Beantwoord

5G Sim only met 4G router

  • 16 January 2021
  • 6 reacties
  • 879 keer bekeken

ik ben op zoek naar een internet oplossing voor een studentenkamer waar geen bekabelde aansluiting mogelijk is. Ik kan nu een 5G sim only (unlimited data, maandelijks opzegbaar) bestellen bij KPN. Werkt deze ook met een standaard 4G router?

icon

Beste antwoord door Anonymous 17 January 2021, 17:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +10

De 5G frequenties zijn nog niet eens geveild. KPN biedt een beperkte dekking 5G (op dit moment). Sowieso gebruikt een telefoon alleen 5G wanneer het het nodig heeft, als er niet zoveel data (want daar gaat het om) nodig is voor een verbinding zal de telefoon 4G pakken.

 

Dus ja, het is niet zo dat de sim alléén maar 5G kan gebruiken.

Thx Maurice, klinkt logisch. Gaat me vooral om of de router de 5g Sim kan interpreteren.

groet

jan Pieter

ik ben op zoek naar een internet oplossing voor een studentenkamer waar geen bekabelde aansluiting mogelijk is. Ik kan nu een 5G sim only (unlimited data, maandelijks opzegbaar) bestellen bij KPN. Werkt deze ook met een standaard 4G router?

Ik hoop dat je al op de hoogte bent dat ‘unlimited data’ 5GB per dag is, met daarna handmatig gratis 1GB aanvullers activeren. Dat abo is bedoeld voor smartphones, waar je dus makkelijk met een App of SMS kan ‘bijplussen’ als je over de 5GB heen bent. In een 5G/4G/3G modemrouter is dat wel anders natuurlijk, dan moet je in de webconfiguratie inloggen en dan een SMS zien te versturen. Voor wat algemeen internetten kom je niet snel aan de 5GB, maar met Netflix/videostreamen/videoconferencing kan het heel anders zijn. Kijk dus eerst goed hoeveel data je denkt te gebruiken.

Dat is inderdaad een hele relevante toevoeging. Al de zaken die je noemt zijn van toepassing. In dat geval lijkt me deze oplossing dan niet zo handig. Heb je misschien een idee hoe ik dit wel kan oplossen?

Het hangt heel sterk af van hoe je dataverbruik is of zo’n unlimited abo een acceptabele vervanging kan zijn voor vast internet. Als je het niet weet, zou je eerst een maand de SIMkaart in je smartphone kunnen plaatsen en dan je smartphone in hotspotmodus zoveel mogelijk aan de lading. Laptop en dergelijke dan verbinden met je smartphone hotspot. Op je smartphone kan je dataverbruikt wel monitoren. Je kan ook je smartphone als USBmodem met je laptop verbinden, dat is betrouwbaarder. En dan in je laptop internet delen van de USBpoort naar ethernet van je laptop instellen, dan kan je e.v.t. ook nog een bekabeld apparaat aansluiten. Zodoende hoef je niet direct een meestal vrij dure 5G/4Gmodemrouter te kopen. Een extra (oude) 4Gsmartphone zou ook mooi zijn.

goede tip! Ga ik proberen. En dank voor het meedenken.