Vraag

Aanhoudende DNS-problemen na installatie glasvezel

  • 19 March 2021
  • 24 reacties
  • 2420 keer bekeken

Onlangs kwam een KPN-monteur langs om glasvezel te installeren. Jippie! Dacht ik dan.... Maar helaas werkt het toch niet zo goed en blijf ik constant met vervelende DNS-problemen zittenĀ :weary:.

Hij installeerde ook een nieuwe modem: de Experia Box V10A. Op aanraden van een forumlid heb ik een vinkje gezet bij ISP DNS. Dit heeft helaas niet geholpen: ik blijf problemen houden met DNS. Sommige websites zijn niet bereikbaar via Wifi. Mijn bank-app werkt ook niet.Ā 

Pas als ik de stekker uit het modem haal en weer terug, werkt het weer. Maar het probleem blijft elke keer weer terugkomen, na een tijdje is het weer hetzelfde liedje. Heeft iemand hier een oplossing voor?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

24 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FireMikeĀ ,

Welke DNS krijg je nu dan ?

Groet Bart

Reputatie 5
Badge +6

@FireMikeĀ Heb je helemaal geen internet ??? Wat je kan proberen is tijdelijk als test deĀ DNS van Google te gebruiken 8.8.8.8 ofĀ 8.8.4.4. DNS is namelijk nodig voor hetĀ omzetting van het IP adres van naar de naam bijvr. www.Google.nl

Ha @Bart_2020, ik dacht dat het opgelost was met jouw suggestie om ISP DNS aan te vinken. Dat leek eventjes te werken, maar helaas. De problemen blijven terugkomen :sob: .

@Dragons, nee alleen bepaalde websites doen het niet en geven een error. Bijvoorbeeld: nos.nl werkt wel, maar nu.nl niet. Als ik de stekker uit de modem haal en weer terug doe, is het opgelost, maar na een tijdje begint het probleem weer. Heel vreemd!Ā Ā 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FireMikeĀ ,

Raar verschijnsel. Welke DNS krijg je nu dan ?

Het is jou keus om je privacy te grabbel te gooien aan Google met DNS 8.8.8.8 of 8.8.4.4 .

Ā 

Uit de taakbalk het Netwerk of WiFi symbool selecteren

Rechter muisknop selecteren,

Netwerk en internetinstellingen openen,

Knop Eigenschappen selecteren,

Dan staat onderaan bij eigenschappen de IPv6 en IPv4 DNS servers:

bijvoorbeeld:

IPv6-DNS-servers:Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  2a02:a47f:e000::53

Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  2a02:a47f:e000::54

IPv4-DNS-servers:Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  192.168.2.254

Ā 

Welke heb jij ?

Ā 

Groet Bart

Ha @Bart_2020,

mijn DNS servers zijn:

IPv6-DNS-servers:

  • 2a02:a47f:e000::53
  • 2a02:a47f:e000::54

IPv4-DNS-servers:

  • 195.121.1.34
  • 195.121.1.66
  • 192.168.2.254

Komt overeen met die van jou dus ik neem aan dat dit de DNS van KPN is?

Vandaag overigens geen problemen met DNS op Wifi, gek genoeg. Beetje random wanneer het zich voordoet kennelijk :).

Greetings,

Michiel

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FireMikeĀ ,

Dat zijn de default DNS servers van de KPN, dus dat is OK.

Door de overgang naar glasvezel krijg een ander WAN IP adres, door de dnscache kun je 1 dag problemen hebben. Is op te lossen door de DNS-cache te legen.

Jij had langer problemen, blijft raar dat de ene site wel werkt en de ander niet. Wat waren de foutmeldingen?

Groet Bart

Ha @Bart_2020,

Ja klopt, de meeste sites doen het gewoon, maar sommige zijn niet bereikbaar. Bijvoorbeeld: nos.nl werkt, maar nu.nl niet.

Het probleem doet zich alleen voor bij Wifi. De betreffende sites zijn bereikbaar via mijn PC die aan de vaste internetkabel hangt. Mijn telefoon via Wifi doen de sites het niet. Ook bepaalde apps doen het niet op mobiel, zoals de Google Play Store en mijn bank-app.

De foutmelding die ik via Wifi op mobiel krijg is: ā€œdeze site is niet bereikbaar. Err_Address_Unreachableā€.Ā 

De DNS-cache legen is misschien wel een idee: waar kan ik dat vinden? Ik heb het geprobeerd op mijn telefoon via Instellingen > Apps > Chrome > opslag > Cache legen. Maar dat helpt niet.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FireMikeĀ ,

DNS cache is denk ik niet het probleem, de DNS cache heeft een gemiddelde levensduurduur van 86400 seconden.

Controleer de DNS instellingen van de telefoon.

Staat daar iets anders dan op de PC ?

Groet Bart

Ā 

Na flink wat Gegoogel kom ik daar niet helemaal uit. Ik heb Android 9, maar kan de DNS-instellingen van de telefoon niet lokaliseren. Heb jij een idee waar die staan?

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FireMikeĀ ,

Blijkbaar wil Google en Android (OokĀ Google) je tegenhouden, De instellingen verschillen per merk telefoon. Je moet lang drukken op netwerk.

Misschien helpt de volgende link:Ā Alternatieve DNS-server instellen | Consumentenbond

Als je kiest voor 8.8.8.8 heb je weer Google, daar gaat je privacy.

Groet Bart

Ha @Bart_2020, dank voor dat artikel van Consumentenbond! Mijn telefoon blijkt iets anders te werken dan aangegeven, maar ik heb gevonden waar het zit. Ik heb DHCP aangepast naar Statisch en de servers van Google ingevuld. Helaas heeft dit geen effect: de betreffende sites zijn nog steeds niet bereikbaar. En sowieso is het dus geen goed idee om die servers van Google te gebruiken?

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FireMikeĀ ,

De Google servers zijn wel veilig, echter wat ze er mee doen is een discussie. Als je op Chrome iets opzoekt zien ze je WAN IP adres en geven hun resultaten als eerste weer (of hun betalende partners).

Je hebt tegenwoordig veel van de producten Chromebook, Android TV, telefoons, Chrome browser enz.

Als je de laptop op WiFi zet kun je dan wel nu.nl benaderen ?

Groet Bart

Ha @Bart_2020, ah okĆ© dus liever niet die Google DNS gebruikenĀ :grinning:. Laptop op WiFi geeft zelfde probleem: sites als nu.nl zijn niet te bereiken. Kabelinternet werkt prima, maar WiFi niet.Ā Ā Ā 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @FireMikeĀ ,

Raar.

Als je op de Experia Box v10A inlogt zie je dan de WiFi apparaten terug in de lijstĀ OverviewĀ >Ā Connected Devices ?

Eventueel kun je het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen viaĀ 

AdministrationĀ >Ā Restore/Save/Upload Setting kies voor ā€œRestore to factory defaultsā€ voor de zekerheid kun je eerst een backup maken zit op diezelfde pagina.

Groet Bart

Ā 

Reputatie 7
Badge +17

Ik zie dat je al aardig op weg geholpen bent door @Bart_2020, maar dat de oplossing er nog niet is. Het stroomloos maken van jouw modem werkt even, maar niet permanent. Mogelijk kan het helpenĀ het modem een reset te geven. Hiermee worden de instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

HalloĀ @FireMikeĀ ,

Raar.

Als je op de Experia Box v10A inlogt zie je dan de WiFi apparaten terug in de lijstĀ OverviewĀ >Ā Connected Devices ?

Eventueel kun je het modem terugzetten naar fabrieksinstellingen viaĀ 

AdministrationĀ >Ā Restore/Save/Upload Setting kies voor ā€œRestore to factory defaultsā€ voor de zekerheid kun je eerst een backup maken zit op diezelfde pagina.

Groet Bart

Ā 

Ha @Bart_2020: yes, de WiFi apparaten staan onder Overview > Connected devices.

Een reset heb ik al eens geprobeerd (met paperclip). Dat heeft toen niet geholpen. Maar ik zal het nog maar eens proberen!

Dank @Denise_Ā , ik had de reset al eens geprobeerd zonder succes, maar ik ga het nog maar eens doen. Kijken of het dit keer wel helpt.

De reset heeft geholpen. Dat was vorige keer bij de reset ook het geval, maar de dag erna kwam het probleem weer terug. Even afwachten dus maar weer!

Na de reset naar fabrieksinstellingen, gaat elke keer het vinkje bij ISP DNS weer uit. Is er een reden waarom dit standaard uitgevinkt staat na een reset en moet ik het toch maar weer aanvinken?

Reputatie 7
Badge +17

Hopelijk is de reset nu de oplossing die je nodig had. Het vinkje staat standaard uit omdat je deze doorgaans niet nodig hebt. Bij jou heeft het de vorige keer wel geholpen om het vinkje aan te zetten, maar het zou niet nodig moeten zijn.

Zoals ik al had verwacht/gevreesd heeft de reset net als vorige keer maar weer kortstondig geholpen. Vandaag zijn bepaalde websites weer niet bereikbaar via Wifi (kabelinternet doet het wel goed).

Hebben jullie misschien een andere oplossing? We hebben al veel geprobeerd, maar hopelijk zijn er nog andere optiesĀ :grinning: !

Ik had niet te vroeg moeten juichen, want nu heb ik ook (voor de eerste keer) problemen met mijn kabelinternet. Ik krijg bij bepaalde websites nu de melding: ā€œDeze site is niet bereikbaarā€ en vervolgens:Ā DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN.

Ik ga maar weer een reset doen. Hopelijk hebben jullie een andere oplossing die ik nog kan proberen!

Reputatie 7
Badge +17

Als je ook problemen met jouw bekabelde verbinding ervaart, dan is er mogelijk meer aan de hand. Ik kijk graag even met je mee.Ā Zou je je forumprofielĀ willen aanvullen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators.Ā Geef je hier een seintje wanneer je jouw profiel hebt ingevuld?

Dank @Denise_, ik heb mijn gegevens ingevuld in mijn forumprofiel!Ā 

Reputatie 7
Badge +17

Bedankt! Het lijkt me goed om het modem om te ruilen voor een ander exemplaar.Ā Ik stuur je een privĆ©bericht met meer informatie.