Beantwoord

ADSL upgrade

• 26 april 2017
  • 25 reacties
  • 1017 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Ik waag er nog maar 's een post aan. Kreeg onlangs een bericht van KPN of ik tevreden ben met de huidige aansluiting. Kon alléén JA of NEE antwoorden. Ik heb NEE geantwoord en werd de volgende dag al gebeld met de vraag: waarom bent U niet tevreden.
Welnu, ik betaal voor 20mb down en ik heb hooguit 2. Alles het gevolg van de lange afstand (>6 km) vanaf de centrale en letterlijk het laatste huis op de - hele oude - koperdraad.
De medewerker - erg aardig overigens - kon zich van een dergelijke snelheid/traagheid geen voorstelling maken 🙂 Nu las ik 2 jaar geleden dat KPN druk bezig is het koper te upgraden, maar daarover lees je nu weer erg weinig. Internet buitengebied zou een optie zijn, maar pas wanneer de datalimieten vervallen. Ben ook in afwachting van een project van "Greenet" , maar daar is weer een schoteltje voor nodig enz enz. Kortom, een upgrade op het koper zou welkom zijn. Wat is er bij KPN nog over van die plannen? Komen alle koperaansluitingen daar voor in aanmerking en wat zou het resultaat zijn bij een aansluiting zoals ik die heb (qua afstand van de centrale). Ik hoop dat er een deskundige van de KPN meeleest.
icon

Beste antwoord door Joran 2 mei 2017, 14:40

Het was meer een bevestiging van Robins constatering, niet een plan van aanpak om het op te lossen 😉 Een kabel leggen voor één aansluiting is echt heel kostbaar.

Het netwerkbeheer heeft ondertussen ook terugkoppeling gegeven dat tussen jou en de buren twee eindpunten zitten van de betreffende straatkasten. Op dit moment is er geen oplossing om sneller internet te krijgen, in de nabije toekomst wordt nog geen upgrade verwacht. Slecht nieuws 😞 Ik hoop dat de mogelijkheden van 4G Buitengebied snel worden uitgebreid zodat we wel een oplossing kunnen bieden.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Die plannen bij KPN zal al heel wat uitgevoerd >75% van de aansluitingen kan inmiddels 100Mbit/s halen.

Om wat voor gebied gaat dit?
Reputatie 2
Badge
Robin
postcode 3237LA
Buitengebied!
Reputatie 7
Badge +28
Welkom hbiesheuvel69! Ik snap goed dat je behoefte hebt aan meer snelheid. Op Fourstack houden we geplande upgrades bij. Helaas staat er geen upgrade gepland op deze postcode. De kans is klein dat ik je goed nieuws kan brengen maar ik wil de vraag ook eens voorleggen aan het netwerkbeheer. Daarvoor ontvang ik graag jouw gegevens. Reageer je op mijn privébericht?
Reputatie 7
Badge +30
Je woont op een van de hogere nummers neem ik aan (42+)?

Vanaf nummer 42 gaat de kabel de andere kant op naar een andere wijkcentrale en andere straatkast waardoor de afstand groter is.
De één gaat naar Brielle en de ander naar Hellevoetsluis. En zo'n 1400 meter richting Brielle staat een actieve straatkast die als een "mini wijkcentrale" functioneert.
Reputatie 2
Badge
lager dan 42.. zit aan de Hellevoetse kant. Laatste huis op die lijn. Buurman 200 mtr verderop is laatste huis op Brielse lijn, maar zijn afstand tot centrale of wijkcentrale is idd kleiner
Reputatie 7
Badge +30
Ooh wacht. Je woont natuurlijk aan de overkant! Daar zit de scheiding tussen 29 en 27. Dat is ongeveer op dezelfde plek als 40/42

Robin
Reputatie 2
Badge
klopt - en mijn buurman aan mijn kant, op 27, die dus vanaf de 'andere kant' bediend wordt. Als ik díe aansluiting op fourstack opzoek, blijkt dat hij 10tallen mbits in de download heeft. (in theorie).
Reputatie 7
Badge +30
Die tientallen kan ie ook halen 😃 de kast staat dicht genoeg bij om zo'n snelheid te halen. Wel zijn er vrije aderparen in de hoofdkabel (die richting Brielle gaat). Ik ben daarom erg benieuwd waar @Joran nog mee komt.
Reputatie 2
Badge
maar op die kabel zit IK niet toch?
Reputatie 7
Badge +30
Klopt
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb nog geen nieuws maar ik ben er nog mee bezig. Het lijkt er inderdaad op dat beide adressen het einde van de lijn zijn, vanuit een verschillende centrale. Ik denk dat ook niet dat er een kabel ligt tussen deze adressen. Zodra ik meer weet kom ik er op terug!
Reputatie 2
Badge
Bedankt Joran. Dat zou een mooie oplossing zijn.. hoeven ze maar 200 mtr te graven op de lijnen aan elkaar te knopen ;-)
En als je 's wist hoe vaak 'de dijk'' heeft opengelegen voor riool, gas en andere leidingen.. Jammer dat er toen nooit actie ondernomen is. Maar goed, in die tijd was niemand nog echt bezig met ADSL.
Er loopt overigens WEL een glasvezel lijn, maar dat schijnt één of andere backbone te zijn waarvan men niet kan/mag aftakken naar de woningen. Helaas.
Reputatie 7
Badge +28
Het was meer een bevestiging van Robins constatering, niet een plan van aanpak om het op te lossen 😉 Een kabel leggen voor één aansluiting is echt heel kostbaar.

Het netwerkbeheer heeft ondertussen ook terugkoppeling gegeven dat tussen jou en de buren twee eindpunten zitten van de betreffende straatkasten. Op dit moment is er geen oplossing om sneller internet te krijgen, in de nabije toekomst wordt nog geen upgrade verwacht. Slecht nieuws 😞 Ik hoop dat de mogelijkheden van 4G Buitengebied snel worden uitgebreid zodat we wel een oplossing kunnen bieden.
Reputatie 2
Badge
was uiteraard ook maar als grap bedoeld. Graven kost alles tegenwoordig, I know.
Ongelimiteerd 4G bij Internet buitengebied, daar zitten we op te wachten. Hopelijk komt dat er snel. Jullie moeten toch kunnen zien dat het louter en alleen gebruikt wordt in het betreffende internet 4G-modem en niet "misbruikt" wordt in een mobieltje ergens. Laten we hopen dat die limieten snel verdwijnen, want met een beetje Netflixen en 4 personen in huis zit je natuurlijk in no-time aan 50GB. Bedankt voor je aandacht tot zover!
Reputatie 7
Badge +30
Straalverbinding met de buren 😃
Reputatie 2
Badge
grappig genoeg was er de dag ná de laatste post in dit draadje nieuw over KPN: er zijn veel minder adressen aangesloten op glasvezel dan de jaren hiervoor. KPN verdedigde dat door te zeggen dat ze vol inzetten op een upgrade van het koper.... Laten we hopen dat dat inderdaad het geval is!
Die plannen bij KPN zal al heel wat uitgevoerd >75% van de aansluitingen kan inmiddels 100Mbit/s halen.

Om wat voor gebied gaat dit?

Alleen als je KPN ook als provider hebt, ik zit via Tele2 en dat loopt inmiddels via KPN netwerk. Maar Tele2 kan geen bonded adsl aanbieden, Dus ben je beperkt tot enkel aderpaar.
Als ik kijk op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ is er voor mijn centrale ook geen upgrade gepland.
Badge
Op dit moment is er wel een pilot bezig voor juist de doelgroep waar jij onder valt.

Deze pilot houdt het volgende in, klant heeft bedraad een internet verbinding met veelal een lage internetsnelheid, daarnaast wordt er aan de bekabelde verbinding ook een mobiel abonnement gekoppeld die jou missende (in dit geval 18mbit) aanvult met 4G internet. Daardoor kunnen klant met een lage internetsnelheid ook genieten van een normale internetsnelheid en een alles in 1 abonnement.

Ik heb zo direct geen inzage hoe het met deze pilot gaat, maar kan wel even navraag doen hoe deze verloopt en of deze op kort termijn breder uitgerolt gaat worden.
Reputatie 2
Badge
Kijk, dát zijn nog eens goede berichten. Ben gek op zulke pilots.
Als je navraag zou willen doen, heel graag!
Badge
Het gaat om deze pilot: http://corporate.kpn.com/pers/persberichten/kpn-test-innovatieve-technologie-die-bandbreedte-van-vast-en-mobiel-netwerk-combineert.htm
Deze is in april gestart en is nu dus in volle gang, ik ga proberen contact te maken met een van de mensen die dit in gang heeft gezet, ik kom er nog op terug 🙂
Reputatie 2
Badge
dank. Ik zit helaas in zuid Holland maar wie weet 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Ik wil niet alle hoop weg nemen, maar reken maar dat andere gebieden niet mee mogen doen met deze pilot. Hier gaat het namelijk om de mobiele verbindingen, en bij een soortgelijke pilot 2 jaar terug was het heel streng en mocht je alleen meedoen aan één kant van een bepaalde mast (vanwege bandbreedte e.d.)

Die pilot is overigens voor de bewoners best goed afgelopen. KPN was wat minder blij.
Reputatie 2
Badge
dus alweer afgelopen? In april gestart (volgens Tweakers overigens al in januari) en nu al weer klaar...
Reputatie 7
Badge +8
dus alweer afgelopen? In april gestart (volgens Tweakers overigens al in januari) en nu al weer klaar...

Het Tweakers bericht en het persbericht zijn geplaatst in januari maar geven beiden aan dat de pilot in april gestart zou worden en enkele maanden zou duren. De pikot loopt op dit moment nog.
Reputatie 7
Badge +30
dus alweer afgelopen? In april gestart (volgens Tweakers overigens al in januari) en nu al weer klaar...Nee ik had het over wat anders.

Reageer