Beantwoord

4G buitengebied lijkt geen snelheidswinst te geven?

  • 13 December 2019
  • 10 reacties
  • 367 keer bekeken

Hallo,

Sinds begin december 2019 beschik ik over een KPN abonnement voor TV en internet. Ik woon in een buitengebied en daarom heb ik er, naast alle overige hardware, ook een 4G modem bijgekregen voor sneller internet buitengebied.

Zonder 4G modem is de internetsnelheid ca. 8,4 mbs up en 0,9 mbs down. Dit is gemeten met de gangbare speedstests op internet. Als ik de 4G modem aansluit, blijft deze snelheid hetzelfde. Zodra de TV aan staat, gaat dit merkbaar ten koste van de internetsnelheid en blijft er aan snelheid nog ca. 1,2 mbs up en 0,6 mbs down over.

Op het 4G modem branden alle lampjes blauw en e.e.a. is al meerdere keren opnieuw opgestart. Op de meeste plaatsen in huis heb ik 1 streepje (van de 3) bereik op het 4G modem. De modem staat nu op een plek met 2 streepjes (van de 3) bereik, dus ik zou toch enige snelheidsondersteuning vanuit de 4G modem verwachten.

Heeft u enig idee waarom de internetsnelheid achterblijft, ondanks het aangekoppelde 4G modem? Wat zou ik nog kunnen veranderen / proberen?

Alvast dank voor uw reactie!

Groet,

Richard

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door jrxs4all 18 December 2019, 17:10

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Richard en welkom op het forum! De 4G router zou wel zichtbaar verschil moeten maken in je internetsnelheid, dus ik ben ook erg benieuwd waarom hij dit niet lijkt te doen. Zou je je forumprofiel aan willen vullen met je gegevens? Dan kan ik je verbinding doorlopen. Is de 4G router daarnaast met een rechtstreekse internetkabel op je Experiabox aangesloten? Heb je de speedtests die je al uit hebt gevoerd via een bekabelde verbinding gedaan of via de WiFi? Mocht dit via de WiFi zijn geweest, wil je dan ook een bekabelde speedtest doen? 

Hallo Sanne,

Dank voor je reactie. Fijn dat er ook in het weekend gereageerd wordt!

Ik heb mijn forumprofiel zojuist aangevuld.

Ja, de 4G router is rechtstreeks met een internetkabel aangesloten op de Experiabox.

Alle speedtests heb ik gedaan met wifi (via telefoon en laptop). Dit omdat ik liefst alleen wifi gebruik. Daarnaast ging ik ervan uit dat de resultaten wel onderling vergelijkbaar zouden moeten, zijn ook al is er enig verlies van snelheid door de wifi. Het gaat mij ook niet om de snelst mogelijke verbinding, ik ben alleen op zoek naar wat extra snelheid via het 4G modem.

Ik wil morgen of overmorgen nog wel even een test doen met bekabelde verbinding. Resultaten laat ik dan nog weten.

Fijne avond,

Richard

Reputatie 7
Badge +17

Dankjewel! Begrijpelijk dat je het liefste wifi gebruikt. Ik vraag om een bekabelde speedtest omdat die de snelheid zo accuraat mogelijk laat zien. :slight_smile:  Zo kunnen we zo exact mogelijk achterhalen welke snelheid er nu binnenkomt. Je kunt de speedtest uitvoeren door een laptop of PC met een rechtstreekse internetkabel op de Experiabox aan te sluiten en de speedtest starten. De antenne het dichtste bij staat ten zuidwesten van je adres. Als je de 4G router die kant op zou willen plaatsen en hem bij een raam neer wilt zetten hoop ik dat je verbetering merkt. Ik hoor de resultaten graag! 

Hallo Sanne,

Ik heb de speedtest nu herhaald met mijn laptop en bekabelde internetverbinding. De resultaten zijn nagenoeg gelijk aan mijn eerdere test met wifi, m.n. iets stabieler. Er is geen / nauwelijks verschil zichtbaar in snelheid met of zonder 4G modem. Dit komt overeen met mijn verwachting, want mijn eerdere test was al best representatief had ik het idee.

Daarnaast is geen verschil zichtbaar als ik het 4G modem verplaats en voor een raam op het zuidwesten zet. Ik had bij de initiële installatie natuurlijk al gekeken naar de plek met de beste ontvangst en daar het modem neergezet. Hij stond reeds op het zuidwesten, tamelijk hoog op de begane grond, maar wel achter een muur. Daar heeft hij 2 streepjes bereik. Als ik hem vlakbij achter een raam zet, ga ik terug naar 1 streepje bereik. 2 streepjes (van de 3) zouden toch ruim voldoende moeten zijn om enige extra snelheid op te leveren? Het gaat mij er nu ook niet om dat ik 30 mbs extra krijg, maar 10 a 20 mbs extra zouden al mooi zijn.

 

Gemeten snelheid:

  • Wifi, TV ontvanger uit (stroom eraf), met 4G: 8,0 up en 0,6 down
  • Wifi, TV ontvanger uit (stroom eraf), zonder 4G: 8,2 up en 0,7 down
  • Wifi, TV ontvanger aan (stroom erop, TV uit), met 4G: 1,2 up en 0,6 down
  • Wifi, TV ontvanger aan (stroom erop, TV uit), zonder 4G: 1,4 up en 0,7 down

 

  • Kabel, TV ontvanger uit (stroom eraf), met 4G: 8,3 up en 0,7 down
  • Kabel, TV ontvanger uit (stroom eraf), zonder 4G: 8,3 up en 0,7 down
  • Kabel, TV ontvanger aan (stroom erop, TV uit), met 4G: 1,2 up en 0,6 down
  • Kabel, TV ontvanger aan (stroom erop, TV uit), zonder 4G: 1,2 up en 0,7 down

Duidelijk is dat niet alleen de TV, maar ook de TV ontvanger geheel uit (niet stand-by) moet staan, wil ik een snelheid van ca. 8 mbs kunnen bereiken.

Het lijkt er dus op dat de 4G modem geen extra snelheid geeft. Heb je nog andere suggesties / oplossingen?

Ik verneem het graag!

Richard

Reputatie 7
Badge +7

Heb je wel een Experiabox V10? En geen V10A?

Hallo Ernst-Jan,

Ja, ik heb een Experiabox V10 en geen V10A.

Groet,

Richard

Reputatie 4
Badge +2

Het lijkt er dus op dat de 4G modem geen extra snelheid geeft. Heb je nog andere suggesties / oplossingen?

 

 

Reset het 4G modem met het kleine reset knopje op de achterkant.

Reputatie 7
Badge +17

Super, bedankt voor het uitgebreide testen! Als het druk is op het netwerk krijgen mobiele smartphone gebruikers voorrang, maar ik kan me niet voorstellen dat dit permanent het geval is bij jou. Laat staan dat je daar maximaal 0,3 Mbit/s snelheidswinst mee haalt. Daarnaast is er ongeveer 9 Mbit/s aan snelheid zonder Sneller Internet Buitengebied beschikbaar op je adres, dus de 4G snelheid lijkt er inderdaad niet bij opgeteld te worden. 

Ik ben ook benieuwd of een reset van het 4G modem helpt zoals @jrxs4all ook adviseert. Mocht dit niet helpen, wil je dan op je Experiabox inloggen om te zien of deze wel verbinding maakt met het 4G modem? Je kunt op je Experiabox inloggen door naar mijnmodem.kpn te gaan. Als je nog niet eerder in hebt gelogd kun je het wachtwoordveld de eerste keer leeg laten. Zodra je in bent gelogd zie je een overzicht van alle apparaten die op dat moment met de Experiabox verbonden zijn. Staat je 4G modem hier ook tussen? 

Zo nee, wil je de Experiabox dan herstarten door hem van de stroom af te halen, 1 minuut te wachten en hem dan weer aan te sluiten? Mocht het 4G modem dan nog niet tussen de aangesloten apparaten staan, dan kun je de Experiabox resetten. Als hij er dan nog steeds niet tussen staat raad ik je aan om een andere internetkabel aan te sluiten tussen het 4G modem en de Experiabox en/of een andere internetpoort op de Experiabox te proberen. Ik hoor je bevindingen graag! 

 

Hallo,

Dank allen voor de reacties! Heel fijn dat er wordt meegedacht!

Ik zie nu trouwens dat ik in mijn eerdere post de tekst up en down heb omgedraaid in het staatje, maar dat hadden jullie vast al door….

Ik heb de tip van @jrxs4all toegepast en het werkte direct! De latere tips van @Sanne_M  dus niet nodig gehad, maar zal e.e.a. zeker bewaren voor als ik het evt. in de toekomst nog nodig heb.

De snelheid is nu (gemiddeld) als volgt:

  • Laptop, wifi, TV uit: 58 mbps down en 15 mbps up.
  • Laptop, wifi, TV aan: 38 mbps down en 15 mbps up.
  • Telefoon, wifi, TV uit: 42 mbps down en 15 mbps up.
  • Telefoon, wifi, TV aan: 37 mbps down en 15 mbps up.

Echt een mega verbetering dus! Op de laptop, met TV uit, wordt soms zelfs de 60 mbps overschreden.

Er zitten wat meer schommelingen in de metingen, maar dat is te verwachten. De 4G snelheid komt er ook mooi snel in. Eerst blijft het heel even hangen op ca. 8mbps en daarna knalt het direct door naar de hogere snelheid.

Ben er heel blij mee! Dank allen voor de hulp en @jrxs4all voor de uiteindelijke oplossing!

Groet,

Richard

Reputatie 7
Badge +17

Yes! :tada:  Wat fijn dat dit geholpen heeft. :smile:  Die snelheden zien er inderdaad een stuk beter uit. Schommelingen horen erbij, maar als dit de gemiddelden zijn zit er in elk geval flink wat meer vaart in. Graag gedaan en bedankt voor de terugkoppeling! :slight_smile:

Reageer