Beantwoord

Aansluiting in woonunit tijdens bouw van de woning

  • 16 January 2020
  • 27 reacties
  • 2613 keer bekeken

Beste KPN,

Wij hebben tijdens het telefoongesprek gisteren te horen gekregen dat jullie glasvezel aansluiten bij onze woonunit waar wij tijdelijk (1 jaar) wonen terwijl het huis wordt gebouwd op dit adres.
Over een jaar moet de aansluiting verplaatst worden naar onze meterkast in het huis.

We zien graag die bevestiging tegemoet dat dit mogelijk is, aangezien we van een collega hebben gehoord dat een andere internet/televisie leverancier dit niet doet in woonunits.
We hebben gisteren telefonisch een abonnement afgesloten maar dit kan enkel doorgaan als de aansluiting ook daadwerkelijk wordt gemaakt. 

 

Ik hoor het graag.

 

Met vriendelijke groet,
Bart Huijbers

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 20 January 2020, 16:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Dit “probleem” ken ik, mijn idee, maak de aansluiting direct op de juiste plek, al is het maar ongeveer, met een beetje extra glasvezel lengte en ga met UTP-ethernetkabel (=normale netwerk kabel) naar de tijdelijke woning.

Die tijdelijke kabel stop je dan (gedeeltelijk) in een PE-slang (waterleiding) ter bescherming tegen bouwactiviteiten :-)

Dit “probleem” ken ik, mijn idee, maak de aansluiting direct op de juiste plek, al is het maar ongeveer, met een beetje extra glasvezel lengte en ga met UTP-ethernetkabel (=normale netwerk kabel) naar de tijdelijke woning.

Die tijdelijke kabel stop je dan (gedeeltelijk) in een PE-slang (waterleiding) ter bescherming tegen bouwactiviteiten :-)

Dag Kees,

Het probleem is, nu is het een zandvlakte, ik denk dat KPN geen kastje in het zand legt.
Een paaltje met een houten bak op hoogte zou een optie zijn maar dit geeft denk ik meer hinder met de bouw als plezier tijdens de bewoning van de woonunit.
Wellicht dat ze het gewoon aansluiten maar die duidelijkheid wilde ik graag ontvangen van KPN en de situatie is net iets te specifiek voor de meeste mensen bij de helpdesk denk ik dan vandaar dat ik het hier probeer :)

Toch bedankt voor het meedenken.

Groet Bart

Aha, ik ken de situatie natuurlijk niet.
Het zit ‘m zoals zo vaak in de volgorde der dingen.
Dan zou ik denken, eerst aan laten sluiten in het tijdelijke huis met ruim voldoende lengte in de glasvezel.
Bij de bouw een mantel buis naar de meterkast, en ‘m daar later in steken, dan moet er alleen iemand komen om de glasvezel opnieuw te lassen.

Of, vraag aan anderen, is de glasvezel los te koppelen en door een slang/buis  te steken ?

Ik kan me niet voorstellen dat kpn of welke aanbieder dan ook niet zou willen leveren in een niet standaard huis (wie heeft er wel een standaard huis ?)

Aha, ik ken de situatie natuurlijk niet.
Het zit ‘m zoals zo vaak in de volgorde der dingen.
Dan zou ik denken, eerst aan laten sluiten in het tijdelijke huis met ruim voldoende lengte in de glasvezel.
Bij de bouw een mantel buis naar de meterkast, en ‘m daar later in steken, dan moet er alleen iemand komen om de glasvezel opnieuw te lassen.

Of, vraag aan anderen, is de glasvezel los te koppelen en door een slang/buis  te steken ?

Ik heb bij ons de bevestingingshandleiding van de FTU bij de fabrikant op internet gevonden. De female SC glasconnector moet er wel uit te halen zijn, want de monteur heeft na het aanlassen van de pigtail hem er ook ingeclickt. Zou je dus een uiteinde overhouden wat wel door 16mm (binnenwerk) buis kan (daar past een aangesmolten RJ45 connector ook doorheen).

Bij ons was 10 meter extra lengte, heb gezegd oprollen, niks afknippen, wat ook gedaan is.

Ik kan me niet voorstellen dat kpn of welke aanbieder dan ook niet zou willen leveren in een niet standaard huis (wie heeft er wel een standaard huis ?)

Ik denk wel dat het even opletten is of de uiteindelijke KLIC melding wel juist is (dus waar de glasvezel door de grond naar nieuwe huis loopt.

Reputatie 7
Badge +24

Is er al een echt adres? En is dit adres ook al bekend bij KPN? Want anders is er überhaupt niets mogenlijk. Sowieso zie ik het enigszins somber in. Ik denk dat het allemaal heel erg moeilijk word. Normaal gesproken word er pas aangesloten als het huis klaar is. Hier wilt u van afwijken en de aansluiting al veel eerder hebben en op een andere locatie, in een woonunit, waarna die later weer verplaatst moet worden naar het huis. Allemaal erg moeilijk moeilijk moeilijk bij dergelijke grote logge organisaties als KPN en KPN Netwerk NL. Voordat u hen uitgelegen hebt wat en hoe u het wilt is uw huis af waarschijnlijk...

Het adres is al bekend bij KPN, ik twijfel nu ook aan het feit of dat KPN dit allemaal gaat aansluiten maar de persoon aan de telefoon gaf aan dat dit mogelijk is.
De monteur staat ingepland maar door mijn twijfel heb ik dit topic opgezet om zo te kijken of dat iemand van KPN kan uitzoeken of dit mogelijk is.
De callcenter medewerkers kunnen het me niet ontnemen de twijfel en ik heb geen email adres gevonden waar ik terecht kan.

Om te voorkomen dat ik dadelijk aan een abbo vast zit van iets wat KPN niet kan leveren en alle romslop eromheen en om te voorkomen dat er dingen ingepland worden welke niet uitgevoerd kunnen worden dacht ik hier hulp te vinden via een moderator o.i.d.

Als de situatie zo is geen punt maar dan zou KPN mij een dongle moeten aanbieden voor het internet en een digitenne voor de TV.

Super dat iedereen zo meedenkt, een buis aanleggen welke via de toekomstige meterkast loopt enkel voor glasvezel lijkt me ook wat veel van het goede en moeilijk moeilijk we wachtten het nog even af. 

De plek waar je moet zijn om dit voor te leggen is mijnaansluiting.nl .

Dag Peter,

Klopt daar begin je met een nieuwe aansluiting, ze hebben mij verteld daar de gegevens in te vullen, dan komt daar een contact uit voort met KPN.
Onze telefonische contact persoon bij KPN geeft dus aan dat het kan echter horen wij om ons heen dat dit niet zo werkt.

 

Ik denk dat @Ward_ hier prima verlichting :bulb: kan scheppen.

Klopt daar begin je met een nieuwe aansluiting, ze hebben mij verteld daar de gegevens in te vullen, dan komt daar een contact uit voort met KPN.
Onze telefonische contact persoon bij KPN geeft dus aan dat het kan echter horen wij om ons heen dat dit niet zo werkt.

Bij punt 5 bij mijnaansluiting.nl aanvraag moet je bijlages uploaden. Op grond daarvan kan men beslissen voor zover ik weet. Gaat daar iets fout dan?

Bij punt 6 facturatie

In theorie is of kan het zo zijn dat de aanleg alleen kostenloos is om de woonunit werkend te krijgen.

Daarna is het de vraag of bij deze aanvraag die je doet ook een kosteloze FTU+NTU verplaatsing is inbegrepen op later tijdstip. In principe is dit een nieuwe aanvraag (een wijziging). Dus hoe zie jij dat zelf. Graven/werkzaamden op jouw wens voor een gewoon werkende verbinding in de woonunit lijkt me typisch iets waar iemand wat aan wil verdienen. En wie gaat dat dus betalen.

Reputatie 7
Badge +10

Aanvraag indienen bij mijnaansluiting.nl

Aangegeven dat het om een tijdelijke bouwaansluiting gaat

Aanvraag komt dan binnen bij KPN Netwerknl en de projectleider daar beslist of er wel of geen tijdelijke glasvezel aansluiting komt. Ikzelf beslis bijvoorbeeld altijd van niet. Omdat mobiel internet ook prima werkt en omdat het later verplaatsen naar de definitieve woning niet via de combi-aannemer kan. Dat levert meestal een wereld van problemen en misverstanden op

Maar als het dandwel akkoord is legt KPN Netwerk NL de aansluiting aan en kan je t.z.t. opnieuw via mijnaansluiting.nl een verplaatsing naar de nieuwe meterkast aanvragen. Kost standaard 300 euro.

 

Hou er rekening mee dat het vaak überhaupt niet kan omdat er nog geen verbindingen liggen tussen het nieuwbouwproject en het bestaande netwerk. Dat gebeurt meestal pas tegen de tijd dat de definitieve aansluitingen nodig zijn.

 

En met dit alles heeft de provider KPN niets te maken. Alleen KPN NetwerkNL

Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.

Hoe dan ook, als er grondwerk gaat gebeuren leg dan alvast een mantelbuis(slang) van de straat naar de meterkast, zws in dezelfde sleuf bij de andere kabels leidingen.

Dag Ward,

Bedankt voor je duidelijke uitleg ! Hier heb ik zeker wat aan.
Het geluk qua aansluitingen in de straat is dat er al een fase gebouwd is welke aangesloten is op het netwerk glasvezel.
Ik kan inderdaad begrijpen dat er kosten zitten aan 2x een aansluiting maken ipv 1x dus dan zou dan een afweging zijn.

Als ik het goed begrijp is het nu dus verstandig om te bellen voor het aanpassen van ons net afgesloten abbo naar een dongle met digitenne ?

Reputatie 7
Badge +24

... dongle ...

Een jaar lang elke paar weken bij KPN bedelen om weer 50 gb data...

... dongle ...

Een jaar lang elke paar weken bij KPN bedelen om weer 50 gb data...

Nick,

Ik begrijp niet wat je bedoeld, is er geen dongle dan met onbeperkt internet ?

Reputatie 7
Badge +24

... dongle ...

Een jaar lang elke paar weken bij KPN bedelen om weer 50 gb data...

Nick,

Ik begrijp niet wat je bedoeld, is er geen dongle dan met onbeperkt internet ?

Nee. Volgens mij niet. Je krijgt er gewoon een databundel op, als die op is zal je KPN weer moeten bellen.

even hier inspringen wat betreft de nieuwbouw woning

ik heb hier 2004 nieuwbouw punt op punt verbinding gedaan

en de ovk (meterkast 2) ook doorverbonden

leg elke hoek van het pand een mantelbuis naar de meterkast

zie deze link als voorbeeld wat ik heb 50mm dik

https://www.kabel24.nl/mantelbuis-50-mm-met-trekdraad-en-koppelstuk-rol-50-meter?gclid=Cj0KCQiA04XxBRD5ARIsAGFygj_HJcMgE6-4HM9P9c2jTcz_BLgufuyL8oDDWOPsf8JGaEbONVuS0LMaAlryEALw_wcB

zo heb ik voor 1 punt voor de schotel coax liggen

maar nu komt het

2004 was nog niet bekend glasvezel

2004 was nog niet bekend laadpaal auto

ik heb toen reggefiber hier begon pilot Rijssen/Holten deze buis gebruikt voor de glasdraad

andere hoek van het huis komt een laadpaal

je kunt in de toekomst altijd bij de meterkast komen

als ik bv zonnepanelen op de paardenstal zal leggen heb ik ook aan die kant een buis liggen

deze buizen kun je zo in het beton mikken

en altijd gemak van

 

 

Hoi @Bart H . Welkom op het forum.

@Ward_  is dé expert als het op dit soort kwesties aankomt. Ik voorzie zelf ook een hoop ‘gedoe’ om eerlijk te zijn. Dat is een voorgevoel en berust nog niet op feitelijke kennis. 

Ik wil voor je kijken wat er nu precies allemaal besproken is en wat voor status jouw order op dit moment heeft. Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven?

Hoi @Bart H . Welkom op het forum.

@Ward_  is dé expert als het op dit soort kwesties aankomt. Ik voorzie zelf ook een hoop ‘gedoe’ om eerlijk te zijn. Dat is een voorgevoel en berust nog niet op feitelijke kennis. 

Ik wil voor je kijken wat er nu precies allemaal besproken is en wat voor status jouw order op dit moment heeft. Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven?

Dag Erwin, 

 

Wat fijn ik heb zojuist mijn gegevens aangevuld 

 

Ik hoor het graag 

Hoi @Bart H . Met de huidige gegevens vind ik een bestaande glasvezel aansluiting. Ik vermoed dat dat jouw huidige woning is.

Ik heb het adres nodig van de toekomstige woning. Kun je die in het vrije veld in je profiel zetten? We zitten nu tegen het weekend. Ik beloof dat ik maandag direct verder in duik.

 

Hoi @Bart H . Met de huidige gegevens vind ik een bestaande glasvezel aansluiting. Ik vermoed dat dat jouw huidige woning is.

Ik heb het adres nodig van de toekomstige woning. Kun je die in het vrije veld in je profiel zetten? We zitten nu tegen het weekend. Ik beloof dat ik maandag direct verder in duik.

 

Erwin,

 

Het adres staat erin ik zie maandag graag een reactie 

Dank voor de gegevens, @Bart H .  Een telefonisch gesprek leek mij wel even nuttig om de zaak op een rijtje te zetten.

Er staat inderdaad een order in het systeem. Die order heeft een status waarbij er  contact gezocht gaat worden door KPNnetwerk.nl om met jou de af montering van het glasvezelkastje te bespreken. Gezien de huidige situatie gaat dat waarschijnlijk een hele hoop 'gedoe’ opleveren met als uitkomst dat er het signaal nog heel lang op zich laat wachten. 

We hebben besloten de order te annuleren en jij gaat gebruik maken van digitenne en  mobiel internet. Mocht je hier ooit assistentie bij willen ( bijvoorbeeld een buitenantenne voor je digitenne), laat het weten.

Ik wil je verder vragen om hier, tegen de tijd dat je meterkast van je nieuwe woning er staat, opnieuw contact te zoeken. Dan kan ik je op dat moment van goed advies voorzien. 

@Erwin_ Super bedankt voor deze hulp en persoonlijke ondersteuning.
We gaan ons en KPN het werk besparen en over een jaartje kiezen we voor een vaste aansluiting.

Echt een goede service met een concrete oplossing ! Dikke duim.

Mede forumleden bedankt voor het meedenken en reageren.

hoe is het opgelost dan als ik vragen mag

als je 1 jaar lang een tijdelijke woonunit gebruikt wil je wel internet en tv hebben neem ik aan

@peter-keetfm : TS kiest voor een digitenne + mobiel oplossing om de tijd te overbruggen.