3203AN isdn-adsl internet zeer instabiel sinds paar dagen

• 25 september 2015
  • 23 reacties
  • 517 keer bekeken

Internet verbinding is de laatste dagen steeds trager en met tussenpozen gewoon dood. Zou tenminste 12 Mbit up moeten bebben heb nu de agelopen dagen minder dan 8Mbit en op deze avond met interrupts niet meer dan 2.4Mbit. Zo juist wederom m'n (pas 3 maanden oude) Fritzbox een herstart gegeven... raak een beetje gefrustreerd... (oud ict senior)

23 reacties

Nu, 26-09, 9:22 hr, rapporteert m'n fritzbox een 1,9 Mbit downstream. Ook na een "reconnect" commando.
Reputatie 7
Badge +30

robinhood2802 schreef op 25 sep '15 om 23:47u

Internet verbinding is de laatste dagen steeds trager en met tussenpozen gewoon dood. Zou tenminste 12 Mbit up moeten bebben heb nu de agelopen dagen minder dan 8Mbit en op deze avond met interrupts niet meer dan 2.4Mbit. Zo juist wederom m'n (pas 3 maanden oude) Fritzbox een herstart gegeven... raak een beetje gefrustreerd... (oud ict senior)

[/quote]
[/quote]
Hoezo zou je 12Mbit moeten hebben? Haalde je dit eerst?

In enkele dagen zal WebCare een lijn meting kunnen doen. En eventueel een oorzaak kunnen achterhalen.

Heb je ook een Experiabox? Zou je die eens kunnen aansluiten en kijken wat de snelheid is/wordt?

Heb je ISDN nodig? Misschien kan je ook overstappen naar "gewoon" ADSL of zelfs VDSL (afhankelijk van afstand (check hier))

Robin

Goede middag naamgenoot...
Je zal gelezen hebben dat ik ex sen.ict ben. Ex omdat het werk me bijna wegnam ...
Ik probeer zolang het nog kan (hart/vaat problemen) te "genieten" van m'n wao...
Ik ben op adsl/isdn van het eerste uur ooit gestart met een kpn/thompson (speedtouch meen ik) en heb over de jaren behalve m'n netwerk ook m'n router/modem vaak opgewaardeerd. M'n abbo geeft mij recht op wat max. mogelijk is met een isdn 2 lijn: 12Mbit up heb min of meer constant gehad sinds ik 2006 verhuisde naar huidig adres. De huidige fritzbox is zo'n 3 maanden oud omdat de vorige (ander merk) "op" (stuk) was. Gisteravond liep ik al te piekeren waar ik nog een vorige/vorige/oude riuter/modem zou hebben kunnen liggen; wordt goed zoeken... Dat is dan alleen ter vergelijk als ik er een vind, daar diagnose van de fritzbox er geen doekje omwond waar de pijn zit: de lijn of hogerop heeft een probleem... speedtest liet ook slechte waardes zien. Nog even dit; behalve m'n isdn functies heb ik een behoorlijke "setup" achter de aansluiting die niet even direct vervangbaar is. Dus zolang het kan isdn.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik dacht zelf dat ISDN maximaal 8Mbit is. Ik kan begrijpen dat je graag ISDN wilt behouden. Hierom denk ik dat het het beste is om even te wachten op WebCare zij kunnen namelijk van alles nakijken buiten jouw aansluiting en eventueel een monteur aansturen.

Misschien dat in de tussentijd iemand met wat kennis van ISDN nog tips heeft?

Had je zo'n Speedtouch 780i? Want deze kan je omruilen voor een (iets)nieuwere ARV7519i

Robin
Smile, ben niet zo snel meer en de grijze celletjes proberen nog steeds de locatie van m'n oudere apparatuur (isdn-adsl-router/modem) op te vissen..., ooit na de verhuizing alles netjes opgeborgen... te netjes dus.
Isdn gebruikt een bepaalde bandbreedte die meer is dan analoog/pots. Daarom is theoretisch 16 Mbit mogelijk voor adsl naast isdn. Meeste apparatuur is echter "universeel" en dus in praktijk minder bandbreedte. FRITZBOX van AVM is duits, waar veel meer isdn gebruikers zijn, dus is apparatuur meer geeigend ook voor isdn.
Anyhow, zodra ik in gelegenheid ben, doe ik een test met de oude doos en plaats resultaten hier. btw, op dit moment zie ik remote dat downstream nabij 8Mbit is, iets beter dus. Zonder dat ik iets doe...
oké,

één van m'n vorige router/modems, een linksys wag200(isdn versie) uit de oude doos gehad, ingesteld opnieuw en aangehaakt;

test internet; max theoretisch 8Mbit up, 760 kbit down;

speedtest geeft gelijk luidende resultaten.

ligt dus niet aan m'n router/modem; derhalve de (3 maanden oude) fritzbox opnieuw aangesloten.

Daarna wederom naar lijn spec gekeken, is weer niet meer dan 8Mbit up met gelijke ciifers op speedtest.

met het wisselen gelijk opnieuw alle  verbindingen gecontrolleerd; zijn in goede staat.

Blijf er dus bij, dat het hogerop in de lijn zit.

WEBCARE; please pik dit op. Al ben ik niet meer zelf aan het werk; mijn wederhelft is nog wel afhankelijk...

en mobiel is leuk voor even snel, maar niet voor fulltime activiteiten..

gr., Robin P. Landwier

28-09; nog geen vervolg te zien/& hier te lezen...

& de internet verbinding is nog steeds niet geweldig afgezien van de (lagere) snelheid.

Ondervind trouwens ook, dat het "gewone"bellen via m'n smartphone ook niet vloeiend gaat. Maar daar is dit topic niet voor.

(wel een mogelijke aanwijzing dat er meer speelt in onze omgeving of daarbuiten)

technische status bij mijn verbinding op dit moment:

speed down 8Mbit; unrec. errors in past 24 hrs: 2

Max. DSLAM throughput kbit/s 8000 776
Min. DSLAM throughput kbit/s 96 64
Attainable throughput kbit/s 10956 1138
Current throughput kbit/s 8000 773
Seamless rate adaptation   off off
Energy-saving mode L2 off    

Latency   8 ms 2 ms
Impulse Noise Protection (INP)   5.1 0.9
G.INP   off off

Signal-to-noise ratio dB 7 9
Bitswap   on on
Line attenuation dB 28 12
Power reduction dB 0 0

Carrier record   B43 B43
Reputatie 5
Badge +11
Goedemiddag Robin, lang verwacht maar hier ben ik dan eindelijk! Ik wil heel graag een lijnmeting uitvoeren op jouw verbinding. Ik zie dat je van alles hebt geprobeerd en dat je ook wat zit met jouw gezondheid. Zou je mij in een privébericht de naam van de contracthouder, postcode en huisnummer willen sturen? Ik ga dan voor jou na of ik van hier uit iets bijzonders kan ontdekken.

Reputatie 5
Badge +11
Hallo Robin, bedankt voor de gegevens. Ik heb een lijnnmeting uitgeverd en ik krijg deze waarden terug.

https://
Je kunt zien dat de haalbare bitrate 11.42 Mbits is, maar dat je daarvan tot en met het modem net geen acht haalt (7.99 Mbits). Wat is de staat van de bekabeling vanaf het IS/RA-punt en zit er een ronde kabel van maximaal twee meter rechtstreeks van de IS/RA naar de router? Je mag daar ook foto's van mee sturen. Ik zie het graag tegemoet.

Reputatie 5
Badge +11
Hallo Robin, bedankt voor de gegevens. Ik heb een lijnnmeting uitgeverd en ik krijg deze waarden terug.

Lijnmeting

Je kunt zien dat de haalbare bitrate 11.42 Mbits is, maar dat je daarvan tot en met het modem net geen acht haalt (7.99 Mbits). Wat is de staat van de bekabeling vanaf het IS/RA-punt en zit er een ronde kabel van maximaal twee meter rechtstreeks van de IS/RA naar de router? Je mag daar ook foto's van mee sturen. Ik zie het graag tegemoet.
Hmm, ik stuur geen foto's in publiek, dus eerst dit: vanaf de "PTT muur contactpunt" een 50 cm kabel naar de splitter adsl/isdn; vervolgens een standaard fritzbox connector/splitter kabel ( ik denk 2 meter) opgebonden en alleen de adsl connectie in gebruik (fon isdn heb ik andere apparatuur (o.a. beveiliging) voor, die niet direct samen kunnen werken met de fritzbox). Op de "locatie" zit dus meer naast de isdn doos... Maar de installatie setup heeft altijd gewerkt met tenminste 12Mbit, pas sinds kort hebben we "verlies" in performance.
Je moet een experiabox gebruiken om te gaan internetten via KPN en geen Fritz box gebruiken. Want fritzbox is alleen geschikt voor internet via xs4all. Groetjes Frans

🙂, dank Frans, maar er is meer mogelijk met "een" fritzbox; en de in gebruik zijnde (7490 international) was al weer een paar maandjes probleemloos onderweg hier.

Reputatie 7
Badge +11
De Fritzbox is ook prima te gebruiken op een KPN lijn, niet alleen bij een XS4ALL lijn. Kwestie van goed instellen.
Reputatie 5
Badge +5
Probeer eens zonder splitter aan te sluiten en dan een vergelijk te maken in snelheid?

Het kan ook buitenshuis zitten...dan zou eea doorgemeten moeten worden..

Reputatie 2
Badge
Je lijkt een optimale ADSL verbinding te hebben (8000 kbit/s).

Je lijkt geen ADSL2+ verbinding te hebben.

Oke, aantal dagen niet in gekegenheid geweest hier te reageren...
Wel incidenteel routine checks gedaan op afstand; dan blijkt de snelheid sinds zo'n 2 dagen een paar stapjes omhiig is gegaan zonder ejige actie van mij hier: nu 10Mbut down en naar ratio hogere upstream...
Dus ja, zit niet in "mijn deel" van de connectie.

Webcare?
Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag Robin,

Het lijkt me op dit moment het beste dat we een monteur naar je verbinding gaan laten kijken! Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd met verdere details hierover. Als je me er een reactie op stuurt plan ik een monteur voor je in!

Met vriendelijke groet,

Koen

Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag Robin,

Bedankt voor je privébericht. Ik heb de monteur zojuist voor je ingepland! Zie mijn privébericht voor de verdere details. Ik hoor na zijn bezoek graag van je hoe het gegaan is.

Met vriendelijke groet,

Koen

Oke, was het de afgelopen dagen steeds iets beter zonder enige aanpassing aan mijn kant; vanmorgen stom verbaasd de verbinding bijna Max. En met verse start op modem/router nog steeds tegen 12Mbit. De duvel enzo...? Enfin in loop van de ochtend monteur aan huis; overleg en meten: ja nu is de verbinding netjes. Gister echter stond er meer dan 25 errors (unrecov.) over de vorige 24 uur. En met de wisselende snelheid over de afgelopen weken noemen we dat niet geweldig....
Dus; splitter vervangen (was reeds meer dan 9 jaar onderweg) en een verbindingskabel isra - splitter en splitter-modem. Meetwaarde nadien weer bijna 12 Mbit down en na even "aanzien" geen errors.
Dus monitoren komende dagen of dit de oplossing is.
Kanttekening: piek in slechte verbinding viel samen met veel regen & er was ook onderhoud Spijkenisse rond die tijd. De laatste dagen waren droger... (buiten  )
Ik geef een update na een paar dagen.
Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag Robin,

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling!

Ik hoor over een paar dagen graag van je hoe het er voor staat met de verbinding :)

Met vriendelijke groet,

Koen

Update:
Na 5 dagen "in bedrijf" en sinds gister ook redelijk veel regen en wind; onder deze "diverse condities" is de lijn verbinding nog steeds up & running met stabiel 12Mbit/1Mbit.
Conclusie lijkt dus: de splitter vervanging was de oplossing; en -voor zover ik er zicht op heb vanuit mijn positie- de verbinding in de straat en hogerop is in orde.
Wat mij betreft call closed.
Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag Robin,

Bedankt voor de update!

Fijn om te lezen dat de verbinding de laatste dagen stabiel is gebleven!

Als er in de toekomst iets is weet je ons te vinden :)

Met vriendelijke groet,

Koen

Reageer