Vraag

2e aderpaar lassen niet meer mogelijk per 01-01-2018?

• 11 maart 2018
  • 41 reacties
  • 1812 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Hallo allemaal,

ik heb sinds bijna 2 maanden een Kpn internet en tv pakket, de maximum snelheids is 41 Mbit en zal nooit hoger worden volgens de Kpn monteurs die het eea hebben doorgemeten en vervangen (oude bekabeling tot isra punt). Fourstck en Kpn geven aan dat ik een download mag verwachten tot 66 Mbit.

Ik heb een vdsl verbinding, de buren in het portiek naast mij hebben de mogelijkheid van pairbonding, Volgens Fourstack is daar parbonding mogelijk en Kpn geeft aan dat een 4K abonnement af te nemen is.

Om tot pairbonding over te gaan moet het 2e aderpaar gelast worden, en dat is alleen mogelijk door een analoge lijn aan te vragen. En hier komt het probleem:

Volgens de technische medewerker die ik gesproken heb van Kpn klantenservice vaste telefonie, mag er vanaf 1 januari 2018 geen analoge lijn meer worden aangelegd/gelast worden ivm linesharing en kaping???
Elke aanvraag wodt direkt door Kpn afgewezen.

Ik heb de beste man uitleg gegeven over de reden om een analoge lijn aan te vragen (pairbonding) en meneer gaf aan dat helaas niet meer gaat op deze manier vanaf 1 januari 2018.
Ik ben doorverwezen naar mijnaansluitingen.nl om daar een aanvraag in te dienen, meneer gaf aan dat de kans van slagen ook daar heel klein is.

Klopt het bovenstaande betreft de aanvraag van een analoge lijn?
En wat kan ik nog meer doen om de 2e aderpaar gelast te krijgen?

Xs4all schijnt dit ook niet meet te doen voor haar particuliere klanten.

41 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Dit is allemaal kul.

Sowieso doet XS4All dit gewoon als hun check aangeeft dat je die snelheid krijgt.
Daarnaast, je kan volgensmij gewoon een analoge lijn aanvragen hoor, als jij die wilt moet dat kunnen. Tenslotte betaal je er gewoon voor.
Reputatie 1
Badge
Vanavond nog een poging ondernomen bij de Kpn klantenservice.

Bij navraag technische 2e lijns is nog steeds het antwoord: NEE, dit kan niet meer vanaf 1 januari 2018.
Weer uitleg gegeven over de reden van aancvraag: pairbonding.
Men blijft herhalen dat dit niet meer wordt gedaan.

Kan iemand (een moderator?) die bij de Kpn werkt navragen of dit echt klopt, en welke acties er nog ondernomen kunnen worden voor de huidige klanten (abonnees) van de Kpn om toch die verrekte 2e aderpaar tot leven te brengen?

Of zit er niks anders op dan per eerstvolgende vervaldatum van het contract snel over te stappen naar Xs4all, zolang die het nog doen en Kpn dit nog voor hun uitvoerd?
Reputatie 7
Badge +27
KPN Consumentenmarkt legt geen pairbonding meer aan als daarvoor werkzaamheden nodig zijn. Klanten met een actief tweede aderpaar kunnen natuurlijk pairbonding krijgen. Maar klanten waarbij een tweede aderpaar aanwezig is maar niet aangesloten wordt door CM ook niet meer gedaan.

Het was altijd wel mogelijk om dit te omzeilen door een PSTN-lijn aan te vragen. Maar dat lijkt nu inderdaad ook afgekapt te zijn. Als je daadwerkelijk een reden hebt (los van pairbonding willen) waarvoor een, losse, PSTN-lijn een vereiste is, dan kun je die aanvragen. Maar we zullen eigenlijk altijd met je gaan kijken dan of daarvoor een oplossing te bedenken is waarbij je gewoon VoIP kunt gebruiken over je bestaande lijn. Analoge telefonie is steeds minder noodzakelijk. En VoIP geeft vaak ook meer mogelijkheden. Dus ik verwacht dat vanuit die beweging, gecombineerd met het beleid uit mijn eerste zin, losse aanvragen zoveel mogelijk niet meer doen.

Wat XS4ALL wel en niet doet op dit gebied ben ik niet echt van op de hoogte. Vraag dit dan ook vooral bij hen na. Als zij nog wel tweede aderparen aansluiten, en je wilt dit echt graag, dan is overstappen voor jou waarschijnlijk de beste keus.
Reputatie 7
Ik snap KPN echt niet maar goed, er zal wel weer een commerciële afweging achter zitten. Ik vind het niet echt getuigen van het willen leveren van hoogwaardig en snel Internet.
Wat KPN dus feitelijk zegt is ... als er nog geen pairbonding actief is op jouw adres dan blijf je voor altijd verstoten van twee keer zo snel Internet. Jammer. 😞
Reputatie 7
Badge +30
Ik snap KPN echt niet maar goed, er zal wel weer een commerciële afweging achter zitten. Ik vind het niet echt getuigen van het willen leveren van hoogwaardig en snel Internet.
Wat KPN dus feitelijk zegt is ... als er nog geen pairbonding actief is op jouw adres dan blijf je voor altijd verstoten van twee keer zo snel Internet. Jammer. 😞
Bijna, als er geen compleet aangesloten 2e aderpaar is op jouw adres dan blijf je voor altijd verstoten van twee keer zo snel Internet.

Dit is eigenlijk gewoon een kostenreden, want die 2e lijn inlassen kost nu eenmaal een paar tientjes voor KPN. XS4All neemt dat in veel gevallen voor lief en hoopt daarbij natuurlijk dat je lang genoeg klant bij hen blijft dat ze dat weer terug verdienen.
Reputatie 1
Badge
ik zou het niet erg vinden om eur 100 te betalen (eigen bijdrage) om het 2e aderpaar te laten lassen.
Reputatie 7
ik zou het niet erg vinden om eur 100 te betalen (eigen bijdrage) om het 2e aderpaar te laten lassen.Precies, het lijkt dat KPN er niet over nadenkt dat er ook mensen zijn die best wel de éénmalige kosten willen dragen om tot een verdubbeling van de Internet snelheid te komen.
Ik vind het echt van de zotte dat dit niet gewoon mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +8
En wat nou als het wel kan, je buurman het ook laat doen, en jij het niet kunt laten doen omdat er geen capaciteit meer in de kast of in de kabel zit?

Dat is de belangrijkste reden: capaciteit. Zowel in de kabels die nooit zijn bedacht voor 200% capaciteit, als in de kabelverdelers (actief of passief).
Reputatie 1
Badge
Als de pairbonding niet meer kan omdat de kast of centrale vol is, dan is de overstap naar Ziggo snel gemaakt. Tot die tijd nog een laatste poging via XS4ALL, helaas zal ik daar pas eind december mogen aankloppen wegens het contract bij KPN.
Reputatie 7
En wat nou als het wel kan, je buurman het ook laat doen, en jij het niet kunt laten doen omdat er geen capaciteit meer in de kast of in de kabel zit?

Dat is de belangrijkste reden: capaciteit. Zowel in de kabels die nooit zijn bedacht voor 200% capaciteit, als in de kabelverdelers (actief of passief).
Brrrr, this is it, don't expect anything more from us as we are not able to deliver.
Op zich snap ik het best wat het kostenplaatje betreft, net als de verglazing. Maar als de klant er zelf aan mee wil betalen? Dan zal inderdaad wel de capaciteit mee gaan spelen, maar wordt dit al niet landelijk aangepakt om overal HD vanaf 1 te kunnen leveren?
Reputatie 5
Badge +6
@Zelus Wat is momenteel dan de bottleneck met die 41Mbps DL max snelheid? Dus welke real-time sevices zijn niet mogelijk? Dat bestanden downloaden langer duurt even buiten beschouwing gelaten.
Verder, als je ook een coax-kabel aansluiting hebt liggen: Je kan ook het 10-voudige aan DL snelheid krijgen bij Ziggo en niet voor 10x zoveel geld.
Ik weet de exacte beweegredenen van KPN niet, maar het lijkt mij dat elke cent en mankracht die ze investeren in een oude techniek die duidelijk aan zijn grenzen zit, onverstandig is. Vooral als de betreffende klant ook een coaxaansluiting heeft. Of als er ergens initiatieven zichtbaar worden voor ingraven van glasvezel (FttH). Verder is dit wellicht iets om rekening mee te houden:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-stelt-voor-vaste-netwerken-kpn-en-vodafoneziggo-te-reguleren
Reputatie 7
Badge +30
Op zich snap ik het best wat het kostenplaatje betreft, net als de verglazing. Maar als de klant er zelf aan mee wil betalen? Dan zal inderdaad wel de capaciteit mee gaan spelen, maar wordt dit al niet landelijk aangepakt om overal HD vanaf 1 te kunnen leveren?Het gaat niet om capaciteit in de zin van bandbreedte/throughput maar in de zin van aantal kabels/aansluitingen per kast/kabelbundel.
Reputatie 7
Het gaat niet om capaciteit in de zin van bandbreedte/throughput maar in de zin van aantal kabels/aansluitingen per kast/kabelbundel.Maar dat betekent dan toch dat de beperkte capaciteit alleen het aantal aansluitingen in de kast betreft als er in fourstack aangegeven wordt (werd?) dat pairbonding mogelijk is immers dan is het tweede aderpaar fysiek toch al aanwezig?
Reputatie 7
Badge +30
Het gaat niet om capaciteit in de zin van bandbreedte/throughput maar in de zin van aantal kabels/aansluitingen per kast/kabelbundel.Maar dat betekent dan toch dat de beperkte capaciteit alleen het aantal aansluitingen in de kast betreft als er in fourstack aangegeven wordt (werd?) dat pairbonding mogelijk is immers dan is het tweede aderpaar fysiek toch al aanwezig?Fourstack houdt rekening met een vrije aansluiting, mogelijkheden in de kast/centrale en een compleet aangelsoten extra aderpaar. Maar, als jij nu pair bonding aansluit neem je wel 2 poorten in ipv 1, en die extra poort had ook gebruikt kunnen worden voor een nieuwe klant.
Maar, voor de aansluitingen die XS4All nu doet, daarbij wordt er ingelast op de hoofdkabel. Die heeft namelijk extra capaciteit, maar niet dubbel de capaciteit.
Reputatie 7
Fourstck en Kpn geven aan dat ik een download mag verwachten tot 66 Mbit.Fourstack is kul imho. Ik mag volgens dat systeem 65 Mb/s verw88, maar kom (bonded, dat wel) ook niet verder dan zo'n 50 Mb/s; dat is nog steeds meer dan jij maar het geeft maar aan dat je niet kunt vertrouwen op Fourstack, wat anderen (zelfs moderators) daar ook over zeggen. En zo kom ik ze steeds vaker tegen op dit forum.

Analoge telefonie is steeds minder noodzakelijk.Er zijn nog steeds (medische) alarmcentrales (vooral maar niet uitsluitend voor ouderen) die een analoge lijn eisen. Die alarmcentrales werken vaak ook goed over VOIP (ExperiaBox) behalve als er een stroomstoring is (!). Vaak doen analoge lijnen 't dan nog wel.
Reputatie 7
Badge +8
Er wordt nu vanalles door elkaar gegooid. Ik had het over capaciteit in de fysieke koperkabels en in de passieve kant van de kabelverdelers (de afwerkstroken). En ik had het nadrukkelijk over woningen waar nu nog GEEN 2 aderparen zijn gelast.
Woningen waar dat wel het geval is zijn al beschikbaar voor pairbonding en dat zie je in Fourstack.
Dit topic ging erover waarom KPN niet gewoon toestaat dat mensen een aanvraag doen voor het inlassen van een tweede aderpaar zodat ook die woning voor pairbonding in aanmerking komt. En mijn reactie is dat de hoofdkabels in de straat en de kabelverdelers nooit zijn ingericht op 2 aderparen per woning. Er zitten simpelweg op ontzettend veel plekken in ons land niet genoeg koperdraadjes in de hoofdkabels om elke woning 4 draadjes te geven (=2 aderparen). En aangezien de meeste kabels aan het einde aankomen in een kabelverdeler moeten er op die kabelverdeler ook genoeg stroken zitten om al die dubbele draadjes af te werken.
Dat alles is er gewoon niet. Dat een kleine provider als XS4all het wel doet (het is namelijk gewoon een ordermogelijkheid bij KPN WBA) kan nog wel. Maar als de grootste DSL provider van Nederland dit algemeen mogelijk zou maken, dan moet er al heel snel "nee" worden verkocht aan mensen, terwijl de buurman die wat eerder was, het misschien wel krijgt.
Dat soort dingen wil je als provider echt niet, geloof me....
Reputatie 7
Badge +8
Er zijn nog steeds (medische) alarmcentrales (vooral maar niet uitsluitend voor ouderen) die een analoge lijn eisen. Die alarmcentrales werken vaak ook goed over VOIP (ExperiaBox) behalve als er een stroomstoring is (!). Vaak doen analoge lijnen 't dan nog wel.

KPN zal de oude technologie uitfaseren per 1 september 2019, te weten:
ISDN1/2 Enkelvoudig
ISDN2 Meervoudig
PSTN Meervoudig.

PSTN enkelvoudig (een enkele analoge lijn) wordt vervangen voor EPOTS. Hiermee blijven alle oude apparaten werken, zoals alarmering e.d.

Zie ook deze brief, namens een groot aantal aanbieders:
https://www.tele2.nl/wp-content/uploads/2017/11/Verklaring-EPOTS.pdf

Dat er sinds 1 januuari bij KPN (de provider) geen analoge lijn meer kan worden aangevraagd was mij ook niet bekend, maar dat is aan hen. Via mijnaansluiting lukt zeer waarschijnlijk ook niet. Enige optie die ik dan nog kan bedenken is het Infraportal proces (ook mogelijk voor eindklanten)
https://www.kpn-wholesale.com/w3/file?itemId=12723&uuid=575c306c-8185-4584-8160-30848e463dbe&owner=a7c50efb-c547-48a2-99c7-81c55be15337&contentid=12723

Dit is geheel op eigen kosten!
Reputatie 7
Badge +27
Capaciteit is inderdaad een punt waar we goed rekening mee moeten houden. Er past een bepaald aantal aansluitingen in een wijkkast. Er kan, als zo'n kast vol is, wel bijgeplaatst worden, maar dat vereist tijd en geld die we liever steken in netwerkverbeteringen eerder in het netwerk. Zodat niet alleen méér klanten geholpen zijn, maar deze klanten ook zoveel mogelijk bandbreedte kunnen krijgen over hun enkele aderpaar.

Fourstack gaat bij pairbonding uit van een theoretische snelheid, ruwweg dubbel dat van een enkel aderpaar. Dar klopt in veel gevallen ook. Maar er zijn invloeden op de realisatie van die snelheid. Het kan zijn dat de aderparen dicht bij elkaar liggen en dat ze elkaar storen waardoor de totale snelheid lager is. Het kan ook zijn dat een van de aderparen ergens (deels) defect is waardoor er minder bandbreedte haalbaar is.

Wat analoge telefonie betreft, tuurlijk. Er zullen, in ieder geval voorlopig nog wel, situaties blijven waarin analoog noodzakelijk is. Actief of als back-up. Maar voor de gewone consument is analoog steeds minder een noodzakelijkheid. En als datgene wat de klant wil doen ook prima kan via een VoIP verbinding die kan samengaan met de al bestaande dienst, dan gaan we daarvoor niet apart een analoge lijn aanleggen.
Badge
Ik ben een leek op technisch gebied, ik betaal voor 60 mb maar krijg net 20 mb, KPN kan dat verhogen door er in de centrale 2 draden meer naar mijn aansluiting te plaatsen om dan de snelheid op 40 mb te krijgen. Is dit hetzelfde probleem waar het hier over gaat?
Sinds kort gaat mijn tv beeld regelmatig een paar seconden op zwart. Volgens KPN komt dit door de lage snelheid van het internet. Volgende week zou er een monteur in de centrale de extra draden aansluiten maar vandaag werd ik gebeld dat dat niet doorging. Ik heb al zoveel ellende meegemaakt met KPN dat ik dreigde over te stappen naar een andere provider. Kennelijk willen ze graag van mij af want ze wilde per direct de aansluiting opheffen. Waarschijnlijk is dat goedkoper dan klant blijven en dan de centrale aanpassen. Kost waarschijnlijk veel geld dus dan maar een klant minder. Overstappen kan maar geeft veel rompslomp. Volgens mij heb ik recht op een fatsoenlijke internetsnelheid omdat ik daar ook al jaren voor betaal maar het niet krijg. Zal mijn rechtsbijstandverzekeraar eens vragen wat ik hieraan kan doen. Volgens mij ga je niet zo met je klant😡
Wat in dit geval, maar ook in het algemeen jammer is dat hier toch de beperktheid van het hele DSL gebeuren uit blijkt. Het is uiteraard begrijpelijk dat hier zoveel mogelijk aan vastgehouden wordt, want het budget is er niet om heel nederland te verglazen, maar dan zou KPN de provider in andere gebieden waar glasvezel ligt dit mischien toch via dat voor andere providers opengestelde net moeten gaan aanbieden.
Dat zal dan toch ook weer een besparing op de upgrade van het DSL net meebrengen waarvan voor een deel kan worden gebruikt om de toegang tot dat netwerk te bekostigen en daar waar nodig wat overblijft in de wel noodzaklijke infra steken.

Just my 2 cents. Vast te eenvoudig gedacht, maar soms kan een oplossing heel eenvoudig zijn, hooguit niet gewenst dat is weer iets anders.
Reputatie 1
Dit is ook een leuke:
Mijn buurman is overgegaan maar KPN interactief.
Volgens fourstack -met- pair bonding zou ie op 24Mb moeten kunnen komen.
Dus lijkt OK zou je zeggen voor -een- TV en internet.
Bij aansluiten waarschuwde monteur al dat de pair bonding weinig zou opleveren (te ver van centrale) en jawel na metingen door KPN komt het uiteindelijk op maar 11MB...
Met wat aandringen hebben ze wel de 5 euro korting ivm snelheid gegeven samen met de 10 euro aanbieding voor eerste 6 maanden.
Met de buurman gewed dat als korting van 6 maanden voorbij is ook de 5 euro vervalt en jawel, nu abonnement standaard weer 49 Euro ipv van 34; maar weer eens bellen.
Destijds gaf een van de benaderde monteurs aan dat 4G buitengebied een optie zou zijn, maar helaas niet omdat volgens fourstack bandbreedte genoeg op adres is....24Mb
Op mijn eigen adres heb ik met single pair (bonded niet mogelijk vlgs fourstack) met max 12Mb fourstack en dat haal ik ook wel met vaste bedrading. Om deze reden ook nog steeds de 5 euro korting en ook ik heb wel de 4G modem die nu wel soms 60Mb haalt (jammer dat TV hier op niet door gegeven word).
Rara politie pet, met meer MB kom ik wel iav 5 euro korting en 4G modem
Ergo fourstack info zegt weinig alleen gebaseerd op theoretische aannamen, terwijl monteurs al van te voren kunnen zeggen dat de bandbreedte niet gehaald zal worden bij aansluiting bonded pair.
KPN gebruikt fourstack wel als heilge data. Zal weer eens gaan bellen over de situatie van de buurman met KPN, pro-actief zijn ze niet. Afhankelijk van de KPN medewerker/ster zien of we iets kunnen bereiken.

Dat verhaal met het niet willen aansluiten van bonder pair snap ik ook niet, KPN zegt dat ze overal voor iedereen het maximum gaan aansluiten zodat ze de glasvezel niet hoeven aan te leggen.
Ergens in mijn eigen traject kon ik ook door PSTN aan te vragen de bonded pair laten maken met een eigen bijdarge van geloof ik van 150 euro, op zich wel te overzien idd. de 4G modem is voor mij nu wel een goed oplossing en die bonded pair is dus ook geen garantie voor meer bandbreedte.
Voor deDe TV HD gebruik is dus de experia, de 4G modem voor internet
Jammer vind ik ook dat de niet kunnen aangeven waar het probleem zit nu van geen mogelijkheid voor bonded pair; aansluiting naam mijn meterkast, geen las in hoofd kabel, geen ruimte in hoofdkabel, geen ruimte in meterkast.
Reputatie 1
Zit het hier een beetje te volgen.
Nu is het zo dat ik in mijn huidige huis in Gouda pairbonding heb en dat er geen nw aansluitingen meer worden gedaan lees ik in dit verhaal.
Ik verhuis ergens in augustus van een bovenwoning naar een benedenwoning in de zelfde straat(nog een 50mtr) afstand zou de verbinding mee kunnen verhuizen?.
Zit ook op de zelfde staat/wijkkast.
Reputatie 5
Badge +6
Zit het hier een beetje te volgen.
Nu is het zo dat ik in mijn huidige huis in Gouda pairbonding heb en dat er geen nw aansluitingen meer worden gedaan lees ik in dit verhaal.
Ik verhuis ergens in augustus van een bovenwoning naar een benedenwoning in de zelfde straat(nog een 50mtr) afstand zou de verbinding mee kunnen verhuizen?.
Zit ook op de zelfde staat/wijkkast.

Als pairbonding er eenmaalnos is er niets aan de hand. Dit kun je nakijken op https://netco-fpi-info.fourstack.nl
Je bent afhankelijk van wat er aangeboden wordt op je nieuwe adres. Ik gok dat je tv en internet ook daar kunt aansluiten maar of het ook de gewenste snelheden hebt?
Dat controleer je op eerder genoemde site
Reputatie 1
Dat is het probleem er staat bij het nw adres geen pairbonding......

Reageer