Vraag

Aansluit Advies VVDSL

• 20 februari 2017
  • 12 reacties
  • 303 keer bekeken

• Deelnemer
  • 9 reacties
Hoi allemaal.

Ik wil binnen kort de overstap gaan maken van Ziggo naar KPN. Nu heb ik echter een aantal vragen met betrekking tot het aansluiten.

Mijn telefoonaansluiting zit in de huiskamer ik vermoed dat de KPN monteur hier het modem plaatst
(Experiabox 10)

Ik plug hier een cat5e kabel in (is al aanwezig) deze komt uit aan de andere kant van de kamer.
Hier moet een switch geplaatst worden de Netgear GS105E.
Er word het volgende aangesloten.
- KPN decoder
- TV (zou ook op Wifi kunnen)
- NUC computer
- Blu-ray speler

Ik trek nog een kabel van de Experiabox naar mijn slaapkamer.
Hier wordt ook een switch geplaatst
Er word het volgende aangeloten.
- KPN decoder
- NUC computer
- PC
- Eventueel TV.

Vanaf deze switch wil ik een cat5e trekken naar de slaapkamer van mijn zoon.
Hier wil ik dan een KPN Wifi versterker op aansluiten. Deze heeft dan weer 4 poorten.
Er word het volgende aangesloten
- KPN decoder
- Xbox One
- TV
- PC

Er blijft 1 poort over op de versterker van hieruit wil ik een kabel trekken naar de slaapkamer van mijn dochter.
Hier komt dan ook een switch met in de toekomst een KPN decoder enzv.

Mijn vraag is gaat dat werken er op deze wijze als er meerdere switches achterelkaar worden gezet.
Het netwerk is dan gigabit cat5e.
Mijn haalbare snelheid op mijn adres is:
VVDSL2 100Mbit
Bonding 200Mbit

Wil doorgraag naar KPN en hoop dat bovenstaande mogelijk is
Hen het nodige gelezen ook over IGMP snooping de door KPN geleverde switchen ondersteunen dit.
Is dit echte plug and play.

Hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Die 2e switch, volgensmij wil je daar te veel dingen op aansluiten. Netzoals op de "WiFi Versterker". Die hebben dan wel 5 poorten maar 1 wordt gebruikt om naar de Experiabox te gaan

Heb je die 5e kabel al? Ga anders gewoon voor 6.
Hoi RobinFlikkema

Bedankt voor je antwoord ik kan het zeker upgraden naar cat6.
Ik wil er 4 apparaten per switch op aan sluiten.
Mijn vraag is meer of het technisch mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +18
4 apparaten per switch? Zo! Wat wil jij allemaal daarop verbinden? 🙂
Hoi Dennisschreve.

De KPN decoder
NUC PC
TV.
Allemaal niet zo spannend. Heb het in de topicstart uitgebreid beschreven.
Reputatie 7
Badge +30
4 apparaten per switch? Zo! Wat wil jij allemaal daarop verbinden? :)
Staat in de TS
Hoi RobinFlikkema

Bedankt voor je antwoord ik kan het zeker upgraden naar cat6.
Voor zo ver je beschreven hebt gaat alles technisch gezien goed (mits de 2e switch ook een GS105E is). Die TV (waarbij staat dat ie ook op WiFi kan) zou ik sowieso bedraad aansluiten. Uiteindelijk wil je zoveel mogelijk bedraad aansluiten en als je poorten voor die TV hebt zou ik dat zeker doen. Persoonlijk zou ik zelfs zo ver gaan als de GS108E kopen als ik niet genoeg poorten had.

Maar, je geeft aan dat switch 2 gebruikt wordt voor TV, PC, NUC, en KPN iTV. Dan heb je al geen poorten meer over aangezien de 5e richting de Experiabox gaat. En je noemt daarna dat je de KPN WiFi Versterker ook met die switch wilt verbinden.

Bij de Versterker wordt 1 poort gebruikt voor de kabel vanaf de switch, de anderen voor iTV, Xbox, TV en PC dan zit die ook vol. Terwijl je noemt dat je dan ook vanaf daar nog een kabel wil trekken naar de slaapkamer van je dochter.
Reputatie 7
Badge +8
Ik zie in meerdere kamers staan dat je een KPN decoder en een TV wil aansluiten? Is dat per ongeluk dubbelop of bedoel je dan de smart functies van de TV?
In dat laatste geval: bedenk voor jezelf of de functies op de decoder niet voldoende zijn voor je. Deze heeft ook diverse apps waaronder Netflix.
Verder zie ik geen technische bezwaren mits de switches allemaal IGMP snooping ondersteunen. De wifiversterker doet dat, de GS105e ook. Dus als je die op alle plekken gebruikt waar je een switch wil zetten.... dan gaat het goed.
Reputatie 7
Badge +11
4 apparaten per switch? Zo! Wat wil jij allemaal daarop verbinden? :)
Ik heb een 24 poort switch bijna vol, zo bijzonder is dat dus niet
Hoi RobinFlikkema.

Je hebt gelijk. Ik denk dat ik beide slaapkamer televisies dan maar via wifi aansluit.
Dat zou ook goed moeten werken. Althans dat werkt nu ook goed.
De wifi versterker komt dan ook vlak bij de tv van mijn zoon te staan.
Ik heb nu een asus router.
Moet op al die switches IGNP snooping aanstaan.

Als ik KPN bestel krijg ik er misschien 1 of 2 switchen bij las ik op het forum.
Hiermee kom ik een eind. De wifi versterker koop ik er dan los bij.
Reputatie 7
Badge +11
Je krijgt maximaal 1 switch gratis van KPN, dan zal je die tweede moeten kopen en dan ben je klaar! Overigens zijn die van KPN wel 5-poorts gebakjes.
Reputatie 7
Badge +8
Je krijgt maximaal 1 switch gratis van KPN, dan zal je die tweede moeten kopen en dan ben je klaar! Overigens zijn die van KPN wel 5-poorts gebakjes.

Die van KPN is precies de switch die hij noemt (de SG105). Daar heb je dus 4 poorten voor je apparatuur en evt voor een volgende switch. Poort 5 is de aansluiting vanuit de Experiabox.
Bedankt voor alle antwoorden.

Heb nog een aantal vragen. Hoef ik niet aan de gang met ingewikkelde configuraties Vlan's ect.
Werkt dit allemaal out of the box met deze switchen en WiFi versteker
Vraag 2:
Ik heb nu een Asus RT-N66U deze zou ik ook als accespoint kunnen inzetten inplaats van de WiFi versterker van KPN.
Ik draai hier merlin firmware op.

Alvast bedankt
Reputatie 7
Badge +8
Bedankt voor alle antwoorden.

Heb nog een aantal vragen. Hoef ik niet aan de gang met ingewikkelde configuraties Vlan's ect.
Werkt dit allemaal out of the box met deze switchen en WiFi versteker
Vraag 2:
Ik heb nu een Asus RT-N66U deze zou ik ook als accespoint kunnen inzetten inplaats van de WiFi versterker van KPN.
Ik draai hier merlin firmware op.

Alvast bedankt

Met wat je nu wil hoef je niks in te stellen qua Vlans o.i.d.
Je kan de Asus als accesspoint instellen maar dan moet je wel even aan de slag met de instellingen daarop. Sowieso alle routerfuncties uit,zetten maar ook IGMP goed instellen. Het is een router, geen switch dus ik weet even niet hoe dat werkt. Misschien iemand anders hier?

Reageer