Beantwoord

4G traag in buitengebied

  • 20 September 2022
  • 30 reacties
  • 421 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

@Ernst-Jan , mooi, dank je, ik heb de antenne tbv KPN besteld.
Nog even de speedtest van Tmobile afwachten maandag, waarvoor ik zeer hoopvol ben, en dan bestel ik die ook.

De opstelling begint al op die van jou te lijken!

 

Ah, dan hoop ik dat 5G “voor thuis” niet al te lang op zich laat wachten voor je. Dan zou je probleemloos internet moeten kunnen hebben. Ik heb echter helaas nog niet gehoord van 5G routers. Maar dat komt vast wel.

Helaas absorberen bomen een hoop signaal(sterkte), meer dan gewapend beton. Een antenne opstelling boven de bomen, of zo hoog mogelijk, zal je aanzienlijk meer signaal opleveren, denk ik. En dan ook meer snelheid.

Verder, zie ik ook digitenne van kpn? Dan kan je dus data vrij live HD televisie kijken. Scheelt een hoop data van internet als je daarvan live zou kijken.

Wat ook nog zou kunnen is je mobiel (ook nog) bij het raam leggen en diens Hotspot aan zetten. Alleen is het wifi bereik daarvan wat beperkt. Tot een meter of 7.

Dan heb je: 4G buitengebied kpn, 4G voor thuis t-mobile én, evt. ook nog de bundel van je mobiel hiervoor. (kan je '’onbeperkt'’ nemen als je dat niet al hebt).

Reputatie 7
Badge +7

Ah, dan hoop ik dat 5G “voor thuis” niet al te lang op zich laat wachten voor je. Dan zou je probleemloos internet moeten kunnen hebben. Ik heb echter helaas nog niet gehoord van 5G routers. Maar dat komt vast wel.

Helaas absorberen bomen een hoop signaal(sterkte), meer dan gewapend beton. Een antenne opstelling boven de bomen, of zo hoog mogelijk, zal je aanzienlijk meer signaal opleveren, denk ik. En dan ook meer snelheid.

Verder, zie ik ook digitenne van kpn? Dan kan je dus data vrij live HD televisie kijken. Scheelt een hoop data van internet als je daarvan live zou kijken.

Wat ook nog zou kunnen is je mobiel (ook nog) bij het raam leggen en diens Hotspot aan zetten. Alleen is het wifi bereik daarvan wat beperkt. Tot een meter of 7.

Dan heb je: 4G buitengebied kpn, 4G voor thuis t-mobile én, evt. ook nog de bundel van je mobiel hiervoor. (kan je '’onbeperkt'’ nemen als je dat niet al hebt).


Ik zie die hoop dat 5G veel verbetering gaat geven vaak langskomen. Dat is utopie in het buitengebied. De reikwijdte is - op de toekomstige hoge frequenties (26 GHz.) - zo beperkt dat er enorm veel kleine steunpunten moeten komen. Die komen er natuurlijk in buitengebied helemaal niet. Dan moet je echt “line of sight” hebben dus zo’n beetje aan elke boom een repeater met een antenne(tje) hangen.

De huidige 5G frequentie, 700 MHz., heeft dezelfde voor- en nadelen als die van de 4G buitengebied dienst die op 800 MHz. opereert.

Ik heb snel 4G voor buiten van T-Mobile geïnstalleerd en de Nedis antenne aangesloten op de Sagemcom.

De Nedis antenne levert maar een zeer beperkte winst op. De snelheid schommelt, maar ben nog niet boven de 12 Mbps uitgekomen.

De resultaten met T-Mobile zijn uitstekend. Ik haal op een enkele uitzondering na consequent snelheden boven de 90 Mbps.

Reputatie 7
Badge +7

Jammer van de Nedis antenne, gekocht via een webshop mag je binnen twee weken retourneren.

En dus tmobile gebruiken. KPN heeft geen passende oplossing voor je klaarblijkelijk.