Beantwoord

Aanleg glasvezel Emmen

  • 18 April 2019
  • 25 reacties
  • 1250 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +6
Ik zou graag van een Webcare medewerker willen weten of er al een planning bekend is voor de verdere aanleg van glasvezel in Emmen. In 2014 is de aanleg gestopt waardoor er nu alleen in Emmen-Zuid en de buitendorpen glasvezel ligt.
In Apeldoorn is hetzelfde gebeurd en daar is KPN sinds kort weer begonnen met de verdere aanleg van glasvezel. Het lijkt mij logisch dat voor Emmen hetzelfde geldt.
Heb net een snelheidsverhoging bij Ziggo gehad van 200 naar 250 Mbit/s. Nie van deze tijd dat KPN op mijn adres maximaal 58 Mbit/s kan leveren. Wat een verschil met Ziggo
Ik wil best weer klant worden bij KPN, maar niet met deze verbinding. En ik woon tegen het centrum aan, dus niet in een buitengebied. Volgens mij moet het doortrekken van glasvezel naar andere wijken voor KPN ook redelijk eenvoudig zijn. Een groot deel van de infrastructuur is er al.
icon

Beste antwoord door JanR1981 22 April 2019, 17:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

@JanR1981 : Ik hoop dat in jouw gebied een upgrade gaat komen. De exacte planning ken ik helaas niet. Er is wel een website die misschien uitkomst biedt: https://www.kpnnetwerk.nl/
Je kunt ook bellen 088 006 37 44 De medewerkers zijn over het algemeen goed op de hoogte van de actuele planning.
Reputatie 5
Badge +6
@Erwin_ Volgens mij moet die upgrade er gewoon komen. Kan toch niet dat Ziggo zo ver voor loopt op KPN? Ik krijg 50 Mbit erbij als snelheidsverhoging, dat is zo'n beetje wat de KPN lijn bij mij maximaal kan halen. Instap bij Ziggo is nu 50/5, bij KPN is er dus voor mij en een groot aantal anderen niet meer mogelijk dan de snelheid van dat instap abonnement.
Bij Ziggo is zelfs 500 / 50 gewoon mogelijk en 600 / 60 bij een zakelijk abonnement.

VDSL upgraden is geen optie. Moet er een nieuwe straatkant komen want afstand nu is 700 meter. Lijkt mij logischer dat je dan gewoon glasvezel gaat leggen omdat de infrastructuur er al ligt voor de andere wijken.
Gevoelsmatig ben ik dat uiteraard volledig met je eens, @JanR1981 . De praktijk is vaak een stuk grilliger en er spelen tal van variabelen mee.
Rendement, vergunningen etc. Op de FPI site kun je een planning zien van maximaal 2 maanden in de toekomst. Wat er daarnaast allemaal op de planning staat is het beste na te vragen via de website en het telefoonnummer dat ik eerder gaf. Of zij duidelijkheid kunnen geven, kan ik niet beloven maar hier zijn ze wel het best op de hoogte van de langere termijn planning.
Reputatie 5
Badge +6
@Erwin_ Ik ga binnenkort een keer bellen met KPN Netwerk. Dat rendement meespeelt bij KPN is logisch. Maar volgens mij moet je als bedrijf nu wel iets doen of je moet je marktaandeel kwijt willen raken aan Ziggo. Is toch raar dat Ziggo nu snelheidsverhogingen doorvoert die gelijk zijn aan wat er max. mogelijk is bij KPN. Ze bieden nu als maximum 500 Mbit/s, 10 keer zo snel dus dan wat KPN kan bieden. Het instappakket is ook 50 Mbit/s nu, dus gelijk aan KPN (was 40/4).
Verder komt volgend jaar Docsis 3.1 er aan en kan Ziggo dan overal 1 Gb/s aanbieden.
Met tv maken ze ook grote stappen. De nieuwe Mediabox Next is vergelijkbaar met de settopboxen van KPN.
Ik weet dat KPN in drie jaar tijd 1 miljoen glasvezelaansluitingen er bij wil hebben. Dat is ook wel echt nodig om de concurrentie met Ziggo aan te kunnen gaan!
Reputatie 5
Badge +6
@Erwin_ Gisteren goed nieuws in de krant. In oktober wordt er in Emmen-Noord begonnen met de aanleg van glasvezel. In totaal 17000 woningen, 1500 km glasvezel. Heb een aantal maanden geleden nog contact gehad met de gemeente hierover, misschien heeft het geholpen. Ik was namelijk in 2014 ook betrokken bij de aanleg in Emmen-Zuid. O.a. website gemaakt ivm vraagbundeling, nu niet meer nodig. Toen moest eerst 30% zich aanmelden.
https://emmercourant.nl/artikel/1049497/alle-emmer-wijken-in-2021-glasvezel-nog-bijna-17-000-adressen-te-gaan.html
@JanR1981 Heb het gezien, maar ben wel sceptisch... Eerst zien, dan geloven.
Klinkt goed, @JanR1981 . Ik snap de bedenkingen van André ook wel. Feit is dat het er wel gaat komen. Of het ook allemaal op tijd klaar is, hoop ik natuurlijk met jullie mee.
Wat ik dan weer ergerlijk vind is dat de aangesloten abbonnee's het uit de media moeten vernemen en helemaal niets van de netwerk-eigenaren (KPN) hoort.

Kranten (huis-aan-huis of de dagbladen) kunnen best wat schrijven, maar in hoeverre hebben ze gelijk en waar halen ze deze info vandaan? Bronvermelding is cruciaal vind ik.
Reputatie 5
Badge +6
@Andre PE1PQX @Erwin_ Volgens mij is dit de normale gang van zaken. KPN Netwerk kondigt via een persbericht een nieuw glasvezelproject aan. De naam van de woordvoerster van KPN wordt wel vermeld in het artikel, dus bron is bekend.
De media nemen dat nieuws vervolgens geheel of gedeeltelijk over. In dit geval wordt het vermeld in o.a. Dagblad van het Noorden, huis aan huis kranten en Telecompaper.
De provider KPN zal op een later tijdstip (als er een planning is per wijk) bewoners en abonnees op de hoogte stellen via een publiciteitscampagne.
KPN als provider staat los van KPN Netwerk.
(Sorry voor mijn late antwoord, erg druk met werken gehad...)

Wat ik erg jammer vind is dat alleen KPN abonnee's bericht hebben gehad en mensen die diensten van andere partijen betrekken (die over het koper werken van KPN, XS4ALL bijvoorbeeld) krijgen hierover geen post.

Het gaat wel over KPN infrastructuur (koper/glas) dus die zouden wat mij betreft ook op de hoogte gesteld moeten worden.

Jammer, gemiste kans van KPN...
Reputatie 7
Badge +10
KPN netwerk NL (voorheen bekend als Reggefiber) bericht alle mensen in de wijken. De providers kiezen zelf op welk moment zij hun huidige abonnees (op koper) informeren. XS4all, T-Mobile etc doen dit dus zelf.
Dar is geen gemiste kans voor KPN. Dat is zoals het moet. KPN en KPN Netwerk NL zijn intern al streng gescheiden. En overige providers zijn daar ook weer van gescheiden. Allemaal eisen van de ACM om te voorkomen dat de provider KPN een voorsprong zou hebben omdat een ander bedrijfsonderdeel een glasvezelnetwerk aanlegt.
Dus KPN als bedrijf mag niets doen richting de abonnees van andere providers. Ook al maken die momenteel gebruik van KPN Infra.
Dit wordt ook wel de Chinese muur genoemd.
Maar alle providers hebben op precies hetzelfde moment de informatie en adressenlijsten gekregen. Dus blijkbaar was de provider KPN het snelste met informeren van bestaande klanten.
Reputatie 7
Badge +24
KPN netwerk NL (voorheen bekend als Reggefiber) bericht alle mensen in de wijken. De providers kiezen zelf op welk moment zij hun huidige abonnees (op koper) informeren. XS4all, T-Mobile etc doen dit dus zelf.
Dar is geen gemiste kans voor KPN. Dat is zoals het moet. KPN en KPN Netwerk NL zijn intern al streng gescheiden. En overige providers zijn daar ook weer van gescheiden. Allemaal eisen van de ACM om te voorkomen dat de provider KPN een voorsprong zou hebben omdat een ander bedrijfsonderdeel een glasvezelnetwerk aanlegt.
Dus KPN als bedrijf mag niets doen richting de abonnees van andere providers. Ook al maken die momenteel gebruik van KPN Infra.
Dit wordt ook wel de Chinese muur genoemd.
Maar alle providers hebben op precies hetzelfde moment de informatie en adressenlijsten gekregen. Dus blijkbaar was de provider KPN het snelste met informeren van bestaande klanten.


Ik snap niet waarom ze niet gewoon Reggefiber als naam gehouden hebben. Dat zou dan voor iedereen wat duidelijker zijn dat het gewoon 2 verschillende bedrijven zijn.

En of die Chinese muur wel zo stevig is betwijfel ik ook. Ik zie wel eens de uitdrukking "collega's van infra" voorbij komen dat ik denk: word daar KPN netwerk NL mee bedoelt? En zo ja: hoezo collega's? 🤔
Reputatie 7
Badge +10
De Chinese muur is bedoeld om valse concurrentie te voorkomen. Een Webcare medewerker die op het forum problemen met het geluid van een kast (bijvoorbeeld) krijgt kan dat natuurlijk prima meteen bij iemand van Infra (dat inderdaad valt onder KPN Netwerk NL) melden voor een oplossing. Dat heeft weinig met concurrentie te maken.

En de naam Reggefiber... Tja, dat is een besluit van bovenaf geweest om alle infra onder dezelfde naam aan te leggen. Zowel VVDSL als FttH.
Reputatie 7
Badge +24
Maar volgens mij men hoor elkaar geen "collega's" te noemen. Het komt over alsof men met elkaar tussen de middag in de zelfde kantine luncht ofzo...
Reputatie 7
Badge +10
Maar volgens mij men hoor elkaar geen "collega's" te noemen. Het komt over alsof men met elkaar tussen de middag in de zelfde kantine luncht ofzo...

We werken allemaal bij KPN hoor. KPN Netwerk NL is geen bedrijf maar een "label". Het bedrijfsonderdeel heet officieel KPN Fixed Access Networks.

(En ja, ik zou gewoon in de kantine in Rotterdam kunnen lunchen met mensen van de provider, zolang er maar geen vertrouwelijke informatie wordt besproken)
Heerlijk die verwarring...

KPN Netwerken regelt het koper/glas in de grond en is aanspreekpunt ten aanzien van DIE hardware.
Ook deze partij dient (inmijn ogen!) de aangesloten huishoudens op de hoogte te brengen van de verglazing van de wijken.
Als KPN Netwerken dit niet wil doen, kunnen providers (T-Mobile, XS4ALL e.a.) ook niets.

Ik vind dat KPN Netwerken verantwoordelijk is voor informatievoorziening naar de aangesloten huishoudens. Het is immers HUN infrastructuur, hun 'pakkie-an'....
Badge
Heerlijk die verwarring...

KPN Netwerken regelt het koper/glas in de grond en is aanspreekpunt ten aanzien van DIE hardware.
Ook deze partij dient (inmijn ogen!) de aangesloten huishoudens op de hoogte te brengen van de verglazing van de wijken.
Als KPN Netwerken dit niet wil doen, kunnen providers (T-Mobile, XS4ALL e.a.) ook niets.

Ik vind dat KPN Netwerken verantwoordelijk is voor informatievoorziening naar de aangesloten huishoudens. Het is immers HUN infrastructuur, hun 'pakkie-an'....


Je kunt wel iets vinden, maar zo werkt het niet. Kom op, niet zo negatief! Ik ben in elk geval blij dat er glas komt in Emmen!

Je kunt wel iets vinden, maar zo werkt het niet. Kom op, niet zo negatief! Ik ben in elk geval blij dat er glas komt in Emmen!


Ik ben niet negatief, ben realistisch. Nogal een verschil.
Wel gelijk een update: Gisteren post ontvangen van KPN Netwerken.... 😉

En ondertussen helaas nog geen glasvezel op mijn adres.
Bij een inloopavond was toegezegd dat eind januari 2020 het glas in de grond en meterkast zou moeten liggen op mijn adres. Nu snap ik dat de gravers afhankelijk zijn van het weer, maar het zou erg prettig zijn als er een site is met de daadwerkelijke voortgang.

Daarnaast zou ik ook de technische info willen weten, dit omdat ik eigen apparatuur wil gaan inzetten, en het glasvezel rechtstreeks op mijn Unifi gateway (USG Pro 4) wil aansluiten. Hiervoor moet ik dus een SFP-module kopen en een ‘pig-tail’ (of glas patchkabel, hoe het ook heet).

Hoi @Andre PE1PQX . Jammer dat het nog niet zo ver is. Ik weet uit ervaring dat exacte datums moeilijk te geven zijn. 

Als jij een abonnement bij KPN neemt zal er een NT geleverd worden. Die zet het licht om naar werkbaar signaal voor jouw router. 

 

Ik wil pertinent geen abbo bij KPN. Ik ben daar in het verleden erg slecht behandeld i.v.m. een slechte kabel in de grond vanaf een STAP58 kast naar mijn ISRA punt (<50mtr afstand). er zat een met water gevulde las in die kabel die KPN niet wilde vervangen omdat ‘het kost €10.000,- en dat verdienen we op jou nooit weer terug'.
Na overstap naar een andere provider (overigens prima provider die door de zelfde KPN om zeep geholpen is) kon het ineens wel.
(En ja, ik ben me aan het oriënteren om KPN alsnog buiten de deur te kunnen houden, iets met vrijheid ofzo :wink: )

Wat ik wil is gewoon direct het glas in mijn USG Pro 4, dus zonder omzet naar UTP, scheelt weer een bezet WCD. Ook daar krijg ik geen info over.

Saillant detail is dat ik volgens https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/ inmiddels glas zou moeten hebben… Niet dus.

Reputatie 7
Badge +24

Als u geen KPN abonnement wilt, wat doet u hier op het forum van KPN dan?

Als u geen KPN abonnement wilt, wat doet u hier op het forum van KPN dan?


Omdat het netwerk wel van KPN is, en op dit moment gedwongen ben door de sloop van XS4ALL.
Simpel.

Reputatie 7
Badge +24

Als u geen KPN abonnement wilt, wat doet u hier op het forum van KPN dan?


Omdat het netwerk wel van KPN is, en op dit moment gedwongen ben door de sloop van XS4ALL.
Simpel.

Het netwerk is van KPN Netwerk NL. U zit hier nu op de forum van KPN provider. Dat 2 verschillende onderdelen. 

Als u geen KPN abonnement wilt, wat doet u hier op het forum van KPN dan?


Omdat het netwerk wel van KPN is, en op dit moment gedwongen ben door de sloop van XS4ALL.
Simpel.

Het netwerk is van KPN Netwerk NL. U zit hier nu op de forum van KPN provider. Dat 2 verschillende onderdelen. 

KPN netwerk = KPN (aan het eind), Simpel. De verdiende centen komen uiteindelijk op de zelfde bult te liggen.