Beantwoord

Aansluiting straatkast en groot verschil wijksnelheid

• 14 december 2017
  • 4 reacties
  • 831 keer bekeken

Beste KPN,

Op mijn huisadres haal ik maximaal 30 Mbit. Ten opzichte van mijn wijk is dit zeer laag (zie bijlage). Het plaatje laat mijn Utrechtse wijk zien (Tuindorp) met de Koper/DSL snelheden gevonden op Fourstack.

Vraag 1: Komt mijn lage snelheid door door de afstand tot een wijkcentrale of door de afstand tot een straatkast? Zo ja, om welke specifieke centrale/kast gaat het bij mij?
Vraag 2: Is het mogelijk om mijn adres aan te sluiten op een andere straatkast? Op de adressen dichtbij de straatkast ten oosten van mij worden namelijk snelheden van 100Mbit gehaald!

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Jelle Janssen
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 15 december 2017, 11:23

1a) De meeste snelheid haal je direct naast de W of S, en dan bij voorkeur de S. Uit de Straatkast kan namelijk 2x 100 komen op dit moment terwijl de wijkcentrale "maar" 2x 50 doet op dit momemt.
Kabelverdelers voegen niets toe aan de snelheid.

1b) Wat bedoel je met "aparte lijsten"?

2) Voor beide is eigenlijk het antwoord: Nee. De straatkast kan waarschijnlijk niet geupgraded worden omdat de wijkcentrale daarvoor te dicht bij zit en het dan zal storen op de ISDN- en andere lijntypen.
Zoals ik zei wordt er wel gewerkt om die wijkcentrales zelf te upgraden maar een specifiek tijdspad heb ik hier voor niet.

3) Dit is een "verkeerde schatting". Ik heb het adres van de Basisschool en van 3571XX 50 gechecked, maar beide zitten op praktisch dezelfde afstand en dezelfde kabelverdeler. De schatting van de Basisschool is vziw niet accuraat en niet geupdatet omdat daar telefoonlijnen worden afgenomen. Die op huisnummer 50 is wel aangepast op basis van real-world performance.
Kan die 30Mbit/s ongeveer kloppen met wat jij haalt? Kan je eventueel de DSL Statuspagina v/j modem plaatsen (mits je natuurlijk een DSL aansluiting afneemt)

Robin
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +30
1) Door afstand tot de wijkcentrale. In jouw geval is de straatkast niets meer dan een verdeelkast. Die blauwe markers zijn "actieve straatkasten" die als "wijkcentrale" functioneren.
Jouw lijn gaat door deze straatkast naar de wijkcentrale: https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkast.php?id=10947
Volgensmij zit die straatkast direct op de wijkcentrale en staat er niet nog een straatkast tussen.

2) Praktisch niet. Dat zou betekenen dat de hele kabelzooi moet omgelegd worden en dan kan je dat geld beter investeren in het upgraden van de wijkcentrale.
Dit laatje gaat overigens op termijn ook gebeuren. Er wordt nu gewerkt aan alle andere partijen de wijkcentrale uit krijgen zodat er Vectoring met een hogere snelheid kan geleverd worden vanuit de wijkcentrale.

Robin
Hallo Robin, thx voor je snelle reactie! 🙂

1) Begrijp ik het goed als ik zeg dat het voor een KPN klant dus het gunstigst is om dichtbij een rode W(ijkscentrale) pijl OF dichtbij een blauwe S(traatkast) pijl te wonen op de door jouw beheerde kaart https://vvdsl.robinflikkema.nl ? En dat K(abelverdelers) pijlen voor het snelheid aspect minder of niet relevant zijn? En klopt het ook dat de kaart niet perse overeen komt met de aparte lijsten?

2) Moet ik in dat geval hopen dat dit nieuwsbericht https://www.duic.nl/algemeen/kpn-legt-nieuw-netwerk-aan-utrecht/ betrekking gaat hebben op de 3572 KK Wijkcentrale? Of moet ik de 3572KM 161 KVD straatkast in de gaten houden (zie streetview link hieronder)?
https://www.google.com/maps/@52.1028617,5.1335992,3a,15y,221.16h,89.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKMWogiOB9YpuaEjh4FNm2Q!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl

Alvast weer bedankt voor de reactie! 🙂

Jelle
Ik heb nog een extra 3e vraag:

Ongeveer 20 meter ten zuiden van mijn adres bevind zich de De Beiaard basisschool. Volgens de postcodecheck haalt hun postcode 47 Mbits. Enige idee waarom dit zo erg kan verschilt met de rest van de omgeving?

Groet Jelle

Reputatie 7
Badge +30
1a) De meeste snelheid haal je direct naast de W of S, en dan bij voorkeur de S. Uit de Straatkast kan namelijk 2x 100 komen op dit moment terwijl de wijkcentrale "maar" 2x 50 doet op dit momemt.
Kabelverdelers voegen niets toe aan de snelheid.

1b) Wat bedoel je met "aparte lijsten"?

2) Voor beide is eigenlijk het antwoord: Nee. De straatkast kan waarschijnlijk niet geupgraded worden omdat de wijkcentrale daarvoor te dicht bij zit en het dan zal storen op de ISDN- en andere lijntypen.
Zoals ik zei wordt er wel gewerkt om die wijkcentrales zelf te upgraden maar een specifiek tijdspad heb ik hier voor niet.

3) Dit is een "verkeerde schatting". Ik heb het adres van de Basisschool en van 3571XX 50 gechecked, maar beide zitten op praktisch dezelfde afstand en dezelfde kabelverdeler. De schatting van de Basisschool is vziw niet accuraat en niet geupdatet omdat daar telefoonlijnen worden afgenomen. Die op huisnummer 50 is wel aangepast op basis van real-world performance.
Kan die 30Mbit/s ongeveer kloppen met wat jij haalt? Kan je eventueel de DSL Statuspagina v/j modem plaatsen (mits je natuurlijk een DSL aansluiting afneemt)

Robin

Reageer