Beantwoord

1Gb/s besteld, download ruim 900Mb/s en keurig. Upload blijft gecapped op 500Mb/s.

  • 5 December 2021
  • 79 reacties
  • 2015 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

De info in het onderwerp dekt de lading al redelijk, maar ik had afgelopen week al een upgrade naar 500Mb/s gedaan, gewoon omdat het kan en zelfs draadloos haalde ik met mijn iPhone 11 Pro de 500Mb/s. Nogmaals, gewoon omdat het kan... over het nut van deze snelheid of deze snelheid via wifi hoeft geen discussie gevoerd te worden. Maar als ik dit niet had gedaan, had ik ook niet geweten van de uploadcap op 500Mb/s.

 

 

Om te kijken of het nog sneller kon… 1Gb/s besteld… download (bedraad) keurig ruim 900Mb/s, maar upload blijft hangen op 500Mb/s. Alles in huis uiteraard gereboot. Modem, switches, ga zo maar door. Alle verbindingssnelheden staan ook op minimaal 1Gb/s. Staat er iets in de pop niet goed of is het profiel gewoon niet goed doorgekomen? Ja, ik weet dat ik niet de volle 1000Mb/s kan halen.

 

m0bAXlN.jpg

 

1Gb/s down en up is mogelijk op dit adres volgens KPN:

ohJ6vs9.jpg

VGI9hBt.jpg

 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 21 December 2021, 18:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

79 reacties

Inderdaad lijkt de v10 aan zijn einde (na 7 jaar), en inderdaad, de geadverteerde en afgenomen snelheid wordt niet bereikt. En, ik ben sinds 1987 klant, en groot geworden met 28 kbps (later, wow, 56 kbps)  modems met bijbehorend geluid. Met de PC's van de kinderen, de laptops en smartphones hangen er zo veel apparaten aan, dat een toestel uit 2014 daar inderdaad moeite mee lijkt te hebben. 
En, zo-even nog een keer getest, de upload blijft op de helft, maar ik ben gezien mijn ‘,modem-verleden’ geduldig, en KPN heeft mij al die jaren prima bediend. Het gaat snel, maar het kan en hoort anders als je 1gB/1gB afneemt. En nogmaals, WiFi 6 heeft de v10 niet. 

 

En nogmaals, WiFi 6 heeft de v10 niet. 

Maar - even los van het feit dat niet iedereen begrijpend lezen heeft gehad - is dat de verantwoordelijkheid van KPN om deze te vervangen zodat jouw iPhone een ‘betere’ verbinding heeft via wifi6? Nee toch? En voor zover ik weet doet KPN dit ook niet als men hierom vraagt.

Maar zoals ik al zei, het is duidelijk tussen de regels door te lezen dat je die toch wel graag wil. Het probleem bij mijn verbinding lag echter niet aan de capaciteiten van het modem en gezien dat jouw downloadsnelheid wel behaald wordt, zal het ook niet aan het modem liggen.

Hallo @Always GJ KPN gaat geen goed modem omwisselen ten behoeve van Wifi6, wat nog bijna door niemand gebruikt kan worden en waar ook nog bijna geen hardware voor te koop is tegen betaalbare consumentenprijzen.

Alléén defecte modems en modems die naar het oordeel van KPN niet meer aan de technische eisen voldoen, worden (op verzoek) omgeruild. Momenteel zijn dat de modems tot en met Experia 7.

Experia 8 en later worden nog steeds ondersteund.

 

Los van begrijpend lezen -dat de taalkennis van kinderen compleet om zeep geholpen heeft- mijn initiële vraag was bedoeld om iemand van de TD (de collega van Bart Z.) eenzelfde reset te laten doen. Op die manier heb ik in elk geval de beloofde up- en download. Een ander modem, ach, dat komt wel, KPN is altijd goed voor ons geweest. 

@Always GJ : Ik heb je verbinding een reset gegeven. Laat je weten of je daarna wel de juiste upload haalt?

Beste Edwin, hartelijk dank! Ik was aan de telefoon, die reageerde even wat apart, waardoor ik dacht dat het welllicht De reset zou kunnen zijn. En inderdaad, gelukt! Veel dank aan jou en je collega's bij KPN! 
 

 

@Always GJ : Ik heb je verbinding een reset gegeven. Laat je weten of je daarna wel de juiste upload haalt?

Sorry! Erwin, niet Edwin, en dit is de oplossing, maar ik weet niet hoe ik dat moet aangeven. Rank, ehh, dank! 

:grin: Met de reset klom de snelheid…. Maar waren de vaste telefoon en fax opeens weg!
Zul je net zien, als je iets met spoed moet faxen! Maar, ook dat was binnen een kwartiertje door een medewerkster van KPN opgelost. Kortom, alles lijkt nu goed te werken.  

@Always GJ : Ik heb je verbinding een reset gegeven. Laat je weten of je daarna wel de juiste upload haalt?

@Erwin_  Kan mijn lijn ook een reset krijgen?

Zit al een tijdje op 1 Gbit, maar upload blijft hangen op 500 Mbps

 

 

Reputatie 7
Badge +20

@Mister Iks, ik heb gisteravond het een en ander geprobeerd, is het gelukt? Ik vermoed eigenlijk van niet omdat ik jouw modem niet kon bereiken. Gebruik je de Experia Box of heb je een eigen modem?

@Mister Iks, ik heb gisteravond het een en ander geprobeerd, is het gelukt? Ik vermoed eigenlijk van niet omdat ik jouw modem niet kon bereiken. Gebruik je de Experia Box of heb je een eigen modem?

Hoi @Bart_Z , bedankt voor je reactie.

Ik heb zelf gisterenavond ook eea uitgetest. Ik gebruik inderdaad niet de Experiabox v12 maar een Edgerouter X.

Als test heb ik echter de Experia box aangesloten.

In eerste instantie bleef de upload ook hangen op 500 Mbit/s, maar na een modem reset (rode lampjes) haalde ik voor zowel de download en upload netjes snelheden dicht in de buurt van 1 Gbit/s.

Daarna heb ik mijn Edgerouter X weer aangesloten en was de upload snelheid weer terug op 500 Mbit/s.

Op reddit vond ik iemand met exact de zelfde config (kpn gigabit en ER-X) en hij had ook het upload issue met de Edgerouter X. 

Mijn conclusie is dus dat de CPU van de Edgerouter X niet krachtig genoeg is om 1 Gbit/s upload te ondersteunen.

Ik ga dus opzoek naar een nieuwe router die meer performance geeft.

Reputatie 7
Badge +20

Aha, nou fijn dat het met Experia wel lukt, wel apart dat het dus met eigen router niet lukt. Mocht je een nieuwe hebben gevonden en die werkt, dan ben ik wel benieuwd. 

Ik heb afgelopen weekend pfsense firewall/router software geinstalleerd op een oude mini tower pc met een i5 CPU icm een quad port intel netwerk kaart. 

Deze haalt de maximale upload met 2 vingers in zijn neus. 

 

Reputatie 2

@Erwin_ of @Bart_Z ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn verbinding is vorige week geupgrade naar 1 Gbit. Download haal ik rond de 930 Mbps, maar upload blijft bij eigen router (Unifi UDM Pro) steken op 800-840 Mbps. Switch ik echter naar de Experia V10 dan kom ik zelfs (continu) niet hoger dan een upload van 500 Mbp. Kunnen jullie mijn verbinding ook resetten? Op dit moment zit de UDM Pro weer aangesloten, als ik daarvoor eerst de Experia Box moet aansluiten, hoor ik dat graag. Alvast bedankt!

@petercv : Om eerlijk te zijn vermoed ik niet dat de bottleneck bij KPN zit.

Hoe meet jij? De voorkeur heeft de ingebouwde Speedtest app in Windows (ookla).

Heb je verschillende devices geprobeerd? (bekabeld uiteraard).  Is de FTU/NT al eens spanningsloos geweest? Zit er geen VPN in de weg? 

 

Reputatie 2

@Erwin_, ik heb het volgende geprobeerd:

  • Rechtstreeks mijn MacBook Pro M1 met ethernet adapter aangesloten op de ExperiaBox V10 (geen andere apparaten), snelheid getest via de Ookla Speedtest app voor Mac: download ~930 Mbps, upload ~500 Mbps.
  • Rechtstreeks mijn MacBook Pro M1 met ethernet adapter aangesloten op de Unifi UDM Pro, snelheid getest via de Ookla Speedtest app voor Mac: download ~930 Mbps, upload ~840 Mbps.
  • Apple TV 4K (2e gen) aangesloten op de Unifi UDM Pro, snelheid getest via de Ookla Speedtest app voor Apple TV: download ~930 Mbps, upload ~840 Mbps.

Ik heb overdag getest, maar ook ‘s nachts (na 0:00). 

FTU/NT heb ik al tot 2x toe stroom afgehaald (> 30s) en opnieuw aangesloten. 

Upload zou kunnen dat 840 Mbps het best mogelijke is via de UDM Pro. Maar daarom had ik ook de ExperiaBox geprobeerd om er zeker van te zijn dat het niet mijn apparatuur is. Uiteraard kan het daarnaast ook nog ergens verderop in het netwerk zijn. Maar het vreemde is dus met name dat de ExperiaBox consistent altijd op 500 Mbps blijft steken. Dat wijst volgens mij op een configuratie probleem ergens?

Reputatie 7
Badge +20

Heb je de Experia Box ook een reset gegeven? Of enkel het glasvezelkastje stroomloos gehad voor minimaal 2 minuten? 

In ieder geval haal je wel een aardige snelheid. Dus je zou zeggen dat verbinding wel op orde is. Maar kom je na reset niet hoger, dan kijk ik nog eens wat ik hier in kan betekenen. 

Reputatie 2

Ik heb inmiddels de Experia Box via de reset pagina een reset gegeven, dat had ik nog niet gedaan omdat ik bang was dat ik alle instellingen zou verliezen, maar dat heeft het snelheidsprobleem met het modem opgelost. Haal daar nu netjes ~ 930/930 Mbps. UDM Pro haalt nog steeds max ~ 930/850 Mbps maar gelukkig weet ik nu dus waar de “bottleneck” zit. Thanks!

Reputatie 7
Badge +20

Dat klinkt goed. Wordt de snelheid gewoon gehaald. Mocht er weer iets zijn, laat het dan vooral weten. 

@Bart_Z / @Erwin_  Ik ervaar een vergelijkbaar probleem sinds mijn upgrade van 200/200 Mbit/s naar 1/1 Gbit/s.

De downloadsnelheid is goed maar de upoad snelheid komt niet boven de 500 Mbit/s.

 

Test wordt gedaan met de laptop rechtstreeks op de router (bedraad), geen overige apparatuur aangesloten en ook geen andere programma's/apps draaiend.

 

Alle apparatuur is geschikt voor 1 Gbit/s up/down.

Reboot van router heeft geen effect.

 

Na de upgrade ging zowel de up-/downloadsnelheid direct omhoog. Maar de upload blijft steken en komt niet boven de 500Mbit/s

 

Overigens heb ik dit probleem zowel met de Ubiquiti Edge X Router als met de Experia Box V10a (beide aangesloten gehad om hardware/configuratie problemen uit te sluiten)

 

Met vriendelijke groet,

Paul

Reputatie 7
Badge +20

@PaulGr, ik ben er mee aan de slag geweest. De verbinding was dan ook even bij je weg. Wil je kijken of het nu goed gaat met de upload.

@Bart_Z Bedankt dat je er zo snel naar gekeken hebt. De upload is nu wel hoger maar komt niet boven de 600 Mbps. Download is iedere keer ruim boven de 900 Mbps. Wel verbetering, maar nog geen vergelijkbare waardes met de downloadsnelheid

Reputatie 7
Badge +20

Je meet dit met de PC aangesloten met kabel op het modem? Met alle apparaten uit en met de OOKLA app voor windows?

@Bart_Z  Laptop bekabeld rechtstreeks op de router. Alle andere kabels disconnected. Op de laptop draait alleen OOKLA voor windows. Alle achtergrond apps uitgeschakeld. Resultaten zijn als volgt:

 

@Bart_Z Resultaten onder dezelfde omstandigheden als hierboven:

 

1 Met Ubiquiti Edge Router X

  1. Na reset FDU
  1. Met Experiabox 10A