Beantwoord

aansluitngen nieuwbouw woning

  • 15 August 2019
  • 32 reacties
  • 2443 keer bekeken

Hallo,

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht in lage zwaluwe. Het huis moet nog gebouwd worden.... dus gaat nog even duren.
Wel moeten we binnen 2 weken aangeven welke aansluitingen utp en CAI, en waar we dat willen.

Het gaat om een nieuwbouw project. Wij zitten in fase 1, 24 woningen. Fase 2 , ook 24 woningen gaat de verkoop starten na de zomer. Er komen 4 fases van het project. Dus het gaat best om een aantal woningen.

Nu heb ik geen idee wat er in ons nieuwbouw huis gaat komen.

Ik heb al een toekomstig adres, al wel bekend in de meeste systemen. Maar blijkbaar krijgen we geen glasvezel.
En ik had graag mijn kpn glasvezel abonnement willen meenemen.

Ik vraag me af wat CAI eigenlijk is...

Betekend dit dat we weer naar coax aansluiting moeten?
En ik hoorde van een toekomstige buurman, dat Ziggo aansluitingen al aanwezig zijn in de nieuwbouw woningen. Maar daar ben ik geen fan van.

Kan iemand aan de hand van mijn toekomstig adres zien wat we krijgen, en of kpn ook mogelijk is.

Toekomstig adres: Kruisstraat **, ****** te Lage Zwaluwe

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy
icon

Beste antwoord door Ward_ 26 August 2019, 22:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Wel moeten we binnen 2 weken aangeven welke aansluitingen utp en CAI, en waar we dat willen.

Dit gaat om het netwerk in huis? Dus met andere woorden: welke aansluitingen wil je in de woonkamer, keuken, kantoor, boven op de slaapkamers? CAI kan je doorstrepen, dat heb je niet nodig in huis. Zelfs niet meer tegenwoordig als je wel naar Ziggo zou gaan. Een utp netwerk is wel heel belangrijk.

Zorg dat er een utp stopcontact in de muur zit op de plek waar je de tv neer gaat zetten. Misschien op meerdere plekken in de woonkamer, zodat je later de tv nog eens op een andere plek neer kan zetten.

En boven. Heel belangrijk. Zorg voor voldoende aansluitingen boven. 1tje centraal in het midden op de overloop boven aan de trap bijv., zodat je daar een extra wifi punt kan monteren en je zodoende boven goed wifi hebt. En in de slaapkamers eventueel ook. Misschien overdreven om in elke slaapkamer een aansluitpunt te maken, maar als je daar tv wilt kijken: zeker doen.

En als je nog een vliering hebt ofzo: leg daar ook een kabel naartoe. Je weet soms niet, misschien komt daar in de toekomst nog apparatuur te hangen wat internet wil hebben. Omvormers voor zonnepanelen ofzo. Of een kachel / warmtepomp die je via internet kan bedienen.
We moeten nu inderdaad aansluitingen gaan bepalen, terwijl we nog niet weten welke aansluiting, en of er een aansluiting aangelegd gaat worden. Is dat iets wat je kunt vragen aan de provider?
Kan KPN een aansluiting maken in je huis.

Ik heb echt geen idee hoe zoiets werkt in een nieuwbouwhuis.

We laten utp in elk geval in de woonkamer en op 2 slaapkamers leggen.

Als CAI niet meer nodig is, wat gebruik je dan wel?
Ik begrijp dus niet wat er in de meterkast moet liggen om tv en internet te krijgen.

Zonnepanelen, en warmtepomp komt sowieso in het nieuwe huis. Moeten ze tegenwoordig met nieuwbouw al aanbrengen.
Reputatie 3
Badge +2
@Nick83

Waarom geen coax meer. Volgens mij werkt Ziggo nog steeds met coax voor elke TV. Ben het wel eens met je om ook UTP bij de TV aan te leggen.

@babsje

Vraag bij de gemeente welke plannen er zijn voor de levderanciers van alles. die weten ook of er glasvezel of koper wordt gelegd.
Al gaat het alleen al om het AOP het punt waar de kabel binnen komt is dat zeker goed om deze binnen te laten komen samen met een isra of Ftu(glasvezel punt)

CAI staat voor Centrale Antenne Inrichting een term uit het verleden het kabel signaal komt via het AOP Abonnee overname Punt binnen.

Bij kleinere projecten doet KPN niet altijd meer mee zeker niet met een koper verbinding, waar de kabel nog steeds standaard aanwezig is.

Bij nieuwbouw zeker als het om een koopwoning gaat zo compleet mogelijk zeker als je de kans hebt dit vooraf aan te geven. Dus ja ook coax aansluitingen de utp liefst dubbel.


De moeilijkheid is hoe ga je de woning inrichten want heb je de kans geef dan ook aan waar de stroompunten de wandcontactdozen moeten komen. Hier zitten ze overal halverwege de muur waar ik ze liever onderin zou zien. Weet je waar de tv komt of andere apparaten die een bedraadde internet aansluiting nodig hebben en electra dan zou je daar een schets van kunnen maken.

Het zou zonde zijn dat een aansluiting in de linkermuur komt terwijl je tv rechts neerzet om iets te noemen.

Is er al een modelwoning? Of moet dit op basis van tekeningen binnen 2 weken lijkt me krap om daar goed over na te denken.
Reputatie 7
Badge +24
@Nick83

Waarom geen coax meer. Volgens mij werkt Ziggo nog steeds met coax voor elke TV. Ben het wel eens met je om ook UTP bij de TV aan te leggen.

Mmocht het zover komen, dan kan altijd die ene kabel naar de woonkamer nog vervangen worden door coax. Snap overigens niet waarom ze bij Ziggo nog steeds niet een utp aansluiting op hun media box hebben zitten. Je kunt verder helemaal niets met die coax. Buitengewoon onpraktisch.

@Nick83




Waarom geen coax meer. Volgens mij werkt Ziggo nog steeds met coax voor elke TV. Ben het wel eens met je om ook UTP bij de TV aan te leggen.
Mmocht het zover komen, dan kan altijd die ene kabel naar de woonkamer nog vervangen worden door coax. Snap overigens niet waarom ze bij Ziggo nog steeds niet een utp aansluiting op hun media box hebben zitten. Je kunt verder helemaal niets met die coax. Buitengewoon onpraktisch.

Dat is niet helemaal waar je kan het volledige signaal van zeg KPN middels een MoCa op een coax net zetten en waar nodig een andere MoCa om de apparaten op aan te sluiten. Dit heeft in bestaande situaties mijn voorkeur boven dvs via het stroomnet. UTP gebruikt ziggo voor het internet signaal. Kies voor beiden in dien mogelijk dat maakt een woning veel antrekkelijker voor toekomstige kopers.

Het signaal van de kabelleveranciers komt via coax binnen waarom dan moeilijk doen en dit niet gebruiken zolang er het kabeltv pakket is (DVB-C) heb je niks nodig geen modem geen kastjes niks alleen een geschikte tv.


Die ene kabel naar de woonkamer? Dat is heel basis gedacht kinderen met een tv op de kamer, tv op de ouder slaapkamer doe het meteen compleet als je de kans heb. Is het budget niet toereikend dan zal er een keus moeten worden gemaakt.
Reputatie 7
Badge +24
Dit heeft in bestaande situaties mijn voorkeur boven dvs via het stroomnet.

Geen van dergelijke signaal-ombouw-constructies heeft mijn voorkeur. Maar als je het er toch over hebt: andersom, namelijk coax over utp, kan ook.
We gaan nu wel off topic ik ben wel heel benieuwd wat je in dit geval onder coax verstaat?

Je hebt altijd een signaal ombouw constructie dat is per slot wat bij dsl een modem doet.
En de MediaConverter bij Glasvezel kortom je geeft zelf nu het antwoord Ziggo is juist slim in het overgrootte deel van de nederlandse woningen vind je eerder een coax net dan een utp net of zoals in onze woning beiden.
Voor een ieder die een huis gaat (ver)bouwen : lege (mantel) buizen leggen.
Dan kun je later nog bedenken wat voor kabel er in gaat.
Buis of slang kost navenant "niets" dus leef je uit.
Ook in de tuin en naar de weg (voor glasvezel later).

NB, ik ben erg blij met coax en UTP naast elkaar.
We laten in elk geval utp en CAI beneden leggen waar de tv komt. Doen we ook op de grote slaapkamer. Kleinere slaapkamer komt alleen utp.
We kunnen niet het hele huis vol leggen, aangezien het een duur grapje is om even een afgemonteerd aansluiting te laten leggen. We kiezen voor ons de logische plaatsen waar een tv komt. En dat is maar in 2 kamers.

Misschien in de woonkamer nog 1 utp tegen over de muur waar de tv komt.

En we hebben 1 loze buis van meterkast naar tuin lopen.
Voor het geval we het ergens nog nodig hebben.

Veerder hebben we nog 3 loze leidingen liggen in huis.

Hopelijk zijn we dan een beetje goed voorbereid. Het is lastig om alles te bepalen, terwijl er geen huis is om te zien of het goed is. Het is vanaf de tekening maar gokken of het goed zit.
Reputatie 7
Badge +24
We kunnen niet het hele huis vol leggen, aangezien het een duur grapje is om even een afgemonteerd aansluiting te laten leggen.
Ja, er word heel goedkoop aanbesteed. Wat krijg je dan? Een hele karige installatie. Vervolgens is er meerwerk nodig, daar word het op verdient voor die installatiebedrijven. In werkelijkheid stelt een extra pijpje hier en daar nagenoeg niets voor.


Hopelijk zijn we dan een beetje goed voorbereid. Het is lastig om alles te bepalen, terwijl er geen huis is om te zien of het goed is. Het is vanaf de tekening maar gokken of het goed zit.

Dat is het grootste probleem als je de afmetingen en indeling weet zijn app's waar je 3d ruimtes kan maken. Dat kan soms helpen perfect blijft lastig.
De 2e utp in de woonkamer zou ik zeker doen mocht er ooit heringericht worden.
O ja, een huis uit een project, dat deed ik ook ooit eens, idd alle extra's zijn goed betaald.
Het is ook goed mogelijk om voor het afwerken (muur en vloer bedekking) nog buizen te leggen.
Door de kruipruimte (dat kan altijd nog) en door de cement dekvloer.
Wij hebben geen kruipruimte meer. Dat is het probleem.... We moeten nu al bedenken wat er in de toekomst gaat komen.
Reputatie 7
Badge +24
Een nieuwbouwhuis zonder kruipruimte? Onder het moto van "hoe kan het nog goedkoper"? 🤔
Reputatie 5
Badge +5
babsje,

Helemaal off-topic, maar laat zeker een loze leiding leggen maar de voortuin.
Makkelijk als er ooit een laadpaal voor een elektrische auto moet komen.
Reputatie 7
Badge +24
babsje,

Helemaal off-topic, maar laat zeker een loze leiding leggen maar de voortuin.
Makkelijk als er ooit een laadpaal voor een elektrische auto moet komen.

Normaal gesproken niet nodig, maar als je geen kruipruimte hebt...
Reputatie 5
Badge +5
Helemaal met je eens Nick.

Juist omdat er geen kruipruimte is.
Voor dat advies is meer info nodig is het een rijtjes woning bij 2 onder 1 kap kan een laad element tegen de gevel. Of dat advies heel realistisch is weet ik niet.

Een laad paal kan ook van het hoofdnet worden afgetapt niks anders dan de algemene parkeer plaatsen. De reden van het niet aanwezig zijn van een kruipruimte kan niet als goedkoop worden afgedaan zo kort bij het Hollands Diep zullen daar nog wel eens andere redenen meespelen.

On topic
Er is redelijk goed nagedacht overal rekening mee houden is lastig, het is al mooi dat de kans geboden wordt.
Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Babsje! Ik zie dat de andere gebruikers al een heleboel nuttige tips hebben gegeven. Daar kan ik nog aan toevoegen: denk ook even aan computers en dergelijke. Je benoemt voornamelijk utp-punten in combinatie met tv. Maar als je ook andere internetapparaten gebruikt kan het ook handig zijn om op bepaalde plekken waar je geen tv verwacht, wel een utp te laten eindigen. Denk bijvoorbeeld aan of er thuis gewerkt wordt via een computer (dan is een bekabelde verbinding vaak wel fijn en soms vereist door een werkgever), of wellicht mensen in huis die veel gamen (waarbij bekabeld aangesloten ook aan te raden is).

Wat betreft je adres en wat voor KPN-verbinding daar komt: dat kan ik op dit moment niet inzien. Het adres is bij ons nog niet bekend. De projectleider of hoofdaannemer van het project zou je moeten kunnen vertellen wat voor verbindingen er worden gelegd. Coax (voor Ziggo) eigenlijk altijd, en daarnaast dan koper of glasvezel. Als het wel koper wordt, en het adres is bij ons bekend, kunnen we kijken wat dan de verwachte snelheid wordt. Als het toch glasvezel wordt, dan zal dit een verbinding worden waarop je (op dit moment) maximaal 500 Mbit op krijgt.
Het huis moet nog gebouwd worden, gaan ze mee beginnen in oktober. Maar we moeten nu al alles doorgeven. Zijn prefab muren, dus boren ze de gaten van aansluitingen voor het geplaatst gaat worden. Vandaar dat ze alles al willen weten. Ik hoop dat er glasvezel komt. Heb nu een WiFi versterker dualband van kpn. Daar zitten al mijn apparaten in aangesloten.

Voor wat betreft geen kruipruimte. Omdat er vloerverwarming komt, komt er geen kruipruimte. Anders gaat de warmte verloren via de kruipruimte.

Ais er geen glasvezel komt, kun je die wel aanvragen via kpn? Dat er toch een aansluiting komt?
Reputatie 7
Badge +24
Voor wat betreft geen kruipruimte. Omdat er vloerverwarming komt, komt er geen kruipruimte. Anders gaat de warmte verloren via de kruipruimte.
Wat een onzin argument.

"Ais er geen glasvezel komt, kun je die wel aanvragen via kpn? Dat er toch een aansluiting komt?"

Nee. Dat kan niet.
@babsje wat hebben de andere woningen? Als het hele dorp glasvezel heeft komt er glasvezel dat is de nieuwe standaard. Een koperleiding wordt zover ik weet bijna niet meer standaard aangelegd. Dat zal per project verschillen.

Dit project is waarschijnlijk groot genoeg dat er iets komt.

Geen kruipruimte vanwege de vloerverwarming is geen onzin die ruimte is altijd kouder er zal dan een goede isolatie moeten worden toegepast om warmte verlies te voorkomen.
Reputatie 7
Badge +24
Geen kruipruimte vanwege de vloerverwarming is geen onzin die ruimte is altijd kouder er zal dan een goede isolatie moeten worden toegepast om warmte verlies te voorkomen.
Bij geen kruipruimte zit er grond onder. Wat net zo goed kouder is. Die isolatie is sowieso toch al nodig. Isolatie bij bij kruipruimte is ook gewoon standaard hoor. Bij ons huis van inmiddels al ruim 15 jaar oud zit er 15 cm aan 1 gesloten piepschuim onder. Ook de spouwmuur is onder de grond in de kruipruimte nog ongeveer 40 cm doorgetrokken, waardoor de koudebrug minimaal is.

Maar goed, ik heb inmiddels zitten googlen en vond ergens dat het 5 % zou schelen. Tegenover wat denk ik dan dan. Dat staat er dan weer niet bij. In op diezelfde pagina hadden ze het over een vloer van houten balken met planken erop. Als ze het daarmee vergelijken: koekoek!!!
ik zal gewoon in elke ruimte een loze buis "laten" leggen
waar een pc / tv enz. komt te staan je kan deze bijvoorbeeld hoek naar hoek dubbel uitvoeren als je nog niet weet of de tv links of rechts komt te staan
ik zou het ook dubbel uitvoeren coax en utp er zijn zelfs kabels op de markt die aan elkaar zitten
ik gebruik hier zelf ook coax voor de schotel canaldigitaal (geen losse kastjes bij tv)
door deze buis ligt ook een netwerkkabel voor het smart gedeelte van de tv
ik zou in ieder geval als ik jou was wat loze buizen leggen naar een centraal punt meestal de meterkast