Beantwoord

4g buitengebied: download: 8mbit/s upload: 18mbit/s

  • 9 October 2019
  • 6 reacties
  • 425 keer bekeken

beste, sinds korte tijd heb ik een kpn internet aansluiting waarbij een Experia v10 en een externe 4g modem wordt gecombineerd.
Snelheid was eerste paar dagen gem rond de 20 mbit/s down en 4mbit/s up. Standaard antennes hiervoor gebruikt.
Na een aantal dagen kwam de snelheid zelden boven 7 mbit/s down en 3 mbit/s up. Geen veranderingen aan mijn kant, modem niet verplaatst oid. (Zonder 4g modem heb in ong 4 Mbit/s down en 600kbit/s up.

vanochtend heb ik een externe antenna gemonteerd(JARFT 4G / LTE Omni Antenna | 12dBi, 800/1800/2600MHz Multiband, Outdoor).
Nu heb ik gem 8 mbit/s down en 18 mbit/s up??!!

Is di te verwachten? Wat zou er gedaan om de download snelheid te verhogen?

Ps: van me, 200 meter verderop haalt met vergelijkbare opstelling 38 mbit/s down.

Mvg, Patrick
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 14 October 2019, 12:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Meer info:
Zojuist in sagemcom modem gekeken: connectie is LTE
2 ledjes ontvangst

Iemand enig idee? KPN?
Reputatie 7
Badge +30
Goede vraag, Patrick. Ik heb er niet direct een antwoord op. Connectie en lampjes zijn in orde. Wat nog kan zijn is je Experia Box. We zijn op het moment bezig om firmware update uit te rollen daarvoor. Er zitten ook wat verbeteringen in voor het samenwerken met de Sagemcom. WIl je de Experia Box voor de zekerheid eens resetten? Wellicht dat de update niet helemaal goed is doorgekomen. Na reset zal deze ook opnieuw worden geïnstalleerd. En dan ben ik benieuwd of de snelheid dan weer terugkeert naar de eerdere waardes.

Hallo, Ik heb afgelopen weekend mijn Experia Box gereset(paper clip → power led rood) Download snelheid is (afhankelijk van het moment van de dag waarop gemeten wordt) iets hoger geworden.

Zojuist getest met Ookla speedtest(https://www.speedtest.net/result/8700659907):

Gevolgd door KPN speedtest: ( https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/3e7cd7e0-f64b-11e9-b54c-b310e57e44cd)

 

Een familie lid dat zeer dichtbij woont haalt met vergelijkbare configuratie Down: 35+ Mbps.(volgens speedtest althans)

Wat is hier aan te doen? graag Advies

Mvg, Patrick

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Het is inderdaad nog steeds aan de lage kant. Je kunt met Sneller Internet Buitengebied maximaal 30 Mbit meer halen. En meestal is dat ook gewoon prima te doen. Heb je de mogelijkheid om het 4G modem wat te verplaatsen en te experimenteren met waar je hem neerzet? Kan zijn dat het bereik toch niet helemaal ideaal is waar je hem nu hebt staan. Wellicht zit er iets in de weg, binnen- of buitenshuis op de huidige plek.

Reputatie 4
Badge +2

Het is inderdaad nog steeds aan de lage kant. Je kunt met Sneller Internet Buitengebied maximaal 30 Mbit meer halen. En meestal is dat ook gewoon prima te doen. Heb je de mogelijkheid om het 4G modem wat te verplaatsen en te experimenteren met waar je hem neerzet? Kan zijn dat het bereik toch niet helemaal ideaal is waar je hem nu hebt staan. Wellicht zit er iets in de weg, binnen- of buitenshuis op de huidige plek.

 

Hij heeft een buitenantenne (omnidirectioneel).

 

Ik heb het verschijnsel dat het 4G modem soms overschakelt naar een veel lagere snelheid ook wel gehad met mijn Huawei B525. Dat kwam omdat het modem dan verbinding maakte met een 4G mast met alleen 800 MHz omdat die een sterker signaal had. De andere mast ondersteunde 800+1800 MHz en had een veel hogere snelheid, ondanks het zwakkere signaal. Door het modem te verplaatsen kan ik kiezen welke mast wordt gebruikt.  Maar als het modem net op een plek staat waar hij aarzelt tussen de ene en de andere mast kun je krijgen dat hij spontaan overschakelt.

 

Kun je ergens in het Sagemcom modem zien met welke mast hij verbinding maakt ? In de Huawei kan dat wel. In dat geval kun je ook zien of die persoon 200 meter verderop verbinding maakt met dezelfde mast.

 

Mocht dit inderdaad het probleem zijn,  dan is normaal gesproken de oplossing om de antenne te draaien en zo te proberen de optimale mast te vinden. Maar Patrick_V heeft een omnidirectionele antenne die in alle richtingen even gevoelig is, een richtantenne zou dan beter moeten werken.

 

 

 

 

Hallo Patrick, ben wel benieuwd naar je bevindingen. Heb een vergelijkbaar probleem waarbij de upload (rond 18Mb) veel sneller is dan de download (8 a 9 Mb) dit met dezelfde configuratie als jij. Met en zonder buitenantenne uitgeprobeerd. Â