2 routers aansluiten in huis

• 4 april 2014
  • 26 reacties
  • 4718 keer bekeken

Ik heb thuis in de meterkast een Experia Box V9.

Daarop heb ik met UTP het volgende aangesloten:

Woonveilig kastje, 2 routers en een stopcontact adapter van KPN in de meterkast.

1 router is voor net iets buiten de meterkast en andere loopt met UTP naar eerste verdieping waar een 2e router hangt voor WiFi op zolder.

Als ik op zolder verbinding maak met mijn telefoon op macbook met de router op eerste verdieping heb ik wel vol bereik maar is het internet gewoon super traag of doet het gewoon helemaal niet.

Het zijn 2 sitecom routers.

Beneden heb ik o.a. een iMac, iPad en laptop die voornamelijk worden gebruikt.

Ook staat heledag de Apple TV aan in verbinding met iMac voor radio.

Zou ik die apparaten allemaal op de V9 kunnen zetten of wordt dat te zwaar belast?

En wat kan ik aan het probleem op zolder doen?

26 reacties

Reputatie 2
Badge
Waarschijnlijk heb je iets mis gedaan bij het configureren van de routers. Reset de routers en begin even opnieuw.

Hoe heb je de twee routers aangeslonen? heb je twee utp kabels vanaf de v9? of heb je een kabeltje vanaf de v9 naar de router op de middelste verdieping, en vanaf daar een kabeltje naar de router op zolder?.

Log allereerst in op de kpn router(v9), en pas de netwerknaam, en eventueel de beveiligingscode aan. naar wens, kies daarnaast ook zelf even een kanaal uit.

Log daarna in op de eerste sitecom router(Middelste verdieping dan).

Zet de DHCP server daarvan uit. Zet de netwerknaam voor het draadloos toegangspunt op dezelfde naam als die v9. Stel de beveiligingscode hetzelde in. En kies een ander kanaal uit dan die v9.

Zet daarna die sitecom router op zijn plek, en verbind de utp kabel met een lan aansluiting op de v9 op een lan aansluiting op de sitecom.

Doe hetzelfde met de router op zolder, denk er aan om het kanaal weer in een ander kanaal te veranderen(dus niet die van de andere sitecom of de v9).

Sluit die router dan met de lan aansluiting aan op de v9 of de sitecom op de middelste verbinding(afhankelijk van hoe je dat in gedachten had).

Wanneer je dit hebt gedaan zou je een goede wifi dekking, met daarbij een goede snelheid moeten hebben. Dat van de apple tv, (met geluid via airplay?), dat zou gewoon prima moeten kunnen blijven draaien over die v9.

Ik verbind beide routers via de LAN poorten van de V9 op de WAN ingang van de Sitecom.

De experia box V9 heb ik: KPN V9 genoemd en nu ook de router op eerste verdieping zo.

Klopt het dat ik er nu dus maar 1 vindt omdat ze dezelfde naam hebben?

En u zei: Zet daarna die sitecom router op zijn plek, en verbind de utp kabel met een lan aansluiting op de v9 op een lan aansluiting op de sitecom.

Maar neem aan dat u bedoeld op de WAN aansluiting op de sitecom?

Anders krijg ik geen internet erop binnen.

En hoe kan ik nou mijn apparaten beneden laten verbinden met de V9 in de meterkast, omdat ze dezelfde naam hebben namelijk.

Reputatie 2
Badge
Nee, DHCP server uitzetten. en met de Lan aansluiting verbinden. Wat er dan gebeurd:

1. Apparaat verbind met het netwerk er vraagt een ip adres, het subnet, en gegevens over de weg naar het internet aan, dit noemen ze dhcp.
  2. Als de sitecom dit verzoek ontvangt, gaat dit per lan aansluiting door naar de Dhcp server wat dan de V9 zou zijn.
  3. De v9 geeft die gegevens terug aan het apparaat, via de toegangspunt waarmee dat apparaat is verbonden.
  4. Het apparaat weet dan hoe deze het internet moet benaderen, en in welk netwerk die zich bevind.
Als je de sitecom routers aan de Wan aansluiting aan zou sluiten, dan zouden alle apparaten in het netwerk van de sitecom router zitten. Dit is niet handig omdat:

• De snelheid/prestaties sterk achteruit gaan.
  • Apparaten die verbonden zijn met verschillende routers niet met elkaar kunnen communiceren omdat ze in een ander netwerk zitten.
Wanneer je die netwerknamen hetzelfde maakt, zie je nog maar 1 netwerk, en dat netwerk dat houd niet in dat er 1 toegangspunt is, maar dat je met die toegangspunten in hetzelfde netwerk zou moeten komen.

Dus om even samen te vatten:

• WAN aansluitingen op de sitecom routers niet gebruiken.
  • DHCP servers op de sitecom routers uitzetten.
Als je op een later moment die routers weer zou willen bereiken zonder ze te resetten zou je ze een ander ip adres moeten geven binnen het netwerk van de v9. Maar waarschijnlijk zul je er niet snel meer aanzitten.

De apparaten kiezen zelf welk toegangspunt het beste is om verbinding mee te maken aan de hand van signaalsterkte. En het zou dus niet langer uit mogen maken dat bijvoorbeeld je mac met de router op de middelsste verdieping is verbonden, en je apple tv met die uit de meterkast, omdat het toch hetzelfde netwerk is wanneer je die WAN aansluitingen niet meer gebruikt.

Als ik mijn sitecom verbind op een normale LAN ingang heb ik geen internet.

Reputatie 2
Badge
Heb je alle stappen precies gevolgd?

Ja, voor duidelijkheid:

KPN V9 Experia Box Lan poort > Lan poort Sitecom router (1e verdieping)

In Sitecom router: DHCP uit, zelfde SSID (dus KPN V9) en zelfde wachtwoord.

Dat heb ik gedaan.

Moet ik nog wat veranderen in de KPN V9 qua instellingen misschien? (Dhcp, IP?)

Reputatie 2
Badge
Nee, in de v9 voor de rest alles laten zoals het is, werkt het nu verder goed?

Misschien dat sommige apparaten nog een ip adres van die sitecom router hebben, even herstarten en dan zouden ze goed moeten werken.

Ja, het werkt!

Nou heb ik alleen nog vraag.

Beneden heb ik dus ook een aantal apparaten.

Nou kan ik de Sitecom ook zo instellen zoals ik nu mijn router op 1e verdieping heb gedaan, maar hoe weet ik met welke router ze verbonden zijn aangezien ze nu allemaal zelfde heten.

Hij vind maar 1 KPN V9 maar als alles op dezelfde router komt gaat het alsnog problemen opleveren denk ik.

Of is het zo dat hij de router pakt met sterkste signaal?

Reputatie 2
Badge
Die vraag heb ik net al beantwoord, Ja hij kiest het toegangspunt met de beste signaalsterkte.

Om te zien met welk apparaat het apparaat is verbonden is wel lastiger. In windows kun je bijvoorbeeld een commandprompt openen, daar typ je in: Netsh WLAN show all

Dan krijg je allemaal informatie over je daadloze verbinding, daartussen staat BSSID. het BSSID is in principe het adres van de router.(fysiek/mac adres)

Maar op zich hoef je hier weinig rekening mee te houden.

Het internet blijft echt enorm traag.

Soms doet hij het gewoon helemaal niet.

Ik heb nu beide routers ingesteld zoals u zei en heeft ook verbinding maar bijvoorbeeld google.nl openen duurt echt tijd.

Ik heb 1 iMac op eerste verdieping met kabel in de router en dat werkt wel perfect.

Reputatie 2
Badge
Hoe heb je de kanaalen ingesteld? Als je op de imac de alt/option toets ingebrukt houd, en dan op het wifi icoontje klikt. en dan op open probleemoplossing klikt. dan moet je een wachtwoord intypen. en daarna kom je op het introductie scherm. Druk dan command en 2 in. Dan krijg je een scherm met hulpprogramma's. Ga naar het tablad Detecteerd Wi-Fi. En klik daarna op de Detecteer nu knop. zorg ervoor dat alle routers op een kanaal komen die nog niet in die lijst van netwerken staat.

Heb net even de router beneden opnieuw opgestart en alles lijkt nu goed te werken.

Als ik in hulprogramma's kijk, zie ik maar 2 KPN V9 in de lijst staan.

Horen er toch 3 te zijn?

Experia Box in meterkast, sitecom router beneden in de gang en 2e sitecom router op eerste verdieping?

Reputatie 2
Badge
Dat zouden er inderdaad 3 moeten zijn. Probeer het detecteren eens een aantal keer opnieuw.

Even opnieuw opgestart en staat er nu wel bij.

Hopen dat alles blijft werken!

Bedankt voor de goede hulp! 

Reputatie 2
Badge
Geen probleem, wist je trouwens dat er ook apparatuur te koop is die meer voor deze toepassingen bedoelt zijn? Deze apparaten heten accesspoints(toegangspunten). Is misschien nog wel even het opzoeken waard. In veel bedrijven zie je deze aan plafonds hangen.

Maar zoals het nu in is gesteld vermoed ik dat het al stukken beter zou moeten werken.

En waar zijn die dan precies voor bedoeld?

Om het WiFi signaal te vergroten?

Reputatie 2
Badge
Puur om het Wi-Fi signaal uit te zenden, net zoals de router dat doet.

Je moet die router's die jij nu gebruikt maar zo zien. Zo'n router bestaat uit: een router, een switch en een AccessPoint. Omdat je die WAN poort niet meer gebruikt, gebruik je de router fuctie niet meer, alleen nog de functies van de switch en van de accesspoint. En dit is wel het meest geschikt in jouw situatie. Een accesspoint kun je ook los kopen. Dan zit er een lan aansluiting op, en die verbind je dan met de router(v9).

Het heeft geen zin om die dingen alsnog aan te schaffen, maar het is vaak een wat goedkopere oplossing dan extra routers.(vanwegen overbodige functionalteit van de routers). Je hebt daarnaast ook nog de zogenaamde repeaters of extenders die net als een gewoon draadloos apparaat met de router verbinden, en zelf dan weer het signaal uit zenden, zodat het bereik wordt vergroot. Dit is makkelijker omdat er geen kabels nodig zijn, behalve voor stroom. Het grote nadeel van die exterders / repeaters is dat de snelheid drastisch terugloopt, iets dat je met bekabelde accesspoints of routers die zijn ingestelt als accesspoint niet perce hebt.

Badge
Bij het lezen van de reactie van Roy vroeg ik me af waarom de naam van de twee routers gelijk wordt gemaakt aan de V9 en waarom DHCP op de routers wordt uitgezet?

Je kan ook de volgende handleiding volgen:
http://forum.kpn.com/t5/Internet/Gebruik-een-eigen-router-achter-de-Experia-Box/td-p/164983

Als je twee additionele routers gebruikt zou ik sowieso de wifi van de V9 uit zetten. Dat zal de situatie in huis al kunnen verbeteren.

Voor het kiezen van de wifi kanalen kun je het beste een tooltje (bijvoorbeeld inSSIDer 3.1.2.1) downloaden en kijken welke kanalen het beste werken. Je kunt dan zien wat er in de directe omgeving gebruikt wordt, en analyseren welke kanalen in jou specifieke situatie het beste werken. Dit kan de wifi snelheden aanzienlijk verbeteren. Kies uit kanaal 1, 6, of 11. Probeer ook overlap van kanalen door 40Mhz i.p.v. 20Mhz te voorkomen.

Reputatie 2
Badge
De naam van de twee routers wordt gelijk gemaakt zodat je zelf niet hoefd te kiezen met welk netwerk je wilt verbinden. De dhcp servers gaan uit omdat je in een netwerk maar 1 dhcp server wilt hebben, en anders krijg je grote problemen. De reden van de routers bij de TS is om de dekking te vergroten.

De v9 is een prima router, dus waarom zou je de v9 als "bridge" instellen(Is dit niet een verkeerde term bij DMZ)?

Inssider is onnodig als je een Mac hebt. In OS X zitten al diverse hulpmiddelen die dezelfde rollen vervullen als Inssider.

Waarom zou de TS tussen kanaal 1, 6 of 11 moeten kiezen?

Reputatie 7
De enig juiste methode om een tweede router achter een hoofd router (bijvoorbeeld de Experia Box) te koppelen is door deze met de WAN poort te verbinden met een LAN poort van de hoofd router.

Dus inderdaad zoals beschreven in het topic Gebruik een eigen router achter de Experia Box

Als je dan wilt dat de twee routers hetzelfde subnet gebruiken (dezelfde reeks IP adressen) dan zet je de tweede router in bridge mode.

Als de tweede router of een apparaat achter de tweede router van buitenaf benaderd moet kunnen worden (server), dan doe je er verstandig aan de tweede router als DMZ Host op de eerste router te definiëren, anders moet je namelijk op twee routers port-forwarding definiëren.

Daarnaast zou je eigenlijk geen router, maar een accesspoint moeten gebruiken als het je alleen te doen is voor een betere wifi dekking.

Reputatie 2
Badge
Dat is niet de enige manier, op mijn manier stel je de router in als een (domme)accesspoint. En dat werkt perfect. De gedachte erachter is alleen anders als die in je handleiding.
Reputatie 7
Ik snap dat het werkt, het is alleen niet zoals het hoort.

Via WAN poort en in bridge mode is zoals het hoort. (De enig juiste manier.)

Met jouw methode is er dus geen firewall actief op de tweede router en kan je de tweede router niet als DMZ Host achter de eerste router plaatsen.

Tevens zullen vele andere functionaliteiten van de tweede router niet werken.

Denk hier bijvoorbeeld aan VPN of toegangsblokkade voor sites.

Dus als jouw router bridge mode ondersteunt, dan aansluiten met WAN poort.

Dit geldt ook als je een tweede subnet met jouw eigen router wilt creëren.

Jouw methode zou alleen gebruikt moeten/mogen worden als jouw router geen bridge mode ondersteunt en het een vereiste is dat de apparaten aangesloten op die router in het subnet van de Experia Box moeten komen.

Reputatie 2
Badge
Er is toch helemaal geen dmz host? Er wordt gewoon achter de v9 zijn firewall geschuild.

Als ik het zo na lees, heb je bij bridged modus dus dat de WAN poort, niet meer als WAN functioneerd? Maar gewoon als extra LAN aansluiding dient, of zie ik dit verkeerd?

Reputatie 7
@RoyBuitenhuis,

Blij om te zien dat je jouw vorige bericht aangepast hebt en blijkbaar toch bereid bent om te "leren". ;)

Dat de WAN poort een extra LAN poort wordt is iets te kort door de bocht. Het blijft de WAN (of upstream) poort die alleen gebruikt kan worden voor de verbinding met de bovenliggende router.

Ja, er komt daardoor wel een extra LAN poort beschikbaar.

Een ander verschil is dat de poort gezien blijft worden als WAN poort en dat (afhankelijk van het merk van de router) deze poort een eigen IP adres heeft en het verkeer door die poort via de firewall van de router blijft lopen. Dit betekent dus ook dat de router als DMZ Host achter de bovenliggende router gebruikt kan worden zonder in te boeten op security.

Ik heb op de manier die mij als eerste is uitgelegd (DHCP uit, zelfde SSID en wachtwoord) nu heel snel internet dus ik ben helemaal blij!

Mocht ik toch een keer problemen ondervinden kan ik altijd weer op de manier zoals ik altijd had proberen dus van LAN (V9) naar WAN van routers.

Voor nu is het opgelost op manier 1 van Roy in ieder geval :D

Reageer