Aanpassing verbinden met Nieuwsgroepen (Usenet)

  • 26 May 2021
  • 32 reacties
  • 17517 keer bekeken
Aanpassing verbinden met Nieuwsgroepen (Usenet)
Reputatie 7
Badge +30

Als je een internetabonnement hebt van KPN kun je ook gebruik maken van Nieuwsgroepen. Dit zijn online discussiegroepen waar iedereen aan deel kan nemen. Er zijn tienduizenden verschillen groepen, gewijd aan specifieke onderwerpen. Gebruikers kunnen via deze nieuwsgroepen tekstberichten en bestanden uitwisselen. Het is eigenlijk een voorloper van een forum zoals degene waar je dit nu leest.

 

Al deze nieuwsgroepen zijn bereikbaar via een netwerk dat usenet heet. Om usenet te bereiken en verbinding te maken met nieuwsgroepen gebruik je een usenetprogramma of newsreader. Bijvoorbeeld Grabit, Newsleecher, SABnzbd, of anderen.

 

Verbinding maken verandert

Om verbinding te maken met zo'n nieuwsgroep heb je geen gebruikersnaam of wachtwoord nodig. Zolang je op je KPN internetverbinding zit, kun je direct verbinding maken. 

Er zijn echter klanten die wél inloggegevens in hun nieuwsprogramma hebben ingesteld. 

Per 28 juni doen wij aanpassingen in de manier waarop je verbinding maakt met onze usenetserver. Als je dan ook in je nieuwsprogramma inloggegevens hebt ingesteld kun je vanaf dat moment géén verbinding meer maken. Pas dan ook vóór 28 juni je instellingen aan.

 

Instellingen aanpassen

Het enige wat je hoeft te doen is in je nieuwsprogramma de ingestelde gebruikersnaam en het wachtwoord verwijderen. 

Hoe je dit precies doet verschilt per programma. Uitleg voor de populairste nieuwsprogramma’s vind je op kpn.com/usenet.

 

Veelgestelde vragen

 

Ik gebruik een ander programma die toch een gebruikersnaam en wachtwoord vereist. Wat moet ik dan invullen?

De meeste programma’s blijven goed werken als je de gebruikersnaam en wachtwoord weg haalt. Maar mocht er toch een uitzondering zijn, vul dan bij gebruikersnaam en bij wachtwoord het woord “usenet” in.

 

Heb je verdere vragen of opmerkingen, reageer hieronder!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

vandaag werkte Usenet/SABnzb niet meer, Krijg steeds foutmelding dat de download is mislukt.

Gisteren (3 juni 2021) werkte alles nog normaal. Had bericht gekregen dat instellingen aangepast moesten worden per 28 juni 2021. Dus nu maar gedaan:

poort 563 met SSL aangevinkt, geen username, geen password » werkt niet

poort 119  SSL niet aangevinkt, geen username, geen password » werkt niet

Configuratie macOS 10.14.6 met Safari 13.0.2 /  glasvezel

Graag advies.

 

Admin: verplaatst naar verzameltopic

@Frehuja  

KPN heeft twee nieuwsservers:

1) Nieuwsserver voor tekstberichten: textnews.kpn.nl.  poort 119
2) Binaire nieuwsserver: news.kpn.nl  poort 119

De nieuwsservers zijn uitsluitend te benaderen via een verbinding van KPN, dus niet via een verbinding van een andere provider of wanneer je een VPN gebruikt. 

Zoals ik al zei werkte Usenet m.b.v. SaABnzb probleemloos tot gisteren.

Dus de juiste newsserver gekozen, KPN is al een jaar of twintig mijn provider en SABnzb, die ik altijd update staat ook al een paar jaar op mijn computer!

Vandaar dat ik advies vraag, omdat alles voorheen jarenlang vlekkeloos verliep…

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Frehuja, ik heb je even samengevoegd met ons verzameltopic hierover. Voor SABnzbd zou het moeten werken met poort 563 en SSL aangevinkt en dan inderdaad geen username of password. Wil je eens testen of het wel werkt met diezelfde instelling maar dan  met Usenet ingevuld als zowel gebruikersnaam als wachtwoord?

Alles werkt gelukkig weer.

Ik heb SABnzb app (versie 3.3.0) opnieuw gedownload en geïnstalleerd.

Daarnaast mijn Mac herstart.

Zowel met poort 563 + SSL als met poort 119 zonder SSL werkt alles.

Géén username en géén password ingevuld.

 

Bedankt voor het meedenken!

 

De meeste programma’s blijven goed werken als je de gebruikersnaam en wachtwoord weg haalt. Maar mocht er toch een uitzondering zijn, vul dan bij gebruikersnaam en bij wachtwoord het woord “Usenet” in.​​​​​​

Dat moet usenet zijn met kleine letters, geen hoofletters!

 

Mike.

 

Admin: goed gespot, aangepast in startbericht

Kennelijk slaat Spotnet de instellingen niet altijd op. Spotnet aflsuiten. In bestand servers.xml in c:\program data\spotnet even Username en Password “” (dus leeg) maken….. Spotnet opstarten.

Via een ander forum ben ik hier terecht gekomen. Mijn Spotnet werkte niet meer.

De instellingen veranderd zoals hier aangegeven en…… alles doet het weer. Top!!:thumbsup:

Hi,

 

ik wil op mijn vakantieadres waar men geen kpn verbinding heeft gebruik maken nesserver via SABnzbd, Voorheen geen probleem, dmv van wachtwoord, nu wel zie ik in eerder bericht, dat hetalleen via KPN verbinding kan, is er een work around ?

Reputatie 7
Badge +17

Hi,

ik wil op mijn vakantieadres waar men geen kpn verbinding heeft gebruik maken nesserver via SABnzbd, Voorheen geen probleem, dmv van wachtwoord, nu wel zie ik in eerder bericht, dat hetalleen via KPN verbinding kan, is er een work around ?

Zoals hier te lezen is, hebben de manier van verbinding met usenet veranderd. “Om verbinding te maken met zo'n nieuwsgroep heb je geen gebruikersnaam of wachtwoord nodig. Zolang je op je KPN internetverbinding zit, kun je direct verbinding maken.” Er is geen workaround.

Hi

Zins  een paar dagen werkt mijn Spotnet niet meer. Kan iemand mij uit legen wat ik moet doen om dit weer werkend te krijgen. 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @smokey1976! Bedankt voor je bericht hier. Heb je je gebruikersnaam en wachtwoord verwijderd zoals hierboven vermeld staat? 

Instellingen aanpassen

Het enige wat je hoeft te doen is in je nieuwsprogramma de ingestelde gebruikersnaam en het wachtwoord verwijderen. 

Hoe je dit precies doet verschilt per programma. Uitleg voor de populairste nieuwsprogramma’s vind je op kpn.com/usenet.

 

Hallo,

 

Ik maakte gebruik van mij Synology NAS (Download station) om NZB's te downloaden. Altijd de instelling gehad van KPN (news.kpn.nl, poort 119 zonder gebruikersnaam en wachtwoord).

 

Sinds een paar weken werkt dat niet meer. Zijn er ervaringsdeskundige m.b.t. Synology NAS en downloaden van NZB's?

Ik hoor het graag.

 

 

Blijkbaar was een herstart voldoende om het weer te laten werken :rolling_eyes:!

Probleem opgelost.

Reputatie 7
Badge +20

Blijkbaar was een herstart voldoende om het weer te laten werken :rolling_eyes:!

Probleem opgelost.

Dat scheelt! Top dat je de boel weer aan de praat hebt gekregen :smiley:

hoe log ik in op spotnet

Reputatie 7
Badge +24

hoe log ik in op spotnet

Dat gaat gewoon automatisch. Je kiest voor KPN en klaar.

Reputatie 1

Sinds de migratie van XS4ALL naar KPN werkt mijn SABnzbd niet meer als ik mijn VPN aan heb staan. Dat was bij XS4ALL geen probleem. Zo zie je maar weer, absoluut geen verbetering maar een verslechtering van mijn contract. Ik overweeg nu maar de hele boel op te zeggen en op zoek te gaan naar een andere provider.

Sinds de migratie van XS4ALL naar KPN werkt mijn SABnzbd niet meer als ik mijn VPN aan heb staan. Dat was bij XS4ALL geen probleem. Zo zie je maar weer, absoluut geen verbetering maar een verslechtering van mijn contract. Ik overweeg nu maar de hele boel op te zeggen en op zoek te gaan naar een andere provider.

Hier hetzelfde

Reputatie 7
Badge +24

Welke andere provider bied er überhaupt nog nieuwsgroepen aan?

Reputatie 7

En ik vraag me oprecht af waarom je een VPN verbinding zou willen gebruiken om die nieuwsgroepen te benaderen, sterker nog, waarom je überhaupt een VPN verbinding zou willen gebruiken om op Internet te gaan.

Reputatie 1

En ik vraag me oprecht af waarom je een VPN verbinding zou willen gebruiken om die nieuwsgroepen te benaderen, sterker nog, waarom je überhaupt een VPN verbinding zou willen gebruiken om op Internet te gaan.

Omdat ik af en toe iets wil downloaden van het internet, b.v. een spelletje of een boek en ik het niet prettig vind ‘gezien’  te worden. Daar is dus een VPN voor. Bovendien ook handig als je b.v. een programma terug wilt kijken op de BBC. Dat kan alleen in het land van herkomst, dus Groot Britannië in dit geval. Helder toch?

Reputatie 1

Welke andere provider bied er überhaupt nog nieuwsgroepen aan?

Met XS4ALL was dit absoluut geen probleem. Helaas is die door KPN hardhandig de nek omgedraaid!

Reputatie 7
Badge +24

En ik vraag me oprecht af waarom je een VPN verbinding zou willen gebruiken om die nieuwsgroepen te benaderen, sterker nog, waarom je überhaupt een VPN verbinding zou willen gebruiken om op Internet te gaan.

Omdat ik af en toe iets wil downloaden van het internet, b.v. een spelletje of een boek en ik het niet prettig vind ‘gezien’  te worden. 

U hoeft helemaal niet bang te zijn dat iemand dat ziet. Wat er zit niets tussen u en uw provider. Er is niets of niemand die kan zien welke communicatie er is tussen u en een dienst van uw provider.

Alleen zou het gelogd kunnen worden wat u download. Dat zou kunnen. Er zou bijvoorbeeld gelogd kunnen worden dat ip adres 86.86.x.x op 29 april bestandje spelletje.zip gedownload heeft. Die logfiles zouden opgeëist kunnen worden door organisaties zoals stichting BREIN.

Met een VPN zou u uw ip kunnen verbergen. Er word dan het ip van de VPN dienst gelogd ipv uw ip. Heel fijn. Maar ... bij toegang vanaf een ander ip moest er ingelogd worden.

Dan zou dus in de logfiles gelogd kunnen worden dat username @Dutchie58 op 29 april het bestandje spelletje.zip gedownload heeft. Effectief hetzelfde. Dus wat schiet u er mee op? Met die VPN-verbinding? 

Reputatie 7

En ik vraag me oprecht af waarom je een VPN verbinding zou willen gebruiken om die nieuwsgroepen te benaderen, sterker nog, waarom je überhaupt een VPN verbinding zou willen gebruiken om op Internet te gaan.

Omdat ik af en toe iets wil downloaden van het internet, b.v. een spelletje of een boek en ik het niet prettig vind ‘gezien’  te worden. Daar is dus een VPN voor. Bovendien ook handig als je b.v. een programma terug wilt kijken op de BBC. Dat kan alleen in het land van herkomst, dus Groot Britannië in dit geval. Helder toch?

Dan zet je op dat moment toch even een VPN verbinding op maar je gaat toch, hoop ik, niet 24x7 via een VPN verbinding naar Internet?

Veel mensen denken dat je een VPN verbinding moet gebruiken om veilig op Internet te kunnen. Wel dat is klinkklare onzin. Ja, als je op een publiek wifi netwerk naar jnternet wilt dan kan het bijdragen aan de veiligheid, maar dat is het dan ook wel.

Persoonlijk vind ik dergelijk VPN services weggegooid geld.