Beantwoord

4G Buitengebied downloadsnelheid verbeteren

• 4 juni 2018
  • 2 reacties
  • 483 keer bekeken

Badge
Ik maak sinds vorige week gebruik van KPN 4G Buitengebied: een techniek waarbij het vaste ('trage') netwerk wordt gecombineerd met 4G internet van KPN. De snelheid is enorm verbetert volgens speedtesten, echter is dit te zien als ik simpelweg iets download. De downloadsnelheid blijft hetzelfde als wanneer ik download via het oorspronkelijke vaste netwerk (600kbps). Hoe zorg ik ervoor dat downloads worden gedaan via het snelle 4G netwerk?
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 5 juni 2018, 10:27

Op welke manier download je via het vaste netwerk? Omdat de techniek met TCP MP werkt kan het zijn dat niet alles via 4G kan. Daarnaast zit er een soort logica in de V10 die bepaalt wanneer er bijgeschakelt mag/moet worden.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Als het gaat om een los 4G modem (witte Huawei) buitengebied: dan is ADSL en 4G gescheiden, dan zul je per apparaat moeten kiezen of je het aan ExperiaBox of Huawei aansluit.

Als het gaat om de hybride buitengebied variant met Sagemcom (zwart) 4Gmodem: De (gemodificeerde) software in de ExperiaBox v10 tesamen met de bijbehorende entiteit in de KPN infrastuctuur bepaalt het al dan niet bijschakelen van 4G. Hoe die implementatie en configuratie er uitziet weet ik niet, de algemene gedachte is dat dat werkt op basis van Multipath TCP, maar kan ook een een variatie op ethernet bonding zijn.

In theorie is 'downloaden' achtergrond verkeer met lagere prioriteit, soort rest capaciteit, het is in feite dus niet noodzakelijk dat 4G wordt bijgeschakeld.
Maar voor b.v. fullHD live internetTV heb je continue iets van 8Mbps downstream nodig, dus dan zit er weinig anders op dan dat 4G wordt bijgeschakeld. Als dat ook niet gebeurd dan zit er ergens een probleem bij KPN.
Reputatie 7
Badge +30
Op welke manier download je via het vaste netwerk? Omdat de techniek met TCP MP werkt kan het zijn dat niet alles via 4G kan. Daarnaast zit er een soort logica in de V10 die bepaalt wanneer er bijgeschakelt mag/moet worden.

Reageer