Beantwoord

200 mbps via oude PTT aansluiting?

  • 23 April 2019
  • 24 reacties
  • 3405 keer bekeken

Hey!

Ik stel deze vraag ter informatie voor mijn ouders, zij willen namelijk een 200 mbps internetaansluiting via VDSL. (Pairbonding) Via de website is te zien dat dit geleverd kan worden alleen vraag ik mij af hoe dit gerealiseerd kan worden aangezien ze een oude (N88) PTT aansluiting hebben onderaan de trap. Dit betreft echt nog een oud beestje uit 1975 welke door middel van een varkensneusje wordt aangesloten.

Bij ons hebben ze ongeveer een jaar geleden een extra ader aangesloten en een nieuwe KPN aansluiting geplaatst in de meterkast. Ik neem aan dat dit ook moet gebeuren bij mijn ouders, in elk geval wel een nieuwe aansluiting aangezien Pairbonding (naar mijn weten) niet mogelijk is via een oude (N88) PTT varkensneus verbinding.

Aangezien ik niet zeker weet of dit nodig is en of dit ook gaat gebeuren zou ik hier graag wat meer informatie over willen weten.

Met vriendelijke groet,
Youri van Hogeloon
icon

Beste antwoord door Ward_ 26 April 2019, 09:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Beste @vanHogeloon,

Ik zou graag wat foto’s willen zien hoe die aansluitingen zitten in het huis. Zou je hier eens wat foto’s willen plaatsen? Als Fourstack aangeeft dat je 200 Mbit/s kan krijgen is dat wel erg mooi. Verder heb ik ook VDSL Pairbonding. Want ik heb deze aansluiting thuis:



En ik haal met me WiFi versterker 5 GHz bijna 200 Mbit/s, maar ik zit dan ook buiten op het terras:

De lengte van de kabel tussen je huis en de centrale cq straatkast is van belang, de rest is bijzaak.
De kabel in de straat kan ook nog slecht zijn geworden in de loop der jaren.
https://forum.kpn.com/internet-9/signaal-hoe-werkt-dat-tv-internet-via-1-draadje-436837
Bij bonding zal een KPN monteur de oude 'varkensneus' moeten komen vervangen voor een aansluiting zoals op de foto bij Dennis (dank daarvoor; scheelt weer opzoeken 😉 )

De vraag is: hebben je schoonouders die snelheid nodig? Dan mag je wel heel wat tegelijk downloaden en diverse apparaten tegelijk gebruiken. Een tv-stream via de app is zo'n 5 Mb/s.

Websites laden niet sneller bij 200 dan bij 50.

En of er überhaupt 200 geleverd kan worden kun je zien via
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Reputatie 7
Badge +22
Hey!

(Pairbonding) Via de website is te zien dat dit geleverd kan worden.

Met vriendelijke groet,
Youri van Hogeloon

Daar had ie al nagekeken via Fourstack @PeterG 😉👍
Reputatie 7
Badge +22
De lengte van de kabel tussen je huis en de centrale cq straatkast is van belang, de rest is bijzaak.
De kabel in de straat kan ook nog slecht zijn geworden in de loop der jaren.
https://forum.kpn.com/internet-9/signaal-hoe-werkt-dat-tv-internet-via-1-draadje-436837

Dat is niet helemaal een bijzaak, ik heb het moeten laten vervangen door KPN, die varkensneus moest weg om Pairbonding te krijgen. I.v.m. met een Y-kabel:

Bijgevoegd vinden jullie een afbeelding van de aansluiting welke bevind in de woonkamer naast/onder de open trap. Ik heb al gekeken in de meterkast of dat daar het ISRA punt zit maar ik vermoed dat dit de enigste aansluiting is, heb deze al open gehad en zag een dikke grijze kabel van boven komen, en een doorzichtige dikke en dunne groene vanuit beneden. Ik vermoed dat deze vroeger is door gelust naar een extra telefoonlijn, hiervan weten mijn ouders overigens niets van af.

Ik heb zowel via Fourstack gecheckt en via de KPN website zelf en er ligt al een extra aderpaar in de grond. maximale snelheid is 215 mbit/s.

@PeterG Momenteel maken ze gebruik van een Ziggo aansluiting met een internetsnelheid van 300 mbit/s. Mijn ouders kennende zullen ze dat niet zo zeer nodig hebben maar ze kijken graag een beetje toekomst gericht.

@Dennis Schreve Dus waarschijnlijk zal de monteur die varkensneus bij mijn ouders ook vervangen naar een aansluiting die jij liet zien? In combinatie met een Y-kabel.

Reputatie 7
Badge +22
@Dennis Schreve Dus waarschijnlijk zal de monteur die varkensneus bij mijn ouders ook vervangen naar een aansluiting die jij liet zien? In combinatie met een Y-kabel.


Deze aansluiting zullen ze wel vervangen, maar ik zie dat er geen stekker in die aansluiting zit, of heb je voor de foto even de stekker eruit getrokken? Mocht dit de aansluiting zijn, dan komt daar inderdaad je signaal daar binnen. Dan is dat je enigste aansluitpunt @vanHogeloon. 🙂
@Dennis Schreve Nee daar zit de laatste tijd geen kabel op aangesloten aangezien ze momenteel nog Ziggo hebben en die leveren over de COAX kabel welke zich wel in de meterkast bevind.

Alleen snap ik nog niet helemaal waarom er achter die wanddoos een doorzichtige, grijze en groene kabel zit... Bij ons zit er namelijk in de meterkast alleen één dikke grijze kabel welke naar het ISRA punt loopt, vanuit daar dan naar het modem. (Zie foto hoe het bij ons zit)


Hier zat een jaar geleden een lasdop op als ISRA punt met een RJ11 kabeltje naar onze woonkamer waar een PTT kastje op was aangesloten.

Zouden ze bij mijn ouders dan die doorzichtige en groene afknippen en alleen de grijze gebruiken op de nieuwe aansluiting welke @Dennis Schreve liet zien in zijn eerste post?


Reputatie 7
Badge +22
@Dennis Schreve Nee daar zit de laatste tijd geen kabel op aangesloten aangezien ze momenteel nog Ziggo hebben en die leveren over de COAX kabel welke zich wel in de meterkast bevind.

Alleen snap ik nog niet helemaal waarom er achter die wanddoos een doorzichtige, grijze en groene kabel zit... Bij ons zit er namelijk in de meterkast alleen één dikke grijze kabel welke naar het ISRA punt loopt, vanuit daar dan naar het modem. (Zie foto hoe het bij ons zit)


Hier zat een jaar geleden een lasdop op als ISRA punt met een RJ11 kabeltje naar onze woonkamer waar een PTT kastje op was aangesloten.

Zouden ze bij mijn ouders dan die doorzichtige en groene afknippen en alleen de grijze gebruiken op de nieuwe aansluiting welke @Dennis Schreve liet zien in zijn eerste post?



Dit is de ISRA-punt, zo te zien zitten daar 2 mini-UTP kabeltjes in. Gaan deze 2 allebei naar de modem? Welke modem heb je? En hoe zit het aangesloten. Maar als ik het zo zie dan zou Pairbonding hier wel op kunnen draaien. Maar echt zeker weten doe ik het niet. Ik weet een hoop, maar ook niet alles. 😉

@Dennis Schreve Nee daar zit de laatste tijd geen kabel op aangesloten aangezien ze momenteel nog Ziggo hebben en die leveren over de COAX kabel welke zich wel in de meterkast bevind.

Alleen snap ik nog niet helemaal waarom er achter die wanddoos een doorzichtige, grijze en groene kabel zit... Bij ons zit er namelijk in de meterkast alleen één dikke grijze kabel welke naar het ISRA punt loopt, vanuit daar dan naar het modem. (Zie foto hoe het bij ons zit)


Hier zat een jaar geleden een lasdop op als ISRA punt met een RJ11 kabeltje naar onze woonkamer waar een PTT kastje op was aangesloten.

Zouden ze bij mijn ouders dan die doorzichtige en groene afknippen en alleen de grijze gebruiken op de nieuwe aansluiting welke @Dennis Schreve liet zien in zijn eerste post?


Dit is de ISRA-punt, zo te zien zitten daar 2 mini-UTP kabeltjes in. Gaan deze 2 allebei naar de modem? Welke modem heb je? En hoe zit het aangesloten. Maar als ik het zo zie dan zou Pairbonding hier wel op kunnen draaien. Maar echt zeker weten doe ik het niet. Ik weet een hoop, maar ook niet alles. ;)


Oh haha maar dit was een voorbeeld hoe het bij mij thuis eruit ziet hoor, ik gebruik zelf al pairbonding internet door middel van een Fritzbox 7581.


Maar denk dat mijn ouders dan ook zo'n soort geval krijgen in de muur waar nu die varkensneus zit, en daardoor pairbonding internet kan gebruiken. Alleen weet ik niet zeker of er daarvoor nog een extra kabel moet worden doorgetrokken...

Want een jaar terug hebben ze bij MIJN huis de stoep open gebroken om die extra aderpaar te leggen. Zouden ze dit bij mijn ouders ook gaan doen? Of is dit in het verleden al gebeurd? Aangezien Fourstack aangeeft dat 215 Mbit/s mogelijk is.

De buurman van mijn ouders hebben geloof ik al eens een extra aderpaar laten leggen, misschien hierdoor?

Met vriendelijke groet,
Youri van Hogeloon
Reputatie 7
Badge +22
@vanHogeloon dus bij jou ouders is de KPN aansluiting actief met het signaal uit dat “varkensneus”, dan zal die inderdaad vervangen worden door die aansluiting die ik je liet zien die ik zelf in huis heb.

Maar dan ziet het er bij jou mooi uit. Goed weggewerkt in de stoppenkast. 👍🏼
Ik begrijp niet waarom je al die vragen hebt als "zouden ze de kabeltjes afknippen" enzo.
Er MOET voor Bonding SOWIESO een monteur komen. Die weet gewoon wat ie doet. Dan hoef jij het toch niet te weten? Er is KPN in huis (anders zat de 'varkenssnuit' er niet) en er is Bonding mogelijk. Voor jouw als klant voldoende om te weten. Jij bent de monteur niet 😁
Er komt dan inderdaad zo'n aansluiting op de plek van de 'varkenssnuit' als op de foto van Dennis.

P.S. je weet al dat de kans heel groot is dat bij KPN o.a. deze zenders verdwijnen? Als je ouders daar 'vaak' naar kijken....
Fox
National geographic
National geographic Wild
24kitchen
Reputatie 7
Badge +22
Ik begrijp niet waarom je al die vragen hebt als "zouden ze de kabeltjes afknippen" enzo.
Er MOET voor Bonding SOWIESO een monteur komen. Die weet gewoon wat ie doet. Dan hoef jij het toch niet te weten?

Tegen wie bedoel je dit @PeterG?
Hoi, Dennis. We corresponderen toch met VanHogeloon, de starter van dit topic? Anders zou ik wel iemand genoemd hebben of een @ gebruikt hebben. Zoals jouw naam nu 😉 😁
Reputatie 7
Badge +22
Hoi, Dennis. We corresponderen toch met VanHogeloon, de starter van dit topic? Anders zou ik wel iemand genoemd hebben of een @ gebruikt hebben. Zoals jouw naam nu 😉 😁
Oké, ik begreep het berichtje niet zo goed. 👍🏼
@vanHogeloon Hoi Youri! Goed dat je jezelf al zo aan het inlezen bent. Alles wat uitleg behoeft, lijkt uitgelegd.
Als pairbonding leverbaar is, wordt er ALTIJD een monteur aangestuurd die de aansluiting werkend gaat maken. Ik heb er vertrouwen in dat dit zonder problemen gaat verlopen.
Ik begrijp niet waarom je al die vragen hebt als "zouden ze de kabeltjes afknippen" enzo.
Er MOET voor Bonding SOWIESO een monteur komen. Die weet gewoon wat ie doet. Dan hoef jij het toch niet te weten? Er is KPN in huis (anders zat de 'varkenssnuit' er niet) en er is Bonding mogelijk. Voor jouw als klant voldoende om te weten. Jij bent de monteur niet 😁
Er komt dan inderdaad zo'n aansluiting op de plek van de 'varkenssnuit' als op de foto van Dennis.

P.S. je weet al dat de kans heel groot is dat bij KPN o.a. deze zenders verdwijnen? Als je ouders daar 'vaak' naar kijken....
Fox
National geographic
National geographic Wild
24kitchen


Ik ben zelf sowieso al heel geïnteresseerd in dit soort dingen en aangezien ze voor bonding bij MIJ THUIS de stoep hebben opengebroken om een extra aderpaar te leggen, dacht ik dat dat dan ook nodig zou zijn bij mijn ouders.

Met kabeltjes afknippen bedoelde ik die extra kabels die daarachter verwerkt zitten. Er komt namelijk een dikke grijze kabel van boven en een dikke doorzichtige van onder samen met een groene.

Ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe dit dan precies in het werk gaat. Ik ben dan wel de monteur niet maar dan mag ik er nog wel benieuwd naar zijn toch? Haha

Die zenders kijken ze over het algemeen niet, alhoewel die denk ik wel in het pluspakket zitten inbegrepen...?
@vanHogeloon Hoi Youri! Goed dat je jezelf al zo aan het inlezen bent. Alles wat uitleg behoeft, lijkt uitgelegd.
Als pairbonding leverbaar is, wordt er ALTIJD een monteur aangestuurd die de aansluiting werkend gaat maken. Ik heb er vertrouwen in dat dit zonder problemen gaat verlopen.


Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het goed word uitgevoerd hoor! Alleen nieuwsgierig hoe het precies in zijn werking gaat.
De kans is groot dat het tweede aderpaar gewoon al tot in de woning aanwezig is.

Deze zenders zijn aangekondigt te verdwijnen bij KPN. Ze blijven ook niet in het pluspakket.

Nu in basis, straks niet meer
Fox, National geographic, 24kitchen, Wildhitz, Antenne3 en Zing

Nu in pluspakket, straks ook weg
National geographic Wild, Baby TV.
De kans is groot dat het tweede aderpaar gewoon al tot in de woning aanwezig is.

Deze zenders zijn aangekondigt te verdwijnen bij KPN. Ze blijven ook niet in het pluspakket.

Nu in basis, straks niet meer
Fox, National geographic, 24kitchen, Wildhitz, Antenne3 en Zing

Nu in pluspakket, straks ook weg
National geographic Wild, Baby TV.


Jammer dat deze zenders gaan verdwijnen, gelukkig voor ons dat wij er nooit naar keken, Maar alsnog jammer voor de mensen die er wel behoefte aan hadden.
Ik juich je nieuwsgierigheid alleen maar toe, @vanHogeloon . 🙂 Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust!

De vraag is: hebben je schoonouders die snelheid nodig? Dan mag je wel heel wat tegelijk downloaden en diverse apparaten tegelijk gebruiken. Een tv-stream via de app is zo'n 5 Mb/s.



Ja dat vind ik een goede opmerking.
Ik begrijp niet waarom je al die vragen hebt als "zouden ze de kabeltjes afknippen" enzo.
Er MOET voor Bonding SOWIESO een monteur komen. Die weet gewoon wat ie doet. Dan hoef jij het toch niet te weten? Er is KPN in huis (anders zat de 'varkenssnuit' er niet) en er is Bonding mogelijk. Voor jouw als klant voldoende om te weten. Jij bent de monteur niet 😁
Er komt dan inderdaad zo'n aansluiting op de plek van de 'varkenssnuit' als op de foto van Dennis.

P.S. je weet al dat de kans heel groot is dat bij KPN o.a. deze zenders verdwijnen? Als je ouders daar 'vaak' naar kijken....
Fox
National geographic
National geographic Wild
24kitchen


Dit beantwoord die @vanHogeloon z'n vragen niet, deze man is gewoon ge-interesseert. Het lijkt mij dat hij op het KPN-forum daarvoor op de juiste plek is. Beetje normaal doen hoor petertje.
Reputatie 7
Badge +10
@vanHogeloon Alleen XS4all levert/leverde pairbonding waarbij echt nog een extra aderpaar moet worden ingelast op de hoofdkabel, zoals bij jou. Bij jouw ouders hoeft dat niet. Dat kan je opmaken uit het feit dat Fourstack laat zien dat er 215 Mbit via bonded koper beschikbaar is. Dus geen graafwerk. Enkel twee aderparen in de straatkast verbinden en dan bij je ouders thuis de aansluiting ombouwen naar een nieuw ISRA punt.