Vraag

4G modem moet om de paar weken gereset worden.

  • 15 December 2019
  • 34 reacties
  • 621 keer bekeken

Hoi,

Ik heb nu al een tijdje de Sagecom 4G modem + Experiabox V10 en wanneer het werkt, werkt het goed. (50-60 Mbps down ipv 7-8)

Het probleem is echter dat het 4G modem om de 2-3 weken niet meer werkt. Hier kom ik vaak achter wanneer ik iets download en zie dat de downloadsnelheid laag is, waarna de speedtests ook uitkomen rond de 7-8 Mbps.

9 van de 10 keer is het probleem opgelost wanneer ik het 4G modem van de stroom haal en 30 seconden later weer aansluit.

 

Heeft iemand misschien een idee waardoor dit komt en wat ik hier aan kan doen?

 


34 reacties

Hier ook weer hetzelfde fenomeen, en weer in de vroege morgen (05:49).

Hier ook weer hetzelfde fenomeen, en weer in de vroege morgen (05:49).

Is er in de Sagemcom te zien of een dergelijk tijdstip samenvalt met een 4G sessie einde en weer nieuwe sessie?

Reputatie 7
Badge +7

Hier ook weer hetzelfde fenomeen, en weer in de vroege morgen (05:49).

Is er in de Sagemcom te zien of een dergelijk tijdstip samenvalt met een 4G sessie einde en weer nieuwe sessie?

Goede vraag. Je kunt de [Status: "UP"] wel opvragen, maar als einde sessie gevolgd door nieuwe sessie het verstoren van de link tussen Experiabox en Sagemcom veroorzaakt dan wordt dat toch wel moeilijk te tracen. Als de Sagemcom op dat moment [Status: “DOWN“] zou geven duurt dat maar even denk ik. Dus dan zou je middels eens script continu die status moeten gaan uitlezen.

Dus:

$.xmo.getValuesTree("Device/Cellular/Interfaces/Interface[Alias=\"LTE_MODEM\"]/Status")

Zal er eens over nadenken. Maar dan nog… als de 4G verbinding dan terugkomt herstelt de communicatie tussen de devices niet. En dat is dan toch een bug die ik niet kan oplossen.

Verbinding tussen de Experiabox en Sagemcom verbreken of de Sagemcom herstarten is op dit moment de enige echte oplossing. Heb dus een script draaien die dat volledig verzorgt. Werkt goed.

Hier ook weer hetzelfde fenomeen, en weer in de vroege morgen (05:49).

Is er in de Sagemcom te zien of een dergelijk tijdstip samenvalt met een 4G sessie einde en weer nieuwe sessie?

Goede vraag. Je kunt de [Status: "UP"] wel opvragen, maar als einde sessie gevolgd door nieuwe sessie het verstoren van de link tussen Experiabox en Sagemcom veroorzaakt dan wordt dat toch wel moeilijk te tracen. Als de Sagemcom op dat moment [Status: “DOWN“] zou geven duurt dat maar even denk ik. Dus dan zou je middels eens script continu die status moeten gaan uitlezen.

Dus:

$.xmo.getValuesTree("Device/Cellular/Interfaces/Interface[Alias=\"LTE_MODEM\"]/Status")

Zal er eens over nadenken. Maar dan nog… als de 4G verbinding dan terugkomt herstelt de communicatie tussen de devices niet. En dat is dan toch een bug die ik niet kaon oplossen.

Dit zou dan inderdaad de bug zijn. Ik heb met 4G modules hieromtrent wel eens wat moeilijkheden ondervonden, ligt er ook aan hoe en wie de verbinding verbreekt.

Maar voor deze Sagemcom valt als gebruiker niks te fixen in firmware o.i.d., dus die workarounds is momemteel het beste denk ik ook. Voor TMO 4GvoorThuis had ik ook een tijdje een herstart script, wel om andere reden.

Verbinding tussen de Experiabox en Sagemcom verbreken of de Sagemcom herstarten is op dit moment de enige echte oplossing. Heb dus een script draaien die dat volledig verzorgt. Werkt goed.

 

Reputatie 7
Badge +7

Heb eens de data van mijn speedtest programma (JDAST) bekeken.

Vanaf 1 september 2019 tot vandaag, 15 keer geen bijschakelen van 4G, gemiddeld elke 9 dagen.

En 75% (!) daarvan is ‘s-nachts en daarvan weer het allergrootste deel tussen 02:00 en 04:00, m.a.w. het moment dat KPN Experiabox/Sagemcom onderhoud doet.

De vier gevallen (van de 15 dus) overdag en ‘s-avonds zijn merkwaardig; dan is een upload niet mogelijk of de VDSL is erg laag… ik denk dat dat andersoortige storingen zijn.

Streep ik die vier gevallen weg omdat het lijkt dat daar wat anders aan de hand is, dan zijn alle overige gevallen dus ‘s-nachts rond onderhoudstijden. Lijkt me geen toeval.

 

 

Heb eens de data van mijn speedtest programma (JDAST) bekeken.

Vanaf 1 september 2019 tot vandaag, 15 keer geen bijschakelen van 4G, gemiddeld elke 9 dagen.

En 75% (!) daarvan is ‘s-nachts en daarvan weer het allergrootste deel tussen 02:00 en 04:00, m.a.w. het moment dat KPN Experiabox/Sagemcom onderhoud doet.

De vier gevallen (van de 15 dus) overdag en ‘s-avonds zijn merkwaardig; dan is een upload niet mogelijk of de VDSL is erg laag… ik denk dat dat andersoortige storingen zijn.

Streep ik die vier gevallen weg omdat het lijkt dat daar wat anders aan de hand is, dan zijn alle overige gevallen dus ‘s-nachts rond onderhoudstijden. Lijkt me geen toeval.

 

 


Ik heb net JDAST gedownload, ben wel benieuwd op welke tijden de verbinding bij mij weg valt. 
Daarnaast ook interessant om te zien of de tijden bij jou en mij gelijk zijn.

Zou je mij misschien de instellingen kunnen vertellen? Ik heb nog niet eerder een programma als deze gebruikt.

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb net JDAST gedownload, ben wel benieuwd op welke tijden de verbinding bij mij weg valt. 
Daarnaast ook interessant om te zien of de tijden bij jou en mij gelijk zijn.

Zou je mij misschien de instellingen kunnen vertellen? Ik heb nog niet eerder een programma als deze gebruikt.

 

Onder de menu balk is een button “Config”. Daar kun je aanpassingen doen. De auteur van JDAST draaide indertijd een server om uploads naar te doen voor de metingen, dat werkt niet meer. Om dus upload snelheid te meten moet je een FTP server specificeren. Ik weet niet of je die hebt, zo niet kun je alleen download meten. De rest van de instellingen wijst zichzelf denk ik. Ik had het zo draaien. Gewoon proberen.

Reputatie 4
Badge +2

Wanneer de internetverbinding weer wegvalt, probeer dan om niet het 4G modem te resetten maar haal alleen de UTP kabel tussen 4G modem en Experiabox even los.  Als dan alles goed werkt als je de UTP kabel weer aansluit, dan heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem als hier eerder beschreven.

 

Ik denk het eigenlijk niet, want zoals je het beschrijft komt het meerdere keren per dag voor en dat is niet typisch. Bovendien valt bij jou de internetverbinding helemaal weg. Als de connectie met het 4G modem wegvalt, dan blijft de internetverbinding wel bestaan met alleen ADSL snelheid. Jouw probleem lijkt eerder een geval van een 4G verbinding die er wel is, maar niet goed werkt.

 

Bij mij werkt alles nog steeds goed, met een dagelijkse automatische reset van het 4G modem (en van de powerline adapter).

Reputatie 7
Badge +17

@Aetherialistic @JimP en de rest. Ik heb voor Jim een eigen topic aangemaakt, zodat de discussie daar voortgezet kan worden en niet meerdere dingen door elkaar heen gaan lopen. Dit topic zal ik dan ook even sluiten. 
 

Reageer