Beantwoord

4G modem draadloos aansluiten

  • 26 November 2020
  • 39 reacties
  • 3105 keer bekeken

Reputatie 2

Ik wil mijn 4G modem naar boven plaatsen voor betere ontvangst maar kan geen utp kabel daar naar toe brengen . Is het mogelijk om dit draadloos te doen via een wifi signaal ? Wie heeft tipsĀ of ervaring hier mee.

icon

Beste antwoord door bamradio61 23 December 2020, 09:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Badge +19

Dat is onmogelijk!! Koop een buitenantenne voor beter ontvangst.

Reputatie 7
Badge +10

Je geeft geen specificaties van dat 4G modem.
Als het tevens router faciliteiten heeft (zoals bijv. een TP-Link Archer MR600), en er niet teveel obstakels zijn om een draadloze verbinding tot stand te kunnen brengen tussen ā€œonder en bovenā€, zou je mogelijk een KPN SuperWifi kunnen aansluiten?

Maar ja, is wel afhankelijk van de omstandigheden ter plekke, of dat goed, matig, of helemaal niet gaat.
Met zo weinig informatie is dat behoorlijk koffiedik kijken. Een glazen bol is hier ook niet aan de orde.

Badge +19

Ik ging er even vanuit dat het sneller internet buitengebied betrof.

Reputatie 2

Ik gebruik het modem omdat mijn snelheid niet hoog . Het is dus een modem voor snel internet buitengebied . Het 4G modem staat nu in de meterkast en aan gesloten met een utpkabel op het kpn modem .het 4G signaal is hier niet sterk dus ik wil graag het 4g modem naar boven maken .

Ā 

Reputatie 2

Ā 

Badge +19

Als het al kan dan denk ik toch dat je veel verlies hebt gezien de afstand.Ā 

De meterkast is sowieso een slechteĀ plek. Veel electrische storingsbronnen/lijnen. En meestel intern in het huisā€¦Ā 4G komt van buiten. Is ie niet bij een raam ofzo te plaatsen waar het 4G signaal beter en zonder electrische ā€˜ruisā€™ is te ontvangen? Tot 100 meter UTP (naar de Experiabox) is er geen verlies.

Een buitenantenne is ook aan te vragen bij KPN. Zie:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/4g-modem-buitengebied.htm

Reputatie 2

JaĀ ik weet het , maar mijn vraag is kan het met wifi

Reputatie 7
Badge +24

JaĀ ik weet het , maar mijn vraag is kan het met wifi

Dat moet je helemaal niet willen. Leg gewoon een kabel.

Reputatie 7
Badge +10

het 4G signaal is hier niet sterk dus ik wil graag het 4g modem naar boven maken .

Met de foto van het type plaatje moest ik nog steeds uitzoeken of dat modem nu wel of geen router functies heeft.Ā  Maar kennelijk dus welĀ  (met 4 LAN poortjes).

Ā 

JaĀ ik weet het , maar mijn vraag is kan het met wifi

Kwestie van proberen, en je weet het.Ā Ā  ā€œThe proof of the pudding is in the eatingā€.

Maar niemand hier kan met zekerheid voorspellen of de connectie goed, matig of slecht zal zijn.
Dat is namelijk sterk afhankelijk van de situatie thuis met alle obstakels waar het signaal door moet.

Wat je eigenlijk doet is de ene draadloze netwerk structuur (mobiele telefonie),
uitwisselen met een een andere draadloze netwerk structuur, door dezelfde obstakels heen.
Verlies heb je op beiden. Maar welke van de twee dan een beter rendement oplevert weet ik niet.

Beste rendement is gewoon met kabel, en dan nog extra aanvullen met extra buitenantenne.
Die je boven het dak van de zolder bevestigt. (Vrij van begroeiing van bomen om je heen).

JaĀ ik weet het , maar mijn vraag is kan het met wifi

Ik dacht dat die vraag wel beantwoord is. Het kan niet draadloos.

Het 4G-modem werkt niet als het niet bedraad is aangesloten op je Experiabox. Het 4G-modem heeft zelf ook geen wifi.

Reputatie 7
Badge +10

Nee, die vraag is helemaal niet beantwoord.
Technisch gezien zou het wel degelijk kunnen werken!!
Het is alleen de vraag welk rendement ervan overblijft.
Afhankelijk van het resultaat, het de moeite waard is om te blijven gebruiken.
(Eventueel met een 3e Super WiFi punt op de midden verdieping als extra hulpje in connecties).
Of gezien de (toenemende?) kosten, toch maar een kabel door te trekken?

Ā 

Het 4G-modem heeft zelf ook geen wifi.

Dat heeft geen relatie met mogelijkheden achter de Sagem modem/router wat je daar inzet.
Staat er los van.

Nee, die vraag is helemaal niet beantwoord.

Jawel, toch. Het is hier KPN en KPN ondersteunt met ā€œ4G-buitengebiedā€Ā niet wat er gevraagd wordt.

Technisch gezien zou het wel degelijk kunnen werken!!

Uiteraard kan je internet via 4G met een mifirouter werken, maar dan moet je gewoon een los ā€œmobiel internetā€-abonnement nemen en in een zelf aangeschafte mifi-router stoppen.Ā 

Dat 'magā€™ weer niet met de simkaart voor ā€œ4G-buitengebiedā€.

Reputatie 7
Badge +10

Waarom zou dat met ā€œ4G-buitengebiedā€ niet worden ondersteund ?
Worden LAN-poorten op die Sagem modem/router dan geblokkeerd of zo?Ā Ā  Of kun je niet in de gebruiksinterface van de Sagem modem/router inloggen met die ā€œ4G-buitengebiedā€ functies ?

Wel graag een onderbouwd antwoord met uitleg. Niet zomaar losse kreten dat iets niet gaat !

KLIKĀ (had je zelf ook even kunnen opzoeken natuurlijk)

4G-buitengebied mĆ³et bedraad op de Experiabox aangesloten zitten en de Experia mĆ³et DSL hebben.

Reputatie 7
Badge +10

Dat is nog steeds geen uitleg van,
en nee ik zie nergens in die set-up beperkingen dat het niet zou kunnen werken.

Dus leg jij het daarom nog eens uit, waarom het niet zou werken.

De KPN SuperWiFi gedraagt zicht als een ā€œPoint-toPointā€ connectie.
Het werkt vergelijkbaar als een kabel-aansluiting.
Achter het 2e SuperWiFi punt steek je weer een kabeltje en verbind die met de Experia Box.
Precies op vergelijkbare wijze als dat je een TV-ontvanger kunt aansluiten op de KPN SuperWiFi.
Daar zit ook geen beperking in.

OMDAT KPN HET NIET ONDERSTEUNT MET 4G-BUITENGEBIEDā€¦. anders zou de aansluitgids die mogelijkheid ook wel geven.

****** WAT HEB JIJ EEN HARDE KOP. DOEI !

Ā 

Admin: reactie aangepast i.v.m. taalgebruik

Reputatie 7
Badge +10

Ga je nog schreeuwen ook nog. Degene die een harde kop heeft ben jezelf, omdat je geen onderbouwing geeft op vragen die gesteld worden. Dat is toch het minste wat mensen mogen verwachten, onderbouwing en verantwoording in je antwoorden voor de uitspraken die je doet.

Reputatie 7

KPN levert Sneller Internet Buitengebied alleen als combinatie van een ADSL aansluiting en een 4G aansluiting.

Edit: Het is theoretisch inderdaad mogelijk om de Sagemcom 4G modem via twee "super"wifi's op de Experia Box aan te sluiten.

Reputatie 7
Badge +10

Jawel, maar dat hoeft een uitwisseling van een kabel door twee WiFi Punten die onderling een
ā€œPoint-to-Pointā€ verbinding hebben niet in de weg te staan.

Als ik dit plaatje zie:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/device/4g-modem/4g-modem/topic/aansluiten-4g-modem/beste-4g-signaal-vinden/1


Zou de gele kabel ook uitgewisseld kunnen worden met twee KPN Super WiFi schijfjes.
1e schijfje is bekabeld met de Sagem modem/router verbonden
2e schijfje bekabeld met de Experia Box.

De data uitwisseling tussen die twee schijfjes is een functie van die Super Wifi.
Niet van de Sagem modem/routerĀ  -Ā  niet van de Experia Box.
Er gaat data uit ā€œbekabeldā€ vanuit de Sagem.
Er komt data in ā€œbekabeldā€ bij de Experia Box.

Ā 

Edit: Het is theoretisch inderdaad mogelijk om de Sagemcom 4G modem via twee "super"wifi's op de Experia Box aan te sluiten.

Ik denk niet alleen theoretisch, maar ook praktisch te verwezenlijken.

Reputatie 7

wjb schreef:

Edit: Het is theoretisch inderdaad mogelijk om de Sagemcom 4G modem via twee "super"wifi's op de Experia Box aan te sluiten.

Ik denk niet alleen theoretisch, maar ook praktisch te verwezenlijken.

Klopt, ook ik denk dat dit praktisch te verwezenlijken is. Persoonlijk zou ik voor een netwerkkabel kiezen maar via twee "super"WiFi's moet inderdaad lukken.

Reputatie 7
Badge +10

Nou nog afwachten wat @bamradio61 met alle informatie gaat doen.
Zo'n beetje alle opties zijn nu wel uitgediept.Ā  :wink:

Reputatie 7
Badge +7

De Experiabox bouwt met het Sagemcom 4G modem een multipath TCP verbinding op. Ik heb er twee Devolo powerline adapters tussen en ervaar wel af en toe een communicatie fout tussenĀ de devices. Tussen de twee devices een WiFi verbinding? Dus een RJ45 van de Experiabox naar een access point en het 4G modem aan een WiFi client? Tja, alles kan in theorie natuurlijk maar gezien mijn ervaring is dat multi-path TCP dus vrij kritisch. Ik denk met WiFi er tussen als het al aan de gang te krijgen is dit nooit stabiel zal zijn. Maar het is een interessant experiment.

Reputatie 7
Badge +10

Nou ja, ik heb met twee SuperWifi's eerder al testen gedaan, met een Netgear GS105E switch achter het 2e SuperWifi punt, met daarachter dan weer bekabelde apparaten waaronder een TV-ontvanger, en connecties elders vanaf een NAS 75 km verder.

Het werkte allemaal zonder haperingen. Met name ook de ā€œrouted modeā€ IPTV met TV-ontvanger, en buiten internet nog eens een directe NFS verbinding naar die NAS elders, om de connectie flink naar zijn limits te brengen waarover het zou kunnen struikelen.
Nu was dat wel allemaal kort bij in afstand tussen die twee schijfjes met die test.

Met twee SuperWiFi'sĀ  tussen twee woonhuizenĀ  met een straat ertussen gaat echter ook prima.
(En n.a.v. die test de oplossing in dat gegeven onderwerp voor WiFi in het tuinhuisje ook prima).
Dus ik voorzie daarin eigenlijk niet zoveel problemen.

In de gegeven situatie van een woonhuis bij dit onderwerp hier, met remmende invloeden van met name plafonds/vloeren is het natuurlijk weer een andere uitdaging of het dan ook stabiel is / blijft.

Reputatie 2

Nou jongens dat is veel informatie,Ā  bedankt . Ik ga binnenkort wat uitproberen.Ā  Ik weet ook dat bedraad beter is maar dat gaat hier niet lukken . Goed weekend allemaal en een beetje lief zijn voor elkaar !