2e router

• 18 augustus 2015
  • 14 reacties
  • 271 keer bekeken

Ik heb een probleempje met het ontvangst van mijn internet op mijn kamer. Het is niet sterk genoeg dus wil ik een router in mijn eigen kamer zetten.

Het probleem is dat ik geen ethernet kabel plugins in mijn muur heb en ik geen lelijke kabels over mijn trap wil laten lopen.

Ik heb pair bonding voor mijn internet.

Hoe kan ik dit het beste oplossen en is het uberhaupt wel mogelijk om een router op mijn kamer te zetten? 

14 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ik zou niet voor een router gaan, maar een accesspoint. Dit bespaart je een hoop gedoe met IP adressen, NAT, UPnP en games/Skype wat niet werkt.

Is PowerLine Ethernet misschien een oplossing? Als je dit googled zie je al gauw wat dit is. In feite gebruik je dan de bestaande stroom kabels voor stroom en Ethernet (internet).
Helaas kan het zijn dat dit slecht werkt, afhankelijk van de kwaliteit en de indeling van je lichtnet. Je kan bijvoorbeeld dit kopen bij een winkel die 14 of 30dagen retourneren toestaat, dan kan je deze terugbrengen mocht het slecht/zwak werken.

Sommige PowerLine Ethernet adapters hebben een ingebouwd accesspoint. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap, en kan je eventueel je PC of laptop ook nog bedraad aansluiten.

Robin
Wat doet een accesspoint precies? 

Kan ik dan gewoon bijvoorbeeld mijn 25-30 download daarmee halen? 

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ja zeker. Natuurlijk is dit gedeelte afhankelijk van je thuis situatie.

Robin
Wat doet het accesspoint precies anders dan een wifi versterker?

Reputatie 7
Badge +30
Een versterker versterkt het signaal. Deze pakt het signaal op, en stuurt het verder. Hiermee verlies je veel snelheid (en vaak veel problemen)

Een accesspoint is een router zonder alle routing functies. Het heeft geen NAT of andere dingen. Het pakt een bekabeld signaal en verstuurt dit als WiFi. (Zeg maar een tweede Experiabox die goed samenwerken)
Soms heeft een Accesspoint een switch.

Een Router is een accesspoint, switch en router eigenlijk. Een router zorgt er voor dat het signaal weet waar het heen moet, en dat je PC weet waar het google.com vind. Ook heeft een router vaak firewall. En NAT, zodat meerdere apparaten onder 1 IP kunnen werken.

Een switch is een soort stekkerdoos.

Volgensmij wil je graag een Accesspoint (of een router/repeater met Accesspoint functie) die je bedraad aansluit op de Experiabox. Omdat je geen kabels wilt trekken, kan je daar PowerLine Ethernet voor gebruiken.

Robin
Dus als ik het goed begrijp koop ik een powerline bijvoorbeeld de: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender.

Dan koop ik een accesspoint bijvoorbeeld de: NETGEAR WAC120 Dual-Band Acces Point

De powerline plug in in mijn stopcontact en dan sluit ik het accesspoint aan op de powerline?

Is het niet mogelijk om direct gewoon een accesspoint aan te sluiten op mijn stopcontact? 

En voor mijn zien wifi versterkers en powerline ethernet het er het zelfde uit zo hoe zie ik het verschil en wat is het verschil tussen die 2? 

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

De TP link die je noemt heeft volgensmij een ingebouwd Accesspoint. Dan is de Netgear niet nodig.

Robin
Heb ik een TP link nodig om een accesspoint te laten werken? 

Reputatie 7
Badge +30
Nee. TP-Link is een merk. Net zoals Netgear.

Je hebt een Accesspoint en powerline adapter nodig. Soms zijn er powerlineadapters met een accesspoint ingebouwd.

Oke.

Het is toch ook nog mogelijk dat ik een kabel laat leggen vanaf mijn router naar mijn kamer zodat ik gewoon mijn internetkabel kan inpluggen in de muur en direct verbinding heb met mijn router zonder echt downloadsnelheid verlies?

en zou je me een paar powerlineadapartes kunnen aanraden?

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

• Je kan een kabel helemaal naar boven leggen en deze direct op je PC aansluiten (zonder accesspoint/router)
  • Je kan ook een powerline adapter gebruiken en deze direct op je PC aansluiten (zonder accesspoint/router)
  • Je kan een kabel helemaal naar boven leggen en hier een accesspoint op aansluiten. Vervolgens kan je je PC via WiFi aansluiten op het accesspoint
  • Je kan ook een powerline adapter gebruiken en hier een accesspoint op aansluiten. Vervolgens kan je je PC via WiFi aansluiten op het accesspoint
In grote lijnen zijn dit je opties. Ik kan je helaas geen powerlineadapters aanraden omdat ik deze zelf niet gebruik omdat ze niet (goed) werken met mijn stroomnetwerk (lichtnet)

Robin

Een accesspoint is echt alleen voor wifi? 

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ja. Een accesspoint is alleen voor Wifi (deze). Sommige accesspoint hebben een switch (stekkerdoos voor internet) er bij in zodat je meerdere apparaten bedraad kan aansluiten (deze).

Robin

Reputatie 6
Badge +11
Powerline of terwijl die dingen die via het leiding netwek gaat zou ik niet nemen als je een utp kabel kan leggen
Op een 1 fase laat staan 3 fase aansluiting kom je problemen tegen
En ze zijn oer langzaam
Ik heb er wel wat in een test opstelling
Devolo 650 werkt het beste deze gebruikt ook de aarde draad
Maar ik ben zeker geen voorstander van deze techniek

Reageer