Beantwoord

4G traag in buitengebied

  • 20 September 2022
  • 30 reacties
  • 421 keer bekeken

Ik heb een vaste, zeer trage ADSL lijn met 4G ondersteuning in het buitengebied. Ik woon hier drie jaar, de vorige bewoner heeft helaas niet aan een glasvezel project mee gedaan, waardoor de kosten van een aansluiting nu bijna 30k bedragen. Kabel TV is ook niet mogelijk, ik ben dus aangewezen op 4G.

De snelheid bedraagt op een goede dag 7 Mbps, maar ligt meestal onder de 5 Mbps. Dit geldt ook voor onze telefoons als we de wifi uitzetten, dus alleen met 4G, binnen en buitenshuis. Mijn conclusie is dat het 4G signaal het probleem is.

Zendmasten van KPN, Vodafone en T-Mobile staan allemaal op zo’n 800m. Met mijn zakelijke (Vodafone) telefoon haal ik snelheden tussen 30 en meer dan 50 Mbps (Maar dit is een Duits abonnement en kan ik niet continu gebruiken).
De KPN mast heeft maar 1 frequentie, b20/816MHz. De Vodafone mast heeft b1/b3/b20. De T-Mobile mast heeft b1/2x b3/b8/b20, en zal waarschijnlijk het beste resultaat geven.

Mijn vraag is, welke snelheid zou ik moeten kunnen halen met KPN? (Er is nog een 2e mast op ongeveer de dubbele afstand met b3/b20).
Ben al jaren klant bij KPN, maar met dit snelheidsverschil overweeg ik toch een overstap naar Vodafone/T-Mobile op dit moment.

icon

Beste antwoord door Ernst-Jan 21 September 2022, 13:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Badge +19

Dag @Roep begrijp ik het goed dat je gebruik maakt van sneller internet buitengebied? Zoja gebruik je daarvoor een buitenantenne?

Klopt, vast aansluiting ondersteund door sneller internet buitengebied.
Ik gebruik geen buitenantenne. Ons huis is een rijksmonument, waar niets aan de gevel mag worden bevestigd.

Badge +19

Ik heb ook sneller internet buitengebied en de toegevoegde snelheid was matig. Ongeveer wat jij ook hebt. Uiteindelijk heb ik een buitenantenne op dak gezet en het resultaat is dat ik er moeiteloos 50MB bij heb. Het was even zoeken naar de juiste plek maar het resultaat mag er zijn. Misschien kan je een buitenantenne op een paal plaatsen.  3 meter hoog is al ruim voldoende. Hoe is jouw positie tov de zendmasten? Dat kan je hier zien.

@Joep1965 , wat fijn dat je meedenkt.

Ik ben wat terughoudend met het investeren in extra hardware, zonder een uitspraak over de te behalen snelheid van KPN. Voornamelijk doordat de zendmasten van KPN bij mij in de buurt maar beperkte frequenties aanbieden, waarbij de capaciteit vooral zal worden opgeslokt door regulier 4G data verkeer.

Een investering in T-Mobile (al dan niet tijdelijk) met een veel hogere 4G snelheid ligt wat mij betreft meer voor de hand.

@Joep1965 ,

Op zich is de positie t.o.v. de zendmasten niet ongunstig. Wat mij zorgen baart is de capaciteit (of het gebrek daar aan) van de masten, wat ik in de ‘probleemstelling’ ook heb proberen aan te geven.

 

Voor de volledigheid nog even frequenties en layout van de masten.
Mijn lokatie is ten NW van deze masten, waarbij KPN en T-Mobile op vergelijkbare afstand liggen en Vodafone een fractie verder,
(Bron: antennekaart)

 

Badge +19

Het ziet er een stuk gunstiger uit dan bij mij. Hier zijn de pijlen allemaal rood. Ik ben er van overtuigd dat het toch echt met de plaats van het 4g modem te maken heeft. Heb je die in de meterkast staan of voor een raam aan de kant van de masten? Je kan de snelheid niet vergelijken met je mobiel om dat die voorang heeft op het netwerk. Maw zijn er veel mobiele telefoons in de buurt dan heb je daar last van. Ben benieuwd waar jij het modem hebt staan.

@Joep1965 , wederom dank voor het meedenken.

Zoals gezegd is de snelheid op mobiel 4G vergelijkbaar met DSL met 4G ondersteuning. Mobiel 4G is dus niet sneller, terwijl het voorrang heeft op het netwerk. Ik begrijp daarom niet waarom de positie van het 4G modem nog relevant is. Maar goed, staat op de eerste etage, in de buurt van een raam, twee van de drie indicatoren voor signaalsterkte branden.

Badge +19

Wat is je snelheid dan zonder het 4g modem? Doet het 4g modem wel iets? Welk type modem heb je? Ik bedoel dan het normale modem.

Reputatie 7
Badge +7

Ter info: het 4G Sagemcom modem gebruikt de 800 MHz. band (b20) dus dat KPN alleen deze frequentie op de mast heeft is geen bezwaar.

Ik zit 2 km. van de mast met een flat panel antenne voor het raam op 3 meter hoogte en ik haal tussen de 25 en 30 Mbps. bovenop de VDSL snelheid. En bij mij is de richting van de antenne op de zendmast niet erg gunstig. En er zitten heel veel hoge bomen tussen.

Het lijkt me dus dat er veel meer mogelijk moet zijn bij jou.

Eerste vraag; hoeveel blauwe LEDjes branden er voor signaalsterkte? (Bij mij 2 van de 3.)

Heb je het Sagemcom modem met externe sprietantennes bovenop?

Ik heb een Experia Box V10 en de Sagemcom met de twee kleine antennes bovenop, twee van de drie signaalsterkte indicatoren branden. Recent op beiden ingelogd en alles leek aangesloten en werkend.

Mijn vaste aansluiting zit ver van de dichtstbijzijnde centrale (ik dacht zo’n 7 km), de snelheid daarvan is rond de 1 Mbps. Misschien dat iemand van de @KPN dat nog eens kan meten?

Ook hier hoge bomen, maar zoals gezegd heeft Vodafone daar geen last van. KPN dan hopelijk ook niet.

Volgens een ander forum is de theoretisch maximale capaciteit van de verouderde b20 mast 75 Mbps. Daar gaan dan nog wat verliezen vanaf en alle mobiele gebruikers hebben voorrang. Ik denk toch echt dat dat een probleem is en het niet zozeer aan de plaats van de modem ligt, aangezien ik mobiel ook maximaal 7 Mbps haal, zowel binnen- als buitenshuis.

@Joep1965 , @Ernst-Jan , wat zijn de kosten van de extra antennes die jullie gebruiken?

Badge +19

Ik heb dezelfde combinatie.  Over de techniek erachter kan ik je niets vertellen omdat ik dat niet weet. Ik kan alleen mijn ervaringen met je delen.  Met het 4gmodem binnen kreeg ik er ca 7 bij met één blauw ledje en nu met de buitenantenne moeiteloos 50 er bij. En nog steeds één blauw ledje. Van meerdere mensen weet ik dat de buitenantenne echt iets toevoegt. Info buitenantenne

Ik heb een test met mobiel gedaan, iets dichter bij twee KPN zendmasten. Het resultaat is hoopgevend.

Bij de b20 mast dichtbij haalde ik ongeveer 35 Mbps en bij de iets verderop gelegen b3/b20 mast haalde ik bijna 100 Mbps. Misschien dan toch een antenne overwegen, al blijf ik het merkwaardig vinden dat Vodafone mobiel wel snelheden tot 50 Mbps haalt op mobiel hier in huis.
Over een paar dagen komt iemand met een mobiel T-mobile abonnement langs, die zal ik ook vragen een snelheidstest te doen.

Of mag er op dit forum alleen over KPN worden gesproken?

Badge +19

Je mag je ervaring met T-mobile hier gerust delen hoor.

Reputatie 7
Badge +7

Volgens een ander forum is de theoretisch maximale capaciteit van de verouderde b20 mast 75 Mbps. Daar gaan dan nog wat verliezen vanaf en alle mobiele gebruikers hebben voorrang. Ik denk toch echt dat dat een probleem is en het niet zozeer aan de plaats van de modem ligt, aangezien ik mobiel ook maximaal 7 Mbps haal, zowel binnen- als buitenshuis.

@Joep1965@Ernst-Jan , wat zijn de kosten van de extra antennes die jullie gebruiken?

Ik heb deze antenne:

https://www.allekabels.nl/uitloop/7165/1367208/4g3ggsm-antenne-met-2x-25-m-kabel.html

Niet duur, niet al te groot en belangrijk: hele goede coax tussen antenne en plugjes zodat de winst van de antenne niet verloren gaat door demping in de coax. Staat bij mij dus voor het raam maar er zit montagemateriaal voor aan een mast bij.

Ik zie dat hij slecht leverbaar is. Dit lijkt me dezelfde:

https://www.asat.nl/3g-4g-antenna-max-7-db-gain-698-960-mhz-1710-2700-mhz-water-resistant
 

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb een test met mobiel gedaan, iets dichter bij twee KPN zendmasten. Het resultaat is hoopgevend.

Bij de b20 mast dichtbij haalde ik ongeveer 35 Mbps en bij de iets verderop gelegen b3/b20 mast haalde ik bijna 100 Mbps. Misschien dan toch een antenne overwegen, al blijf ik het merkwaardig vinden dat Vodafone mobiel wel snelheden tot 50 Mbps haalt op mobiel hier in huis.
Over een paar dagen komt iemand met een mobiel T-mobile abonnement langs, die zal ik ook vragen een snelheidstest te doen.

Of mag er op dit forum alleen over KPN worden gesproken?

tmobile heeft de 4G voor Thuis abonnementen. Op hun site kun je zien of dat bij jou aangeboden wordt. Ik heb hier een zakelijk 4GvT abonnement bij hun, 100 Gb data per maand, kost rond de EUR 40 en ik haal daar (zelfde zendmast) 50 - 100 Mbps mee. Vodafone op dezelfde zendmast constant 100:Mbps.

Of mag er op dit forum alleen over KPN worden gesproken?

Nee hoor. Ik adviseer vaker op het forum T-mobile 4G voor Thuis. Als KPN “4G buitengebied” niet voldoet. Voordeel van T-mobile is dat dat zonder vaste aansluiting werkt.

Kost het alsnog binnenbrengen van die glasvezel (wat ik toch zou adviseren) écht 30.000 euro???

Ik gebruik geen buiten antenne. Ons huis is een rijksmonument, waar niets aan de gevel mag worden bevestigd.

Zo'n antenne is een staaf van ca. 15 cm. Die kan best ergens uit het zicht (van de openbare weg). Bekijk het filmpje op genoemde link.

Ik zit 2 km. van de mast met een flat panel antenne voor het raam op 3 meter hoogte

Hoe heb je die flat panel antenne bevestigd? Zit er iets van een staander bij oid?
Dit lijkt me voor 6 tientjes sowieso het proberen waard.
Sluit je die antenne aan op de Sagemcom?

tmobile heeft de 4G voor Thuis abonnementen. Op hun site kun je zien of dat bij jou aangeboden wordt. Ik heb hier een zakelijk 4GvT abonnement bij hun, 100 Gb data per maand, kost rond de EUR 40 en ik haal daar (zelfde zendmast) 50 - 100 Mbps mee. Vodafone op dezelfde zendmast constant 100:Mbps.

Dat T-Mobile abonnement had ik ook op het oog. Ook met de buitenantenne voor het raam had ik in gedachten.

Reputatie 7
Badge +7

Ik zit 2 km. van de mast met een flat panel antenne voor het raam op 3 meter hoogte

Hoe heb je die flat panel antenne bevestigd? Zit er iets van een staander bij oid?
Dit lijkt me voor 6 tientjes sowieso het proberen waard.
Sluit je die antenne aan op de Sagemcom?

tmobile heeft de 4G voor Thuis abonnementen. Op hun site kun je zien of dat bij jou aangeboden wordt. Ik heb hier een zakelijk 4GvT abonnement bij hun, 100 Gb data per maand, kost rond de EUR 40 en ik haal daar (zelfde zendmast) 50 - 100 Mbps mee. Vodafone op dezelfde zendmast constant 100:Mbps.

Dat T-Mobile abonnement had ik ook op het oog. Ook met de buitenantenne voor het raam had ik in gedachten.


Ik heb de antenne gewoon rechtop staan. Hij is aan de onderkant vrij breed en blijft prima staan. De plugjes aan de coax draai je zo op de connectors die vrij komen als je de sprietantennes losdraait. Ah, ik vond nog een foto:

 


Hij staat hier bovenop de twee Huawei modems voor tmobile en Vodafone. Ja, ja, ik heb zo’n beetje alle providers. Mix van zakelijk en privé gebruik, kantoor aan huis vandaar.

 

kantoor aan huis vandaar.

Dan zou ik toch zeker doortrekken van glasvezel overwegen. Kan me niet voorstellen dat dat 30.000 kost. 

En waarom neem je als thuiswerker de internet verbinding niet mee bij de overweging tot de keuze van een huis???

Dit ziet er uit als modderen. 

Reputatie 7
Badge +7

kantoor aan huis vandaar.

Dan zou ik toch zeker doortrekken van glasvezel overwegen. Kan me niet voorstellen dat dat 30.000 kost. 

En waarom neem je als thuiswerker de internet verbinding niet mee bij de overweging tot de keuze van een huis???

Je praat tegen de verkeerde, “Roep” is degene die 4G buitengebied wil verbeteren, ik toonde alleen mijn antenne setup.

Je praat tegen de verkeerde

Oei. 

Ach, argument dat een huis zonder goed vast internet zeker niet " overboden" mag worden. Want een fatsoenlijke prijs is zo'n huis naar mijn mening niet waard. 

Maar ja.

@PeterG ,

Bedankt voor je advies over de huizenmarkt, Bij de aanschaf van een huis spelen vele factoren een rol. Ik denk dat dit niet de juiste plaats is om dat te bespreken. Bovendien verwacht ik niet dat we het daar over eens worden. Dat hoeft ook niet.

Ik heb twee officiële offertes liggen van bijna 30k voor het aanleggen van een glasvezel aansluiting. Er moet  honderden meters gegraven worden, deels in (beschermd) bosgebied.

@Ernst-Jan ,

Zo’n opstelling moet het bij mij dan ook worden, maar dan ‘maar’ met twee antennes, KPN en Tmobile. Dank voor het delen.
Nog twee vraagjes:

De antenne voor KPN: je deelde twee links, maar de tweede is niet dezelfde als de eerste (die niet voorradig is), het is iig niet hetzelfde merk. Bedoel je dat de specs vergelijkbaar zijn?
Tmobile: is dat de meegeleverde antenne, of heb je die zelf aangeschaft?
Deze wordt nu geleverd met 4G voor thuis extra snel:

 

Reputatie 7
Badge +7

Het zijn dezelfde, Nedis was/is de producent, Konig was een merk van hun. Hier zie je dan Amazon hem Konig noemt maar het plaatje erbij is de Nedis:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiip-Syh636AhWuPOwKHZG1Cn8QFnoECF4QAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.amazon.nl%2FK%25C3%25B6nig-ANT-4G20-KN-4G-GSM-antenne-kabel%2Fdp%2FB011Z7BBBS&usg=AOvVaw1I2WwwBSRDs6gxschgQZOM

Maar bij Amazon dus niet verkrijgbaar.

Hier alle gegevens op de site van Nedis:

https://nedis.com/en-us/product/tv-satellite/satellite-aerial/tv-aerials/550725077/5g-4g-3g-antenna-5g-indoor-outdoor-698-5000-mhz-gain-6-db-250-m-white


Identiek aan die van mij op de sticker aan de voorkant na.