Beantwoord

Aansluiten meer wifi versterkers

  • 24 February 2019
  • 6 reacties
  • 411 keer bekeken

Ik heb een uurtje op dit forum doorgebracht en er is al heel wat over geschreven, maar ik heb behoefte aan Jip en Janneke uitleg...

Situatie: huis - schuur - tuinhuis - tuin, totale afstand ca. 75 meter. Huis met experts box V10. Vanaf gele poort 3 gaat er een UTP cat7 kabel 30 meter) naar de schuur, die daar in de gele poort van een KPN WiFi versterker zit. Het netwerk in de schuur heeft een andere naam dan het netwerk in huis, dat is wel prettig omdat mijn privé domein dan los is van de rest. Achter de schuur staat een tuinhuis, daar is het WiFi signaal helaas erg zwak. Ik wil WiFi in het tuinhuis zodat ik daar kan internetten en met een Google Chrome kastje Netflix kan kijken, en het liefst ook WiFi bereik in de tuin er achter (nog een keer 25 meter). Van de schuur loopt een UTP cat7 kabel (30 meter) naar het tuinhuis.

vraag 1: los ik mijn probleem op door een tweede KPN WiFi versterker in het tuinhuis te plaatsen?
vraag 2: zo ja, hoe sluit ik die dan UTP cat7 kabel aan van de eerste WiFi versterker in de schuur op de tweede KPN WiFi versterker in het tuinhuis? Van grijze poort 2, 3, 4 of 5 van de KPN WiFi versterker in de schuur naar de gele poort van de KPN WiFi versterker in het tuinhuis? Of moet ik in de schuur een T-stuk (netwerk kabel splitter RJ45) plaatsen zodat de kabel wordt afgetakt en de UTP cat7 in de gele poort van beide KPN WiFi versterkers kan?
vraag 3: als alles kan en is aangesloten, dan lees ik dat ik de KPN WiFi versterkers naast elkaar moet zetten en ze door het 5 seconden indrukken van de knoppen “gelijk kan zetten”, maar ik lees ook dat je ze op verschillende kanalen moet zetten. Wat moet ik doen? Als ik instellingen moet veranderen, hoe en wat moet ik dat dan doen?

Superbedankt als iemand bovenstaande vragen simpel kan beantwoorden.
icon

Beste antwoord door Alex van KPN 26 February 2019, 15:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi Jan, welkom hier. Je legt het zelf al best goed uit. Van de versterker die je nu al hebt trek je inderdaad een kabel door naar de schuur waar je dan de tweede versterker aansluit. Kanaal wijzigen zou ik nog niet doen, die 2 versterkers zullen met 30 meter afstand elkaar niet in de weg zitten verwacht ik. Laat hier even weten als je ergens vastloopt.
Bedankt voor je reactie Alex. Fijn om te horen dat ik op de goede weg zit. Kun je mij ook nog iets vertellen over het aansluiten (vraag 2)?
Reputatie 7
Badge +24
Natuurlijk. Dat klopt helemaal. Vanaf 1 van de grijze poorten naar de ingang van de nieuwe. Ik neem aan dat de nieuwe deze is? Voordat je de nieuwe aansluit op de bestaande versterker dien je deze nog eerst aan de Experiabox zelf vast te hangen en te koppelen zodat hij de gegevens overneemt. Hier de installatiekaart. Laat het me weten of het is gelukt. En zo niet, ook welke Experiabox je hebt.
Bedankt voor je reactie Alex. De nieuwe KPN WiFi versterker is een witte, als ik je link volg dezelfde als onder de zwarte staat. Het is ook dezelfde als ik al heb staan. Experiabox is een V10. Helaas werkt je link naar de installatiekosten niet...

Moet ik de nieuwe KPN WiFi versterker eerst op de Experia Box aansluiten en na installatie pas op de grijze poort van de bestaande KPN WiFi versterker? Dus niet de beide KPN WiFi versterkers naast elkaar zetten en dan de knoppen 5 seconden ingedrukt houden? De naam van het netwerk van de Experiabox is anders dan het netwerk van de bestaande KPN WiFi versterker. De nieuwe KPN WiFi versterker moet hetzelfde netwerk zijn als de bestaande KPN WiFi versterker.
Reputatie 7
Badge +24
Ik ging ervan uit dat je de zwarte zou hebben omdat de witte niet meer wordt verkocht. Dan is die installatiekaart ook niet meer van toepassing. Van 1 van de grijze poorten op de huidige ontvanger een kabel trekken naar de gele poort van de nieuwe. De SSID en wachtwoord kun je eventueel zelf regelen in de interface of automatisch laten overnemen. Hier de alles over hoe je de 2e aan kunt sluiten overigens.
Het heeft allemaal even geduurd, maar ik ben weer een stuk verder. Situatie: huis - schuur - tuinhuis - tuin, totale afstand ca. 75 meter. Huis met experia box V10. Om overal WiFi te kunnen krijgen heb ik twee KPN WiFi versterkers gekocht die beide bedraad met de experia box zijn geïnstalleerd.

Vanaf een gele poort gaat er een UTP cat7 kabel (30 meter) naar de schuur, die daar in de gele poort van een KPN WiFi versterker zit. Beide lampjes branden blauw: goed internet, bedraad aangesloten.

Achter de schuur staat een tuinhuis, daar is het WiFi signaal helaas erg zwak. Vanaf een grijze poort van de KPN WiFi versterker in de schuur loopt een UTP cat7 kabel (30 meter) naar het tuinhuis, waar de kabel in de gele poort van een tweede KPN WiFi versterker zit. Een lampje brandt blauw, een lampje brandt paars: dus we internet, maar niet bedraad en alleen 5gh.

De tweede KPN WiFi versterker geeft aan dat hij niet bedraad is aangesloten terwijl dat wel zo zou moeten zijn. Alex P heeft eerder aangegeven dat dit zo zou moeten kunnen. De KPN WiFi versterkers omdraaien heb ik al geprobeerd en geeft exact dezelfde situatie met de lampjes, dus in de schuur beide blauw en in het tuinhuis blauw-paars. Blijkbaar doe ik toch iets niet goed. Kunnen de KPN WiFi versterkers toch niet “in serie” worden geschakeld en moet de kabel voor de eerste KPN WiFi versterker worden afgetakt? Zo ja, wat heb ik daar voor stekker voor nodig? Een splitter? Of moeten een instelling worden gewijzigd? Zo ja, hoe en wat?

Ik heb begrepen dat bedraad altijd beter is en alle kabels liggen er. Een antwoord in Jip en Janneke taal wordt erg op prijs gesteld...