Beantwoord

Activeren KPN-Fon

• 11 juni 2014
  • 26 reacties
  • 30553 keer bekeken

Na de ontvangst van de brief betreffende KPN-Fon heb ik me direct aangemeld.

Daarna even de instellingen in het modem bekeken en zie onder WLAN een optie "Public WLAN" staan. Echter als ik deze inschakel dan verschijnt even het KPN-Fon SSID in de lucht en daarna verdwijnt deze weer.

Ook de optie in het modem wijzgt weer waarmee public wlan weer uit staat.

Wie weet hier meer over?

Schakelt KPN dit in?
icon

Beste antwoord door jor177 2 juli 2014, 12:19

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hallo JacobLieben,

welkom op ons forum! Voor meer informatie over de werking van KPN WiFi via FON wil ik je eerst vragen om deze pagina hierover eens door te nemen. Wellicht vind je daar het antwoord op je vraag. Mocht je er niet uitkomen, dan help ik je hier graag verder bij!

Met vriendelijke groet,

Raul.

Deze methode heb ik inderdaad gehanteerd;

KPN WiFi aan- of uitzetten 

U kunt met KPN WiFi gratis buitenshuis internetten in heel Nederland en in het buitenland als u een klein deel van uw eigen WiFi deelt voor andere KPN WiFi gebruikers. Hebt u een Experia Box die geschikt is voor KPN WiFi, dan kunt u de Hotspot van KPN WiFi aan- of uitzetten.

Let op!   
Hebt u een Experia Box dat geschikt is voor KPN WiFi en u schakelt KPN WiFi op uw Experia Box uit, dan kunt u geen gebruik meer maken van KPN WiFi in Nederland of in het buitenland.

Stappen om de WiFi instellingen van uw Experia Box V8, Arcadyan te wijzigen:

1. Open uw browser en vul op de adresbalk het adres 192.168.2.254 in en druk op enter
  2. Vul als standaard gebruikersnaam 'KPN' of 'Admin' in en geef geen wachtwoord in of het door u aangemaakte wachtwoord en druk op enter
  3. Kies WLAN en vervolgens Public WLan.  KPN WiFi activeren: zet enable KPN Fon op 'On'  KPN WiFi deactiveren: zet enable KPN Fon op 'Off'.
  4. Klik vervolgens op Apply.
Echter na enkele minuten schakelt de Public WLan zichzelf weer uit.

Dat is niet normaal neem ik aan.

jacob

Reputatie 7
@KPN WebCare,

Ik heb de "Aanvullende Voorwaarden KPN WiFi met Fon" eens doorgelezen en daarin wordt geen woord gerept over de wettelijke aansprakelijkheid ten aanzien van het gebruik/misbruik van het Fon netwerk beschikbaar gesteld door de klant van KPN anders dan dat de klant aansprakelijk is voor elk gebruik en misbruik door derde gebruikers van klant's toegang to de Dienst KPN WiFi met Fon.

Ik ben heel benieuwd wat het publieke IP adres op Internet is voor bezoekers van "mijn" WiFi Fon hotspot.

Indien dit publieke IP adres gelijk is aan het publieke IP adres van apparaten die op mijn lokale netwerk aangesloten zijn, dan zal het voor mij absoluut noodzakelijk zijn dat KPN met een vrijwaring komt t.a.v. de wettelijke aansprakelijkheid voor het misbruik van "mijn" WiFi hotspot.

Zoals jullie weten is het al lange tijd wettelijk verboden om copyrighted content te uploaden en sinds kort is het ook wettleijk verboden om copyrighted content te downloaden.

Ik weet niet hoe de bewijslast ligt, maar indien het publieke IP adres voor het LAN en voor Fon gelijk zijn aan elkaar, dan is er buiten het LAN geen onderscheid te maken tussen deze twee netwerken en daarmee zou het zomaar kunnen dat ik aansprakelijk gesteld wordt voor illegale activiteiten die een bezoeker aan de rand van mijn voortuin via "mijn" WiFi hotspot uitvoert.

Alleen deze lacune in de architectuur van het Fon netwerk is voor mij voldoende om af te zien van het activeren van Fon op "mijn" router.

Ook om deze reden vind ik het ook verkeerd dat KPN hier gekozen heeft voor een "opt-out", dit zou mijns inziens een "opt-in" moeten zijn.

Ik heb dit "concern" eerder op dit forum aan de kaak gesteld, echter helaas geen reactie van KPN mogen ontvangen.

Ik hoop dat KPN mij (en wellicht ook anderen) een update kan geven ten aanzien van dit "concern".

Voor diegene die Fon actief hebben, kan één van jullie eens posten of het publieke IP adres voor Fon bezoekers gelijk is aan het publieke IP adres voor het LAN. (iplookup)

Ik verwacht eigenlijk dat dat het geval zal zijn.

Als dat het geval is, dan raad ik anderen aan om hier aandacht aan te besteden.

Dat is natuurlijk jouw eigen keuze, maar een gewaarschuwd mens teld voor twee. ;)

Hallo wjb,

Fijn dat je ook meedenkt over de obstakels die KPN, (vooral juridisch gezien) nog moet oplossen.

Mischien was het wel handiger geweest om een eigen topic te starten i.p.v hier jouw verhaal hier te doen op een topic waarvan het verhaal/antwoord wat jij geeft niet overeen komt met de vraag van de TS.

Maar efin,

Ik begrijp dat je inzit over hoe KPN omgaat met personen die illegale praktijken die mensen (indirect) via jouw modem kunnen verichten.

Gelukkig is FON al enige tijd actief onder BT, en zijn zij daar allang met dezelfde vraag naar boven gekomen.

En volgens mijn zijn daar nog geen gevallen bekend van inconsequent gebruik van FON.

Ik vind dat we KPN minstens de kans moeten geven om dit soort problemen binnen afzienbaare tijd op te kunnen lossen.

KPN zal hier heus maatregelen tegen verichten.

Reputatie 4
Badge +3
@Wjb,

Ik heb het even uitgeprobeerd en je krijgt op het FON Netwerk een ander IP adres.

Zie ook screenshot;

http://i58.tinypic.com/ifpv1g.jpg
Reputatie 4
Badge +3
Een duidelijker screenshot;

http://i60.tinypic.com/5mlt38.jpg
Reputatie 7
Hoi idriszz,

Dank je voor jouw berichtjes.

Ik ben gerustgesteld, Fon mag open op "mijn" router. :D

Ik heb hetzelfde probleem als Jacoblieben hierboven.

Kies WLAN en vervolgens Public WLan. 
KPN WiFi activeren: zet enable KPN Fon op 'On' 

Dan Apply

Dan zie ik Het FON netwerk heel even op de smartphone en vervolgens is het dan weg.

Als ik dan kijk in nde router heeft die het KPN fon vanzelf weer op OFF gezet.

Wat moet ik doen?

Alfredo22

Reputatie 7
Badge +28
@JacobLieben, wellicht een rare vraag, maar de wifi-verbinding van het modem zelf is wel ingeschakeld?
@alfredo22, voor jou dezelfde vraag. Heb je overigens wel een brief ontvangen? Twee weken voor de daadwerkelijke oplevering van Fon word je hierover geïnformeerd. Het modem is voor die tijd al geschikt gemaakt. De uitrol wordt gefaseerd uitgevoerd, het is niet direct live voor iedereen.

Hallo Joran,

Geen rare vraag, maar wifi staat gewoon an op het modem.

De brief heb ik ook ontvangen, dat was voor mij ook de trigger om het in te schakelen. (de optie zelf was al langer aanwezig in de firmware).

Het rare is dat SSID: KPN-FON  even actief is en vervolgens weer uitgeschakeld word.

Hallo,

Naar aanleiding vd brief betreffend het Fon netwerk had ik besloten om mij erbij aan te sluiten.
Goed... al met al aangemeld en wou nu dus de setting "Enable KPN Fon: On" inschakelen.
Helaas werkt dat dus helemaal niet!
Als ik op on en dan op apply druk is die even ingeschakeld, maar daarna vliegt die dus gelijk weer op "Off".
Ik heb dit nu al x aantal keer gedaan met steeds hetzelfde resultaat.

Nou sorry, maar het lijkt me dat dit toch niet de bedoeling is toch?
Waar zit nu de fout?

Reputatie 5
Badge +11
Goedemorgen,

voor de meest gestelde vragen en uiteraard de antwoorden kun je terecht op deze pagina!

Met vriendelijke groet,

Raul.

Raul, uw antwoord verhelpt ons probleem niet.

Instelling (On) in de modem betreffend KPN Fon blijft niet ingeschakeld.

Dat is voor velen hier juist het probleem.

Kan ik me helaas bij aansluiten. de handleiding betreffende KPN Wifi ken ik, maar ook als we die volgen dan schakelt de Public Wifi zichzelf weer uit. En dat stukje staat niet in de handleiding.

Reputatie 4
Badge +4
Bij mij is het anders !
Zit om de paar dagen te kijken of die troep uit staat en dat was ook zo tot vandaag en stond aan !
Mijn zeer stabiele snelheid sinds 1 jaar is altijd 60mb tot vandaag en is hij 3mb gekelderd !
Ok het is niet veel maar er werd toch gezegd dat het niet van je snelheid zou afgaan maar dat klopt dus niet !
Zal de modem maar even resetten en hoop dat ik dan mn snelheid weer terug hebt.
en hoop dat ie lekker uit blijft staan !
Niemand 4G op zn phone dan ?
Reputatie 4
Badge +3
Dat is raar, Ik heb mijn FON Netwerk ingeschakeld (6 uur geleden) en deze staat nogsteeds aan zonder dat hij weer automatisch uitschakelde..

http://i60.tinypic.com/msk9j8.jpg

Misschien een Reset uitvoeren op het modem? Dat kan middels deze handleiding: http://forum.kpn.com/t5/Internet/Reset-uw-KPN-Experia-Box-Modem/td-p/97446
Ik heb zo'n vermoeden dat er een update geweest is.

Public-Wlan staat spontaan aan. 

Vanaf heden dus ook bij mij een FON hotspot.

Dat kleine beetje snelheid kan ik wel missen op m'n glas aansluiting.

http://www.speedtest.net/my-result/3593857511

Ik heb de brief van KPN Fon al ontvangen (dagtekening 20 juni) en heb mij ook aangemeld.

Alleen kan ik nog steeds niet "Public WLAN" inschakelen op mijn Experia Box v8 (130v2). Eerst sprong die telkens weer terug, zoals eerder aangegeven. Maar nu kan je zelfs de optie niet meer veranderen/aanklikken.

Wel raar, want ik heb de brief al een week binnen en volgens Joran zou de modem al geschikt gemaakt moeten zijn. Ik wacht wel nog een weekje af om te zien of het automatisch wordt ingeschakeld.

<input type="radio" name="Wireless_guest_enable" value="1" disabled="">On
<input type="radio" name="Wireless_guest_enable" value="0" checked="" disabled="">Off <font color="#a0a0a0" size="1"> (On)</font>img1

Nu het KPN-FON SSID werkt heb ik toch nog een vraag voor een KPN medewerker.

Wanneer wordt het toegangspunt zichtbaar op de overzichtskaart zoals op http://www.kpn.com/prive/internet/internet-voor-thuis/service/draadloos-internet/wifi-buitenshuis.htm en in de apps ??

Daarvoor verwijs ik je door naar dit topic: http://forum.kpn.com/t5/Internet/KPN-WIFI-spots-niet-zichtbaar-op-kaart/m-p/242725

Vandaag heb ik wel Fon (handmatig) kunnen activeren, hij schakelde zichzelf ook niet meer uit.

Ik kon er op inloggen (of op die van de buren), maar hij staat tenminste ingeschakeld nu.

Volgende keer zal ik wat geduldiger zijn alvorens te posten smile

Reputatie 5
Badge +11
Hallo JacobLieben,

ter aanvulling van het antwoord van jor177, kan ik nog melden dat FON er hard aan werkt om de zichtbaarheid van hotspots op de kaart te verbeteren.

Met vriendelijke groet,

Raul.

Heb weliswaar ook een brief ontvangen, maar ben die kwijt. Heeft iemand een kopietje voor mij? Bvd! Bij KPN kunnen ze mij desgevraagd nl. geen afschrift van die brief meer bezorgen ...

Verder: heb een experia box v9 waarop ik enige tijd geleden nog wel de optie 'KPN Fon aan-/uitzetten'  zag staan maar nu niet meer. Enig idee wat er gebeurd kan zijn? Down-date ipv update?

Bvd, mvg,

Reputatie 3
Badge
Tot mijn verrassing vond ik gister een nieuwe WIFI verbinding in een mijn lijst: de KPN FON. Dit was voor mij een trigger om eens even in de Experia-box te kijken en ja hoor. Public WLAN stond op 'on'! Ik lees hier dat daar een brief aan vooraf moet zijn gegaan waarin aangenomen werd dat je daarmee akkoord gaat. NOOIT een brief ontvangen.

Dit zijn mijn bevindingen:

1) Account aangemaakt en geactiveerd. Als ik thuis KON FON wil activeren krijg ik de melding dat de accountnaam en/of wachtwoord niet goed is. Klopt dit? Dit geldt zowel voor mijn iPad. iPhone en laptop.

2) De app is ontzettend traag en moet soms eruit gegooid worden, waarna het soms (even) lukt.

3) Ik heb geen KPN Mobiel abonnement (Vodafone) maar krijg de indruk dat het met mijn Alles-in-een glas abonnement ook moet werken, maar heb dit nog niet echt kunnen uitproberen. Klopt dit?

4) Als je in de app en welke hotspot dan ook klikt, dan kun je een speedtest doen, maar de gegevens lijken me van mijn eigen wifi. Slaat dus nergens op? Evenals de icoontjes naast de snelheid?

Zou het te maken hebben met de lijnsnelheid of een andere active fon in de buurt?

Reageer