5Ghz en 2,4Ghz verbinding scheiden met ExperiaWifi.

  • 16 September 2018
  • 61 reacties
  • 30855 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +6
Naar aanleiding van de problemen met mijn ExperiaWifi's, schrijf ik deze tekst voor mensen die het mogelijk ook willen.

Het probleem
De ExperiaWifi's zijn dual-band en zenden dus 2,4Ghz en ook 5Ghz uit, een probleem was dat deze samengevoegd werden samen op 1 verbinding. Als je dat gescheiden wilt hebben volg dan de volgende stappen.

Instellen
Stel de ExperiaWifi's 1 voor 1 in, eentje dichtbij de router en de andere op de plek waar je slecht wifi hebt.

Als je dat gedaan hebt, en de juiste lampjes branden, en het lampje Wireless op de ExperiaBox brand niet meer zijn ze juist ingesteld. (Op de V10A blijft het lampje WEL branden).

Je vind hier de installatiekaart:
- https://www.kpn.com/w3/file?uuid=16f7a90c-06ba-4a89-a840-df03ffd447fa&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=29551

Wat je vervolgens doet is naar de instellingen van je modem, dat kan via deze link:
- http://192.168.2.254/

Log daarop in, en kijk welk IP je Experia WiFi heeft gekregen, in mijn geval gebruik ik even 192.168.2.150. Voor V10 gebruikers kan je op de homepagina onder het blokje 'LAN- Instellingen' op 'Meer' klikken, daardoor verschijnt er een lijst met alle verbonden apparaten. Hier staat ook de Experia WiFi tussen, met het bijbehorende IP die de ExperiaWiFi heeft gekregen.



Instellingen aanpassen
Ga vervolgens naar dat IP in je browser, je komt dan op de volgende pagina terecht.



De gebruikersnaam is standaard 'admin' en het wachtwoord (Web password) staat op de onderkant van je ExperiaWiFi. Klik vervolgens op inloggen.

Je komt dan in een nieuwe pagina, klik bovenin op instellingen, en vervolgens links in het menu op '5Ghz Frequentie Band'.



De 5Ghz verbinding heeft dezelfde SSID (Netwerk naam) als je 2,4Ghz netwerk. Verander de naam van de 5Ghz verbinding naar iets anders, klik vervolgens op 'Bewaar instellingen', wacht een aantal minuten en je kan gebruik maken van een losse 2,4Ghz en een losse 5Ghz verbinding via je Experia WiFi!

Voor een tweede ExperiaWiFi werkt het precies hetzelfde, zorg er wel voor dat beide Experia WiFi's dezelfde namen hebben voor het 2,4Ghz en het 5Ghz netwerk.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

61 reacties

Reputatie 7
Jij hebt zo te lezen een Experia Box V10a?
De V10a heeft een bug in de firmware t.a.v. IPv6 waarbij met name Android apparaten heel traag kunnen worden bij het laden van gegevens vanaf Internet. Daarom is IPv6 op de V10a uit gezet bij de laatste firmware update. Het is echter gebleken dat dit niet op alle V10a's gelukt is en dat zou ook wel eens kunnen gelden voor jouw V10a. De enige oplossing is dan om de V10a een factory reset te geven. Let op, daarbij gaan wel de handmatig gewijzigde instellingen verloren.
Nee, ik heb nog een Experia v9 van ZTE. Ipv6 lijkt daarop geen probleem. De monteur gaf wel aan dat de standaard WiFi van dat ding vrij slecht is, vandaar ook de Experia WiFi's.
Reputatie 7
Nee, ik heb nog een Experia v9 van ZTE.
Oeps, ik verwarde je met de topic-starter. 😥

Nee, ik heb nog een Experia v9 van ZTE.Oeps, ik verwarde je met de topic-starter. 😥

Geen probleem 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Nee, ik heb nog een Experia v9 van ZTE. Ipv6 lijkt daarop geen probleem. De monteur gaf wel aan dat de standaard WiFi van dat ding vrij slecht is, vandaar ook de Experia WiFi's.
Die wifi van de v9 is helemaal niet slecht, die werkt prima. Hij heeft geen 5 GHz wifi. Maar dat maakt hem nog niet slecht.

Nee, ik heb nog een Experia v9 van ZTE. Ipv6 lijkt daarop geen probleem. De monteur gaf wel aan dat de standaard WiFi van dat ding vrij slecht is, vandaar ook de Experia WiFi's.Die wifi van de v9 is helemaal niet slecht, die werkt prima. Hij heeft geen 5 GHz wifi. Maar dat maakt hem nog niet slecht.

De monteur zei dat de sterkte van het signaal slecht was, niet het modem zelf. En dat dat de reden was dat je die Experia WiFi's krijgt.

Klopt het dat het niet meer mogelijk is om de frequentie te scheiden?

Ik heb namelijk niet meer de mogelijkheid om links in het menu te kiezen tussen, 2,4 GHz en 5 GHz.

 

 

Reputatie 7
Badge +21

Dat klopt @maantje15 , sinds de laatste updates is het niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.

bron (Experia Wifi updates)

Ik heb de Experia WiFi's juist op non-actief gesteld omdat deze de stabaliteit van ons wifi netwerk volledig om zeep hielpen.
Zo zie je dat ervaringen heel verschillend kunnen zijn.


Is soms bij ons ook, moet ik ze aan en uit zetten voordat ze weer correct functioneren. Omdat ze regelmatig 'uitvallen' waardoor ik van een hoge snelheid naar ongeveer 0.10Mbps ga.

Hier ooit een oplossing voor gevonden? Klinkt namelijk als een probleem wat ik ook ervaar, af en toe zakt de snelheid volledig in en blijkt daarna dat m’n telefoon aan het verkeerde punt (boven) verbonden is. Dacht dat het snelheidsprobleem veroorzaakt wordt door verbinden met verkeerde wifipunt, maar bedenk me door jouw post dat het ook andersom zou kunnen zijn natuurlijk

Reputatie 1
Badge

@Jordy_9393 

Reputatie 5
Badge +6

Ik heb de Experia WiFi's juist op non-actief gesteld omdat deze de stabaliteit van ons wifi netwerk volledig om zeep hielpen.
Zo zie je dat ervaringen heel verschillend kunnen zijn.


Is soms bij ons ook, moet ik ze aan en uit zetten voordat ze weer correct functioneren. Omdat ze regelmatig 'uitvallen' waardoor ik van een hoge snelheid naar ongeveer 0.10Mbps ga.

Hier ooit een oplossing voor gevonden? Klinkt namelijk als een probleem wat ik ook ervaar, af en toe zakt de snelheid volledig in en blijkt daarna dat m’n telefoon aan het verkeerde punt (boven) verbonden is. Dacht dat het snelheidsprobleem veroorzaakt wordt door verbinden met verkeerde wifipunt, maar bedenk me door jouw post dat het ook andersom zou kunnen zijn natuurlijk

Na een tijdje was het bij mij plotseling opgelost, het was wel zo dat de verbinding traag bleef totdat ze gerestart werden, dus vanaf mijn kant leek het op een probleem met de ExperiaWifi’s en niet met het apparaat wat verbonden was.Â