Beantwoord

4G modem buitengebied voegt niets toe

  • 1 August 2020
  • 23 reacties
  • 349 keer bekeken

Reputatie 1

Sind een maand heb ik een KPN buitengebied aansluiting. Ik heb ca. 17MB download snelheid. Als ik het 4G modem aansluit blijft deze snelheid gelijk. De ontvangst is niet geweldig. Meestal 1 streepje, soms twee. Op verschillende plaatsen in mijn woning geprobeerd, maakt geen verschil. Echter zelfs met 1 streepje zou m.i. dit modem iets moeten toevoegen aan de snelheid. Maar hij doet dus helemaal niets. KPN klantenservice ziet geen fouten. Heeft iemand een dergelijke ervaring bij matige ontvangst? Of werkt het modem gewoon niet goed.

icon

Beste antwoord door GertSz 13 August 2020, 21:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Badge +19

Welk modem heb je?

Reputatie 1

Sagem modem. Zou de nieuwste moeten zijn. 

Badge +19

Ik bedoel eigenlijk de experiabox 

Reputatie 1

Ook de nieuwste: KPN Box 12.

Badge +19

Huh die is zover ik weet nog helemaal niet geschikt voor buitengebied internet!!!!! Bel morgen 0800-0402 tegen  de computer die je aan de lijn krijgt zegt je ik wil een medewerker spreken.  Dan vertel je dit verhaal. Ga niet akkoord met de v10a maar vraag om de v10.

Reputatie 1

Joep, top, dankjewel. Ik zie na jouw bericht dat KPN zelf ook ergens op hun website heeft staan dat voor buitengebied een V10 nodig is. 

Behoorlijk knullig van KPN om dan wel het hele pakket met verkeerd modem en 4G modem aan mij op te sturen. Vervolgens gaat er bij hun klantenservice, die ook gevraagd heeft welke modems ik heb, geen lichtje branden.

Ik ga morgen direct bellen enzal om de V10 vragen. Is er iets niet in orde met de V10a?

Badge +19

De v10 is uitermate geschikt voor het doel. De v10a heeft net een upgrade gehad maar ik lees dat ie nog niet optimaal is. Ik heb die combi en moeiteloos heb ik er 30Mbit/s bij. Laat je even weten hoe het afloopt?

Reputatie 1

Ik laat het je weten. 

Reputatie 1

Vandaag KPN klantenservice gebeld. Ik ben diep onder de indruk van de flexibiliteit en klantvriendelijkheid waarmee KPN hun fout hersteld (ik hoop dat mijn sarcasme overkomt).

Dat box v12 niet samenwerkt met het 4G modem werd direct door de medewerker herkend (yes, nu wel, de vorige keer dat ik belde dus niet). Er is inderdaad een verkeerd modem aan mij opgestuurd. Ik krijg een v10 of v10a modem. Nee, ik kan geen voorkeur opgeven. Absoluut niet mogelijk, dat wordt door ‘ distributie’ bepaald. Op mijn opmerking dat het v10a modem slechts 3 LAN aansluitingen heeft en dat er na de super wifi, TV en 4G modem niets meer overblijft om een eigen pc aan te sluiten werd aangegeven dat KPN daar een oplossing voor heeft. Het is echter niet mogelijk om dat nu al mee te geven, dat gaat niet werken met ‘ distributie’. Ik moet eerst afwachten welk modem er wordt gestuurd en dan maar weer bellen. Oh ja, het v10a modem geeft geen problemen (meer).

Het modem wordt opgestuurd naar het dichtstbijzijnde KPN service punt. Kan ik daar ook mijn huidige, verkeerde, modem weer inleveren. Gezien de openingstijden lastig voor mij, dus het verzoek om dit naar mijn huisadres te verzenden. Dat is alleen mogelijk als ik daar 10 euro voor betaal. Dus ik als nieuwe klant krijg alle hardware netjes opgestuurd naar mijn huis. KPN maakt een fout. Bij de herstelactie zijn ze vervolgens te beroerd om de spullen weer naar mijn huis te sturen. De klantvriendelijkheid duurt maar kort bij KPN. Na mijn vorige belletje aan de KPN klantenservice ben ik het bos in gestuurd met de opmerking dat alles bij mij prima werkt, maar dat ik mijn ontvangst moet verbeteren door een andere lokatie voor mijn 4G modem te zoeken. Of ik de tijd die ik hiermee bezig ben geweest nu kan verrekenen met de 10 euro werd helaas negatief geantwoord. Het is tenslotte de fout van KPN en niet van mij. Ook dat werk ontkend. De fout lag niet bij KPN maar bij ‘ distributie’. 

Aha, ‘ distributie’, ja volkomen logisch dat ik er nu werk aan heb. Sorry KPN dat ik dat niet meteen begreep.

Badge +19

De flexibiliteit van grote bedrijven is vaak niet geweldig. De medewerkers hebben gewoon niet die mogelijkheden die een klein bedrijf wel hebben. Dat is vervelend maar ook wel weer begrijpelijk gezien het aantal verschillende medewerkers. De kans is dan groot dat iedereen maar wat gaat doen wat ook weer vervelende gevolgen heeft. Maar we gaan vooruit kijken😉 ik ben heel benieuwd hoe het straks gaat werken.

Reputatie 1

Dat klopt. De medewerker wist van het probleem en bleef vriendelijk. Voor de oplossing werd hij beperkt door het KPN beleid. Wanneer dat beleid klantonvriendelijk is heb je een lastige job als medewerker klantenservice. Maar goed, als het straks werkt en wat meer geeft dan de 17 mbit nu zou ik daar wel happy van worden. Ik laat het horen. 

Reputatie 1

Vrijdag een nieuw modem ontvangen.  Hulde aan KPN, netjes thuisgestuurd met een retourlabel voor het oude modem.  Tot zover het goede nieuws.

Versie v10a ontvangen. Eigen SSID ingesteld, modem functioneert prima, download snelheid ca. 17mbit. Vervolgens 4G modem aangesloten en weer speedtest gedaan. Download snelheid 46 Mbit, direct teruglopend tot ca. 24 Mbit. Na de test reset het v10a modem zichzelf spontaan.  Korte tijd is de factory SSID weer in de lucht. Het modem hersteld dat na ca. 1 minuut en komt met mijn SSID. Het modem wachtwoord staat wel weer op de fabrieksinstelling en blijft dat.

Alles uitgezet en opnieuw gestart. Het 4G modem geeft wederom geen enkele aannvulling meer. Snelheid blijft ca. 17mbit. Dag later alles weer eens uitgezet en opnieuw gestart. Geen effect. Het 4G modem functioneert niet.

Maandag maar weer bellen.

Reputatie 1

Nog een korte aanvulling.  Het v10a modem dat ik heb gekregen is zichtbaar niet nieuw.  Zou het kunnen zijn dat daar nog een oude firmware op staat die nog niet geschikt is voor een 4G modem?

Firmware versie is: v5.00.31 build420

Badge +19

Zou kunnen maar dat zou door een reset verholpen moeten zijn. Ik herken de wisselende snelheid. Ook bij mij wisselt het sterk. Soms heb ik amper snelheid erbij soms moeiteloos 30Mbt/s erbij. De ligging van mijn huis is nogal ongunstig ten op zich te van de zendmast. Ook op mijn mobiel heb ik nauwelijks 1 streepje bereik. Buiten iets meer. Eigenlijk zou ik aan een buitenantenne moeten maar daar is nog niet van gekomen. Kijk hier eens hoe de ligging van jouw huis is. https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten leuk dat buitenaf wonen maar voor internet is het niet fijn.

Reputatie 1

Het is geen wisselende snelheid (helaas). Het blijft stabiel 17mbit, de ADSL snelheid. 4G functioneert wederom helemaal niet. Het heeft het een paar sec gedaan voordat het v10a modem zich in het 4G modem verslikte. 

Badge +19

Je treft het niet he. Ik verwacht dat een moderator morgen wel reageert. Kunnen ze meteen kijken of alles goed staat ingesteld. Heb je nog gekeken op die site die ik aangaf?

Reputatie 1

@Joep. Hartelijk dank voor de site. Ik woon precies in het hart van een driehoek met 3 masten.  Dus het verst van alledrie masten af. Een mast heeft een behoorlijk optimale richting. Prima info wanneer ik een antenne zou aanschaffen.  Ik ga dat echter pas doen als het 4G modem werkt. Want zelfs met een matige ontvangst zou ik een beetje extra snelheid moeten krijgen.

Maar….ik woon wel fantastisch.

Reputatie 7
Badge +15

@GertSz Welkom op het forum. Ik lees dat er al van alles mis is gegaan in deze situatie en dat het op dit moment nog steeds niet optimaal werkt. Zou je voor mij je forumprofiel willen aanvullen en het mij kunnen laten weten wanneer dit gelukt is? Dan kan ik je gegevens er bij pakken en uitzoeken wat ik voor je kan betekenen in deze situatie! 

Reputatie 1

@Rutger_  Ik heb mijn profiel aangevuld. 4G werkt nog helemaal niet. Morgen komt er een monteur langs. We gaan het zien. 

Reputatie 7
Badge +15

@GertSz Goed om te lezen dat er een monteur langskomt. Zou je kunnen laten weten wat hieruit is gekomen?

Reputatie 1

Yes, het werkt. De monteur heeft beide modems gereset. Had ik zelf ook al gedaan, maar de truc was om dit geheel losgekoppeld van het netwerk te doen. Daarna de boel weer aangesloten. Het werkt nu. Ik heb wisselende snelheiden van ca. 36 mbit tot zelfs 64 mbit gemeten. Meestal is het ronde 40. Wat mij betreft prima. Ik ga nu kijken of ik de ontvangst van het 4G modem kan verbeteren.

Badge +19

Eindelijk opgelost. Veel plezier ervan!

Reputatie 7
Badge +15

@GertSz Super om te lezen dat het opgelost is! Mocht je in de toekomst nog vragen hebben dan hoor ik dit natuurlijk graag.Â