Beantwoord

500/500 Glas instabiele lijn (Alleen in de avond)

  • 1 september 2015
  • 17 reacties
  • 946 keer bekeken

Sinds eind maart klant bij KPN met een 500/500Mbit glasvezel lijn. Het viel mij de eerste week al op dat de internet snelheid (download) in de avond niet werd gehaald. Echter wordt het de laatste paar maanden steeds erger.

Inmiddels heb ik al 3x een KPN monteur over de vloer gehad en 2x een Reggefiber monteur. Alle drie de KPN monteurs constateerde zelf ook een download snelheid probleem. UTP/EB is allemaal vervangen geweest (nu een V10).

De laatste monteur (Reggefiber) is van een paar weken terug en hij heeft mijn glasvezel lijn vanaf de centrale richting mijn huis gemeten, dit is in orde. Hieruit concludeer ik dat mijn apparatuur inclusief de glasvezel kabels (glas patch kabels zijn ook vervangen in de centrale) in orde is.

Speedtest.net

Speedtest.net

Elke 30 min een geautomatiseerde speedtest, de afgelopen twee dagen:

https://

Elke 30 min een geautomatiseerde speedtest, de afgelopen twee weken:

https://

In de grafieken is goed af te lezen dat het probleem zich voordoet in de middag tot aan het eind van de avond.

In de ochtend haal ik de snelheid volledig maar in de avond is het vaak erg slecht. Upload snelheid wordt altijd gehaald en is ook nooit een probleem geweest.

Diverse malen contact gehad met de klantenservice, diverse monteurs maar daar blijft het ook bij. Een terugkoppeling is helaas altijd uit gebleven, vandaar mijn post.

icon

Beste antwoord door Koen_1 5 september 2015, 08:01

Goedemorgen,

Het probleem zou verholpen moeten zijn!

Zouden jullie kunnen controleren of dit daadwerkelijk het geval is?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie bevindingen :)

Met vriendelijke groet,

Koen

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Dag Rens,

Ik heb nog niet meer meldingen ontvangen uit Tilburg, we zullen daar zeker scherp op zijn na bovenstaande storing. Ik zie dat je ook een eigen topic hebt aangemaakt, ik stel voor dat we het eerst als individueel probleem behandelen. Ik kom er straks op terug!

Probleem nu ook in Tilburg helaas :( https://

Reputatie 7
Badge +27
Het bleek dat in een van de centrales een probleem zat dat zorgde voor een bottleneck in de verbinding in de avonduren. Omdat dit echter niet over de hele dag plaatsvond, heeft het een poos geduurd voordat de snelheidsproblemen opgemerkt werden. De individuele meldingen die we in de afgelopen maanden hebben binnengekregen werden in eerste instantie gezien als juist dat, individuele problemen.

Naar aanleiding van dit topic, met de duidelijke grafieken en overzichten, werd echter voor netwerkbeheer duidelijk dat er misschien meer aan de hand zou zijn. Nadat wij de gegevens hebben doorgegeven zijn de losse meldingen bij elkaar opgeteld en is na intensief onderzoek de oorzaak gevonden, en opgelost.

Netwerkbeheer zal deze storing evalueren net zoals ze dat met alle storingen doen om te kijken wat er eventueel verbeterd kan worden. Wij van het forumteam zijn erg blij dat het forum in dit geval de katalysator heeft kunnen zijn :)

Badge
Ik ben ook benieuwd of het probleem inderdaad opgelost is nu. Ik ben zelfs teruggegaan naar 100/100 Mb door dit. Na bellen met de klantenservice en de standaard praatjes heb ik maar het abonnement aangepast. 

Wie heeft nou tijd om 4 of 5x vrij te vragen en thuis te blijven, wetende dat het probleem niet thuis ligt. 

Reputatie 7
Goed te lezen dat het probleem inderdaad verholpen lijkt te zijn.

Toch hoop ik dat KPN eens goed nadenkt over mijn vorige bericht, want ik heb het vermoeden dat dit issue al maanden geleden verholpen had kunnen zijn, mits de juiste aansturing toen al had plaatsgevonden.

Daardoor hebben klanten lange tijd dus geen gebruik kunnen maken van het volledige abonnement waarvoor ze betalen.

KPN, leer en verbeter, iedereen zal daar uiteindelijk de vruchten van kunnen plukken.

Bij mij zijn de speedtests nu ook goed, strak 500/500. Ik ga vanavond verder testen. Hoop dat het helemaal opgelost is, maar ben positief. Mogen wij nog weten wat het probleem en/of de oplossing was?

https://

Het probleem is inderdaad verholpen:

Speedtest

Je ziet ook geen fluctuatie meer in de download/upload snelheid:

https://

Gewoon stabiel zoals een glasvezelverbinding hoort te zijn 🙂 Super bedankt!

Reputatie 7
Dat zou heel mooi zijn als het probleem verholpen is.

Wat ik me dan wel afvraag is: Wat zijn de "lessons learned"?

Meerdere maanden, 3 keer KPN monteur en 2 keer Reggefiber monteur en geen oplossing.

Vier dagen na melding op het forum en wel een oplossing.

Wat is er dan mis gegaan bij de voortgangs/procesbewaking in die voorgaande maanden en bij die huisbezoeken?

Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen,

Het probleem zou verholpen moeten zijn!

Zouden jullie kunnen controleren of dit daadwerkelijk het geval is?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie bevindingen :)

Met vriendelijke groet,

Koen

Reputatie 7
Als dit te wijten is aan capaciteitsproblemen van de betrokken centrale, dan is dat, gezien de dramatische teruggang van de snelheid, niet een capaciteitsprobleempje, maar een groot capaciteitsprobleem.

Aangezien er blijkbaar meerdere (vele) klanten zijn die deze problematiek ervaren lijkt de betrokken centrale mijns inziens toch echt een grote ondercapaciteit te hebben.

Wat ik me dan afvraag is hoe het kan dat KPN daar niet zelf actief achter komt, je zou toch verwachten dat je de infrastructuur continue monitort. Toch blijkt dit fenomeen al maanden te spelen. Onbegrijpelijk.:(

Hallo Joran,

Ik heb de ipadressen even weggehaald.

Het is idd een zeer vervelende kwestie en duurt nu al maanden. Ik hoop echt dat er snel een oplossing komt.

De snelheden nu net na 20.00u zijn echt weer rampzalig. Tussen de 20 en 30Mbit. Dat is toch niet leuk meer als je 500Mbit zou moeten krijgen?!

Vanmiddag zag je de snelheid dus al minderen en nu zit het op zijn dieptepunt. Ik denk qua tijdstip ook het moment dat de meeste mensen thuis zitten te internetten en/of TV kijken.

Getest 2015-09-03 tussen 20.00u en 20.20u. Vaste PC bekabeld met cat6, nog geen 2 meter vanaf de experiabox. Ik heb geen Televisie abbo van KPN, alleen internet en telefonie.

KPN Speedtest;

https://

Ziggo Speedtest;

https://

Speedtest.net;

https://

FTP speedtest 1000MB file;

https://

Reputatie 7
Badge +27
- Bedankt voor deze zeer uitgebreide metingen! Wees je er overigens wel bewust van dat jouw ip-adres in meerdere screenshots staat.

Het is zeker zonde dat dit al zo lang speelt. Problemen als deze zijn lastig om op te lossen, zeker als het gebonden is aan een tijdstip. Nog lastiger is dat de storing niet direct zichtbaar is bij contact met de helpdesk. Onder andere dankzij jullie meldingen is duidelijk dat er meer aan de hand is, en hebben we genoeg informatie kunnen achterhalen om een groot onderzoek te starten. We zijn in contact met het netwerkbeheer die de gegevens bundelt van getroffen klanten en hiermee vervolgonderzoek doet. We worden bij elke stap op de hoogte gehouden en laten het hier direct weten als er nieuws is.

Hoewel wij zelf niet actief zijn op Tweakers hoop ik dat meer mensen die last hebben van deze storing zich hier willen melden. Met meer klantgegevens wordt het voor ons makkelijker om snel de oorzaak duidelijk te krijgen. Alvast bedankt, en nogmaals mijn oprechte excuses voor het ongemak. We gaan er alles aan doen om dit probleem te verhelpen.

Testen van net 5 minuten geleden (2015-09-03 17.30)

Speedtest.net;

https://

KPN speedtest Server 1;

https://

Ziggo speedtest;

https://

FTP speedtest 1000MB file;

https://

Ik heb exact hetzelfde probleem als Erick87 en woon ook in Deventer. Er is 2 maal een monteur geweest. Helaas was dit in de ochtend, waarbij de snelheid van 500/500Mbit wel gehaald werd. Ik wist toen nog niet dat de snelheid in de ochtend wel prima is. Nu weet ik dat de downloadsnelheid vroeg in de middag al achteruit gaat en later in de middag en in de avond echt te laag is, lees snelheden van ~100Mbit of lager ipv 500Mbit. Dit gebeurt iedere dag. Daarnaast fluctueert de verbinding bij het downloaden ook nog eens erg.

 

Ik heb al problemen met de snelheid vanaf het begin van de aansluiting (eind februari 2015). Nu zitten er ook helpdeskmedewerkers op het Tweakers forum en daar heb ik ook al meerdere malen mijn beklaag gedaan. Het is alleen (ondanks de welwillendheid van de medewerkers) nog steeds niet opgelost. Daar baal ik nu, na zoveel maanden, toch wel van.

 

Het ligt echt aan de centrale van KPN en is een capaciteitsprobleem. Meerdere mensen uit Deventer hebben hier last van en het ligt dus niet aan individuele verbindingen. Ik heb voor mezelf de volgende dingen al gedaan en uitgesloten:

 

- Andere PC en laptop (dus 3 machines in totaal).

- Andere bekabeling (cat 6 cat 5e, denk wel 8 kabels).
- Downloaden naar verschillende HD's en SSD schijven.
- Verschillende Usenet programma's (Altbinz, Newsbin pro).
- Verschillende Newsservers betaald (Supernews, Sunny..).
- Direct verbinden met Experia Box zonder tussenkomst ASUS router.
- Experia box in bridge, Experia box uit bridge.

- Experia box er helemaal tussenuit (managed switch).
- Verschillende Usenetbestanden.
- Poort 119 open in Experiabox en router.
- Met SSL/zonder SSL geprobeerd en deze poorten open.
- Firewall en virusscanner (Bitdefender) uitgeschakeld.

Door de monteur uitgevoerd:
- Glasvezelkastje in de meterkast schoongemaakt.
- Nieuw glasvezelkast/verbinding erop.
- Nieuwe bedrading en voeding.
- Experia box v9 eraan (met en zonder tussenkomst router).

Enkele screenshots van de afgelopen periode:

https://

Reputatie 7
Badge +27
Dag Erick,

Wat ontzettend naar dat dit al zo lang speelt en dat de informatievoorziening zo erg is uitgebleven. Dit is niet hoe een glasvezelverbinding hoort te functioneren. Complimenten voor deze zeer duidelijke grafieken, maar mijn oprechte excuses voor de manier waarop deze storingen nooit verder zijn opgepakt.

Vanaf de glasvezelverbinding in de centrale tot jouw adres is alles inderdaad in orde. We hebben meer meldingen ontvangen over performanceproblemen in deze centrale en hebben dit vanmorgen geëscaleerd bij het netwerkbeheer. Ik verwacht dat er in de aankomende dagen meer duidelijk wordt over de oorzaak en hoe lang het gaat duren voor dit probleem helemaal is opgelost. Op dit moment durf ik niet te zeggen wat exact de oorzaak is, maar ik wil je verzekeren dat dit onze aandacht heeft. We houden je via dit topic op de hoogte van de vorderingen.

Voor de automatische speedtest gebruik ik XS4ALL, deze speedtest: http://download.xs4all.nl/test/500MiB.bin, maar ook andere bronnen geven dezelfde resultaten, ook al pak ik er meerdere tegelijk.

Bekabeld getest op een PC 5x speedtest van KPN:

https://

https://

https://

https://

https://

Speedtest.net KPN:

Speedtest

Ziggo:

ziggo

XS4ALL:

https://

Speedtests op een Linux server:

XS4ALL:

/dev/null 100%[=====================>] 500.00M 8.03MB/s in 1m 45s

2015-09-02 14:36:07 (4.76 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [524288000/524288000]

LeaseWeb:

/dev/null 100%[=====================>] 953.67M 3.16MB/s in 2m 52s

2015-09-02 14:40:02 (5.55 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [1000000000/1000000000]

Waarbij de eerste 8.03MB/s en 3.16MB/s de laatst gemeten snelheid is en de 4.76MB/s en 5.55MB/s de gemiddelde snelheid is over het gehele bestand.

Ping tijdens speedtest downloaden:

C:UsersErick>ping www.tweakers.net -t

Pinging www.tweakers.net [213.239.154.20] with 32 bytes of data:
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=918ms TTL=58
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=807ms TTL=58
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=878ms TTL=58
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=1128ms TTL=58
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=722ms TTL=58
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=618ms TTL=58
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=693ms TTL=58

Ping tijdens het niet downloaden:

C:UsersErick>ping www.tweakers.net -t

Pinging www.tweakers.net [213.239.154.20] with 32 bytes of data:
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=7ms TTL=58
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=6ms TTL=58
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=6ms TTL=58
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=6ms TTL=58
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=6ms TTL=58
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=6ms TTL=58
Reply from 213.239.154.20: bytes=32 time=6ms TTL=58

Resultaten deze ochtend van XS4ALL:

/dev/null 100%[=====================>] 500.00M 60.4MB/s in 8.5s

2015-09-02 03:02:57 (58.9 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [524288000/524288000]

Tijden zijn overgens niet in GMT+1, datum van de Linux server niet goed staan:

erick@debian:~$ date
Wed Sep 2 14:44:34 EDT 2015

De bekabeling zegt niet opeens in de avond ik ga een dutje doen ;)

Ik ben bang dat ik hier nooit met KPN uit ga komen :(

Reputatie 7
Een opmerkelijk en blijkbaar repeterend probleem en ook apart dat jij als klant geen terugkoppeling hebt ontvangen van KPN. Je zou verwachten dat een bedrijf die zijn klanten respecteert en waardeert ook daarnaar acteert, maar blijkbaar is dat te veel gevraagd.

Zou je een een KPN Speedtest kunnen doen vanaf een bedraad aangesloten PC in de periode dat de speedtest resultaten slecht zijn?

Welke server gebruik je eigenlijk bij die automatische speedtest?

Reageer