5Ghz en 2,4Ghz verbinding scheiden met ExperiaWifi.

  • 16 September 2018
  • 61 reacties
  • 30844 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +6
Naar aanleiding van de problemen met mijn ExperiaWifi's, schrijf ik deze tekst voor mensen die het mogelijk ook willen.

Het probleem
De ExperiaWifi's zijn dual-band en zenden dus 2,4Ghz en ook 5Ghz uit, een probleem was dat deze samengevoegd werden samen op 1 verbinding. Als je dat gescheiden wilt hebben volg dan de volgende stappen.

Instellen
Stel de ExperiaWifi's 1 voor 1 in, eentje dichtbij de router en de andere op de plek waar je slecht wifi hebt.

Als je dat gedaan hebt, en de juiste lampjes branden, en het lampje Wireless op de ExperiaBox brand niet meer zijn ze juist ingesteld. (Op de V10A blijft het lampje WEL branden).

Je vind hier de installatiekaart:
- https://www.kpn.com/w3/file?uuid=16f7a90c-06ba-4a89-a840-df03ffd447fa&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=29551

Wat je vervolgens doet is naar de instellingen van je modem, dat kan via deze link:
- http://192.168.2.254/

Log daarop in, en kijk welk IP je Experia WiFi heeft gekregen, in mijn geval gebruik ik even 192.168.2.150. Voor V10 gebruikers kan je op de homepagina onder het blokje 'LAN- Instellingen' op 'Meer' klikken, daardoor verschijnt er een lijst met alle verbonden apparaten. Hier staat ook de Experia WiFi tussen, met het bijbehorende IP die de ExperiaWiFi heeft gekregen.



Instellingen aanpassen
Ga vervolgens naar dat IP in je browser, je komt dan op de volgende pagina terecht.



De gebruikersnaam is standaard 'admin' en het wachtwoord (Web password) staat op de onderkant van je ExperiaWiFi. Klik vervolgens op inloggen.

Je komt dan in een nieuwe pagina, klik bovenin op instellingen, en vervolgens links in het menu op '5Ghz Frequentie Band'.



De 5Ghz verbinding heeft dezelfde SSID (Netwerk naam) als je 2,4Ghz netwerk. Verander de naam van de 5Ghz verbinding naar iets anders, klik vervolgens op 'Bewaar instellingen', wacht een aantal minuten en je kan gebruik maken van een losse 2,4Ghz en een losse 5Ghz verbinding via je Experia WiFi!

Voor een tweede ExperiaWiFi werkt het precies hetzelfde, zorg er wel voor dat beide Experia WiFi's dezelfde namen hebben voor het 2,4Ghz en het 5Ghz netwerk.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

61 reacties

Reputatie 1
Klopt met apps
maar ik heb ook apparatuur wat zonder apps werkt
en dan wil ik kunnen kiezen tussen de 2.4GHz of 5GHz
maar goed kan het wel is proberen

Kun je me uitleggen waarom je persé ZELF wilt kunnen kiezen voor bepaalde apparatuur? Met band steering wordt het voor je gedaan, apparaten die geen 5Ghz aankunnen krijgen vanzelf connectie op 2,4Ghz.............ik snap werkelijk niet waarom iemand dit persé zelf wil doen....................geen enkele meerwaarde.........
Ik lees veel dat het voor veel problemen zorgt zoals van 2.4GHz naar de 5GHz terug schakelen
daarom had ik het toen en nu appart in gesteld maar ga het even proberen op het gastwifi deze heb ik namelijk alleen op 2.4GHz staan
voeg hier de 5GHz aan toe zoals wjb het heeft
en kijken of het goed werkt op de mobiele apparaten
Reputatie 1
Ik lees veel dat het voor veel problemen zorgt zoals van 2.4GHz naar de 5GHz terug schakelen

Waar lees je dat dan??
Google
maar ga het morgen even zelf testen
via het gast wifi
En kijken of het goed werkt
Reputatie 1
Google
maar ga het morgen even zelf testen
via het gast wifi
En kijken of het goed werkt

Google...ja, lekker algemeen..........geef me de artikelen dan eens die je hebt gelezen.....wel interesse in
Band steering problems

Lijkt mij niet zo moeilijk
Maar ik ga het eerst zelf testen
hoe ik het ervaar
Band steering problems

Lijkt mij niet zo moeilijk
Maar ik ga het eerst zelf testen
hoe ik het ervaar
Ik heb 2 EW's en een WV. Op allen heb ik de SSID's gelijk en ik ervaar nimmer connectieproblemen, integendeel, alles werkt als een zonnetje. Bandsteeering en (beamforming op de WV) staan aan en - voor zover mogelijk ook 802.11k/r.
Reputatie 7
Ik heb de Experia WiFi's juist op non-actief gesteld omdat deze de stabiliteit van ons wifi netwerk volledig om zeep hielpen.
Zo zie je dat ervaringen heel verschillend kunnen zijn.
Reputatie 5
Badge +6
Ik heb de Experia WiFi's juist op non-actief gesteld omdat deze de stabaliteit van ons wifi netwerk volledig om zeep hielpen.
Zo zie je dat ervaringen heel verschillend kunnen zijn.

Is soms bij ons ook, moet ik ze aan en uit zetten voordat ze weer correct functioneren. Omdat ze regelmatig 'uitvallen' waardoor ik van een hoge snelheid naar ongeveer 0.10Mbps ga.
Reputatie 7
Badge +6
ik heb de experia wifi's teruggestuurd omdat bandsteering idd niet goed werkte. Zelfs als ik naast de wifi versterker stond ging de verbinding vaak niet terug naar de 5GHZ band. Daarnaast is het bereik van de versterker die achter de V10 geplaatst moet worden (en de wifi vd V10 daarmee uitschakelt) minder dan het bereik van de V10 op 5Ghz. Heb nu een extra AC1750 router ingesteld als accesspoint (met dezelfde SSID als de V10) achter een devolo. Zowel van de V10 als de router de 2.4 GHZ band uitgeschakeld en nu overal perfecte maximale snelheid door het hele huis op 5GHZ. Als onze apparaten ondersteunen gelukkig 5GHZ
Badge +12
Tijd voor een update voor de Experia Wifi’s...
@EagleForce kun je mij vertellen welke app ik kan gebruiken om te kijken op welke band ik verbonden ben? Ik heb lopen zoeken maar kon het niet zo snel vinden in de App Store, ik zal vast verkeerd gezocht hebben.
Reputatie 1
ik heb de experia wifi's teruggestuurd omdat bandsteering idd niet goed werkte. Zelfs als ik naast de wifi versterker stond ging de verbinding vaak niet terug naar de 5GHZ band. Daarnaast is het bereik van de versterker die achter de V10 geplaatst moet worden (en de wifi vd V10 daarmee uitschakelt) minder dan het bereik van de V10 op 5Ghz. Heb nu een extra AC1750 router ingesteld als accesspoint (met dezelfde SSID als de V10) achter een devolo. Zowel van de V10 als de router de 2.4 GHZ band uitgeschakeld en nu overal perfecte maximale snelheid door het hele huis op 5GHZ. Als onze apparaten ondersteunen gelukkig 5GHZ
Je hebt ze terug gestuurd omdat bandsteering niet goed werkte, maar als je alleen 5GHZ gebruikt heb je ook geen bandsteering nodig......................

Bij mij werkt prima de bandsteering, zeker icm SmartWifiSelector, daarmee stel je in op welke sterkte je wilt laten overschakelen etc.
Reputatie 1
@EagleForce kun je mij vertellen welke app ik kan gebruiken om te kijken op welke band ik verbonden ben? Ik heb lopen zoeken maar kon het niet zo snel vinden in de App Store, ik zal vast verkeerd gezocht hebben.
Heb je SmartWifiSelector al geprobeerd?
Reputatie 7
@EagleForce kun je mij vertellen welke app ik kan gebruiken om te kijken op welke band ik verbonden ben? Ik heb lopen zoeken maar kon het niet zo snel vinden in de App Store, ik zal vast verkeerd gezocht hebben.Heb je SmartWifiSelector al geprobeerd?
De Smart WiFi Selector is niet in de App Store te vinden immers die is alleen voor Android beschikbaar.
Reputatie 1


@EagleForce kun je mij vertellen welke app ik kan gebruiken om te kijken op welke band ik verbonden ben? Ik heb lopen zoeken maar kon het niet zo snel vinden in de App Store, ik zal vast verkeerd gezocht hebben.Heb je SmartWifiSelector al geprobeerd?
De Smart WiFi Selector is niet in de App Store te vinden immers die is alleen voor Android beschikbaar.

Oow, te snel gelezen je vraag aan mij................ja, ik heb een Android phone, dus sorry.........geen idee of deze wel/niet op een Appeltje kan 🙂



@EagleForce kun je mij vertellen welke app ik kan gebruiken om te kijken op welke band ik verbonden ben? Ik heb lopen zoeken maar kon het niet zo snel vinden in de App Store, ik zal vast verkeerd gezocht hebben.Heb je SmartWifiSelector al geprobeerd?
De Smart WiFi Selector is niet in de App Store te vinden immers die is alleen voor Android beschikbaar.
Oow, te snel gelezen je vraag aan mij................ja, ik heb een Android phone, dus sorry.........geen idee of deze wel/niet op een Appeltje kan :-)


Ik ga kijken of ik zoiets kan vinden voor ios thnx
Reputatie 7
Ik ga kijken of ik zoiets kan vinden voor ios thnx
Ik ben bang dat je dan best lang kunt zoeken, Apple geeft ontwikkelaars eigenlijk geen toegang tot die informatie. Echt weer zo'n typisch Apple fenomeen.

Ik ga kijken of ik zoiets kan vinden voor ios thnxIk ben bang dat je dan best lang kunt zoeken, Apple geeft ontwikkelaars eigenlijk geen toegang tot die informatie. Echt weer zo'n typisch Apple fenomeen.


Ja dat is een dingetje bij ze maar zo proberen ze het ook zo veilig mogelijk te houden
Reputatie 7
Ja dat is een dingetje bij ze maar zo proberen ze het ook zo veilig mogelijk te houden
Toch is Android vandaag de dag niets minder veilig.

Ja dat is een dingetje bij ze maar zo proberen ze het ook zo veilig mogelijk te houdenToch is Android vandaag de dag niets minder veilig.


Nee dat ben ik met je eens, alleen vind ik ios gewoon lekker werken.
KPN refereert in hun support inmiddels aan deze thread, om bij WiFi problemen juist je 5Ghz en je 2.4Ghz op te splitsen (ander SSID te geven). Het is mij nog niet duidelijk wat dit moet oplossen, maar mocht ik erachter komen laat ik het weten.
KPN refereert in hun support inmiddels aan deze thread, om bij WiFi problemen juist je 5Ghz en je 2.4Ghz op te splitsen (ander SSID te geven). Het is mij nog niet duidelijk wat dit moet oplossen, maar mocht ik erachter komen laat ik het weten.
Hallo @Jeroen P , bij gelijke SSID's heeft sommige apparatuur moeite om een verbinding te maken.
Als je de SSIDs van de 2 banden verschillend maakt, lukt het de apparatuur wèl om verbinding te maken.
Reputatie 7
...bij gelijke SSID's heeft sommige apparatuur moeite om een verbinding te maken.
Als je de SSIDs van de 2 banden verschillend maakt, lukt het de apparatuur wèl om verbinding te maken.

Voor alle duidelijkheid, dat ligt niet aan het betreffende apparaat, maar aan de gebrekkige wifi functionaliteit van de Experia WiFi en overigens ook de Experia Box V10a.
Misschien een leuk weetje, beide apparaten worden geleverd door Arcadyan.

...bij gelijke SSID's heeft sommige apparatuur moeite om een verbinding te maken.
Als je de SSIDs van de 2 banden verschillend maakt, lukt het de apparatuur wèl om verbinding te maken.
Voor alle duidelijkheid, dat ligt niet aan het betreffende apparaat, maar aan de gebrekkige wifi functionaliteit van de Experia WiFi en overigens ook de Experia Box V10a.
Misschien een leuk weetje, beide apparaten worden geleverd door Arcadyan.


Ik weet het inderdaad, net als de TV ontvangers. Alles wat bedraad gaat werkt prima. Maar draadloos is echt waardeloos, ook die Experia WiFi units verbeteren het eigenlijk niet. Ik probeer KPN dat nu duidelijk te maken, maar de monteur die langskomt heeft op zijn mobieltje een speedtest en dat gaat schijnbaar goed genoeg, terwijl mijn eigen apparaten (echt niet allemaal heel oud), 2016 en later, soms nog niet eens een nieuwsartikel geladen krijgen.