aanleg glasvezel Amsterdam

• 30 maart 2016
  • 6 reacties
  • 250 keer bekeken

Volgend jaar wordt bij ons een grootscheepse wegrenovatie inclusief kabelrenovatie verricht, Postcodeadres 1067TD, Amsterdam. De gemeente Amsterdam bied kabelaars en providers het dan openliggende kabeltrace om gelijktijdig kabels te vervangen of glasvezel aan te leggen. Of ten minste een kabelbuis aan te leggen om later de kabel doorheen te schieten. Ook KPN en zijn glasvezelbedrijf heeft deze mogelijkheid aangeboden gekregen dat is afgewezen. Onbegrijpelijk nu er relatief goedkoop tot aanleg of voorbreiding middels een buis  daartoe kan worden overgegaan. Daarmee de concurrentiepositie met ZIGGO op te krikken. Op termijn zal ook in dit gebied het zielige koperkabeltje uit 1890 vaarwel gezegd moeten worden. Dus waarom niet nu, wanneer de gelegenheid zich aandiend. Latere aanleg moet de weg weer worden opengebroken, een geul gegraven worden en zal dus vele malen kostbaarder zijn. Kan iemand mij dit vreemd beleid uitleggen. Weliswaar een "drukke weg met slechts aaneengesloten lintbebouwing, soms met kleine woonerven. Maar toch, de antieke koperdraad zal toch op afzienbare tijd vervangen moeten worden.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Je kan wel een buis leggen, maar dan? Je wilt die glasvezel toch naar je huis hebben? Dus dan zal later de straat weer open moeten om de glasvezel uit die buis te vissen.
En nu meteen leggen kan, maar dan moet er ook geïnvesteerd worden in de aanslag bij de bewoners en aan het andere eind zal een PoP (soort wijkcentrale) geplaatst moeten worden waar ook weer glasvezel heen moet (backbone). Wat beide weer extra geld kost en op dit moment ziet Reggefiber daar blijkbaar geen winst in.

Zoals hieronder zegt zou het nog kunnen dat de straatkast (want daar ben je uiteindelijk op aangesloten) wordt geüpgraded maar voor sommige adressen van de betreffende postcode is deze ook redelijk verweg.

Robin

Reputatie 7
Dag , welkom op het forum.

KPN heeft de focus verlegd naar koper. Ze denken daarmee zonder al te grote investeringen nog jaren voort te kunnen met VVDSL en BVVDSL (to 200 Mb/s down, 20 up). Glasvezel tot aan huis (FttH) is jammer genoeg veel duurder qua aanleg en daarom momenteel wat minder in beeld bij KPN. Helaas. Glasvezel tot aan de straatkast (FttC) is het op dit moment voornamelijk. Mocht je - zoals ik - ook daarvoor niet in aanmerking komen dan heb je eigenlijk niet veel keus (alleen Ziggo dus) als je op zoek bent naar hogere internetsnelheden.

Henk2304 schreef op 30 mar '16 om 21:22u
Dag @Chris30, welkom op het forum.

KPN heeft de focus verlegd naar koper. Ze denken daarmee zonder al te grote investeringen nog jaren voort te kunnen met VVDSL en BVVDSL (to 200 Mb/s down, 20 up). Glasvezel tot aan huis (FttH) is jammer genoeg veel duurder qua aanleg en daarom momenteel wat minder in beeld bij KPN. Helaas. Glasvezel tot aan de straatkast (FttC) is het op dit moment voornamelijk. Mocht je - zoals ik - ook daarvoor niet in aanmerking komen dan heb je eigenlijk niet veel keus (alleen Ziggo dus) als je op zoek bent naar hogere internetsnelheden.

Ok, dan ben ik benieuwd op welke termijn de internetsnelheid tot zeg 100 Mb/s verhoogd is. Dank voor de reactie. Vreemd blijft het dan dat de aanleg van glasvezel in verstedelijkte gebieden onverminderd doorgaat als het goedkope koperdraadje zou volstaan als concurrent voor coax.

Reputatie 7
Chris30 schreef op 30 mar '16 om 21:34u
Ok, dan ben ik benieuwd op welke termijn de internetsnelheid tot zeg 100 Mb/s verhoogd is. Dank voor de reactie. Vreemd blijft het dan dat de aanleg van glasvezel in verstedelijkte gebieden onverminderd doorgaat als het goedkope koperdraadje zou volstaan als concurrent voor coax.

Tja, dat wordt nu juist wat getemporiseerd. Wel wordt in nieuwbouw standaard geen koper meer aangelegd (alleen nog op verzoek) en in grotere nieuwbouwprojecten (> 200 woningen) vaak juist wel glasvezel. Maar de aanleg van glasvezel in bestaande wijken is zowat tot stilstand gekomen, omdat KPN inzet op hogere snelheden via bestaande (lees koper) infrastructuur; maar dat geldt lang niet voor iedereen. Als je wat verder daan een paar 100 m van een straatkast woont heb je het nakijken: geen (B)VVDSL en geen glasvezel. Nu heb ik nog zo'n 29 Mb/s en dat is voorlopig wel genoeg voor mij. Maar er komt een tijd dat het niet meer toereikend is en als KPN dan niet meer kan leveren zal ook ik wel naar Ziggo overstappen. Maar zover is het nog niet.

RobinFlikkema schreef op 30 mar '16 om 21:22u
Hoi,

Je kan wel een buis leggen, maar dan? Je wilt die glasvezel toch naar je huis hebben? Dus dan zal later de straat weer open moeten om de glasvezel uit die buis te vissen.
En nu meteen leggen kan, maar dan moet er ook geïnvesteerd worden in de aanslag bij de bewoners en aan het andere eind zal een PoP (soort wijkcentrale) geplaatst moeten worden waar ook weer glasvezel heen moet (backbone). Wat beide weer extra geld kost en op dit moment ziet Reggefiber daar blijkbaar geen winst in.

Zoals @Henk2304 hieronder zegt zou het nog kunnen dat de straatkast (want daar ben je uiteindelijk op aangesloten) wordt geüpgraded maar voor sommige adressen van de betreffende postcode is deze ook redelijk verweg.

Robin

Volgens de gemeente zijn daar voorlopige voorzieningen voor te treffen waardoor latere aanleg relatief eenvoudig mogelijk is. Overigens is het natuurlijk wel zo dat voor elke individuele aansluiting een kabel moeten leggen, evt. deels door de aanvrager bij te dragen. Upgrading zou natuurlijk ook mogelijk kunnen zijn al daarmee de internetsnelheid op enigzins redelijk niveau gebracht kan worden. Het HD TV signaal heeft geloof ik geen glas nodig.

Henk2304 schreef op 30 mar '16 om 21:41u
Chris30 schreef op 30 mar '16 om 21:34uOk, dan ben ik benieuwd op welke termijn de internetsnelheid tot zeg 100 Mb/s verhoogd is. Dank voor de reactie. Vreemd blijft het dan dat de aanleg van glasvezel in verstedelijkte gebieden onverminderd doorgaat als het goedkope koperdraadje zou volstaan als concurrent voor coax.

Tja, dat wordt nu juist wat getemporiseerd. Wel wordt in nieuwbouw standaard geen koper meer aangelegd (alleen nog op verzoek) en in grotere nieuwbouwprojecten (> 200 woningen) vaak juist wel glasvezel. Maar de aanleg van glasvezel in bestaande wijken is zowat tot stilstand gekomen, omdat KPN inzet op hogere snelheden via bestaande (lees koper) infrastructuur; maar dat geldt lang niet voor iedereen. Als je wat verder daan een paar 100 m van een straatkast woont heb je het nakijken: geen (B)VVDSL en geen glasvezel. Nu heb ik nog zo'n 29 Mb/s en dat is voorlopig wel genoeg voor mij. Maar er komt een tijd dat het niet meer toereikend is en als KPN dan niet meer kan leveren zal ook ik wel naar Ziggo overstappen. Maar zover is het nog niet.

Over monopoliepositie gesproken, het zij zo. Maar ZIGGO is ook niet zaligmakend. Mijn vragen komen voort uit het willen omschakelen van ZIGGO naar KPN vanwege uitermate slecht TV binnenkomend signaal waardoor veel storing. Maar ook ZIGGO wast zijn handen in onschuld ondanks de resultaten van ca 10 binnen en buitenmonteurs. Tsja, lang leven de politieke toestemming tot monopolisatie.

Reageer