Beantwoord

ADSL ipv ADSL2

• 13 januari 2016
  • 24 reacties
  • 1279 keer bekeken

ik ben een isdn2 + adsl internet aansluiting bij KPN en ben al lang verbaasd over de lage internet snelheid die ik behaal (ca. 6-8 mbits/s) ipv de mogelijke snelheid van 17 mbits/s volgens fourstack website. Mijn Experia AVR7519 modem toont een ADSL ipv ADSL2+ verbinding; ADSL is max 8 mbits/s. Dus dat verklaart wel de lage snelheid. Waarom levert KPN geen ADSL2+ verbinding terwijl dit wel kan op mijn adres? Mijn huidige Experia modem zou het ook aankunnen.

icon

Beste antwoord door PeterG 14 januari 2016, 14:31

[Bewerkt; 14-1-16 om 14:45)

Ik ben er wel uit na enig googlen. Nota bene o.m. een antwoord van mijzelf (als 'oplossing' gemarkeerd door webcare) geeft uitsluitsel. Mijn parate kennis liet me dus in de steek helaas, excuus.

I.c.m. met ISDN2 is alleen ADSL(1) mogelijk met een max. snelheid van 8 Mb. ADSL2+ kan niet i.c.m. ISDN2.

Bij ISDN1 lijkt het wel mogelijk te zijn om ADSL2+ te krijgen. Maar geen VDSL.

ISDN2= 2 digitale telefoonlijnen met 4 nummers

ISDN1= 1 digitale telefoonlijn met 2 nummers (1 lijn, dus neemt minder ruimte in beslag)

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Zolang je ISDN(2) gebruikt kan je volgensmij geen ADSL2+ gebruiken, alleen ADSL1. Heb je ISDN specifiek nodig?

Robin

RobinFlikkema schreef op 13 jan '16 om 15:25u
Hoi,

Zolang je ISDN gebruikt kan je volgensmij geen 2+ gebruiken. Heb je ISDN specifiek nodig?

Robin 
Nee, ik heb ISDN (niet meer) specifiek nodig.

Heb alleen al jaren ISDN gehad en volgens mij moet dat gewoon kunnen werken met ADSL2+?

(Alleen) VSDL en pair bonding is niet mogelijk met ISDN zover ik weet.

Reputatie 7
Badge +30

Jlkool schreef op 13 jan '16 om 15:33u

RobinFlikkema schreef op 13 jan '16 om 15:25u
Hoi,

Zolang je ISDN gebruikt kan je volgensmij geen 2+ gebruiken. Heb je ISDN specifiek nodig?

Robin

Nee, ik heb ISDN (niet meer) specifiek nodig.

Heb alleen al jaren ISDN gehad en volgens mij moet dat gewoon kunnen werken met ADSL2+?

Hoi,

Maar zou je 'em niet gewoon naar een "gewone" lijn omzetten dan? K weet niet of je volgens fourstack ook VDSL of Bonding kan, want anders is dat ook een optie (je zit denk ik op de grens wel/geen VDSL). En dan krijg je een betere Experiabox want deze is eigenlijk aan vervanging toe, maar een van de 'beste' voor ISDN.

Voorzover ik weet kan je alleen ADSL1 met ISDN delen, en ADSL2 en 1 kan je met POTS delen. (  ?)

Robin

RobinFlikkema schreef op 13 jan '16 om 15:41u
Jlkool schreef op 13 jan '16 om 15:33uRobinFlikkema schreef op 13 jan '16 om 15:25uHoi,

Robin Nee, ik heb ISDN (niet meer) specifiek nodig.

Hoi,

Maar zou je 'em niet gewoon naar een "gewone" lijn omzetten dan? K weet niet of je volgens fourstack ook VDSL of Bonding kan, want anders is dat ook een optie (je zit denk ik op de grens wel/geen VDSL). En dan krijg je een betere Experiabox want deze is eigenlijk aan vervanging toe, maar een van de 'beste' voor ISDN.

Voorzover ik weet kan je alleen ADSL1 met ISDN delen, en ADSL2 en 1 kan je met POTS delen. ( @PeterG ?)

Robin

Hallo Robin,

bedankt voor je info. Volgens fourstack website is vdsl en pairbonding ook een mogelijkheid (echter pair bonding valt weer af omdat ik nog een pstn nr op het 2e aderpaar heb; line sharing gaat weer niet samen zo ik heb begrepen). Kom er nu alleen aan het einde van mijn ISDN periode nog achter dat ik nooit een adsl2+ verbinding heb gehad en dat verbaasd me enigzins. 
 Koos

Reputatie 7
[Bewerkt; 16-1-16 om 12:02]

Volgens mij is icm ISDN max. ADSL1 mogelijk. Geleverde snelheid is icm ISDN max. 8 Mb.

Met POTS is wel VDSL2 mogelijk, maar geen bonding.

Zonder POTS of ISDN is behalve VDSL2 ook bonding mogelijk. Bellen gaat dan via VoIP via een (analoge) telefoonpoort op het modem (bij particuliere aansluiting). Hierbij is bonding mogelijk op voorwaarde dat er 2 aderparen aanwezig zijn. Dat is niet overal zo.

(POTS = ouderwetse analoge telefoonlijn)

PeterG schreef op 13 jan '16 om 17:49u
Volgens mij is icm ISDN max. ADSL2+ mogelijk. Geleverde snelheid is natuurlijk afhankelijk van het internetcontract.

Met POTS is wel VDSL2 mogelijk, maar geen bonding.

Zonder POTS of ISDN is behalve VDSL2 ook bonding mogelijk. Bellen gaat dan via VoIP via een (analoge) telefoonpoort op het modem (bij particuliere aansluiting). Hierbij is bonding mogelijk op voorwaarde dat er 2 aderparen aanwezig zijn. Dat is niet overal zo.

@RobinFlikkema

Hallo Peter,

bedankt voor je reactie en heldere uitleg. op mijn adres is volgens de fourstack website wel adsl2+ mogelijk. KPN heeft dan al die ISDN jaren waar ADSL2+ mogelijk was, slechtst ADSL1 geleverd (max 8 mbits/s). Ik betaalde wel voor een 20 mbits abon. Het is nogal veel gevraagd voor een consument om daar zelf achter te moeten komen en teleurstellend dat KPN dit niet automatisch zelf regelt. Ik ga nu over op internetplus bellen dus mosterd na de maaltijd. Maar ik ben nu wel alert wat KPN straks feitelijk zal leveren. Mijn ervaringen met tel. klantenservice op 0402 0412 zijn al bijzonder slecht; er zitten veel mensen die weinig inhoudelijke kennis hebben over de diensten en wel goed kunnen doorverbinden...van kastje naar de muur hoofdzakelijk.

vr groet,

Koos

Reputatie 7
Koos, KPN kan nooit meer leveren dan wat fourstack, bij VDSL, aangeeft. De abonnementen bij KPN zijn dan ook TOT snelheden.

Heb je dus bv Internet plus bellen van 20 Mb, dan is dat dus TOT (maximaal) 20 Mb! Maar als je lijn maar 14 aankan zal dat geleverd worden. Ook als je het Internet plus bellen 60 Mb neemt. Ook dan krijg je het maximaal haalbare, in dit voorbeeld 14 Mb.

PeterG schreef op 13 jan '16 om 20:28u
Koos, KPN kan nooit meer leveren dan wat fourstack, bij VDSL, aangeeft. De abonnementen bij KPN zijn dan ook TOT snelheden.

Heb je dus bv Internet plus bellen van 20 Mb, dan is dat dus TOT (maximaal) 20 Mb! Maar als je lijn maar 14 aankan zal dat geleverd worden. Ook als je het Internet plus bellen 60 Mb neemt. Ook dan krijg je het maximaal haalbare, in dit voorbeeld 14 Mb.

Hallo Peter, wat je zegt is helemaal duidelijk.

Echter tot op heden levert KPN mij ADSL1 over ISDN (ca. 8 Mbits/s) terwijl ADSL2+ mogelijk is op mijn adres (ca. 16 Mbits/s vlgs fourstack).

Dat verbaasd mij zeer dat KPN de dienst op mijn adres niet automatisch heeft 'bijgewerkt' naar ADSL2+; ik heb wel steeds betaald namelijk voor internet instap tot 20 Mb.

Dus dat is op zijn minst teleurstellend.

Ik stop nu met ISDN en heb internetplusbellen (20 Mb) besteld en zal ik zeker checken welke dienst/snelheid straks feitelijk wordt geleverd: ik verwacht dan VDSL2 met ca. 17 Mb wat de fourstack site aangeeft.

(Pair bonding tot 28 Mbits/s zou ook een mogelijkheid zijn, ware het niet dat ik nog een pstn nummer heb op het 2e aderpaar (line sharing)).

Koos 

Reputatie 7
[Bewerkt 16-1-16 om 12:04]

Wat ze nu leveren icm ISDN klopt. Daarbij kan alleen ADSL1 geleverd worden met een maximum van 8 Mb. Dat komt dus door de ISDN. Dat vreet bandbreedte op de lijn waardoor er weinig overblijft voor internet.

Straks met Internet plus bellen zul je dus veel meer Mb's ervaren.

PeterG schreef op 13 jan '16 om 23:00u
Wat ze nu leveren icm ISDN klopt. Daarbij kan alleen ADSL(2+) geleverd worden met een maximum van 8 Mb. Dat komt dus door de ISDN. Dat vreet bandbreedte op de lijn waardoor er weinig overblijft voor internet.

Straks met Internet plus bellen zul je dus veel meer Mb's ervaren.

Volgens mijn modem (Experia ARV7519) heb ik ADSL mode:  G.992.1 (G.DMT), dat is ADSL1 als ik het goed heb.

Download snelheid wordt aangegeven als:  8000 Kbps.
Fourstack website geeft aan dat ADSL2+ mogelijk is met snelheid van 16 Mbits/s op mijn postcode/hsnr.

Dus ik constateer dat ik ADSL1 over ISDN krijg geleverd terwijl ADSL2+ over ISDN mogelijk is.

groet, Koos 

Reputatie 7
[Bewerkt 16-1-16 om 12:05]

Dan lees je niet goed wat er in de tekst staat die je nota bene quote. Nogmaals, er kan icm ISDN maximaal 8 Mb geleverd worden en geen MB meer. Die ruimte is er door de ISDN gewoon niet op de lijn.

ADSL2+ en VDSL2 zijn niet mogelijk bij ISDN.

Ja, het verbaasd me dat er met ADSL2+ over ISDN maximaal/exact 8000 Kbps geleverd wordt.

ADSL2+ zal wel minder zijn dan de theoretische 24 Mb/s door afstand centrale en ISDN 'berperking' maar kan toch hoger worden verwacht dan exact 8 Mb/s zoals met ADSL1. En dat was mijn aanname ook.

Als het bij de max 8 Mb/s blijft, dan maakt het inderdaad niet uit of ADSL1 of ADSL2+ geleverd wordt.

vrgr, Koos

Reputatie 5
Badge +5
ADSL 1 is laten we zeggen "end of life". Er zijn echter nog wel oude lijnkaarten en daar zit jij op aangesloten momenteel. 

Als je een nieuw abb. aanvraagt zal dit een kale Annex A (analoge carrier) verbinding worden op basis van ADSL2+ of indien mogelijk VDSL2. 

Spectraal gezien is Annex A gunstiger omdat deze maar een klein stukje reserveert voor telefonie (pots) en daardoor houd je meer bandbreedte over. Annex B is waar ISDN van gebruik maakt en die heeft meer bandbreedte gereserveerd voor het telefonie gedeelte. 

ja, nog het oude ADSL1 op een oude ISDN lijn. Ik vraag me af hoeveel van deze situaties er nog zijn bij KPN waar klanten wel betalen voor een hogere snelheid dan geleverd wordt. Ik zag wel er nu bij nieuwe internet abon tot 20 Mb een korting wordt gegeven van 5 eur/mnd.

Reputatie 7
Badge +30

Jlkool schreef op 14 jan '16 om 14:00u

ja, nog het oude ADSL1 op een oude ISDN lijn. Ik vraag me af hoeveel van deze situaties er nog zijn bij KPN waar klanten wel betalen voor een hogere snelheid dan geleverd wordt. Ik zag wel er nu bij nieuwe internet abon tot 20 Mb een korting wordt gegeven van 5 eur/mnd.

ADSL naar VDSL moet je ook vaak zelf ondernemen en soms komt KPN ineens met de overgang. Echter vind ik dit wel redelijk terecht, veel mensen houden niet van veranderen en VDSL is veel gevoeliger voor slechte kabels tussen het IS/RA en de Experiabox

Reputatie 7
[Bewerkt; 14-1-16 om 14:45)

Ik ben er wel uit na enig googlen. Nota bene o.m. een antwoord van mijzelf (als 'oplossing' gemarkeerd door webcare) geeft uitsluitsel. Mijn parate kennis liet me dus in de steek helaas, excuus.

I.c.m. met ISDN2 is alleen ADSL(1) mogelijk met een max. snelheid van 8 Mb. ADSL2+ kan niet i.c.m. ISDN2.

Bij ISDN1 lijkt het wel mogelijk te zijn om ADSL2+ te krijgen. Maar geen VDSL.

ISDN2= 2 digitale telefoonlijnen met 4 nummers

ISDN1= 1 digitale telefoonlijn met 2 nummers (1 lijn, dus neemt minder ruimte in beslag)

Reputatie 3
Badge +1
RobinFlikkema schreef op 14 jan '16 om 14:27u
Jlkool schreef op 14 jan '16 om 14:00uja, nog het oude ADSL1 op een oude ISDN lijn. Ik vraag me af hoeveel van deze situaties er nog zijn bij KPN waar klanten wel betalen voor een hogere snelheid dan geleverd wordt. Ik zag wel er nu bij nieuwe internet abon tot 20 Mb een korting wordt gegeven van 5 eur/mnd.

ADSL naar VDSL moet je ook vaak zelf ondernemen en soms komt KPN ineens met de overgang. Echter vind ik dit wel redelijk terecht, veel mensen houden niet van veranderen en VDSL is veel gevoeliger voor slechte kabels tussen het IS/RA en de Experiabox

Ik heb met behulp van Joran en Erik mijn overgang naar VDSL ook in gang gezet.

Tenminste, het duurt even door het administratiewerk etc maar als het goed is word ik aangesloten op een dichterbij gelegen centrale, wat een stukje opgraven vergt en het lassen, maar zou de lengte van de lijn van 6KM+ naar 1,5 moeten brengen.

Ik hoop deze of volgende week een update te ontvangen.

Nu is mijn geval nogal uitzonderlijk maar ik lees vaker hier op de forums dat men handmatig mensen over moet zetten.

PeterG schreef op 14 jan '16 om 14:31u
Ik ben er wel uit na enig googlen. Nota bene een antwoord van mijzelf (als 'oplossing' gemarkeerd door webcare) geeft uitsluitsel. Mijn parate kennis liet me dus in de steek helaas, excuus.

I.c.m. met ISDN is alleen ADSL(1) mogelijk met een max. snelheid van 8 Mb. ADSL2+ kan niet i.c.m. ISDN.

Peter bedankt voor je uitzoeken. Het zou mooi zijn als de medewerkers op de KPN klantenservice ook zo veel kennis in huis hadden ipv kastje naar de muur sturen. Van een eindklant is al nauwelijks te verwachten dat die zelf weet/uitzoekt welke techniek op zijn/haar adres mogelijk is en bij het bestellen weet KPN sales wel wat de pakketen kosten maar mis ik specifieke informatie wat/wel niet mogelijk is op een adres. Het zou al mooi zijn als Kpn de link naar de fourstack website (of soortgelijk) zou publiceren op de eigen KPN website en/of via mijnkpn. Ook de KPN (online) service tools maken deze details als adsl1/2+/vdsl en/of pairbonding niet inzichtelijk; als je 2 aderparen hebt kan bijvoorbeeld pair bonding maar dit kan echter weer niet als er een (pstn) nummer actief is op 1 van de lijnen (line sharing), etc. Ook een duidelijk stappenplan overgang van ADSL over ISDN naar IPB ontbreekt. Vooral als je isdn tel nummers wil behouden is er veel onduidelijkheid of en hoe isdn nummers behouden kunnen blijven voor een nieuw (ipb) abon en wat je moet doen om oude isdn nrs nog een tijdje vast te houden: vanuit KPN heb ik alle variaties als gehoord: nummers worden gelijk vrijgegen; nummers blijvenca 2 maanden admin beschikbaar maar dat moet wel specifiek worden aangevraagd/aangegeven; nummers moet je gelijk bij bestellen overnemen in je ipb abon; je kan max 1 nummer overnemen; je kan max 2 nummers over nemen tegen betaling. Het zou handig zijn als KPN een soort flowchart of stappenplan geeft voor de meest voorkomende situaties; nu is het zoeken op google, forum en veel bellen naar KPN, wat op zich al lastig genoeg is om er door te komen.

Reputatie 7
[Bewerkt 16-1-16 om 12:07]

Wat betreft de nummers kan ik nog wel enige duidelijkheid geven. Je kunt 2 nummers meenemen naar IPB. Eén nummer is gratis (uitg. gesprekskosten natuurlijk), een tweede nummer bij IPB kost €2,50 per maand.

De nummers hebben elk een eigen analoge tel.poort op het modem. ISDN telefoons/apparatuur kunnen niet (meer) gebruikt worden.

Echter, heb je nu een quattrovox dan zijn de telefoontoestellen daarop wel nog bruikbaar. Op de quattrovox worden tenslotte 'gewone' telefoons aangesloten die voor analoge aansluiting zijn bedoeld.

Bij de overstap bel je nog een tijdje dubbel. Met de twee uitgekozen nummers kun je direct bellen via IPB. Maar gebeld worden gaat nog een week of 2 via de ISDN lijn. Het duurt even voordat ook dat is overgezet. Zodra je ook gebeld kunt worden via de toestellen op de IPB zal het NT 1 lampje niet meer branden. Je kunt dan alle ISDN spullen, incl. de tijdelijke splitter, verwijderen en het modem direct op de lijn zetten.

p.s. deze wikipediapagina omtrent ISDN(1/2) en ADSL biedt interessante informatie.

Peter,

dat is ook wel weer interessante info.

Ik heb nu, met ADSL over ISDN, een splitter en een annex B modem (Experia ARV7519). Er was mij verteld dat eerst het ISDN signaal van de lijn gaat alvorens men overzet naar IPB, met een onderbreking van max 1 uur.

Ik heb inmiddels een nieuw Experia V10 modem ontvangen.

Als ISDN na overstap nog een week of 2 actief blijft voor inkomende gesprekken, dan vraag ik me af op welk modem ik dan zelf via IPB moet (uit)bellen?

Ik neem aan dat de Experia V10 die is gestuurd door KPN niet werkt op ISDN?

De handleiding van KPN zegt hierover dat je vanaf de abonnementswijzigingsdautum zoals genoemd in de bevestigingsbrief bij de ipb bestelling de (nieuwe) apparatuur kan aansluiten: volgens de handleiding moet dan NT1 kastje en splitter weggehaald worden. De handleiding zegt wel dat bij overgang vanaf ISDN het enige tijd, tot max 3 dagen kan duren voordat je gebeld kan worden (je kan zelf wel bellen). Dit omdat tel nummers van ISDN moeten worden overgezet.

Mijn oude Experia ARV7519 heeft 2 telefoon poorten, dus op basis van jouw info zou ik die de eerste tijd kunnen blijven gebruiken want die modem werkt tenminste met ISDN en dan zouden de inkomende gesprekken nog een tijdje kunnen lopen via de ISDN, quattrovox etc.?

vrgr Koos

Reputatie 7
Badge +30

Jlkool schreef op 14 jan '16 om 16:33u

Ik neem aan dat de Experia V10 die is gestuurd door KPN niet werkt op ISDN?

Nee, deze werkt niet op ISDN

Reputatie 7

Jlkool schreef op 14 jan '16 om 16:33u

Peter,

dat is ook wel weer interessante info.

Ik heb nu, met ADSL over ISDN, een splitter en een annex B modem (Experia ARV7519). Er was mij verteld dat eerst het ISDN signaal van de lijn gaat alvorens men overzet naar IPB, met een onderbreking van max 1 uur.

vrgr Koos

Ah ja, het kan zijn dat het nu zo werkt. Ik heb beschreven hoe het bij mij een jaar of 10 geleden ging (van ISDN/ADSL naar IPB). Mogelijk ben ik indertijd dan overgezet naar ADSL IPB. VDSL bestond toen vls mij nog niet overigens.

Het zal tegenwoordig dus kennelijk sneller gaan. Lijkt me ook logisch wel gezien de voortschrijding der techniek en mogelijkheden. Mijn verhaal was dus zo'n 10 jaar geleden.

Ik zou me om de procedure geen zorgen maken. Zo'n onderbreking van 1 uur had ik indertijd ook wel willen hebben.

Reputatie 5
Badge +5
tegenwoordig wordt de oude lijn opgeheven op afspraakdatum en op hetzelfde aderpaar ontvang je je nieuwe dienst.

26-01 is de datum van de beloofde overgang. Ik wacht maar even af wat er precies gaat gebeuren. KPN spreekt nergens specifiek over ADSL2+ of VDSL of pairbonding. Die laatste zal het denk ik zeker niet worden omdat ik nog een pstn nummer heb (line sharing) en ook het ISRA kastje zou moeten worden aangepast voor pb zoals ben ik achtergekomen al google-lend. Ik heb wel gevraagd om tenminste 2 oude isdn nummers over te nemen naar ipb en dat is per brief ook bevestigd door KPN maar ik werd (paar dagen na bestelling) door kpn backoffice(?) gebeld met de vraag of het klopte dat ISDN lijn wordt opgeheven (antw: ja) en dat alle isdn nrs worden vrijgegeven (antw NEE!). Daar wordt nu nog over gesteggeld binnen kpn, maar laatste nieuws van kpn is dat alles zal gaan volgens oorspronkelijke bevestigingsbrief; geen zorgen. Dus daar gaan we dan maar vanuit, toch?

Reageer