wil ik een storingsmonteur naar je toe sturen. Deze is gratis, tenzij blijkt dat het probleem aan jouw kant ligt. Bijvoorbeeld doordat de stekker niet in de Experiabox zit, om maar een voorbeeld te noemen. Dat gaat in jouw geval natuurlijk niet op, het werkt wel, alleen te traag. Wil je reageren op het privébericht wat je van me krijgt? Dan kunnen we een afspraak maken.
Reputatie 7
Badge +30
Via een privébericht geeft Willem aan dat met een nieuwe kabel de bekabelde verbinding naar 91 Mbit/s down- en 31 Mbit/s upload is. Dat is al een stuk beter! De wifi blijft alleen nog wel achter. Wil je de wifi tuner eens doorlopen? Ik ben benieuwd of je het daarmee nog kunt verbeteren. Verder geef je aan dat je de Experiabox op de eerste verdieping hebt staan. Is dat ook de verdieping waarin geleefd wordt? Of zijn daar de slaap-/werkkamers? Misschien is het toch een idee om deze weer naar beneden te verhuizen en evt. een Experia Wifi boven te plaatsen. Dat komt wellicht ook als advies uit de wifi tuner.