Sticky

Aanpassing verbinden met Nieuwsgroepen (Usenet)

  • 26 mei 2021
  • 5 reacties
  • 231 keer bekeken
Aanpassing verbinden met Nieuwsgroepen (Usenet)
Reputatie 7
Badge +29

Als je een internetabonnement hebt van KPN kun je ook gebruik maken van Nieuwsgroepen. Dit zijn online discussiegroepen waar iedereen aan deel kan nemen. Er zijn tienduizenden verschillen groepen, gewijd aan specifieke onderwerpen. Gebruikers kunnen via deze nieuwsgroepen tekstberichten en bestanden uitwisselen. Het is eigenlijk een voorloper van een forum zoals degene waar je dit nu leest.

 

Al deze nieuwsgroepen zijn bereikbaar via een netwerk dat usenet heet. Om usenet te bereiken en verbinding te maken met nieuwsgroepen gebruik je een usenetprogramma of newsreader. Bijvoorbeeld Grabit, Newsleecher, SABnzbd, of anderen.

 

Verbinding maken verandert

Om verbinding te maken met zo'n nieuwsgroep heb je geen gebruikersnaam of wachtwoord nodig. Zolang je op je KPN internetverbinding zit, kun je direct verbinding maken. 

Er zijn echter klanten die wél inloggegevens in hun nieuwsprogramma hebben ingesteld. 

Per 28 juni doen wij aanpassingen in de manier waarop je verbinding maakt met onze usenetserver. Als je dan ook in je nieuwsprogramma inloggegevens hebt ingesteld kun je vanaf dat moment géén verbinding meer maken. Pas dan ook vóór 28 juni je instellingen aan.

 

Instellingen aanpassen

Het enige wat je hoeft te doen is in je nieuwsprogramma de ingestelde gebruikersnaam en het wachtwoord verwijderen. 

Hoe je dit precies doet verschilt per programma. Uitleg voor de populairste nieuwsprogramma’s vind je op kpn.com/usenet.

 

Veelgestelde vragen

 

Ik gebruik een ander programma die toch een gebruikersnaam en wachtwoord vereist. Wat moet ik dan invullen?

De meeste programma’s blijven goed werken als je de gebruikersnaam en wachtwoord weg haalt. Maar mocht er toch een uitzondering zijn, vul dan bij gebruikersnaam en bij wachtwoord het woord “Usenet” in.

 

Heb je verdere vragen of opmerkingen, reageer hieronder!


5 reacties

vandaag werkte Usenet/SABnzb niet meer, Krijg steeds foutmelding dat de download is mislukt.

Gisteren (3 juni 2021) werkte alles nog normaal. Had bericht gekregen dat instellingen aangepast moesten worden per 28 juni 2021. Dus nu maar gedaan:

poort 563 met SSL aangevinkt, geen username, geen password » werkt niet

poort 119  SSL niet aangevinkt, geen username, geen password » werkt niet

Configuratie macOS 10.14.6 met Safari 13.0.2 /  glasvezel

Graag advies.

 

Admin: verplaatst naar verzameltopic

@Frehuja  

KPN heeft twee nieuwsservers:

1) Nieuwsserver voor tekstberichten: textnews.kpn.nl.  poort 119
2) Binaire nieuwsserver: news.kpn.nl  poort 119

De nieuwsservers zijn uitsluitend te benaderen via een verbinding van KPN, dus niet via een verbinding van een andere provider of wanneer je een VPN gebruikt. 

Zoals ik al zei werkte Usenet m.b.v. SaABnzb probleemloos tot gisteren.

Dus de juiste newsserver gekozen, KPN is al een jaar of twintig mijn provider en SABnzb, die ik altijd update staat ook al een paar jaar op mijn computer!

Vandaar dat ik advies vraag, omdat alles voorheen jarenlang vlekkeloos verliep…

Reputatie 7
Badge +29

Hoi @Frehuja, ik heb je even samengevoegd met ons verzameltopic hierover. Voor SABnzbd zou het moeten werken met poort 563 en SSL aangevinkt en dan inderdaad geen username of password. Wil je eens testen of het wel werkt met diezelfde instelling maar dan  met Usenet ingevuld als zowel gebruikersnaam als wachtwoord?

Alles werkt gelukkig weer.

Ik heb SABnzb app (versie 3.3.0) opnieuw gedownload en geïnstalleerd.

Daarnaast mijn Mac herstart.

Zowel met poort 563 + SSL als met poort 119 zonder SSL werkt alles.

Géén username en géén password ingevuld.

 

Bedankt voor het meedenken!

Reageer