Beantwoord

4G Buitengebied beschikbaar op mijn adres?

• 1 augustus 2017
  • 38 reacties
  • 940 keer bekeken

Vraag aan moderator:

Ik heb net met de klantenservice gebeld, na 17 min. in de wacht kreeg ik tegenstrijdige berichten/info over of Internet buitengebied wel of niet beschikbaar is/komt op mijn adres.
Het lijkt er op dat jullie de administratie niet goed voor elkaar hebben.
Mijn adres:
postcode xxxx
Huisnummer: xx

Het is een omgebouwde boerderij in het buitengebied met nieuwbouw appartementen er in gebouwd.
Bij de gemeente sta ik ook gewoon op dit adres ingeschreven echter volgens jullie bestaat het adres niet...
Volgens de postcodecheck op de website zou Internet buitengebied niet op 16-J kunnen, maar wel op nr. 16. Dat slaat natuurlijk nergens op...

Verder werd er gezegd dat er hier een 100Mb/s kabel zou liggen, echter is de enige mogelijkheid hier een internetabonnement via de telefoonlijn waar je dan max. 1 a 2 mb/s op haalt, of hij doet het helemaal niet...
M'n buren hebben zo'n abonnement maar aangezien dit niet werkte hadden ze van jullie als tijdelijke oplossing een 4G modem/buitengebied abonnement gekregen.
Volgens de medewerker die ik sprak kon internet buitengebied niet op nr. 16, en ook niet op 16-J, echter toen ze een collega hetzelfde adres liet invoeren kon het ineens wel op nr. 16, maar niet op 16-J (wat ik dus ook krijg te zien als ik de postcodecheck doe op jullie website).
Het advies was op een later tijdstip terug te bellen, maar dit moet nu toch al op te helderen zijn?

*Admin: topic afgesplitst van 4G Internet voor het Buitengebied en adresgegevens verwijderd ivm privacy
icon

Beste antwoord door Hirzo 10 augustus 2017, 10:58

Bedankt voor de reply.
Het was inderdaad weer een minuut of 20 in de wacht staan, maar inmiddels heb ik het abonnement kunnen bestellen! 👍🏻
Nu nog een maand wachten op de modem 😨
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +30
@Hirzo, Op jouw adres is Sneller Internet Buitengebied niet beschikbaar vanwege de hoge haalbare snelheid. En die snelheid is inderdaad niet haalbaar.

Ik zal voorstellen om dit af te splitsen naar een los topic om hierna te kijken!
Reputatie 7
Badge +27
Hey Hirzo, welkom op het forum! Het is duidelijk dat er met jouw adres (en de overigen daar) iets niet helemaal lekker gaat. Hij geeft sowieso voor het hoofdadres (zonder toevoeging) een bandbreedte die qua kilometers tot de kast gewoon niet kan. En voor de adressen met toevoeging lijkt hij niet goed te hebben staan waar deze op aangesloten zitten. Ik ga dit neerleggen bij onze contactpersoon binnen netwerkbeheer. Die kan dit administratief gezien laten corrigeren zodat de overige systemen (onder andere voor bestellen) het weer goed kunnen uitlezen. Dit kan een paar dagen duren. Ik kom er hier op terug zodra ik meer weet!
Reputatie 7
Badge +27
Ha Hirzo, ik heb nieuws :)

De adressen staan in onze administratie inderdaad niet helemaal goed. Dit gaan ze herstellen. In de tussentijd is al een eerste correctie aangemaakt. Dat duurt meestal 24 uur voor het verwerkt is. Ik verwacht dan ook dat er morgen op fourstack een realistische waarde te zien is. Daarmee zou je dan, mits de overige voorwaarden ook gehaald worden, 4G Buitengebied moeten kunnen bestellen 🙂
Bedankt voor jullie reacties!
Ik zie de reacties net pas omdat de emailnotificaties in m'n postvak met ongewenste email terecht waren gekomen.
Gisteravond had ik wederom met de klantenservice gebeld.
In eerste instantie het nummer gekozen voor internet buitengebied (0800-0201165).
Mij was toen ik de vorige keer had gebeld geadviseerd om een weekje later terug te bellen op datzelfde nummer.
Helaas kreeg ik (na wederom eerst 20 minuten in de wacht te hebben gestaan) weer hetzelfde antwoord.
Er zou al een lijn liggen waar je 100MB/s op zou kunnen halen en ik kon dus geen internet buitengebied aanvragen want "het systeem zegt...."
Er werd me - na wederom het hele verhaal uitgelegd te hebben - geadviseerd een klacht in te dienen.
Vervolgens heb ik dus opnieuw gebeld, deze keer via 0800-0402 waarbij ik eerste instantie bij het keuzemenu koos voor "mobiele producten" aangezien 4G naar mijn weten in principe hier onder zou moeten vallen.
Hetzelfde verhaal uitgelegd, weer in de wacht gezet, werd het nagekeken etc. etc. maar dezelfde conclusie.
Toen werd me geadviseerd om hetzelfde nummer nogmaals te bellen, maar dan in het keuze menu te kiezen voor een andere optie, namelijk: "vaste aansluitingen".
Dat dus gedaan, wéér alles uitleggen. Nu werd er zowaar -eindelijk- geconcludeerd dat er inderdaad iets niet leek te kloppen met wat het systeem liet zien (ene toevoeging huisnummer zou 100Mb/s mogelijk zijn, bij een andere toevoeging van hetzelfde huisnummer werd maar een paar Mb/s gehaald).
Dit alles na meerdere keren intern overleg met een collega waarbij ik, inmiddels iets minder geduldig, in de wacht werd gezet.
Maar de eindconclusie was wederom hetzelfde en ik kon nogsteeds geen internet buitengebied aanvragen.
Mij werd geadviseerd om internet via de telefoonlijn of een alles-in-1 pakket aan te vragen, dan zou er een telefoonlijn aangelegd worden (die ik vervolgens nooit zou gaan gebruiken), dan kon net zoals bij alle andere adressen hier vastgesteld worden dat de snelheid 10x niks is doordat de dichtstbijzijnde "kast" weet ik hoeveel km verder op staat.
Dat slaat natuurlijk helemaal nergens dus uiteindelijk is het na dat ik aangaf dat ik daar niet aan ga beginnen doorgespeeld naar een andere afdeling doorgezet (ik vermoed dan netwerkbeheer?) en mij werd nog om m'n telefoonnummer gevraagd maar tegelijkertijd kon niet worden toegezegd dat ik ook daadwerkelijk teruggebeld zou worden hier over.

De gegeven fourstack link werkt niet (inlogpagina o.i.d.), Na even googelen wel wat gevonden (zie bijlage):
Houdt dit in dat jullie systeem nu wel is bijgewerkt (aangezien ik net gisteravond nog weer had gebeld met al die afdelingen/verschillende medewerkers) en ik nu via 0800-0201165 wel internet buitengebied kan aanvragen?
Ik heb namelijk niet echt veel zin om wederom 20 minuten in de wacht te staan en voor de zoveelste keer hetzelfde antwoord te krijgen dat ik het niet aan kan vragen.

B.v.d. & m.v.g.

Hirzo

Admin: Adresgegevens uit screenshot gehaald
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Fourstack wordt niet zo snel/vaak bijgewerkt. Op dit moment wordt Internet Buitengebied wel op jouw adres aangeboden (door de wijziging in Fourstack), met het advies om een extra antenne te gebruiken maar zonder antenne moet het ook (minder goed) werken.

Je kan dit op https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm terug zien. Helaas moet je voor het bestellen wel weer in de wacht staan. Sorry.

Robin
Bedankt voor de reply.
Het was inderdaad weer een minuut of 20 in de wacht staan, maar inmiddels heb ik het abonnement kunnen bestellen! 👍🏻
Nu nog een maand wachten op de modem 😨
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Fijn dat het gelukt is. Wel jammer dat je zolang moet wachten, sorry!

Robin
Niks aan te doen helaas. Ik ben allang blij dat ik straks een redelijk fatsoenlijke internet verbinding heb thuis.
Trouwens, ik neem aan dat de maandelijkse kosten pas in rekening gebracht gaan worden wanneer de simkaart geactiveerd wordt (gezien de lange levertijd v/d modem) en niet al per direct, klopt dat?
Hoe zit het bij dit abonnement met (toekomstige) mogelijkheden qua vast-ip adres, port fowarding etc.?
Reputatie 7
Badge +30
Dat lijkt me wel. Jij kan er tenslotte niets aan doen dat het pas zo laat geleverd wordt. @Erik_?

Je IP is standaard dynamisch (met GC NAT). Als je advancedinternet als APN instelt krijg je een extern bereikbaar IP-adres en wordt er 0,0 firewall en filtering gedaan (dat doet de Huawei dan dus). Forwarding is dan ook mogelijk.

Robin
Ok dan, thanks voor de info.
Nog een vraagje, ik heb de bevestiging van m'n bestelling binnen, maar komt dit wel goed zo? (zie bijlage)
Bij afleveradres staat er alleen "J", dat is de toevoeging bij m'n huisnummer.
Mijn volledige huisnummer is 16-J
Reputatie 7
Badge +30
Er is geen bijlage, maar normaliter staat er bij afleveradres redelijk wat adresgegevens (2 regels)
Oh, whoops, alsnog de bijlage bij deze.
Ik heb ook een sms gekregen met een link om de bestelling te volgen.
Daar vind ik wel m'n volledige adresgegevens terug, maar dus niet in de bevestigings email.

Admin: Adresgegevens weggehaald uit screenshot
Reputatie 7
Badge +30
Als je bij het tracken wel de volledige adresgegevens vind gaat het wel goed. Ik neem aan dat @Erik_ hier wel even naar kijkt!
Reputatie 7
Badge +27
Ik zie je bestelling hier netjes met volledig huisnummer staan, Hirzo. Dat gaat helemaal goed komen met de levering 🙂 En het abonnement gaat inderdaad pas in op het moment dat jij het modem in huis hebt.
Ik ben ondertussen wat aan het rondkijken voor 4G antennes. Hopelijk is het niet nodig, maar voor het geval het wel nodig is weet ik dan straks in ieder geval wat ik nodig heb.
Ik zit met mobiel bij Simyo, KPN netwerk dus en telefonisch geen of net '"1 streepje" bereik binnen en doorgaans ook geen 4G bereik binnen.
Op m'n vorige HTC toestel kon ik via #*#*4636*#*# in een 'verborgen menu' komen en de telefoon 'locken' op LTE only, maar dan had ik nog maar net 1 streepje 4G verbinding dicht bij het raam.

Het zou me dan ook niet verbazen als extra antennes de moeite waard zijn op mijn locatie.
Wat adviseren jullie qua 4G antennes? Ik kan er maar weinig over vinden.
Ik zag ergens iets over een buitenantenne maar die was zonder houder/bevestigingsmateriaal al € 80,-.
Zoiets als dit moet toch ook prima werken? :
http://www.ebay.nl/itm/49DBI-Blazing-Fast-3G-4G-LTE-MIMO-Indoor-Antenna-Two-SMA-Interface-2m-Cable-GAIN-/272475096258?hash=item3f70c804c2:g:ECUAAOSw5cNYRW8I
Reputatie 7
Badge +27
Ik weet inhoudelijk niet zo veel van de antennes, maar wij raden zelf deze JARFT buitenantenne aan. Maar, samen met de overige benodigde onderdelen (coax kabel, eventuele muurbeugel, en eventuele connector zodat je niet hoeft te boren door de muur/het kozijn) ben je dan inderdaad wel een aardige som geld kwijt.

Lijkt me dat die op eBay ook wel kan. Let er op dat je dan wellicht nog extra onderdelen nodig hebt qua kabels/beugel.
Reputatie 7
Badge +30
Oppassen met die van Ebay, die kan namelijk afhankelijk van de koers en afronding in aanmerking komen voor BTW en Inklaringskosten. (Tenzij je regels dat dit een particuliere gift wordt)
Ik betwijfel overigens of die 49dBi klopt.
Thanks voor de tips.
Ik zit zo rond de 13 Mb/s, soms ook ongeveer 20Mb/s.
Het aantal streepjes is bij mij vaak 2. Maar dat zegt niet alles.
Eén van m'n buren in hetzelfde pand, maar aan de andere kant van het gebouw heeft net ook vandaag z'n modem gekregen en hij haalt op één streepje bereik 50Mb/s.
Ik heb van alles geprobeerd qua locaties maar dat haal ik nooit. zegmaar 80% v/d tijd zo rond de 13 Mb/s en soms dus rond de 20Mb/s.
Toch maar met andere antenne's gaan experimenteren denk ik. 13 of 50Mb/s is nogal een verschil.
Luistert wel echt nauw, net iets anders neerzetten op praktisch dezelfde plek kan al een heel verschil maken. Ik zit qua 4G ontvangst net aan de verkeerde kant van het pand ben ik bang.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik ben je niet vergeten hoor! Ik was op vakantie.

Ik heb even gekeken. En alle antennes in de buurt op een kaart uitgezet met de richting van de antennes. Je huis zelf staat niet aangegeven op de kaart (privacy) maar dat kan je zelf wel vinden neem ik aan. Het is verstandig om de foto te openen in een nieuw tabblad (of in iedergeval te vergroten)

Alleen de mast in Veendam doet 4G+. Het zou dus verstandig zijn om op de antenne richting ZZO vanuit Veendam te richten. Als dat niet mogelijk is dan kom je uit op die bij Boven Pekela (vanwege afstand t kortst)

Die antenne van Ebay, die kan wel maar dan moet je even met de verkoper overleggen over declaratie. Ik betwijfel overigens wel hoe goed ebay kwaliteit antennes/kabels zijn maar ik heb ooit een WiFi antenne gekocht op ebay die perfect was.
Een andere optie is om in Nederland antennes te kopen, en die terug te sturen onder het herroepingsrecht.

Robin
Thanks voor de info. 👍🏻
Ik heb de gok maar gewaagd en een antenne uit China/Taiwan besteld.
Kan wel oktober worden voordat de antenne binnen is.
20,- had ik er nog wel voor over om te kijken of de snelheid nog wat hoger kan.
Beetje mazzel hebben met de douane enzo maar bij eerdere bestellingen heb ik tot nu toe geen problemen gehad.
En dan even kijken waar de antenne het beste ontvangst heeft.
Op zich al lang blij met 13mb/s aangezien je hier eerst maar iets van 1Mb/s kon halen over de telefoonlijn, maar nog net even wat meer zou wel fijn zijn. Zodat 'k bijv. naast een flinke download ook nog gewoon youtube/een stream kan kijken op 1080P 60fps.
Reputatie 7
Badge +30
Ja dit verschilt per verkoper. De meeste sjoemelen een beetje en geven alles aan al
Ik heb de eerder genoemde antenne inmiddels binnen.
Ik neem aan dat je qua instellingen bij de modem dan "externe antenne" moet selecteren.
Als ik dat in eerste instantie deed veranderde -op het start scherm waar je de dekking/bereik kan zien- 4G naar 4G+, maar volgens mij was dat op het Tele2 netwerk.
Als ik nu handmatig naar netwerken zoek is Tele2 namelijk 'verboden'.

Wanneer ik nu bij de antenne instellingen "extern" selecteer switched m'n verbinding van KPN 4G naar KPN 3G🙄
Daarbij heb ik de de netwerk(voorkeur) instellingen op automatisch staan.
Als ik handmatig KPN 4G selecteer als netwerk en vervolgens de antenne instellingen verander van lokaal naar extern, switched de modem alsnog naar KPN 3G, en daarna moet ik de modem opnieuw opstarten wil ik überhaupt het KPN 4G netwerk weer kunnen vinden/selecteren.
.
Reputatie 3
Badge +2
Het zou kunnen dat de ontvangst met die externe antenne slechter is dan met de interne antenne van de Huawei.

Volgens mij is de antenne die je hebt iets van 20 x 10 cm en dan kan het heel goed dat de interne antenne groter is. Dan is het ook niet waarschijnlijk dat de externe antenne een hogere gain heeft. Die 49 dBi gain die wordt genoemd is een lachtertje, dat is in werkelijkheid misschien 6 of 7 en dan gaat het verlies van de kabel en connectoren er ook nog af.

Desondanks kan de ontvangst met een externe antenne toch beter zijn, als die op een plek staat waar meer signaal is dan waar de Huawei nu staat. Bijvoorbeeld bij een raam of buiten.

Ook is de antenne richtingsgevoelig dus je kan nog proberen om de antenne te draaien en op een andere plek te zetten.

Als je de ontvangst echt flink wil verbeteren zul je denk ik een betere antenne moeten kopen en die buiten moeten monteren.
Het klopt wel dat bij zo'n antenne de antenne instellingen op "extern" moet worden gezet?
Ik vind het wel apart dat ik überhaupt geen 4G signaal te pakken krijg met deze antenne.
(op het voorval van in het begin na, waarbij ik op een 4G+ netwerk terecht kwam in eerste instantie (toen stond er niet meer "KPN" bij))
Reputatie 3
Badge +2
Volgens mij staat de antennekeuze van de Huawei standaard op automatisch en dan hoort hij zelf te zien dat er een externe antenne aan zit. Dat dat niet lukt is al een veeg teken.

Het kan natuurlijk ook dat de antenne defect is, maar dat kan ik verder moeilijk beoordelen.

Reageer