Beantwoord

ABN site en app niet bereikbaar

  • 5 January 2021
  • 18 reacties
  • 878 keer bekeken

Sinds een paar dagen kan ik niet meer internet bankieren via de ABN AMRO app op mijn telefoons. Ook de website www.abnamro.nl is niet bereikbaar vanaf al mijn devices. Dan krijg ik de volgende melding:

Dit heeft hiervoor jaren goed gewerkt en ik heb niets veranderd. Via mobiel netwerk zijn er geen problemen, ook ABN heeft geen storingen gemeld.

Wat heb ik al gedaan:

  • harde reset V10A modem
  • browsers gecontroleerd, maar omdat het probleem op al mijn devices speelt denk ik niet dat het een device instelling is
  • Google DNS server adres (8.8.8.8) geprobeerd

Ik zie dat dit probleem al een aantal keer op dit forum en andere fora is gemeld, maar geen enkele keer is de oorzaak gevonden. Meestal is het vanzelf overgegaan na een aantal dagen en soms heeft een nieuwe modem gewerkt.

Zou het kunnen dat het gerelateerd is aan mijn IP adres? Of zouden er settings in de Experia box blijven staan?

 

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/telebankieren-rabobank-en-abnamro-niet-beschikbaar-38354

icon

Beste antwoord door Mark_1975 13 January 2021, 19:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Gisteren had ik opeens weer toegang tot de ABN AMRO site, vandaag helaas niet meer. Daar kan ik nog een site aan toevoegen, nl: www.dominos.nl. Wederom een site die wel bereikbaar is via 4G, maar niet via mijn thuisnetwerk.

Ik heb ABN en KPN helpdesk gebeld. Zij komen er niet uit en verwijzen naar dit forum. Ik vraag me af hoe ik nu aan een oplossing moet komen. Zou een nieuwe modem uitkomst kunnen bieden?

 

Wat een lastig probleem. En raar. Heb 't even geprobeerd en hier wel gewoon de site en app van ABN AMRO. Het is dus een individueel probleem. Meestal is het een IP ban of blokkade bij de betreffende site.

Via de speedtest ( http://kpn-itns.speedtestcustom.com/ ) kun je achter je IP komen.

Het is inderdaad een individueel probleem en ligt niet aan de genoemde sites. Inmiddels ook een 3e adres gevonden (Loxone Cloud DNS) dat niet meer werkt, nadat het eerder altijd wel heeft gewerkt.

Het is terug te leiden tot mijn modem of IP adres. Ik kan geen IP blokkade vinden. Bij wie moet ik nu zijn voor een oplossing?

Tja….. :thinking:

Welk modem heb je? Zitten er nog andere verbindingszaken in je netwerk (switches, DVS)?

Modem al eens herstart (minuutje uitzetten)?

P.S. heb je je profiel al ingevuld? Een moderator van KPN zal hier namelijk ook nog komen. Maar van hen kan ik hierbij alleen opmerkingen als “neem contact op met die website, het is mogelijk een IP blokkering of ban” herinneren.

Ik heb mijn profiel maar even ingevuld. Het modem is een Experia Box v10A.

 

Ik heb in de openingspost laten zien dat er meer mensen zijn met exact hetzelfde probleem. Ik vind het behoorlijk frusterend dat ik na 6 dagen niemand kan vinden die me hiermee kan helpen.

Ik heb in de openingspost laten zien dat er meer mensen zijn met exact hetzelfde probleem.

Dat is er één, een jaar geleden, en inmiddels opgelost. Hoe? Helaas heeft de betrokkene dat niet meer laten weten :confused: .

En verder vind ik nog één andere. 7 maanden geleden; opgelost zonder dat bekend was wat er was.

En via een link in het door jouw gelinkte ook een 'geval’ via Ziggo-internet.

Kom ik op 4 meldingen via de fora. Het is dus héél héél incidenteel. Maar dat maakt het natuurlijk niet minder vervelend.

Reputatie 7
Badge +20

@Mark_1975, bepaalde sites kan je af en toe niet bereiken, dat is wel irritant. Alleen waar ligt het aan. Je hebt al veel geprobeerd. 

Ik ben wel benieuwd of het in andere browsers wel lukt? Of de incognito modus? Of als je een hospot van je telefoon maakt. Dan wel toch?

En heb je wellicht nog iets van een pi hole of andere apparatuur in je netwerk die op basis van DNS sites kunnen blokkeren?

 

Het lukt vanaf geen enkele device in huis (3x windows 10 PC’s aan LAN, 2x windows 10 laptops aan WLAN, 5x android telefoons, 1x Iphone, 1x Ipad). Browser (Edge, Chrome, Firefox) maakt niets uit, net als incognito modus.

Dit heeft allemaal prima al jaren gewerkt en over 4G geen enkel probleem, ook als ik mijn telefoon als mobiele hotspot (uiteraard over 4G) gebruik geen probleem.

Ik heb alleen een switch in mijn netwerk hangen en 2x Ubiquiti Unifi AC lite. Omdat het inmiddels om meerdere sites gaat die voorheen wel werkten en nu niet meer ga ik ervan uit dat het probleem aan mijn kant zit en met name in het modem, omdat al mijn devices er last van hebben.

 

Ik heb net de KPN helpdesk opnieuw benaderd. De helpdesk verwijst me door naar ABN AMRO, zij moeten het probleem bij KPN neerleggen zodat er wat aan gedaan kan worden. Inmiddels hang ik weer in de wacht bij ABN AMRO helpdesk, maar heb er weinig vertrouwen in dat dit tot resultaat gaat leiden.

De KPN helpdesk verzekerde dat het 100% niet aan mijn modem kan liggen en dat ze ook geen nieuwe modem op willen sturen om dit te testen.

Hoewel ik geen klant van de Rabobank ben heb ik die website ook geprobeerd. De Rabobank site is ook niet bereikbaar. Kan iemand hierin een rode draad ontdekken?

Ik heb misschien zelf een rode draad. Dit zijn de 3 meldingen van de website die ik probeer te bereiken:
 

 

Bij alle 3 de site krijg ik dus een code terug beginnend met 18.xxxetc. De code verandert ook na een refresh. Weet iemand waar die code vandaan komt?

Ik blijf het wel gek vinden. De sites van de Abn Amro (ook mijn bank) en Rabobank zijn hier gewoon benaderbaar. En ook die van de ING.

https://www.playstation.com/nl-nl/ werkt ook niet:

 

en

http://mailchimp.com/

 

Ik ben er waarschijnlijk achter. Akamai is een soort provider voor hele grote netwerken. Elke website die via Akamai loopt geeft een Access Denied scherm. En dat zijn er nogal wat, andere voorbeelden zijn:

www.videoland.com

www,klm.com

www.hiltonhotels.com

www.ikea.com

En zo kan ik blijven doorgaan. Akamai geeft mijn IPv4 address een bad risk score.

 

Nu kan ik in ieder gericht zoeken naar een oplossing:

  • oorzaak van de verdachte activiteiten zoeken door mijn PC’s extra te scannen
  • contact opnemen met Akamai om van deze blokkade af te komen
  • eventueel een nieuw IP adres regelen door een VPN op te zetten of een nieuwe modem aan te vragen

of een nieuwe modem aan te vragen

Dat gebeurt niet. Heb m'n 4de modem en al die jaren (15) al het zelfde IP.

oorzaak van de verdachte activiteiten zoeken door mijn PC’s extra te scannen

Je zal dus idd wsl een geïnfecteerde pc / laptop hebben.

Reputatie 7
Badge +20

Dan inderdaad goed scannen of er iets schadelijks in jouw netwerk zit. Zo niet kun je contact opnemen met Akamai. Hopelijk lukt het. En anders kan Abuse je misschien nog helpen. 

Alle PC’s werden beschermd met Microsoft Defender. Ik heb Malwarebytes gebruikt om alle PC’s nog een keer te scannen en op 1 PC werden wat bedreigingen gevonden.
Na 3 dagen was het probleem opgelost, Akamai laat het bedreigings niveau dus ook zakken als de dreiging weg is. Nu blijft het probleem ook weg.

Reputatie 7
Badge +20

Fijn dat het opgelost is. Bedankt ook voor de terugkoppeling. 

Mocht je weer iets ervaren zien we je graag weer verschijnen.