Beantwoord

4G Buitengebied geen snelheidsverbetering

  • 5 April 2021
  • 20 reacties
  • 231 keer bekeken

Ik heb sinds 1 april internet thuis met een 4G ontvanger omdat wij naar het buitengebied verhuist zijn.

Ik heb alles aangesloten zoals in de handleiding en alle lichtjes branden zoals ze horen te branden (2/3 streepjes ontvangst), maar ik haal met de 4G ontvanger geen hogere internet snelheid dan zonder de 4G ontvanger. De snelheid is met en zonder ontvanger beide 9 Mbits download, maximaal.

Als ik via mijn mobiel de 4G test dan haal ik altijd een snelheid van meer dan 200Mbits.

Ik zou toch verwachten dat de 4G module dan bijna de 50Mbits extra snelheid zou geven die in het abonnement staat, maar de snelheid gaat helemaal niet omhoog.

Ik heb de Experia box v10A meerdere keren gerest en de 4G ontvanger ook, ook in verschillende volgorders, maar niks werkt.

Ik moet voor werk nogal eens wat downloaden en met de snelheid die ik nu haal als iemand anders ook zit te streamen ben ik de hele dag bezig met 1 bestand downloaden.

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

 

Met vriendelijke groet,

Jasper

icon

Beste antwoord door jasperbarg 8 April 2021, 16:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Goedemiddag @jasperbarg, welkom op ons forum. Dat zijn geen bijzonder hoge snelheden inderdaad. Je zou zeker een verschil moeten merken mét en zonder het 4G modem. Test je deze snelheid via Wifi of met een bekabelde verbinding naar je experiabox?
Ik kijk graag even mee! Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Beste @Thomas Als het goed is heb ik mijn profiel aangevuld met mijn klant gegevens. Ik test de snelheid via de wifi, deze is zowel bij een speedtest als bij het daadwerkelijk downloaden van bestanden maximaal dezelfde snelheid als hierboven genoemd.

Reputatie 7
Badge +20

Kun je de snelheid eens via een kabel testen en voor je Wifi onze wifimanager eens willen doorlopen?

@Thomas De snelheid via de kabel is hetzelfde als de snelheid via de wifi. Ik heb de wifimanager doorlopen, maar hier is niks interessants uit voortgekomen. 

 

Alles is aangesloten zoals in de handleiding en alle lampjes branden zoals ze horen te branden. Des ondanks wordt mijn internetsnelheid niet verhoogd door de 4G ontvanger terwijl alle lampjes op dit apparaat wel branden zoals ze horen te branden. Het is net alsof de experia box en de 4G ontvanger niet van elkaar snappen wat ze nou moeten doen samen.

Reputatie 7
Badge +20

@jasperbarg Duidelijk, Het 4G connection en 4G network lampje branden die ook allebei blauw?
Heb je de antenne naar het noorden gericht? Ik zie dat je daar de beste dekking zou moeten hebben en anders het noordoosten een beetje.
Het is wel zo dat de snelheid wel echt afhankelijk is van de ontvangst en belasting van zo'n mast. Verkeer van mobiele abonnementen hebben hier altijd voorrang.

@Thomas 4G netwerk lampje brand blauw en bij connectie branden 2/3 lampjes blauw. Antennes zijn de goede kan op gericht. 

Reputatie 7
Badge +20

Dan heb ik hier zo snel ook niet direct een oplossing voor @jasperbarg, ik zag dat er nog een ticket open stond, daar heb ik dit aan toegevoegd. Mijn collega's zullen hier nog contact met je opnemen!

Inmiddels nog maar een keer alleen de xperia box gereset en het schijnt nu te werken. Zojuist ongeveer een snelheid van 50Mbps aangetikt op download en 10Mbps met upload.

 

Het is voor mij nog steeds niet duidelijk waarom het nu wel werkt en na al die andere pogingen niet. Lijkt eerder geluk te zijn dan daadwerkelijk een oplossing.

Inmiddels lijkt het erop dat de verbinding tussen de 4G modem en experia box het niet meer doet, er wordt niks aangegeven op de kastjes, maar de snelheid is volledig weg.

 

Ik zou graag opnieuw in contact komen met een kpn medewerker.

Reputatie 7
Badge +20

Goedemiddag @jasperbarg, ik zie het ticket nog openstaan op dit moment, mijn collega's zijn nog voor je bezig.
Bedoel je met je bovenstaande reactie dat het 4G modem nog steeds geen snelheid toevoegt of de normale verbinding het nu ook niet meer doet?

@Thomas Voor afgelopen weekend is het me dus gelukt om de internet snelheid omhoog te krijgen (60down, 15up) met behulp van de 4G modem, daarna zijn wij een weekend je weg geweest naar Texel. 

Toen we hier van terug kwamen was de snelheid weer terug naar de lage snelheid die we zonder de 4G modem halen (9-10down, 1-2up), op beide modems werd niks weergegeven waaraan af te lezen was dat er iets niet werkte. Ik heb toen alles opnieuw gerest waarna de snelheid niet veranderde. Er was dus wel nog steeds internet, maar op de snelheid die we zonder de 4G modem halen.

Uiteindelijk zijn we naar bed gegaan en vanochtend toen we opstonden was de snelheid weer omhoog.

Fijn dat het nu weer werkt, maar het is niet echt ideaal dat de 4G modem het zomaar niet meer doet, zonder indicatie dat er iets fout is.

Ik weet nou ook niet waardoor de snelheid het niet meer doet aangezien alle lampjes goed branden (ontvangst 2/3 blauw). En ik snap ook niet waarom de snelheid gisteren na de reset laag bleef en vanochtend toch weer omhoog was.

Het is voor mij vooral frustrerend dat alles aangeeft te werken, maar dat dit het niet altijd doet. Dat ik het uiteindelijk werkend heb gekregen en dat het er dan vanzelf weer mee ophoud en weer een lage snelheid geeft. In plaats van dat de apparaten aangeven te werken en dit ook echt doen en blijven doen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jasper

Reputatie 7
Badge +7

Jasper; heb je een directe ethernet verbinding tussen de Experiabox en het 4G modem? Misschien die kabel eens vervangen?

@Ernst-Jan Er is een directe ethernet verbinding tussen de Experiabox en 4G modem. Dit is de meegeleverde kabel in het pakket (cat.6) Ik heb de kabel al voor een andere proberen te vervangen (cat.5), maar dat had geen resultaat.

 

Inmiddels in de internet snelheid opnieuw weer omlaag naar 9 Mbits zonder dat een van de modems ook maar iets aangeeft.

 

Net de ethernet kabel uit de Experiabox gehaald om deze vervolgens weer aan te sluiten in de hoop dat de twee apparaten elkaar dan weer zouden moeten vinden ofzo, niet dat dit nodig zou moeten zijn aangezien op d 4G modem het ethernet lampje gewoon blauw brand. In die tussentijd dat de 4G modem niet was aangesloten was het internet ook helemaal weg terwijl de Experiabox gewoon groen bleef branden. 

Reputatie 7
Badge +20

Goedemorgen @jasperbarg, ik vermoed dat dit hem in de belasting van de mast zit bij jou in de buurt.  Merk je dat dit vooral voorkomt op bepaalde momenten in de dag/week? 
Het ticket staat nog steeds open bij mijn collega's trouwens. Ik begrijp dat er mogelijk Pairbonding aan te vragen is straks op jouw adres. Daarmee heb je het 4G buitengebied ook niet meer nodig!

@Thomas nee, er zijn geen specifieke momenteel waarop de snelheid weg valt, dit is compleet willekeurig en de snelheid komt ook niet terug totdat de kastjes handmatig gereset worden, en dan duurt het soms nog even. Vorige keer was na 11 uur savonds nog steeds langzaam. Het is net alsof de Experiabox en 4G modem stoppen met elkaar te praten.

Ik zal vandaag niet aan de modems zitten en de snelheid in de gaten houden om nog eens te kijken of de lage snelheid aanhoud, ik zal hier morgen ochtend een update van geven. Het lijkt op hetzelfde probleem als waar ik deze thread mee startte: alles aangesloten en lijkt te werken, maar geen snelheidsverbetering.

Zou je mij kunnen vertellen wat dit pairbonding inhoud? Wij zitten in een huurwoning en het is niet helemaal de bedoeling dat we hier zomaar gaan graven ofzo.

Als ik inlog op 192.168.2.254 zie ik dat de 4G modem wel is verbonden via LAN, er is alleen geen naam beschikbaar bij de verbinding, ik weet niet of dit hoort bij de 4G modem of dat dit iets is dat er op duid dat het niet werkt zoals het hoort.

Reputatie 7
Badge +20

Bij pairbonding hoeven geen nieuwe kabels gegraven te worden. Hierbij gebruiken we beide telefoonkabels in plaats van eentje (als het goed is heb je er twee).  Ik ga er vanuit dat we dit eind deze week of begin volgende week wel aan kunnen vragen.
Volgens mij is het geen probleem hoe je 4G modem in je experiabox staat. Ik zie hem vanaf hier (nu in ieder geval) netjes verbonden staan.

@Thomas nee, er zijn geen specifieke momenteel waarop de snelheid weg valt, dit is compleet willekeurig en de snelheid komt ook niet terug totdat de kastjes handmatig gereset worden, en dan duurt het soms nog even. Vorige keer was na 11 uur savonds nog steeds langzaam. Het is net alsof de Experiabox en 4G modem stoppen met elkaar te praten.

Ik zal vandaag niet aan de modems zitten en de snelheid in de gaten houden om nog eens te kijken of de lage snelheid aanhoud, ik zal hier morgen ochtend een update van geven. Het lijkt op hetzelfde probleem als waar ik deze thread mee startte: alles aangesloten en lijkt te werken, maar geen snelheidsverbetering.

Zou je mij kunnen vertellen wat dit pairbonding inhoud? Wij zitten in een huurwoning en het is niet helemaal de bedoeling dat we hier zomaar gaan graven ofzo.

Update: Ik heb gisteren de hele dag op verschillende tijdstippen een speedtest gedaan. Bij alle tests kreeg ik een snelheid van de snelheid de losse kabel, dus zonder een verbonden 4G modem terwijl deze wel was aangesloten. Vanochtend om half 7 ook ook nog een speedtest gedaan met hetzelfde resultaat. Ik heb toen de 4G modem gereset en hierna de Experiabox en vervolgens nog een speedtest gedaan waarbij de snelheid direct weer op 60down 15up zat en werkt de 4G modem direct weer zoals het hoort.

Reputatie 7
Badge +20

Dat klinkt inderdaad wel vrij definitief dat er niet goed gaat. Ik heb het toegevoegd aan je storingsticket. Zolang deze nog open staat kan ik helaas niks omruilen of een nieuwe aanmaken. Mijn collega's nemen hierover nog contact met je op.

@Thomas Dankjewel voor de hulp, dan is het tot dan maar steeds de modems resetten wanneer het nodig is.