5Ghz en 2,4Ghz verbinding scheiden met ExperiaWifi.

• 16 september 2018
  • 56 reacties
  • 15757 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +6
Naar aanleiding van de problemen met mijn ExperiaWifi's, schrijf ik deze tekst voor mensen die het mogelijk ook willen.

Het probleem
De ExperiaWifi's zijn dual-band en zenden dus 2,4Ghz en ook 5Ghz uit, een probleem was dat deze samengevoegd werden samen op 1 verbinding. Als je dat gescheiden wilt hebben volg dan de volgende stappen.

Instellen
Stel de ExperiaWifi's 1 voor 1 in, eentje dichtbij de router en de andere op de plek waar je slecht wifi hebt.

Als je dat gedaan hebt, en de juiste lampjes branden, en het lampje Wireless op de ExperiaBox brand niet meer zijn ze juist ingesteld. (Op de V10A blijft het lampje WEL branden).

Je vind hier de installatiekaart:
- https://www.kpn.com/w3/file?uuid=16f7a90c-06ba-4a89-a840-df03ffd447fa&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=29551

Wat je vervolgens doet is naar de instellingen van je modem, dat kan via deze link:
- http://192.168.2.254/

Log daarop in, en kijk welk IP je Experia WiFi heeft gekregen, in mijn geval gebruik ik even 192.168.2.150. Voor V10 gebruikers kan je op de homepagina onder het blokje 'LAN- Instellingen' op 'Meer' klikken, daardoor verschijnt er een lijst met alle verbonden apparaten. Hier staat ook de Experia WiFi tussen, met het bijbehorende IP die de ExperiaWiFi heeft gekregen.

Instellingen aanpassen
Ga vervolgens naar dat IP in je browser, je komt dan op de volgende pagina terecht.

De gebruikersnaam is standaard 'admin' en het wachtwoord (Web password) staat op de onderkant van je ExperiaWiFi. Klik vervolgens op inloggen.

Je komt dan in een nieuwe pagina, klik bovenin op instellingen, en vervolgens links in het menu op '5Ghz Frequentie Band'.

De 5Ghz verbinding heeft dezelfde SSID (Netwerk naam) als je 2,4Ghz netwerk. Verander de naam van de 5Ghz verbinding naar iets anders, klik vervolgens op 'Bewaar instellingen', wacht een aantal minuten en je kan gebruik maken van een losse 2,4Ghz en een losse 5Ghz verbinding via je Experia WiFi!

Voor een tweede ExperiaWiFi werkt het precies hetzelfde, zorg er wel voor dat beide Experia WiFi's dezelfde namen hebben voor het 2,4Ghz en het 5Ghz netwerk.

56 reacties

Reputatie 7
Band steering problems

Lijkt mij niet zo moeilijk
Maar ik ga het eerst zelf testen
hoe ik het ervaar
Ik heb 2 EW's en een WV. Op allen heb ik de SSID's gelijk en ik ervaar nimmer connectieproblemen, integendeel, alles werkt als een zonnetje. Bandsteeering en (beamforming op de WV) staan aan en - voor zover mogelijk ook 802.11k/r.
Reputatie 1
Naar aanleiding van de problemen met mijn ExperiaWifi's, schrijf ik deze tekst voor mensen die het mogelijk ook willen.

Het probleem
De ExperiaWifi's zijn dual-band en zenden dus 2,4Ghz en ook 5Ghz uit, een probleem was dat deze samengevoegd werden samen op 1 verbinding. Als je dat gescheiden wilt hebben volg dan de volgende stappen.

Instellen
Stel de ExperiaWifi's 1 voor 1 in, eentje dichtbij de router en de andere op de plek waar je slecht wifi hebt.

Als je dat gedaan hebt, en de juiste lampjes branden, en het lampje Wireless op de ExperiaBox brand niet meer zijn ze juist ingesteld. (Op de V10A blijft het lampje WEL branden).

Je vind hier de installatiekaart:
- https://www.kpn.com/w3/file?uuid=16f7a90c-06ba-4a89-a840-df03ffd447fa&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=29551

Wat je vervolgens doet is naar de instellingen van je modem, dat kan via deze link:
- http://192.168.2.254/

Log daarop in, en kijk welk IP je Experia WiFi heeft gekregen, in mijn geval gebruik ik even 192.168.2.150. Voor V10 gebruikers kan je op de homepagina onder het blokje 'LAN- Instellingen' op 'Meer' klikken, daardoor verschijnt er een lijst met alle verbonden apparaten. Hier staat ook de Experia WiFi tussen, met het bijbehorende IP die de ExperiaWiFi heeft gekregen.

Instellingen aanpassen
Ga vervolgens naar dat IP in je browser, je komt dan op de volgende pagina terecht.

De gebruikersnaam is standaard 'admin' en het wachtwoord (Web password) staat op de onderkant van je ExperiaWiFi. Klik vervolgens op inloggen.

Je komt dan in een nieuwe pagina, klik bovenin op instellingen, en vervolgens links in het menu op '5Ghz Frequentie Band'.

De 5Ghz verbinding heeft dezelfde SSID (Netwerk naam) als je 2,4Ghz netwerk. Verander de naam van de 5Ghz verbinding naar iets anders, klik vervolgens op 'Bewaar instellingen', wacht een aantal minuten en je kan gebruik maken van een losse 2,4Ghz en een losse 5Ghz verbinding via je Experia WiFi!

Voor een tweede ExperiaWiFi werkt het precies hetzelfde, zorg er wel voor dat beide Experia WiFi's dezelfde namen hebben voor het 2,4Ghz en het 5Ghz netwerk.

Hele mooie uitleg om te scheiden.

Vraag me alleen af waarom je de scheiding aanmaakt als je de Experia WiFi hebt? Die heeft bandsteering, en die zorgt er zelf voor dat apparaten die geschikt zijn voor 5 Ghz daar ook op "inprikken" en als apparaat het niet kan gaat die op de 2,4Ghz.

Ik had ook die scheiding (eigen SSID's voor allebei) aangemaakt eerder in mijn V10, maar die ondersteunt dan ook (nog steeds) geen bandsteering, sinds ik de Experia WiFi's heb, is het dus niet meer nodig die scheiding met SSID's te maken.

Maar wellicht heb jij het gedaan om een andere reden?
Reputatie 7
In al die tijd dat het gastnetwerk beschikbaar is op de V10 is daar bij mij slechts één keer gebruik van gemaakt. Tegenwoordig, met 4G en grote databundels, is er bijna niemand meer die daar nog om vraagt, zo is mijn ervaring. Bandsteering daarentegen gebruik ik impliciet dagelijks (zowel via de beide EW's, als de WV). Daarom staat bij mij inderdaad de Wi-Fi op de V10 uit (standaard bij EW's) en zijn SSID's overal gelijk.
Reputatie 1
ik gebruik altijd apart op mijn r9000 router
-2.4GHz
-5GHz
-60GHz
ik vind dit handig omdat ik dan kan zien waar ik mee verbonden word en wil worden
bandsteering zit op de r9000 eigenlijk nooit getest
omdat ik van ouds her de banden altijd gescheiden heb

Ik snap dat "van oudsher" aangezien er toen geen band steering bestond...............blijft nog steeds de vraag WAAROM je nu nog steeds 2 SSID's maakt met een Experia WiFi?...........Als je snel zelf wilt schakelen (om voor mij onbekende reden trouwens want band steering regelt voor je) zijn daar andere simpelere oplossingen voor dan je SSID opsplitsen. 😉
Reputatie 1
-2.4GHz
-5GHz
-60GHz
ik vind dit handig omdat ik dan kan zien waar ik mee verbonden word en wil worden

Ik snap dat "van oudsher" aangezien er toen geen band steering bestond...............blijft nog steeds de vraag WAAROM je nu nog steeds 2 SSID's maakt met een Experia WiFi?...........Als je snel zelf wilt schakelen (om voor mij onbekende reden trouwens want band steering regelt voor je) zijn daar andere simpelere oplossingen voor dan je SSID opsplitsen. ;-)

Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren ;)

Klopt helemaal! Maar je kunt niet uitleggen waarom je het doet, wat de meerwaarde is, en da's best jammer............. 😉
Reputatie 7
Ja klopt als de 5GHz geen dekking heeft dan ga je automatisch op de 2.4GHz omdat deze verder komtDe Experia Wifi ondersteunt bandsteering en dat betekent dat deze de aangesloten apparaten met de best mogelijke band zal proberen te verbinden mits de SSID's van de 2.4GHz en 5GHz gelijk zijn aan elkaar. Dit is dan ook waarom de SSID's eigenlijk gelijk aan elkaar zouden moeten zijn. Dat is mijns inziens ook de preferente instelling.

ik heb ze alle 3 gescheiden
-2.4GHz
-5GHz
-60GHz
Welke 60GHz, wifi kent alleen 2.4GHz en 5GHz.
Reputatie 6
Badge +10
Tijd voor een update voor de Experia Wifi’s...
Reputatie 6
Badge +9
-2.4GHz
-5GHz
-60GHz
Reputatie 6
Badge +9
Dat kan ik wel uitleggen doe veel in netwerk
Niet zo van het werkt en het kan mij niet boeien als ik maar internet heb
ik heb het geschieden om dat ik gewoon wil weten of ik de 2.4GHz of 5GHz gebruik
en met welke ik verbinding "wil" maken
Ik snap echt wel veel mensen die het niet boeit als ze maar verbinding hebben maar ik vind mijn config. Wel makkelijk en gebruik het altijd al zo
Reputatie 6
Badge +9
Band steering problems

Lijkt mij niet zo moeilijk
Maar ik ga het eerst zelf testen
hoe ik het ervaar
KPN refereert in hun support inmiddels aan deze thread, om bij WiFi problemen juist je 5Ghz en je 2.4Ghz op te splitsen (ander SSID te geven). Het is mij nog niet duidelijk wat dit moet oplossen, maar mocht ik erachter komen laat ik het weten.
KPN refereert in hun support inmiddels aan deze thread, om bij WiFi problemen juist je 5Ghz en je 2.4Ghz op te splitsen (ander SSID te geven). Het is mij nog niet duidelijk wat dit moet oplossen, maar mocht ik erachter komen laat ik het weten.
Hallo @Jeroen P , bij gelijke SSID's heeft sommige apparatuur moeite om een verbinding te maken.
Als je de SSIDs van de 2 banden verschillend maakt, lukt het de apparatuur wèl om verbinding te maken.
Reputatie 7
...bij gelijke SSID's heeft sommige apparatuur moeite om een verbinding te maken.
Als je de SSIDs van de 2 banden verschillend maakt, lukt het de apparatuur wèl om verbinding te maken.

Voor alle duidelijkheid, dat ligt niet aan het betreffende apparaat, maar aan de gebrekkige wifi functionaliteit van de Experia WiFi en overigens ook de Experia Box V10a.
Misschien een leuk weetje, beide apparaten worden geleverd door Arcadyan.

...bij gelijke SSID's heeft sommige apparatuur moeite om een verbinding te maken.
Voor alle duidelijkheid, dat ligt niet aan het betreffende apparaat, maar aan de gebrekkige wifi functionaliteit van de Experia WiFi en overigens ook de Experia Box V10a.
Misschien een leuk weetje, beide apparaten worden geleverd door Arcadyan.

Ik weet het inderdaad, net als de TV ontvangers. Alles wat bedraad gaat werkt prima. Maar draadloos is echt waardeloos, ook die Experia WiFi units verbeteren het eigenlijk niet. Ik probeer KPN dat nu duidelijk te maken, maar de monteur die langskomt heeft op zijn mobieltje een speedtest en dat gaat schijnbaar goed genoeg, terwijl mijn eigen apparaten (echt niet allemaal heel oud), 2016 en later, soms nog niet eens een nieuwsartikel geladen krijgen.
Reputatie 7
Jij hebt zo te lezen een Experia Box V10a?
De V10a heeft een bug in de firmware t.a.v. IPv6 waarbij met name Android apparaten heel traag kunnen worden bij het laden van gegevens vanaf Internet. Daarom is IPv6 op de V10a uit gezet bij de laatste firmware update. Het is echter gebleken dat dit niet op alle V10a's gelukt is en dat zou ook wel eens kunnen gelden voor jouw V10a. De enige oplossing is dan om de V10a een factory reset te geven. Let op, daarbij gaan wel de handmatig gewijzigde instellingen verloren.
Nee, ik heb nog een Experia v9 van ZTE. Ipv6 lijkt daarop geen probleem. De monteur gaf wel aan dat de standaard WiFi van dat ding vrij slecht is, vandaar ook de Experia WiFi's.
Reputatie 7
Nee, ik heb nog een Experia v9 van ZTE.
Oeps, ik verwarde je met de topic-starter. 😥

Nee, ik heb nog een Experia v9 van ZTE.Oeps, ik verwarde je met de topic-starter. 😥

Geen probleem 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Nee, ik heb nog een Experia v9 van ZTE. Ipv6 lijkt daarop geen probleem. De monteur gaf wel aan dat de standaard WiFi van dat ding vrij slecht is, vandaar ook de Experia WiFi's.
Die wifi van de v9 is helemaal niet slecht, die werkt prima. Hij heeft geen 5 GHz wifi. Maar dat maakt hem nog niet slecht.

Nee, ik heb nog een Experia v9 van ZTE. Ipv6 lijkt daarop geen probleem. De monteur gaf wel aan dat de standaard WiFi van dat ding vrij slecht is, vandaar ook de Experia WiFi's.Die wifi van de v9 is helemaal niet slecht, die werkt prima. Hij heeft geen 5 GHz wifi. Maar dat maakt hem nog niet slecht.

De monteur zei dat de sterkte van het signaal slecht was, niet het modem zelf. En dat dat de reden was dat je die Experia WiFi's krijgt.
@EagleForce kun je mij vertellen welke app ik kan gebruiken om te kijken op welke band ik verbonden ben? Ik heb lopen zoeken maar kon het niet zo snel vinden in de App Store, ik zal vast verkeerd gezocht hebben.

@EagleForce kun je mij vertellen welke app ik kan gebruiken om te kijken op welke band ik verbonden ben? Ik heb lopen zoeken maar kon het niet zo snel vinden in de App Store, ik zal vast verkeerd gezocht hebben.Heb je SmartWifiSelector al geprobeerd?
De Smart WiFi Selector is niet in de App Store te vinden immers die is alleen voor Android beschikbaar.
Oow, te snel gelezen je vraag aan mij................ja, ik heb een Android phone, dus sorry.........geen idee of deze wel/niet op een Appeltje kan :-)

Ik ga kijken of ik zoiets kan vinden voor ios thnx

Ik ga kijken of ik zoiets kan vinden voor ios thnxIk ben bang dat je dan best lang kunt zoeken, Apple geeft ontwikkelaars eigenlijk geen toegang tot die informatie. Echt weer zo'n typisch Apple fenomeen.

Ja dat is een dingetje bij ze maar zo proberen ze het ook zo veilig mogelijk te houden

Ja dat is een dingetje bij ze maar zo proberen ze het ook zo veilig mogelijk te houdenToch is Android vandaag de dag niets minder veilig.

Nee dat ben ik met je eens, alleen vind ik ios gewoon lekker werken.
Reputatie 7
Badge +10
Onlangs bekwam ik een fritzbox met 2,4 en 5 GHz en ik vroeg me dus af waarom die 2 als 1 netwerk zichtbaar zijn.
Dus nu heb ik de namen aangepast en zijn er 2 netwerken zichtbaar.
Maar dan vraag ik me af waarom men dit zo heeft gedaan, is het zo dat bij 1 naam automatisch de best beschikbare verbinding gekozen wordt ?

Reageer