ADSL naar Glasvezel Harderwijk

  • 9 juli 2015
  • 16 reacties
  • 616 keer bekeken

Leuk, ook hier is glasvezel beschikbaar gekomen.

Het lokale netwerk hier is eigendom en in beheer van Glasvezel Harderwijk, maar KPN kan er ook op leveren. Maar glasvezel blijkt voor KPN nog wel een uitdaging, want er gaat veel fout in het proces, dus om je hierop enigzins voor te bereiden kun je hier wellicht je voordeel halen;

Monteur op zaterdag beloofd maar onmogelijk

Ter promotie stond er een tijdelijk verkoop/promotie hok... handig, dus op een verloren moment even langs gelopen en meteen alles geregeld. Dacht ik. Mij werd verteld dat het helaas niet mogelijk mogelijk is om een monteur 's avonds te plannen, maar wel op zaterdag. Toen ik echter werd gebeld voor het maken van een afspraak was niet anders mogelijk dan een tijdvenster van 2 uur op ma t/m vr tussen 8:00 en 17:00 uur. Ik moest dus toch een dagdeel vrij nemen.

Vrijdag

Het is zover

Een maand nadat ik de opdracht heb gegeven is eindelijk de dag dat de installatie plaats zal vinden!

Installatie monteur kent FTU (Attema B.V. CIF FTU) niet

De KPN monteur die was ingeplant kende de situatie niet, hij was gestuurd vanuit Hilversum om op vrijdagmiddag nog even een aansluiting te realiseren in Harderwijk. Een ander netwerk, met zo bleek, ander materiaal dat zowel hem als zijn coach (?) onbekend is. Zijn coach geeft advies om een andere afspraak in te plannen.

Andere hulplijn (collega?) weet raad

Op mijn aandringen, aangezien het naar mijn idee toch echt niet zo moeilijk kon zijn, probeerde hij nog een collega. Deze gaf aanwijzingen en aldus installeerde hij de NTU (Genixis P1090) alsnog. Stroom erop en... helaas geen signaal. Zijn collega wist het dan ook niet, advies Reggefiber aansturen met melding "geen licht". Ik vraag de KPN monteur nog of de aansluiting niet juist op poort 2 moet? Daarin was hij heel stellig, dit moet altijd op poort 1. Prima. (proberen geen optie blijkbaar en helaas zijn de poorten verzegeld, anders had ik het zelf wel even omgestoken)

Maandag

Schuuring belt om een afspraak te maken

Ik stel de vraag of dit op een tijdstip in de avond of in het weekend kan, maar helaas.

Qua klantvriendelijkheid had Schuuring al bij de aanleg een onuitwisbare indruk achtergelaten, wederom werd ik ook deze keer nogal bot en totaal niet begripvol benaderd. Het kon alleen tussen 8:00 en 17:00 uur, men kon ook niet beloven dat als we 8:00 uur zouden afspreken dat dat dan ook gegarandeerd is want er konden altijd nog spoedmeldingen tussen komen. Zo kennen we Schuuring weer, helaas... we moeten het er mee doen!

Dinsdag

Servicedesk belt om te informeren naar status

Een vriendelijke dame belt namens KPN om te informeren naar de voortgang van de storingsmelding en of er reeds een nieuwe afspraak ingepland kon worden. Ik geef aan dat ik de vorige dag een afspraak heb gemaakt voor een monteur en dat deze de volgende ochtend (woensdag) komt. De dame zegt... zal ik u dan morgenmiddag opnieuw bellen? Graag! Aan de vriendelijke toon ligt het bij KPN in elk geval niet. (Kan Schuuring een voorbeeld aan nemen)

Woensdag

Schuuring komt storing verhelpen

Dus ik heb weer een dagdeel vrij genomen, monteur voor de deur om 8:10 uur... steekt stekker in FTU om van poort 1 naar poort 2 en het probleem is verholpen. In mijn gesprek met de monteur komt naar voren dat hij dit vaker mee maakt, Reggefiber aansluitingen hanteren namelijk strikt altijd poort 1, maar Glasvezel Harderwijk gebruikt zelf poort 1 en verhuurt poort 2 aan o.a. KPN. Ook in het ticket bij Reggefiber stond de situatie onjuist aangegeven, dus de inconsistentie veroorzaakt hier duidelijk grote verwarring.

KPN zou nog terugbellen...

Omstreeks 18:10 uur ben ik onderweg naar huis zelf maar gaan bellen met KPN om te zien wat er nu nog nodig is. Ik denk het zelf wel te kunnen met wat aanwijzingen wellicht... geen idee of dat kan en zal werken? Na een kwartier in de wacht wordt ik te woord gestaan, de medewerker doet zijn best om de situatie te beoordelen en uiteindelijk een nieuwe afspraak in te plannen. Hij komt terug met het voorstel tussen 8:00 en 10:00 uur? Aangezien ik inmiddels al een dag aan verlof heb opgenomen, stel ik de vraag of ik het zelf kan proberen als het niet op andere tijdstippen kan. Hij stemt toe en geeft aan dat ik altijd alsnog een beroep kan doen op een monteur en gaf nog de aanwijzing niet de DSL maar de WAN poort te verbinden met de NTU.

Klaar? Nee!

Het werkt wel vrijwel direct. Gewoonte getrouw herstart ik de Experia V9 nog even, die hing al aangezien ik die al op ADSL in gebruik had. In de doos met de NTU zat nog wat documentatie die eigenlijk niet heel veel zegt, maar na het nogmaals te bestuderen en wat te googlen wordt duidelijk dat de Experia een update ontvangt en zichzelf bijwerkt. Dat blijkt inderdaad want als ik naar de beheer pagina ga en wil inloggen dan blijkt dat mijn admin wachtwoord onjuist is... ik probeer tevergeefs meerdere malen, niets is meer succesvol. Nogmaals googlen leert mij (gelukkig) dat door de reset het wachtwoord opnieuw opgegeven moet worden, de eerste keer moet het wachtwoord veld dan leeg zijn (gemaakt worden) en wanneer je dan op inloggen klikt, krijg je de vraag om het nieuwe wachtwoord op te geven. Je moet het maar weten.

Settings verloren

Ik had portforward en IP binding ingesteld... helaas, door de update zijn alle settings verloren gegaan in de Experia V9. 

Enfin... misschien was de overstap naar Glasvezel niet persé een slechte keuze. Ik ben er van overtuigd dat dit vele voordelen te bieden heeft ten opzichte van de kwaliteit van de verbinding, want op een afstand van 5 km van de centrale werkt ADSL misschien ook niet altijd optimaal!? Maar of de combinatie van KPN op het netwerk van Glasvezel Harderwijk nou de beste is, waag ik te betwijfelen!

Ben je dit van plan of heb je het gepland... succes!


16 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Dat is allemaal wel raar gegaan! Ik vermoed dat dit komt omdat KPN meestal de Reggefiber glasvezels gebruiken.

Maar het belangrijkste: Werkt de verbinding nu goed?

Robin
Ik had uiteindelijk meteen verbinding!

Geen idee of dit altijd al automatisch geactiveerd is of dat dat kwam door mijn telefoontje?

Ik ontving overigens direct na verbinden ook een login voor Interactieve TV (zowel per email als sms), maar de bestaande kastjes deden het nogsteeds zonder naar die code te vragen. Ik denk en hoop dus dat deze "migratie" alle bestaande zaken verder gewoon overneemt zonder dat ik daar nog iets aan moet doen? Denk bijvoorbeeld ook aan Spotify!?

Advies aan KNP is om vooral even te kijken naar de lokale netwerkbeheerder en monteurs met gerelateerde kennis te sturen want dit komt wel heel knullig over als een KPN monteur een door KPN geleverde Genexis niet kent...

Met de kennis van nu is KPN dus niet heel erg duidelijk in haar communicatie en informatie... ik laat me graag positief verrassen, de tijd zal dit nog leren!

Reputatie 7
Dat je iTV ontvangers nog werken komt omdat die nog op de oude abonnementsgegevens ingesteld staan. Dat kun je beter corrigeren. Dat moet wel via de KS, alleen het betreft een xDSL abo dus waarschijnlijk moet je daarvoor 0800 - 0402 nog bellen. Anderzijds heb je nu glasvezel dus wellicht moet je ook 0800 - 0404 bellen. Denk erom dat opnames verloren gaan op het moment dat je je ontvangers overzet naar het glasvezel abo.

Als je dit niet laat overzetten zou het zomaar kunnen dat je binnenkort geen TV meer kunt kijken (al weet ik dat niet zeker) en ook dat er verschil is tussen iTVOnline (dat via je glasvezel abo gaat lopen) en je iTV-ontvangers die nog op het oude xDSL abo geregistreerd staan.

Reputatie 6
Badge +9
Dat de instellingen weg zijn uit je experiabox komt doordat hij niet meer via DSL aangesloten is maar via WAN. Router krijg dan een harde reset lijkt het.

Ik heb hetzelfde gehad en er was toch echt geen update oid geweest.

Reputatie 7
iTV kastjes opnieuw instellen op glasvezel abo kan vlgs mij ook zelf.

Ga naar instellingen, klik 2 x op geel, beide opties op ja en bevestig. Daarna kun je het iTV abo nr. van je glasvezel invullen met de daarbij verkregen pincode.

Want glasvezel is een nieuw abonement dus behalve nieuw iTV abonneenummer ook nieuwe pincode. Die je zelf daarna weer kunt wijzigen.

Wijzig je het niet dan kun je geen tv meer kijken zodra je VDSL abo wordt beëindigd.

Zie verder de reactie van Henk!

En inderdaad...

Ik werd gisteren alsnog gebeld met de vraag of ik nog een monteur nodig had... beetje mosterd na de maaltijd zeg maar, want tegelijk constateerde de dame dat internet actief is over glasvezel. Ik gaf wel meteen aan dat ik nog iets met Interactieve TV moest, maar geen instructie daarvoor heb. Ze gaf aan maar naar de servicedesk 0800 0402 te bellen, mocht ik er daar niet uitkomen kon ik alsnog een beroep doen op een monteur.

's Avonds een kwartier in de wacht en jawel... op afstand de TV kastjes gereset waardoor ik abo nr en pincode opnieuw kon ingeven.

Wederom stel ik slechte informatie voorziening vast, want nooit (behalve hier in dit forum) is mij gezegd dat ik mijn oude opnames kwijt zal raken. Maargoed, t werkt... niks meer aan doen nu!? Bedenk me wel dat ik vergeten ben te vragen hoe het zal gaan met mn Spotify?

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Marmachine,

Welkom op het forum! Jammer te horen dat je overstap naar glasvezel niet helemaal vlekkeloos is verlopen. Het aanbieden van diensten over een glasvezelnetwerk van derden (dwz niet van Reggefiber) is iets dat we pas net doen. Harderwijk is in deze een pilot gebied. Hierdoor kan het gebeuren dat het proces nog niet helemaal probleemloos verloopt. We zijn dan ook erg blij met je feedback hierover, daar kunnen we in dit geval alleen maar van leren :) 

Op het moment dat de Experia Box wordt aangesloten op de glasverbinding gaat automatisch de activatie van start en had je inderdaad signaal. Ik kan je verder helpen met de rest van de praktische vragen, ik vind het erg jammer, ook, dat de informatievoorziening hierin tekort heeft geschoten.

Zoals al gezegd raak je opnames e.d. van iTV kwijt. Dit omdat je bij de wissel van adsl naar glasvezel ook een ander klantnummer hebt gekregen. Dit houdt dan in dat je ook voor iTV een ander klantnummer krijgt (het abonnementsnummer dat je hebt moeten invoeren) en opnames zijn gekoppeld aan dat nummer. 

Wat Spotify betreft, je krijgt daarvoor een nieuwe activatiecode, deze komt per brief binnen tien dagen na activatie van de diensten. De Spotify die je al had stopt automatisch zodra het adsl abonnement is beëndigd (gebeurt eveneens automatisch). Je merkt dan dat het weer een Spotify Free account wordt. Zodra dit is gebeurd kun je met de nieuwe code er weer Premium van maken. Er staat ook een uitleg in de brief met de code.

Mocht je nog andere vragen hebben hoor ik het graag :)

Hartelijke groet,

Erik

Retourdoos? Nou wordt ie mooi!

Dat het niet geheel netjes verloopt is één ding, maar nu krijg ik gisteren per post ineens een retourdoos met een brief erbij waarin KPN vraagt om de apparatuur terug te sturen waarvan zij eigenaar van zijn. Overigens stond er niet gespecificeerd welke apparatuur het betreft, maar ik heb ook niks over. Voor de overgang van ADSL naar Glasvezel heb ik alleen een glasvezel modem gekregen, overige apparatuur was al de nieuwste en blijft dus in gebruik... prima en logisch...

Ik ben het zat om met KPN te bellen, het zal mij benieuwen of ik tzt een rekening krijg voor het NIET terugsturen!?

Reputatie 7
, , . Wat moet marmachine (TS) nou weer met bovenstaande?

marmachine schreef:
Retourdoos? Nou wordt ie mooi!

Dat het niet geheel netjes verloopt is één ding, maar nu krijg ik gisteren per post ineens een retourdoos met een brief erbij waarin KPN vraagt om de apparatuur terug te sturen waarvan zij eigenaar van zijn. Overigens stond er niet gespecificeerd welke apparatuur het betreft, maar ik heb ook niks over. Voor de overgang van ADSL naar Glasvezel heb ik alleen een glasvezel modem gekregen, overige apparatuur was al de nieuwste en blijft dus in gebruik... prima en logisch...

Ik ben het zat om met KPN te bellen, het zal mij benieuwen of ik tzt een rekening krijg voor het NIET terugsturen!?

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Marmachine,

De retourdoos is een automatisch onderdeel van het beëindigen van je adsl abonnement. De Experia Box en TV ontvangers verwachten we op dat moment terug. Normaliter krijg je in het installatiepakket van glasvezel een nieuwe Experia Box én nieuwe ontvangers. 

Je geeft aan dat dit in jouw geval niet zo is geweest. Dan hoef je vanzelfsprekend de ontvangers niet terug te sturen 🙂 De oude Experia Box willen we echter wel graag terug.

Beste Erik,

Je uitleg spreekt voor zich, ik had ongeveer dezelfde conclusie getrokken.

Ik trek wel de conclusie dat deze situatie ook voor een KPN Webcare Specialist nieuw is, dus ik zal het even kort samenvatten en uitleggen;

Situatie: Ik had ADSL van KPN en migreer nu 'van koper naar glas' bij KPN.

Ik heb dus geen nieuwe Experia Box ontvangen, ook geen nieuwe tv ontvangers, wel een (Genexis) glasvezel modem.

De Genexis (NTU) moest aangesloten worden op het glasvezel punt in mijn meterkast (FTU).

Dit modem zet het lichtsignaal om in electronisch signaal zodat uiteindelijk het de netwerk verbinden tussen de Experia Box en de telefoon aansluiting (ISRA), overgezet kan worden naar het modem (NTU). Het modem komt dus tussen de Experia Box en de glasvezel aansluiting.

Kortom, zoals ik al schreef, ik heb niks over dus kan ook niets terugsturen, behalve de hartelijke groeten...

Marco

Reputatie 7
Badge +27
Ah, duidelijk, dan heb ik even gemist dat je alleen de NT hebt ontvangen en ook geen Experia Box. Dan hoef je inderdaad niets terug te sturen. Je mag de doos weggooien, wellicht kan hij nog dienst doen voor oud papier 🙂 Je zult er in ieder geval geen last van ondervinden. 

Het is vaak zo dat er in deze gevallen ook een Experia Box wordt meegestuurd in het installatiepakket maar omdat huidige Experia Boxen ook op glasvezel prima werken is dat tegenwoordig minder vaak nodig.

Toen ontving ik ter afronding een enquete waarin ik uiteraard e.e.a. heb kunnen melden.

Ik heb aangevinkt dat ik gebeld mag worden over de enquete, dat laatste heeft KPN dan ook gedaan en na de vraag of nu alles goed werkte, kreeg ik als goedmakertje het aanbod voor een half jaar een TV pakket gratis. Ik kon kiezen uit de diverse, koos voor HBO.

Toen bleek dat de medewerker geen half jaar HBO kon ingeven, stelde hij voor om 3 maanden gratis te activeren én 3 maanden te crediteren. Dit is bijna gelukt...

Ik ontving een email ter bevestiging, daarin blijkt de activatie voor 3 maanden niet gratis maar gewoon €15,50 per maand. Daarnaast inderdaad ook actiekorting: 3 maanden gratis. Kortom, geen 6 maar 3 maanden uiteindelijk dus.

Prutsers!

Ik ben te beleefd om hierover te gaan bellen, laat staan dat ik daar zin in heb.



Wat nog altijd onduidelijk is, de medewerker zei nog... heel eenvoudig eerst even afmelden... ik heb even gezocht op Spotify, maar ik moet nog ergens de nieuwe spotify premium koppelen aan mijn huidige Spotify account. Normaalgesproken simpel, maar nu ben ik al (nog) premium omdat ik al een KPN Alles-in-1 klant was... dit is niet zo simpel als het lijkt. Althans ik kan het niet vinden in Spotify.



Reputatie 7
Badge +27
Hoi Marmachine,

Wat jammer dat het met het goedmakertje ook niet goed lijkt te zijn gegaan. Ik kan hier naar kijken als je wilt, en corrigeren als het inderdaad niet goed is gegaan. Ik stuur je een privébericht.

Betrefende Spotify. De Premium die je nog hebt vanuit je oude Alles-in-1 stopt automatisch nadat het oude abonnement beëindigd is, dit kan soms een week of twee duren. Op dat moment kun je met de nieuwe activatiecode hier Premium heractiveren op datzelfde account (of je kunt een nieuwe aanmaken als je dat liever hebt). 

Nou het goedmakertje is uiteindelijk goedgekomen... stond inderdaad alleen niet op de bevestiging.

Spotify is zojuist ook goedgekomen (denk ik), de campagne pagina gaf problemen met inloggen op mijn spotify account, het was niet duidelijk of ik nou op de juiste account was ingelogd... klikken op "doorgaan" is dan een risico. Mijn account is in elk geval weer ge-upgrade naar Premium.

Alles bij elkaar.... het loopt allemaal nog niet heel soepel, jammer! Het werkt uiteindelijk wel.

: bedankt voor je moeite!

En vanmorgen is er dan toch ook nog een bevestiging vanuit KPN;

Uw Spotify Premium account is succesvol aangemaakt.

Reageer