Beantwoord

Abonnement 500 Mbit, snelheid 100 Mbit

• 16 maart 2016
  • 20 reacties
  • 1210 keer bekeken

Goedemiddag,

Sinds november 2015 ben ik van Ziggo overgestapt naar KPN Glasvezel, 500 mbps pakket. Administratief gezien heb ik een 500 mbps pakket, althans volgens facturen, mijnKPN en de helpdesk.

Maar volgens verschillende speedtests in de afgelopen maanden haal ik tot op heden niet meer dan 100 up en down via LAN. Mijn thuisnetwerk is dik in orde.

Daarnaast op verschillende momenten contact gehad met de klantenservice en e.e.a. nagegaan. Wijkcentrale schijnt aangepast te zijn bij Reggefiber, meerdere malen Experiabox gereset. 

Maar tot op heden zonder resultaat!

Daarom heb ik een tweetal vragen:

Vraag 1 Klopt het dat mijn aansluiting is verwerkt door Reggefiber?

Vraag 2 Waarom betaal ik al sinds het begin voor een 500 mbps abbonement, die ik tot op heden niet geleverd krijg?

* Admin: titel aangepast zodat je bericht beter is te vinden

icon

Beste antwoord door Soundwave1976 23 maart 2016, 16:38

RobinFlikkema schreef op 17 mar '16 om 08:40uHmm. Dat is wel gek. Want de 500Mbit down is netjes. Maar waarom de up maar 230 is...

Heb je toevallig nog een PC? Of een ander iets om te testen? Al heb ik niet superveel verstand van hoe die speedtest aan de achterkant werkt, maar zou het misschien kunnen zijn dat er nu iets anders een bottleneck is, in je PC?

Iemand anders nog een idee?

Robin 
Even een wat latere reactie. Ik heb inmiddels een ethernetadapter op de kop getikt. Nu haal ik op de Dell Inspiron 17 dus wel 500 Mbit (iets hoger) up- en down 😃 :D

Probleem opgelost!! (lag dus wél aan mijn spullen :p)

Bekijk origineel

20 reacties

RobinFlikkema schreef op 17 mar '16 om 08:40uHmm. Dat is wel gek. Want de 500Mbit down is netjes. Maar waarom de up maar 230 is...

Heb je toevallig nog een PC? Of een ander iets om te testen? Al heb ik niet superveel verstand van hoe die speedtest aan de achterkant werkt, maar zou het misschien kunnen zijn dat er nu iets anders een bottleneck is, in je PC?

Robin 
Even een wat latere reactie. Ik heb inmiddels een ethernetadapter op de kop getikt. Nu haal ik op de Dell Inspiron 17 dus wel 500 Mbit (iets hoger) up- en down 😃 :D

Probleem opgelost!! (lag dus wél aan mijn spullen :p)

Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Dat is wel gek. Want de 500Mbit down is netjes. Maar waarom de up maar 230 is...

Robin
RobinFlikkema schreef op 16 mar '16 om 21:13uSoms begrijp ik de keuzes van Dell niet helemaal. Bieden ze "dezelfde laptop" aan, met 100€ prijs verschil. Als je heel goed zoek blijkt dat de ene een totaal andere videokaart heeft.

Maar, is dit de KPN Speedtest? Waar je deze resultaten mee gehaald hebt?

Robin 
Tsja het is inderdaad 2016 dus een 1,0 Gbps netwerkaansluiting zou toch de standaard moeten zijn (laptop is uit 2014). Moet toch eens verder onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor een vervangende videokaart.

Ja, de meting op de Asrock is inderdaad op de KPN Speedtest gedaan

Reputatie 7
Badge +30
Soms begrijp ik de keuzes van Dell niet helemaal. Bieden ze "dezelfde laptop" aan, met 100€ prijs verschil. Als je heel goed zoek blijkt dat de ene een totaal andere videokaart heeft.

Maar, is dit de KPN Speedtest? Waar je deze resultaten mee gehaald hebt?

Robin
De metingen die ik vandaag gedaan heb zijn (inderdaad) afkomstig van een Dell Inspiron 17 - 5759.

Aan de hand van jullie laatste berichten heb ik daarom ook een test gedaan op mijn (oude) mini pc (Asrock ION 3D). Deze heeft wel een 1,0 Gbps netwerkaansluiting en klokt 235,7 up en 506 down.

Specs Asrock ION:

• Intel®️ Atom™️ D525 Dual Core Processor
  • Mobile Intel®️ ICH8M chipset
  • 2GB DDR2 800MHz
  • NVIDIA®️ GT218-ION Graphics, NVIDIA®️ 3DTV Play Capable
Maar up en downloadsnelheid zou dan toch gelijk moeten liggen?

Reputatie 7
Hmmm, dat ze nog bestaan... ...apparaten zonder 1Gbps netwerkkaart... ...nooit aan gedacht, het is immers 2016. :$

Gebruik ook eens een andere PC om bedraad die snelheid te meten?

Welke snelheid wordt in het netwerkcentrum van Windows aangegeven bij de LAN netwerkadapter?

Reputatie 7
Badge +30
Ah, als je de Dell Inspiron 17 5758 hebt (waar je specificaties mee overeenkomen) dan is dat je probleem. De netwerkaansluiting van deze laptop ondersteund maximaal 100Mbps, wat met overhead op 95Mbit uitkomt wat jij ook meet.

Robin
Volgens mij ligt het probleem bij de netwerkkaart van de laptop. Deze heeft een maximale doorvoersnelheid van 100Mbps.

wjb schreef op 16 mar '16 om 20:11uMet aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is er hier sprake van een hardwarematige 100Mbps verbinding.

Waarschijnlijk is de glasvezel in de pop (wijkcentrale) nog aangesloten op een 100Mbps netwerkkaart.

Ik hoop dat er snel iemand van het KPN WebCare team gaat reageren want hier zal KPN / Reggefiber toch echt aan de slag moeten.

Ik heb al langer het vermoeden dat de aanpassing in de wijkcentrale niet heeft plaatsgevonden. Ik heb meerdere malen bij de servicedesk aangegeven dat dit wellicht het euvel kan zijn. Maar steeds terug gekregen dat dit zou zijn uitgevoerd.

Verder werkt alles naar behoren, maar ik betaal wel al een paar maanden een extra bijdrage voor (*&(*lul!

Reputatie 7
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is er hier sprake van een hardwarematige 100Mbps verbinding.

Waarschijnlijk is de glasvezel in de pop (wijkcentrale) nog aangesloten op een 100Mbps netwerkkaart.

Ik hoop dat er snel iemand van het KPN WebCare team gaat reageren want hier zal KPN / Reggefiber toch echt aan de slag moeten.

RobinFlikkema schreef op 16 mar '16 om 18:18uSoundwave1976 schreef op 16 mar '16 om 18:04uOnderstaand een screenshot bij een directe verbinding vanaf de Experiabox. De vraag over een netwerkkaart begrijp ik niet helemaal.  Ik doel in ieder geval op het soort kabels en gebruik de experiabox als router

speedtest.jpg

Hmm. Die 94 lijkt me op een hardwarematige begrenzing.

• Wat voor PC/Laptop heb je?
  • Open Netwerkcentrum eens, en klik op "Ethernet". Zie je daar 1,0 Gbps of 100 Mbps staan?
Robin

Ik werk met een Dell Inspiron 17 5000 series laptop

Specs:

Intel®️ Core™️ i7-6500U Processor (4MB Cache, up to 3.10 GHz)

RAM: 8GB DDR3L 1600 [8GB DDR3L 1600MHz]

Grafische kaart: AMD Radeon R5 M335 4GB DDR3

In Netwerkcentrum staat Ethernet op 100 Mbps

Reputatie 7
Badge +30

Soundwave1976 schreef op 16 mar '16 om 18:04u

Onderstaand een screenshot bij een directe verbinding vanaf de Experiabox. De vraag over een netwerkkaart begrijp ik niet helemaal.  Ik doel in ieder geval op het soort kabels en gebruik de experiabox als router

speedtest.jpg

Hmm. Die 94 lijkt me op een hardwarematige begrenzing.

• Wat voor PC/Laptop heb je?
  • Open Netwerkcentrum eens, en klik op "Ethernet". Zie je daar 1,0 Gbps of 100 Mbps staan?
Robin

Onderstaand een screenshot bij een directe verbinding vanaf de Experiabox.

Gemeten op een laptop: Intel Core(TM) i7-6500u CPU @ 2.50 GHz 2.59 GHz

RAM 8,00 GB

De vraag over een netwerkkaart begrijp ik niet helemaal.  Ik doel met thuisnetwerk op het soort kabels en gebruik de experiabox als router

https://

Reputatie 7
Badge +30

Soundwave1976 schreef op 16 mar '16 om 15:56u

Mijn thuisnetwerk is dik in orde.

Dus, welke netwerkkaart gebruik je? En heeft deze een Gigabit verbinding met de Experiabox (eventueel tijdelijk switches er tussenuit halen)? Plaats eens een screenshot van die speedtest

wjb schreef op 16 mar '16 om 17:11uJe bent niet de eerste die een dergelijk fenomeen meldt.

Ik neem aan dat je die snelheid bedraad hebt gemeten. Je zou dan dus eigenlijk waarden zoals onderstaand moeten kunnen halen.

Speedtest.png

Welke snelheid meet je vanaf een bedraad en direkt op de V9 aangesloten PC via de KPN Speedtest?

Heb je al een keer een andere netwerkkabel tussen de Experia Box en de NTU en/of tussen Experia Box en PC gebruikt?

Ik meet inderdaad bedraad via een cat5e UTP kabel, welke direct op de Experiabox is aangesloten. Ik meet op verschillende test sites, dus ook KPN, (http://speedtest.operator.nl/speedtest/) bijna standaard 94mbit down en 95 mbit up. In de afgelopen periode ook cat6 kabel gebruikt vanaf de Experiabox... met hetzelfde resultaat.

Ook maak ik gebruik van een Netgear Gigabit Ethernet switch en dat geeft nagenoeg geen verschil

Als in de Experiabox kijk zie ik het volgende:

Ethernet Port: WAN

Status: Up

Mode: 1000M/FULL DUPLEX

Kennelijk toch een 1000M/Full Duplex... heb ik dan een 'speciale' box? :D

Reputatie 7
Je bent niet de eerste die een dergelijk fenomeen meldt.

Ik neem aan dat je die snelheid bedraad hebt gemeten. Je zou dan dus eigenlijk waarden zoals onderstaand moeten kunnen halen.

Speedtest.png

Welke snelheid meet je vanaf een bedraad en direkt op de V9 aangesloten PC via de KPN Speedtest?

Heb je al een keer een andere netwerkkabel tussen de Experia Box en de NTU en/of tussen Experia Box en PC gebruikt?

Reputatie 6
Badge +9
Als je in de V9 kijkt bij je verbinding geeft deze dan aan 100MBIT FULL DUPLEX of 1000MBIT FULL DUPLEX?

Ik vermoed dat er 100MBIT zal staan. De V9 heeft Gbit poorten namelijk.

sveld84 schreef op 16 mar '16 om 15:59uWelk Router van KPN gebruik je en wat voor NT kastje zit er in je meterkast. Het zou kunnen zijn dat 1 van die 2 de beperking is. Er waren namelijk in het verl3eden 100 mbit NT glasmodems. 

Ook niet alle routers van KPN hebben Gbit poorten, dan is je snelheid ook begrenst op 100 mbit.

Hallo sveld84,

Ik heb een Experiabox V9 en een wit NT kastje (staan verder geen gegevens op) geleverd gekregen. Het 500 mbps pakket heb ik al vanaf het begin afgesloten.

Groet,

Soundwave

Reputatie 6
Badge +9
Welk Router van KPN gebruik je en wat voor NT kastje zit er in je meterkast. Het zou kunnen zijn dat 1 van die 2 de beperking is. Er waren namelijk in het verl3eden 100 mbit NT glasmodems. 

Ook niet alle routers van KPN hebben Gbit poorten, dan is je snelheid ook begrenst op 100 mbit.

Reageer