Beantwoord

Adsl behouden na aanleg KPNglasvezel?

  • 28 August 2019
  • 9 reacties
  • 1108 keer bekeken

Komende tijd wordt in mijn wijk glasvezel aangelegd door KPN, mij wordt gevraagd of ik dat ook in mijn woning wil.

Met oog op de toekomst zou ik dat wel willen in mijn woning, máár: ik heb nu nog een oud, klein adsl-abonnement (bij Telfort) dat voor mij nog prima functioneert (en dat veel goedkoper is dan de huidige verkrijgbare, snellere, abonnementen).

Mijn vragen:

1 kan ik, óók als er glasvezel in mijn woning aangelegd is, nog steeds gewoon gebruik blijven maken van adsl ipv glasvezel? Technisch gezien dan bedoel ik. Totdat ik ooit ook over wil stappen op glasvezel.

2 ik woon in een maisonette, op de 3e en 4e woonlaag. De meterkast zit in een gang een niveau lager (2e woonlaag, daar is alleen een halletje + betonnen trap van mijn voordeur naar mijn woonkamer). Mijn aansluiting, router zijn nu in mijn woonkamer. Maar zou dat bij glasvezel in dat halletje komen? Ik vrees dat het heel nadelig is, wifi signaal vanuit een verder dan nu gelegen, betonnen ruimte ...
icon

Beste antwoord door Anonymous 28 August 2019, 14:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Zit maar niet in over je wifi. Dat kan 1voudig opgelost worden met een accespoint. En misschien is het sowieso wel mogenlijk gewoon de Experiabox in de woonkamer te krijgen.
Reputatie 7
Badge +24
Verder vraag ik me af wat voor abonnement je dan wel hebt. Oude abonnementen krijgen namelijk ook met regelmaat een prijsverhoging.
Verder vraag ik me af wat voor abonnement je dan wel hebt. Oude abonnementen krijgen namelijk ook met regelmaat een prijsverhoging.

Internet Instap + Bellen, 8Mbit / 1Mbit € 30,00 /mnd

In de praktijk is de snelheid echter hoger (als ik kijk op zo'n meter ergens op de KPN site). iig kan ik probleemloos Netflix en NPO kijken, wat het meest intensieve is dat ik wil kunnen qua internet (geen tv, gaming etc verder)

Qua prijsverhoging: laatst was (zo zag ik nu toevallig, nu ik er even in dook!) bij mijn abonnement ongevraagd de optie "Bellen Onbeperkt Vast" a € 5,00 aangezet, die heb ik weer uitgezet.
Ik kwam je vraag op het Telfort forum ook tegen.
Wat daar al geschreven is geldt ook hier.
De vezel naar binnen laten brengen als jou adsl verbinding bevalt het daarbij laten.



Je mag niet zonder jouw uitdrukkelijke toestemming overgezet worden naar glasvezel en inweze moet dat zelfs nog via de Telfort voorwaarden kunnen al zal dat wel tegen de laatste Telfort prijzen zijn.

Ik weet dat KPN wel de koper verbindingen wil uit faseren als je in 1 van de proef projecten woont heb je mogelijk geen keus ook dan zal je gewoon bij Telfort kunnen blijven zolang de opname naar KPN nog niet is afgerond.

Daarom doet KPN een pilot in Amsterdam-IJburg, Bennekom, Bergeijk, Eersel, Eibergen en Zwolle-Stadshagen, waar de meerderheid van de klanten inmiddels al gebruik maakt van glasvezel. Doelstelling is om op 1 april 2020 het kopernetwerk in het grootste deel van deze gebieden uit te zetten.


Wat de bedragen betreft naast de €2,50 van afgelopen juli gaat per 1 september vastbellen van 2 euro nog iets naar €5,00 dit betreft een oudere specifieke onbeperkt bellen bundel. Daar kan nog geen sprake van zijn.
Ik kwam je vraag op het Telfort forum ook tegen.

Wat de bedragen betreft naast de €2,50 van afgelopen juli gaat per 1 september vastbellen van 2 euro nog iets naar €5,00 dit betreft een oudere specifieke onbeperkt bellen bundel. Daar kan nog geen sprake van zijn.


Inderdaad, heb inmiddels voldoende info via beide fora!


De optie "Onbeperkt vast bellen" á 5 euro is volgens mijn facturen 1 juni ingegaan (met de eerste 3 maanden korting daarop, zie hieronder).

Ook is het abonnement duurder geworden, van 27,50 naar 30,00. Dat zal de 2,50 zijn die jij bedoelt? De extra optie "Bellen Onbeperkt Vast" stond daarnaast dus ook opeens aan. Aangezien ik die vaste telefoon nooit gebruik, heb ik die optie nu uitgezet en denk ik dus uit te komen op een abonnementsprijs van 30 euro (of uiteindelijk 32,50, als er idd nog eens 2,50 bijkomt).

Op de eerste factuur waar gewag wordt gemaakt van "Bellen Onbeperkt Vast" á 5 euro staat:

Abonnement
Internet Instap + Bellen 15 jun t/m 14 jul 30,00

Bellen Onbeperkt Vast 01 jun t/m 14 jun 2,33
eerste 3 maanden korting 01 jun t/m 14 jun -1,08

Bellen Onbeperkt Vast 15 jun t/m 14 jul 5,00
eerste 3 maanden korting 15 jun t/m 14 jul -2,32

Vast Bellen Verrekening 01 jun t/m 14 jun -1,21
32,72


Op facturen vóór deze staat alleen "Internet Instap + Bellen" + "Vast bellen" voor een totaal van 30,18 (verbruik is 0):

Abonnement
Internet Instap + Bellen 15 mei t/m 14 jun 27,50
Vast Bellen 15 mei t/m 14 jun 2,68
30,18

We gaan het zien allemaal.

Maar anyway, ik weet genoeg mbt mijn glasvezelvraag!
Bedankt voor de antwoorden.
Dat vast bellen van €2,68 gaat omhoog naar €5,00
Volgens het betreffende topic toch echt pas per 1 september.
Zie hier houd het in de gaten anders op het Telfort forum vragen hoewel ook hier een aantal Telfort moderators met een KPN petje op zijn te vinden 😜
Wbt de plaats van je modem bij glasvezel, er komt een kastje aan het eind vd glasvezel en dan kun je 10-tallen meters verder (zonder probleem) naar je modem, met de zeer gangbare ethernet kabel.
Er zal hopelijk een buisje liggen naar je huidige modem, daar moet dan een andere kabel in.
Of de glasvezel (door het buisje ?) naar je appartement brengen natuurlijk.
Wbt de plaats van je modem bij glasvezel, er komt een kastje aan het eind vd glasvezel en dan kun je 10-tallen meter verder (zonder probleem) naar je modem, met de zeer gangbare ethernet kabel.
Er zal hopelijk een buisje liggen naar je huidige modem, daar moet dan een andere kabel in.
Of de glasvezel (door het buisje ?) naar je appartement brengen natuurlijk.


Momenteel komt eea zo mijn woonkamer binnen, wat er achter zit weet ik natuurlijk niet en ook niet hoe de leidingen lopen:



Maar er is wel ook een klein gaatje in de muur vd woonkamer dat uitkomt op het eronder gelegen halletje met de meterkast (ingewikkeld gebouwd hier). Daar zou een ethernet kabel of beter nog, een glasvezelkabel, doorheen kunnen (evt gaatje wat verder uitboren).

Ik vind het fijn dat ik nu meer informatie heb en weet wat mogelijkheden zijn, ben helemaal niet thuis in de materie.

iig weet ik nu genoeg om te besluiten tot het laten aanleggen van glasvezel.

Er komt vantevoren ook nog iemand kijken mbt hoe het aangelegd gaat worden, maar ik wilde voordat ik ja zei eerst wat meer weten.
Je kan aangeven met enige drang dat de mediaconverter/NT gewoon boven komt althans daar waar jij deze wil. Het is een vrij lomp ding of je die in de woonkamer wil is maar de vraag.

De Nt zal er nu nog niet komen naar alle waarschijnlijkheid eerst iets als deze.


Dit is bij mijn weten het meest recent in gebruik zijnde model grondplaat. (Ftu)
Ongeveer 10x10 cm. Ga je ooit toch een glasvezel verbinding afnemen dan is er minimaal 1 stroompunt in de nabijheid nodig voor de eigenlijke NT. Die schuift over dat blokje heen en is iets meer dan 10 cm breed en 30 lang.